Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar stopt Rusland?

Je snapt mijn punt kennelijk niet. Het gaat er niet om wie het wel of niet verdient. Mijn punt is: waarom zou Rusland dat onderscheid maken? Waarom is toetreding van Oekraïne een risico (een zo groot risico dat we dat zelfs nu niet durven nemen en dus liever een heel volk opofferen) en van Finland niet? Rusland heeft al gezegd dat toenadering van Finland richting de Navo militaire consequenties zal hebben.

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

11-04-2022 om 21:00

Hetvrijewoord schreef op 11-04-2022 om 17:35:

[..]

'weten wat ze doen'

Wat bedoel je daar eigenlijk mee? Het gaat hier over ondermeer politiek en allerhande belangen.

En dat is dus precies wat ik bedoel. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

11-04-2022 om 21:06

Helena71 schreef op 11-04-2022 om 21:00:

[..]

En dat is dus precies wat ik bedoel.

Denk het niet.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

11-04-2022 om 22:19

Lees net berichten (nog niet bevestigt) dat er door de Russen chemische wapens ingezet zouden zijn in Mariupol.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

11-04-2022 om 22:21

Hetvrijewoord schreef op 11-04-2022 om 22:19:

Lees net berichten (nog niet bevestigt) dat er door de Russen chemische wapens ingezet zouden zijn in Mariupol.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

11-04-2022 om 22:46

niet_rechts schreef op 11-04-2022 om 22:21:

[..]

Meldingen komen kort nadat een DNR (zelfverklaarde Volksrepubliek Donetsk) official verklaarde dat in Mariupol chemische troepen zouden moeten worden ingeschakeld om 'de mollen uit hun holen te roken'.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

11-04-2022 om 22:48

Hetvrijewoord schreef op 11-04-2022 om 22:46:

[..]

Meldingen komen kort nadat een DNR (zelfverklaarde Volksrepubliek Donetsk) official verklaarde dat in Mariupol chemische troepen zouden moeten worden ingeschakeld om 'de mollen uit hun holen te roken'.

Ik zie het nu ook op de liveblog van het AD.

Oh, wat haat ik (die) Russen...

Athan schreef op 11-04-2022 om 19:25:

Die oorlog is er al. En die ontstond toen (omdat) Oekraïne nadacht over toetreding tot de EU en de Navo, althans: dat is wat Rusland aanvoerde als reden om troepen te gaan opbouwen langs de Russisch/Oekraïense grens. Dus waarom zijn "we" (de Navo) dan nu niet bang dat dit verhaaltje zich herhaalt bij Finland? Wat is het verschil?

De oorlog is niet ontstaan omdat Oekraïne ergens over nadacht. De oorlog is ontstaan omdat Poetin dit al jaren van plan was en dankzij o.a. Trump het klimaat rijp vond om de zet te maken. Poetin is dé oorzaak van deze oorlog. Niet Oekraïne. 

Verder vind ik wat er nu gebeurt ook bepaald geen "verhaaltje" en Finland hoort al bij Europa, heeft zich op meerdere manieren al verbonden aan Europa. Oekraïne was amper begonnen met verbinden in vergelijk met Finland. 

Rusland is overigens al aan het oplijnen langs de Finse grens. 

Het lijkt wel of iedereen me verkeerd WIL begrijpen. Ik vind deze oorlog bepaald geen verhaaltje. Het gaat me om het verhaaltje dat Rusland heeft bedacht om die oorlog te beginnen. Of om hem binnenlands te rechtvaardigen.
Waar ik me zorgen om maak, is dat Rusland ditzelfde verhaal zou kunnen gebruiken om Finland binnen te vallen. Zoals je zegt: er is al troepenopbouw langs die grens. En dan? Wat doet de Navo dan? Gaan we Finland wel ineens verdedigen? Finland is net als Oekraïne ook (nog) geen Navo-lid, dus als we consequent zijn, zouden we Finland ook maar moeten opofferen. Of zien we Finland nu als aspirant-lid en moeten we dat land dan verdedigen? Hoe verkopen we dat aan Oekraïne? 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-04-2022 om 13:52 Topicstarter

Athan schreef op 12-04-2022 om 13:49:

Het lijkt wel of iedereen me verkeerd WIL begrijpen. Ik vind deze oorlog bepaald geen verhaaltje. Het gaat me om het verhaaltje dat Rusland heeft bedacht om die oorlog te beginnen. Of om hem binnenlands te rechtvaardigen.
Waar ik me zorgen om maak, is dat Rusland ditzelfde verhaal zou kunnen gebruiken om Finland binnen te vallen. Zoals je zegt: er is al troepenopbouw langs die grens. En dan? Wat doet de Navo dan? Gaan we Finland wel ineens verdedigen? Finland is net als Oekraïne ook (nog) geen Navo-lid, dus als we consequent zijn, zouden we Finland ook maar moeten opofferen. Of zien we Finland nu als aspirant-lid en moeten we dat land dan verdedigen? Hoe verkopen we dat aan Oekraïne?

Hele terechte vragen. Ik denk nog steeds dat wij de inval hadden kunnen voorkomen door Oekraïne op voorhand veiligheidsgaranties te geven. Nu was het duidelijk van te voren dat er wel sancties zouden komen, maar dat dat Navo Oekraïne niet zou verdedigen. Laten we die fout niet opnieuw maken en Finland zo snel mogelijk wel veiligheidsgaranties geven. Of willen we nog een land opofferen aan Rusland?

Maar het is toch ook niet te verkopen om straks Finland wél te gaan verdedigen en Oekraïne niet?
Nou ja, als het zover komt dat we Finland moeten verdedigen, dan zijn we dus officieel in oorlog met Rusland. En dan kunnen we misschien ook Oekraïne verdedigen, want dat maakt dan ook niks meer uit (voor de Navo, bedoel ik. Voor Oekraïne natuurlijk wel!)

Athan schreef op 12-04-2022 om 13:55:

Maar het is toch ook niet te verkopen om straks Finland wél te gaan verdedigen en Oekraïne niet?
Nou ja, als het zover komt dat we Finland moeten verdedigen, dan zijn we dus officieel in oorlog met Rusland. En dan kunnen we misschien ook Oekraïne verdedigen, want dat maakt dan ook niks meer uit (voor de Navo, bedoel ik. Voor Oekraïne natuurlijk wel!)

Ik begrijp wat je bedoelt hoor. Het lijkt of we voor Finland meer ons nek uitsteken dan voor Oekraïne, terwijl zij het zo nodig hebben.

En ja, ik ken de politieke verklaring maar het voelt fout.

Finland is toch lid van de EU? 

redbulletje schreef op 12-04-2022 om 14:27:

Finland is toch lid van de EU?

Jawel, maar niet van de Navo. Putin heeft gezegd dat er militaire consequenties zullen zijn als Finland zich aansluit. Hij wil dat Navo zich houdt aan de belofte niet verder naar het Oosten uit breiden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.