Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
Fleurtje_5
03-08-2022 om 12:45
Fleurtje_5 schreef op 01-08-2022 om 12:59:
Foto AFP
„Go get him!” Met een spontane strijdkreet
en een gebalde vuist sloot de Amerikaanse president Joe Biden
dinsdagavond zijn eerste State of the Union af. Geen misverstand
mogelijk over wie de ‘hem’ was die gepakt moet worden: de autocraat
Vladimir Poetin.
@Coreopsis, je vraagt om weer terug naar het onderwerp te gaan. Was ik dan off-topic? Waar denk je dat Biden-van-de-VS het dan over heeft? Waarom een nieuw topic openen als het over het zelfde onderwerp gaat?
Fleurtje_5
12-08-2022 om 12:42
Walgelijk. Walgelijk. Walgelijk. Oekraïne is geen haar beter dan Poetin. Moet 'zoiets' bij de EU komen? En de EU betaald miljarden mee aan deze oorlog. Ba'h.
"Oekraïnens ministerie van Defensie lacht om Russen op de Krim"
De oorlog in Oekraïne duurt nu ruim vijf maanden en volgens president
Zelenski van Oekraïne is die pas voorbij als de Krim is heroverd op de
Russen.
............
Oekraïens ministerie van Defensie lacht om Russen op de Krim
Het ministerie van Defensie van Oekraïne heeft in een wel heel opvallend
filmpje op Twitter de Russen gevraagd om weg te blijven van de Krim.
“Want geen enkele hoeveelheid zonnecrème zal je beschermen”, aldus het
ministerie.
Na de explosies op het Russisch militair vliegveld op de Krim dinsdag is
het nog steeds niet duidelijk wat er precies gebeurd is. Oekraïne heeft
nog niet bevestigd achter de explosies te zitten en volgens de
Oekraïense minister van Defensie Oleksii Reznikov zou het zelfs mogelijk
zijn dat de Russische soldaten een “eenvoudige regel vergeten zijn:
rook niet op gevaarlijke plaatsen”. Dat zei hij tijdens een
persconferentie in Denemarken.
Donderdag reageerde het ministerie van Defensie weer op de explosie.
Deze keer door een filmpje te delen op Twitter, gericht aan Russische
toeristen. “Tenzij ze een onaangenaam hete zomer willen, adviseren wij
onze gewaardeerde Russische gasten de Oekraïense Krim niet te bezoeken.
Want geen enkele hoeveelheid zonnecrème zal hen beschermen tegen de
gevaarlijke gevolgen van roken op gevaarlijke plaatsen”, stond er bij
het filmpje, een duidelijke verwijzing naar de uitspraak van de
minister.
In de video zijn ook idyllische beelden te zien van de Krim, die dan
gevolgd worden door de beelden van de explosie die vanop het strand te
zien was. “Jullie hebben de verkeerde bestemming uitgekozen. Tijd om
naar huis te gaan. De Krim is Oekraïne”, klinkt het zelfs.
.................
Ammoniak vrijgekomen bij brand in brouwerij in Donetsk
In de Oost-Oekraïense stad Donetsk is het giftige gas ammoniak vrijgekomen
uit een brouwerij die daar in brand staat. Dat melden de pro-Russische
separatisten die het in de stad voor het zeggen hebben. Op sociale media
zijn beelden te zien van de brand, al zijn die niet geverifieerd.
Volgens de rebellen is de brouwerij geraakt door Oekraïense
artilleriebeschietingen. Het Russische persbureau TASS meldt dat er op
dat moment 32 mensen op het terrein van de brouwerij waren. Een persoon
zou zijn omgekomen en er zouden twee gewonden zijn gevallen. Oekraïne
heeft de aanval niet bevestigd.
..............
Fleurtje_5
12-08-2022 om 12:49
https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/artikel/2007756/93-procent-de-krim-voor-toetreding-rusland
16 maart 2014
93% procent van de bevolking op de Krim koos in 2014 voor aansluiting bij Rusland, ook omdat het overgrote merendeel van die bevolking Russisch is. De Krim is zelf van oorsprong Russisch. Hoe haalt Zelenski het in zijn hoofd dat daar op het strand alleen Russische toeristen zijn die hij het leven zuur kan maken? Met zijn woorden 'ga naar huis'. Het zijn misschien mensen die er wonen. En altijd gewoond hebben. Mensen die daar hun huis hebben.
Zelenski doet nu wat Poetin deed/doet. Walgelijk.
Fleurtje_5
12-08-2022 om 13:25
Friezinnetje schreef op 12-08-2022 om 13:13:
gelukkig zeg je nu wel, dat wat Poetin deed ook walgelijk is.
Heb ik ooit gezegd dat ik dat niet walgelijk vind?
Ik had niet gedacht dat Poetin daadwerkelijk tot aanval zou overgaan, maar ik heb het altijd een smerige oorlog gevonden. Machtswaanzin van alle kanten. Ook van 'creep' Biden. En zeker ook die Belg Verhofstadt.
Friezinnetje
12-08-2022 om 13:31
Fleurtje_5 schreef op 12-08-2022 om 13:25:
[..]
Ik had niet gedacht dat Poetin daadwerkelijk tot aanval zou overgaan, maar ik heb het altijd een smerige oorlog gevonden. Machtswaanzin van alle kanten. Ook van 'creep' Biden. En zeker ook die Belg Verhofstadt.
Oh, dacht dat jij pro-rusland was. Sorry dan heb ik de verkeerde voor mij
Daglichtlamp
12-08-2022 om 13:40
Op 1 december 1991 is in Oekraïne een referendum gehouden over de onafhankelijkheid van Rusland. Ook op de Krim stemde 60 procent voor. Het referendum georganiseerd door de Russen in 2014 in aanwezigheid van het Russische leger kun je niet zien als een betrouwbare volksraadpleging.
BrightEchidna89
12-08-2022 om 14:50
Daglichtlamp schreef op 12-08-2022 om 13:40:
Op 1 december 1991 is in Oekraïne een referendum gehouden over de onafhankelijkheid van Rusland. Ook op de Krim stemde 60 procent voor. Het referendum georganiseerd door de Russen in 2014 in aanwezigheid van het Russische leger kun je niet zien als een betrouwbare volksraadpleging.
Eens.
Trouwens walgelijk? Leuk om de foto te posten met de badgasten, misschien ook de satellietfoto plaatsen van de militaire basis waar de ontploffingen plaatsvonden.
Daarbij: vergelijk je nu echt een gerichte aanval op een militaire basis (1dode bij mijn weten) met artilleriebeschietingen op burgerdoelen?
Fleurtje_5
12-08-2022 om 16:51
Friezinnetje schreef op 12-08-2022 om 13:31:
[..]
Oh, dacht dat jij pro-rusland was. Sorry dan heb ik de verkeerde voor mij
Ik hou niet van eenkennigheid. Als iemand (zoals in begin van deze discussie) voor Amerika is en klaagt dat er in Rusland op een afgelegen plek geen riolering is, dan noem ik ook de toestand met "stoepen vol daklozen", en dat in elke wijk, in een stad in Amerika. Zoveel daklozen dat het daar bijna gewoon word gevonden. Toestanden die men zelfs niet kent in Derde wereldlanden.
Als Poetin met een delegatie naar dát Amerika zou trekken en daar op een podium zou klimmen, en met toeters en tolk het volk zou vragen om te vechten voor Rusland, in ruil voor geld en visumvrij reizen. Dan kwam Biden, Verhofstadt, Rutte, Merkel en vele anderen, niet meer bij van woede.
Maar Verhofstadt-met-consorten flikte dat wel in feb. 2014, en blijkbaar vinden velen op dit topic dat gewoon. Ik niet. Ik vond het walgelijk.
https://www.ad.nl/politiek/hoe-joe-biden-ook-profiteert-van-de-oorlog-in-oekraine~a66f0ee0/
Daglichtlamp
12-08-2022 om 17:01
Kun je een linkje geven waar dat staat over riolering? Mijn vermoeden is dat je daar waarschijnlijk weer iets uit zijn verband hebt getrokken.
Kataravrouw
12-08-2022 om 17:06
Fleurtje_5 schreef op 12-08-2022 om 13:25:
[..]
Ik persoonlijk prefereer creep Biden boven creep Putin.
Fleurtje_5
12-08-2022 om 17:10
Daglichtlamp schreef op 12-08-2022 om 13:40:
Obama zei in 2014 dat hij het niet eens was met de uitslag van dat referendum op de Krim. Maar waarom zou een referendum-op-de-Krim van Obama wel geldig zijn en het referendum-op-de-Krim van Poetin niet?
Word er dan niet geluisterd naar de wil van de bevolking? Dit volk koos duidelijk Rusland.
Ik zag destijds filmbeelden van heel veel blije mensen met vlaggen op de Krim omdat het overgrote deel voor aansluiting bij Rusland had gekozen. Zij wilden niet bij Oekraïne horen omdat, zo heb ik gelezen, Oekraïne destijds op eigen burgers had geschoten.
En ik geloof dat de oorlog onmeetbaar groot zal worden als de strijd verder gaat over en op de Krim. Rusland heeft daar veel te veel te verliezen. Omdat de Krim van oorsprong Russisch is heeft Rusland daar een voor Rusland belangrijke haven. En Amerika weet dat.
Oekraïne kon in 2014 bij de EU heb ik begrepen, maar zonder de Krim ging dat niet door zei Porosjenko destijds.
Pro-Russische inwoners van de Krim vieren feest
https://www.nu.nl/buitenland/3727871/krim-roept-onafhankelijkheid-referendum.html
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/2008506/uitslag-staat-vast-spanning-blijft
Fleurtje_5
12-08-2022 om 17:14
Kataravrouw schreef op 12-08-2022 om 17:06:
[..]
Ik persoonlijk prefereer creep Biden boven creep Putin.
Biden, let eens op die 79 jarige president.
Ik denk dat er zat 85 jarigen zullen zijn die het beter zouden doen.
Kataravrouw
12-08-2022 om 17:21
Fleurtje_5 schreef op 12-08-2022 om 17:14:
[..]
Biden, let eens op die 79 jarige president.
Ik denk dat er zat 85 jarigen zullen zijn die het beter zouden doen.
En ik weet zeker dat er 69 jarigen het nog veeeeel slechter kunnen doen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.