Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
Fleurtje_5
28-03-2022 om 10:07
redbulletje schreef op 27-03-2022 om 14:59:
[..]
Precies! Hopelijk komen ze door deze oorlog tot inkeer en gaan ze onze boeren koesteren ipv wegpesten.
Inderdaad, En wat ik ook van de zotte vind: Er zijn in ons land zo ontzettend veel giga grote loodsen met grote lange daken, maar dan offeren ze landbouwgrond op om er zonnepaneelparken van te maken. En de boer die er al jaren nevenactiviteiten (boerengolf, boerencamping etc.) bij moest doen om als boer te kunnen overleven, vind het goed dat zijn land een zonnepaneelpark word, omdat hij er geld voor krijgt. Waarschijnlijk meer dan voor zijn mais, aardappelen en bieten.
Fleurtje_5
28-03-2022 om 10:08
Friezinnetje schreef op 27-03-2022 om 17:09:
[..]
ze willen veel meer boeren kwijt, lijkt me nu niet handig. Graan kunnen we hier meer gaan verbouwen, zodat we niet afhankelijk van Rusland of Oekraine zijn.
Precies.
Fleurtje_5
28-03-2022 om 10:18
Rondstruiner schreef op 22-03-2022 om 21:09:
[..]
Toevallig had ik tijdens het koken Khalid&Sophie op staan en daar was Derk Sauer te gast. Die vertelde ook over de propaganda in Rusland, en dat dat gewoon werkt. Dat hij nu ook hoort dat mensen daar die hij goed kent nu opeens zijn omgeslagen en achter Poetin staan. Die zien nooit de beelden van Oekraïne die wij zien, die horen alleen maar dat de NAVO schuldig is en Rusland bedreigt. Als ik hem zo hoor denk ik niet dat we hoeven te verwachten dat de Russen zelf in opstand gaan komen.
En vandaag is Navalny nog eens tot 9 jaar veroordeeld. Een verkapt doodsvonnis noemde Sauer dat.... Want hij is in heel slechte medische conditie.
Russische oppositieleider Navalny krijgt nog eens 9 jaar celstraf - https://nos.nl/l/2422219
Op dit bericht wil ik graag terug komen omdat ik laatst een artikel las in onze krant van een Nederlander die in een Aziatisch land werkt. Ik zal proberen het artikel terug te vinden.
ps. Gevonden. Het artikel heeft de titel:
Het sentiment in Azië over het conflict tussen Rusland en Oekraïne is totaal anders dan in Europa 17-03-2022
Ik hoop echt dat jullie dat artikel lezen.
We vinden het dapper van die Russische journaliste die met een stuk
karton achter een nieuwslezeres in beeld springt, want 'propaganda zus
en propaganda zo'. Ik neem aan dat de mensen in de landen waar dit artikel
over gaat niet alleen maar Russisch nieuws mogen zien. Wij denken
dat de hele wereld tégen Rusland is en vóór Amerika.
Fleurtje_5
28-03-2022 om 10:45
En dan heb ik het niet eens over bijvoorbeeld Servië. De protest mars in Belgrado waar duizenden mensen de straat op gingen om hun steun te betuigen aan Rusland.
Servië is kandidaat-lidstaat van de Europese Unie (EU). Onvoorstelbaar, maar het gebeurd.
Deze oorlog kan wel een zeer nare WO III worden. Waar de burgers in Oekraïne ook niks mee opschieten. Deze oorlog kent alleen maar verliezers.
Liever zag ik dat er fatsoenlijke wijze gesprekken zouden volgen zodat deze oorlog gestopt kan worden. Vooral deëscaleren, fatsoenlijk professioneel gesprek, en niet zo'n speech zoals die laatste weer van Biden. Dat zorgt alleen maar voor nog meer olie op het vuur.
https://www.nu.nl/291763/video/duizenden-mensen-bij-pro-poetin-protest-in-servie.html
Moxxie
28-03-2022 om 11:30
Fleurtje_5 schreef op 28-03-2022 om 10:45:
[...]
Liever zag ik dat er fatsoenlijke wijze gesprekken zouden volgen zodat deze oorlog gestopt kan worden. Vooral deëscaleren, fatsoenlijk professioneel gesprek, en niet zo'n speech zoals die laatste weer van Biden. Dat zorgt alleen maar voor nog meer olie op het vuur.
https://www.nu.nl/291763/video/duizenden-mensen-bij-pro-poetin-protest-in-servie.html
Fatsoenlijke gesprekken willen we allemaal natuurlijk, dat staat buiten kijf. De uitlatingen van Biden dragen daar niet aan bij, maar ik vind het typerend dat je weer alleen met een beschuldigende vinger naar het Westen wijst.
Met Poetin valt op dit moment niet te praten, ook niet professioneel en fatsoenlijk.
Fleurtje_5
28-03-2022 om 14:15
Moxxie schreef op 28-03-2022 om 11:30:
[..]
Fatsoenlijke gesprekken willen we allemaal natuurlijk, dat staat buiten kijf. De uitlatingen van Biden dragen daar niet aan bij, maar ik vind het typerend dat je weer alleen met een beschuldigende vinger naar het Westen wijst.
Met Poetin valt op dit moment niet te praten, ook niet professioneel en fatsoenlijk.
Dat is niet zo. Ik vind deze oorlog ontzettend fout. Dat is duidelijk genoeg dacht ik. Sinds 2014 was ik hier al bang voor. En heb daar ook steeds voor gewaarschuwd.
Ik ben voor deëscaleren, en jij wilt het liefste bommen terug gooien. Ik ook, maar ik weet dat dat niet de oplossing is, maar juist olie op het vuur. Daar is niemand bij gebaat.
Jij denkt dat de hele wereld tegen die ene man is, maar zodra iemand op een openbaar forum zegt "lees dit artikel eens" of 'bekijk dit filmpje eens' waarop duizenden (geen Russen) juist pro-deze-man zijn, dan loopt diegene kans op een ban. Of word beschuldigd dat diegene de vinger maar naar één kant wijst. Terwijl ik juist zie dat dit een hele grote WO kan worden, en jij in Nederland alleen maar denkt dat iedereen het met jou eens is.
Ik wil het liefste dat op professionele wijze een goede aanpak word besproken, mét verstand, en geen president die zich gedraagt als een puber, met de kans dat de bevolking in armoe en hongersnood terecht komt, en zelf geen boterham minder zal eten. Daar is niemand bij gebaat.
De botte hork Trump kon anders wel met deze creep praten. Dus ik heb hoop dat er straks iemand opstaat die dat ook kan, zonder dat er bommen bij nodig zijn.
En hou op met je nare beschuldigingen telkens weer.
Daglichtlamp
28-03-2022 om 14:43
Fleurtje_5 schreef op 28-03-2022 om 14:15:
[..]
Ik ben voor deëscaleren, en jij wilt het liefste bommen terug gooien. Ik ook, maar ik weet dat dat niet de oplossing is, maar juist olie op het vuur. Daar is niemand bij gebaat.
Maar hoe werkt dat dan? De-escaleren? Wat moeten we dan wèl doen volgens jou? Ik denk dat Poetin gehoopt had op een reactie vergelijkbaar met toen hij de Krim en delen van Georgië en Moldavië liet bezetten door Russische troepen.
Moxxie
28-03-2022 om 14:51
[..]
Jij denkt dat de hele wereld tegen die ene man is, maar zodra iemand op een openbaar forum zegt "lees dit artikel eens" of 'bekijk dit filmpje eens' waarop duizenden (geen Russen) juist pro-deze-man zijn, dan loopt diegene kans op een ban. Of word beschuldigd dat diegene de vinger maar naar één kant wijst. Terwijl ik juist zie dat dit een hele grote WO kan worden, en jij in Nederland alleen maar denkt dat iedereen het met jou eens is.
Ik wil het liefste dat op professionele wijze een goede aanpak word besproken, mét verstand, en geen president die zich gedraagt als een puber, met de kans dat de bevolking in armoe en hongersnood terecht komt, en zelf geen boterham minder zal eten. Daar is niemand bij gebaat.
De botte hork Trump kon anders wel met deze creep praten. Dus ik heb hoop dat er straks iemand opstaat die dat ook kan, zonder dat er bommen bij nodig zijn.
Fleurtje, jij beschuldigt mij ervan dat ik alleen maar bommen terug wil gooien en dat ik denk dat iedereen het met mij eens is. Dan lees je mijn posts gewoon niet goed. Bovendien impliceer je indirect dat alleen jij de ernst van de situatie inziet.
Ga het nu niet zo draaien dat ik 'telkens weer' vervelend doe want tenslotte begon jij gisteren met naar je voorhoofd wijzen, niet ik.
Mija
28-03-2022 om 15:17
[..]
Dat is niet zo. Ik vind deze oorlog ontzettend fout. Dat is duidelijk genoeg dacht ik. Sinds 2014 was ik hier al bang voor. En heb daar ook steeds voor gewaarschuwd.
Het is de vraag of 'de botte hork Trump' Poetin niet teveel ruimte, macht en zelfvertrouwen heeft gegeven. Natuurlijk kon Trump 'met hem praten', als Poetin hem in zijn zak had, wat eigenlijk iedereen 'wel weet' door de Russische bemoeienis met de Amerikaanse verkiezingen in 2016. Het is om puur politieke redenen dat Trump daarvoor niet is afgezet. Als je dat tot je door laat dringen, is dat erg zorgelijk. Je kan alleen maar hopen dat die kwetsbaarheid in het verleden ligt.
Als er te onderhandelen valt, moet er natuurlijk onderhandeld worden. En dat gebeurt dus ook. En onderhandelen gaat ook gepaard met drukmiddelen. Poetin oefent zelf immers enorm veel druk uit! We moeten niet net doen alsof we het met die man gaan oplossen met een knuffel en een fijn gesprek. Poetin neemt de ruimte die hem wordt gelaten en moet dus tegendruk krijgen. En dat krijgt 'ie, gelukkig. En het werpt gaandeweg wat vruchten af, al is het ronduit verschrikkelijk om de verliezen en het leed die met dat proces gepaard gaan te zien oplopen. En de uitkomst is nog steeds ongewis. Iedereen, jij, ik, Moxxie, zou gewoon willen dat je hem kon laten stoppen. Nu. Meteen. Maar dat wordt dus als onhaalbaar ingeschat. Dat is erg genoeg. En het is ook niet goed te verdragen dag in dag uit te zien hoe gewone mensen daarvoor de prijs moeten betalen, met hun leven. Hun 'gewone leven' doordat ze moeten vluchten, gezinnen, families uit elkaar gerukt worden, doordat hun steden en hun huizen verwoest worden. Of hun fysieke leven, doordat ze sterven. En dat omdat één man meent dat hij over hun wereld kan beschikken op basis van waanideeën en macht. Zo'n man heeft al veel teveel ruimte gekregen. Dat is al veel te ver gegaan. Wat Biden zegt klopt gewoon: die man moet weg. Hij had het misschien alleen niet hardop moeten zeggen. Al valt ook niet uit te sluiten dat het tactiek is: hardop uitspreken, tegengesproken worden, ogenschijnlijk terugkrabbelen. Maar intussen wordt er wel een duidelijk signaal afgegeven aan eventuele opstandelingen in de kringen van Poetin: onze steun heb je. Het is de beste kans om hem ten val te brengen.
Intussen wordt dus de maximaal haalbaar geachte druk van buitenaf op hem en zijn entourage uitgeoefend. Hoe ver dat kan gaan, dat weten wij hier op het forum ook niet. Dat is een spel dat strategisch wordt ingestoken met analyses gebaseerd op informatie van inlichtingendiensten waar wij geen toegang toe hebben. En dan nog kan men zich vergissen en kan de situatie instabieler en explosiever zijn dan men inschat. Of zou er meer ruimte kunnen zijn dan men denkt. Ik waag me maar niet meer aan een mening hierover. Waar zou ik die op moeten baseren? Ik hoop intussen dat 'onze' machthebbers genoeg wijsheid, moed en saamhorigheid hebben om dit tot een goed einde te brengen. Voor Oekraïne, de landen daar omheen, voor onszelf en voor de rest van de wereld. Want helemaal niemand wil een wereldoorlog. We willen vooral asap van die machtswellusteling en moordenaar af.
En oh, dat er ook mensen/landen zijn die deze man wel een toffe peer vinden, dat zie je wel vaker met psychopaten en narcisten. Die weten op de een of andere manier in te prikken op verwaarloosde behoeften en wrok. Maar het feit is: deze man verwoest nietsontziend en gewetenloos een land en een volk. Welke retoriek kan daar de rechtvaardiging voor vormen? Mensen denken waarschijnlijk: dat zou hij bij ons nooit doen. Hij zou onze vriend zijn. Maar een man als hij is niemands vriend. Hij is een misbruiker.
Daglichtlamp
28-03-2022 om 15:23
Valdemar schreef op 27-03-2022 om 22:02:
[..]
Ik twijfel over het vetgedrukte. Voor sommigen zal het misschien lijken alsof we bijdragen aan een patstelling, voor mij komt het over als een ondersteuning van het Oekraïnse verzet waarbij de kostprijs van de oorlog voor Rusland telkens oploopt.
Zelfs een man als Poetin moet deze oorlog blijven verkopen aan zijn thuisland, hoe klein zijn inner-cirkel ook geworden is.
Het blijft spijtig dat hoe langer de oorlog duurt, hoe meer burgerslachtoffers er zullen vallen; maar deze optie geniet nog steeds meer mijn voorkeur dan een complete overgave van Oekraïne waarna Rusland op eigen houtje beslist wat er met het land gebeurd
Ik denk dat ik het grotendeels wel met je eens ben, maar aan de andere kant voelt dat ongemakkelijk, nu wij niet op de plaats zitten waar de bommen vallen. Wat vind de gewone man in de straat in Oekraïne? Een man die geen keus heeft dan blijven, want mannen tussen de 18 en de 60 (?) mogen het land niet verlaten, omdat ze verplicht zijn het land te verdedigen. In feite dus een massale dienstplicht voor iedereen.
Nederland koos in de tweede wereldoorlog liever voor overgave dan dat tal van steden net als Rotterdam plat gebombardeerd werden door de Duitsers.
Mija
28-03-2022 om 17:20
Opmerkelijk nieuwsbericht:
https://www.welingelichtekringen.nl/politiek/3262932/de-russische-generaals-vallen-bij-bosjes-hoe-is-dat-mogelijk.html
"Afgelopen week werden twee luitenant-generaals gedood. Daarmee komt het aantal gevallen Russische generaals op zeven. Op het slagveld zijn nog dertien generaals in leven."
Het artikel verwijst naar een wikipedia-pagina als bron. Oorzaak zou verouderd materiaal zijn, waardoor ze met telefoons moeten werken, die gemakkelijk getraceerd kunnen worden.
Als je dit leest denk je: dit kunnen de Russen toch nooit winnen op deze manier. Ze zijn al ruim eenderde van hun hoogste officieren kwijt! Wat gaan ze doen als blijkt dat hun leger de klus niet kan klaren?
Friezinnetje
28-03-2022 om 17:23
Mija schreef op 28-03-2022 om 17:20:
Opmerkelijk nieuwsbericht:
https://www.welingelichtekringen.nl/politiek/3262932/de-russische-generaals-vallen-bij-bosjes-hoe-is-dat-mogelijk.html
"Afgelopen week werden twee luitenant-generaals gedood. Daarmee komt het aantal gevallen Russische generaals op zeven. Op het slagveld zijn nog dertien generaals in leven."
Het artikel verwijst naar een wikipedia-pagina als bron. Oorzaak zou verouderd materiaal zijn, waardoor ze met telefoons moeten werken, die gemakkelijk getraceerd kunnen worden.
Als je dit leest denk je: dit kunnen de Russen toch nooit winnen op deze manier. Ze zijn al ruim eenderde van hun hoogste officieren kwijt! Wat gaan ze doen als blijkt dat hun leger de klus niet kan klaren?
En dan nog alle Russische militairen die weg gaan en onderduiken.
EnchantedDragonfly18
28-03-2022 om 17:35
[..]
Wie heb jij dan steeds gewaarschuwd?
En hoe zie je dat deëscaleren voor je bij een man die een visie heeft waar hij niet vanaf te brengen is. Ik zou ook het liefst bommen terug gooien naar de Russen, maar ik weet dat het (nu) niet verstandig is. Maar overgave van Okraiëne is eigenlijk ook geen optie. De beste oplossing zou zijn als de wereld uit Poetins klauwen wordt verlost. Ik hoop dat er iemand is die de man kan vermoorden.
Moxxie
28-03-2022 om 17:53
Tickel schreef op 28-03-2022 om 17:35:
[..]
En hoe zie je dat deëscaleren voor je bij een man die een visie heeft waar hij niet vanaf te brengen is. Ik zou ook het liefst bommen terug gooien naar de Russen, maar ik weet dat het (nu) niet verstandig is. Maar overgave van Okraiëne is eigenlijk ook geen optie. De beste oplossing zou zijn als de wereld uit Poetins klauwen wordt verlost. Ik hoop dat er iemand is die de man kan vermoorden.
Dit dus, want ik zie ook weinig heil in de diplomatieke onderhandelingen. We vragen wel veel van Oekraïne als we verwachten dat ze een afspraak aangaan met Poetin en eventueel het Westen. Ze hebben destijds hun kernwapens opgegeven met als tegenprestatie de belofte dat de VS, het VK en Rusland geen militaire of economische druk tegen ze zou gebruiken. En kijk hoe ze nu in de ellende zitten. Het is best veel gevraagd om nu weer een verdrag of memorandum te tekenen.
Daglichtlamp
28-03-2022 om 18:55
Tickel schreef op 28-03-2022 om 17:35:
[..]
Ik denk dat het vermoorden van Poetin de ideale voedingsbodem is voor een dictator dit nog een graadje erger is dan Poetin.Hij zal echt door de Russen zelf moeten worden afgezet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.