Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
RosaMontana
27-03-2022 om 17:13
Friezinnetje schreef op 27-03-2022 om 17:09:
[..]
ze willen veel meer boeren kwijt, lijkt me nu niet handig. Graan kunnen we hier meer gaan verbouwen, zodat we niet afhankelijk van Rusland of Oekraine zijn.
Meer dan 60% van het graan in Rusland en Oekraïne is veevoer. Dus als we allemaal minder vlees gaan eten, is het probleem ineens een stuk minder groot.
Friezinnetje
27-03-2022 om 17:15
RosaMontana schreef op 27-03-2022 om 17:13:
[..]
Meer dan 60% van het graan in Rusland en Oekraïne is veevoer. Dus als we allemaal minder vlees gaan eten, is het probleem ineens een stuk minder groot.
oh ja, daarom gaan de prijzen van brood en aanverwante artikelen omhoog.
Rondstruiner
27-03-2022 om 17:20
Friezinnetje schreef op 27-03-2022 om 17:09:
[..]
ze willen veel meer boeren kwijt, lijkt me nu niet handig. Graan kunnen we hier meer gaan verbouwen, zodat we niet afhankelijk van Rusland of Oekraine zijn.
Of ze gaan eens graan verbouwen voor mensen ipv voor veevoer
Rondstruiner
27-03-2022 om 17:21
Friezinnetje schreef op 27-03-2022 om 17:15:
[..]
oh ja, daarom gaan de prijzen van brood en aanverwante artikelen omhoog.
Nee, maar dat is dus wel de oplossing. Zelf maar een fractie van het graan eten dat anders nodig is voor een stukje vlees.
Daglichtlamp
27-03-2022 om 17:32
Misschien moeten we een los draadje maken over in hoeverre Nederland zelfvoorzienend wil en kan zijn. (NB: we zijn niet zelfvoorzienend op gebied van voedsel, dat lijkt wellicht zo, maar dat komt omdat we veel dieren fokken die we voeden met voedsel dat elders verbouwd wordt).
Voor wat de oorlog in Oekraïne betreft ben ik heel sceptisch over de invloed die wij als westerse landen kunnen hebben. De manier waarop we de Kosovo oorlog beëindigd hebben is hier gewoon geen optie (toen zijn zowel militaire als strategische civiele doelen in Servië door de Navo gebombardeerd). Ik denk dat iedereen snapt dat we dat niet met Russische doelen kunnen doen zonder een wereldoorlog te ontketenen. De enige reden dat het in Servië wel kon was dat Servië veel en veel zwakker was dan de Navo.
De hulp die wel kunnen/willen geven aan Oekraïne is niet genoeg voor hun om daadwerkelijk de Russen uit het land te kunnen gooien. In feite dragen we bij aan de patstelling.
Een alternatief is er niet, want helemaal niets doen kan toch ook niet (en geeft Rusland veel te veel macht).
Op dit moment voelt het alsof wij Oekraïne de kastanjes voor ons uit het vuur laten halen, maar een oplossing zie ik ook niet.
SophisticatedCaribou75
27-03-2022 om 18:25
Ik denk dat je gelijk hebt, Daglichtlamp. Misschien is de gunstigste uitkomst als P iets uit deze oorlog kan halen, zodat hij geen gezichtsverlies lijdt (wat hij alleen met kernwapens dan nog zou kunnen maskeren), maar er veel minder uithaalt dan zijn oorspronkelijke bedoeling was. En dat tevens een groot deel van zijn leger wordt opgebruikt in Oekraïne, waardoor hij zich hierna eerst een tijdje noodgedwongen koest houdt.
In Rusland zelf zal het er de komende jaren niet vrolijker op worden.
Friezinnetje
27-03-2022 om 18:33
Van de nos-site
- Inlichtingenchef zegt dat Rusland Oekraïne wil opdelen, zoals Korea
Het hoofd van de Oekraïense militaire inlichtingendienst zegt dat Rusland Oekraïne wil opdelen in twee afzonderlijke landen. Dat zou president Poetins inzet zijn nu hij inziet dat hij Kiev niet kan innemen en de regering-Zelensky niet kan wegkrijgen. Daarom wil Poetin volgens inlichtingenchef Boedanov een harde scheiding aanbrengen tussen de door Rusland bezette gebieden en de rest van Oekraïne. "Er is reden om aan te nemen dat hij een Koreaans scenario voor ogen heeft", zei Boedanov.
Noord- en Zuid-Korea zijn sinds een bloedige oorlog in het begin van de jaren 50 van elkaar gescheiden door een streng bewaakte bestandslijn met aan weerszijden gedemilitariseerde zones. Het vroegere Korea bestaat nu uit twee landen met een eigen regering en overheidsapparaat. Iets soortgelijks dreigt volgens Boedanov ook met Oekraïne te gebeuren. "We zien al pogingen om in de bezette gebieden 'parallelle' autoriteiten op te zetten en de bevolking te dwingen om de Oekraïense munt op te geven."
Boedanov voorspelt dat een "totale" guerrillaoorlog van het Oekraïense verzet de Russische plannen zal doen mislukken.
- 4 UUR GELEDEN
Rondstruiner
27-03-2022 om 21:09
Voor de liefhebber: de podcast 'Europa draait door' had een interessante gast vind ik, Helga Salemon. Over de kring rondom Poetin en wat daar nu allemaal speelt.
Luister 'Europa draait door: #12 - Naar wie luistert Poetin nog? (S04)'. Download NPO Luister: https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.omroep.npo.luister
BrightEchidna89
27-03-2022 om 22:02
Daglichtlamp schreef op 27-03-2022 om 17:32:
Misschien moeten we een los draadje maken over in hoeverre Nederland zelfvoorzienend wil en kan zijn. (NB: we zijn niet zelfvoorzienend op gebied van voedsel, dat lijkt wellicht zo, maar dat komt omdat we veel dieren fokken die we voeden met voedsel dat elders verbouwd wordt).
Voor wat de oorlog in Oekraïne betreft ben ik heel sceptisch over de invloed die wij als westerse landen kunnen hebben. De manier waarop we de Kosovo oorlog beëindigd hebben is hier gewoon geen optie (toen zijn zowel militaire als strategische civiele doelen in Servië door de Navo gebombardeerd). Ik denk dat iedereen snapt dat we dat niet met Russische doelen kunnen doen zonder een wereldoorlog te ontketenen. De enige reden dat het in Servië wel kon was dat Servië veel en veel zwakker was dan de Navo.
De hulp die wel kunnen/willen geven aan Oekraïne is niet genoeg voor hun om daadwerkelijk de Russen uit het land te kunnen gooien. In feite dragen we bij aan de patstelling.
Een alternatief is er niet, want helemaal niets doen kan toch ook niet (en geeft Rusland veel te veel macht).
Op dit moment voelt het alsof wij Oekraïne de kastanjes voor ons uit het vuur laten halen, maar een oplossing zie ik ook niet.
Ik twijfel over het vetgedrukte. Voor sommigen zal het misschien lijken alsof we bijdragen aan een patstelling, voor mij komt het over als een ondersteuning van het Oekraïnse verzet waarbij de kostprijs van de oorlog voor Rusland telkens oploopt.
Zelfs een man als Poetin moet deze oorlog blijven verkopen aan zijn thuisland, hoe klein zijn inner-cirkel ook geworden is.
Het blijft spijtig dat hoe langer de oorlog duurt, hoe meer burgerslachtoffers er zullen vallen; maar deze optie geniet nog steeds meer mijn voorkeur dan een complete overgave van Oekraïne waarna Rusland op eigen houtje beslist wat er met het land gebeurd.
Kan de bron hier geven, maar hij zit achter een betaalmuur.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220326_93036861
Gaat over de kolonel die door zijn eigen troepen is overreden en:
Poetin wil niet van opgeven weten en eist ook van zijn manschappen dat ze blijven vechten tot het einde. Omdat hij ook wel geruchten heeft opgevangen over muitende soldaten heeft de Russische leider, volgens de Daily Mail, nu zelfs executiepelotons naar Oekraïne gestuurd om zijn eigen militairen die niet meer in de pas lopen schrik aan te jagen en overlopers zelfs te doden.
Zegt veel over het moreel aan het front, als de info klopt natuurlijk.
Athan
28-03-2022 om 00:18
Valdemar schreef op 27-03-2022 om 22:02:
[..]
Ik twijfel over het vetgedrukte. Voor sommigen zal het misschien lijken alsof we bijdragen aan een patstelling, voor mij komt het over als een ondersteuning van het Oekraïnse verzet waarbij de kostprijs van de oorlog voor Rusland telkens oploopt.
Zelfs een man als Poetin moet deze oorlog blijven verkopen aan zijn thuisland, hoe klein zijn inner-cirkel ook geworden is.
Het blijft spijtig dat hoe langer de oorlog duurt, hoe meer burgerslachtoffers er zullen vallen; maar deze optie geniet nog steeds meer mijn voorkeur dan een complete overgave van Oekraïne waarna Rusland op eigen houtje beslist wat er met het land gebeurd.
Kan de bron hier geven, maar hij zit achter een betaalmuur.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220326_93036861Gaat over de kolonel die door zijn eigen troepen is overreden en:
Poetin wil niet van opgeven weten en eist ook van zijn manschappen dat ze blijven vechten tot het einde. Omdat hij ook wel geruchten heeft opgevangen over muitende soldaten heeft de Russische leider, volgens de Daily Mail, nu zelfs executiepelotons naar Oekraïne gestuurd om zijn eigen militairen die niet meer in de pas lopen schrik aan te jagen en overlopers zelfs te doden.
Zegt veel over het moreel aan het front, als de info klopt natuurlijk.
Dit klinkt toch wel als de wanhoopsdaad van een kapitein op een zinkend schip. ALS het klopt inderdaad. Maar dat zou me niets verbazen. In zekere zin zou dit betekenen dat de westerse opstelling dus werkt.
Ik ben blij dat ik dat soort strategische keuzes niet hoef te maken, want jezus, wat lijkt me dat moeilijk! Ik blijf het toch een beetje zien als het opofferen van het ene volk om een groter deel van de mensheid te redden.
BrightEchidna89
28-03-2022 om 00:47
Athan schreef op 28-03-2022 om 00:18:
[..]
Dit klinkt toch wel als de wanhoopsdaad van een kapitein op een zinkend schip. ALS het klopt inderdaad. Maar dat zou me niets verbazen. In zekere zin zou dit betekenen dat de westerse opstelling dus werkt.
Ik ben blij dat ik dat soort strategische keuzes niet hoef te maken, want jezus, wat lijkt me dat moeilijk! Ik blijf het toch een beetje zien als het opofferen van het ene volk om een groter deel van de mensheid te redden.
Voor mij persoonlijk zou het een optie zijn mocht de Navo aankondigen dat Rusland vijf dagen de tijd krijgt om zijn troepen terug te trekken, alvorens we zelf ingrijpen. Dit blijft een risicospel, maar op dit moment houdt de Navo zich kalm omdat Poetin dreigt met kernwapens waarbij hij ondertussen zijn gang maar gaat in Oekraïne.
ScarceKudu74
28-03-2022 om 00:49
Valdemar schreef op 28-03-2022 om 00:47:
[..]
Voor mij persoonlijk zou het een optie zijn mocht de Navo aankondigen dat Rusland vijf dagen de tijd krijgt om zijn troepen terug te trekken, alvorens we zelf ingrijpen. Dit blijft een risicospel, maar op dit moment houdt de Navo zich kalm omdat Poetin dreigt met kernwapens waarbij hij ondertussen zijn gang maar gaat in Oekraïne.
Dit klinkt als een heel goede optie! Ik heb er allang buikpijn van dat we niks doen.
BrightEchidna89
28-03-2022 om 00:55
Peen schreef op 28-03-2022 om 00:49:
[..]
Dit klinkt als een heel goede optie! Ik heb er allang buikpijn van dat we niks doen.
Vraag is hoever we willen gaan.
Ginds zetten mensen hun leven op het spel om onze waarden te verdedigen.
Willen wij onze levens op het spel zetten om dezelfde waarden te verdedigen, of blijven we in onze comfortabele zetel zitten en kijken we toe hoe een dictator een land tot puin herleidt?
ScarceKudu74
28-03-2022 om 01:26
Valdemar schreef op 28-03-2022 om 00:55:
[..]
Vraag is hoever we willen gaan.
Ginds zetten mensen hun leven op het spel om onze waarden te verdedigen.
Willen wij onze levens op het spel zetten om dezelfde waarden te verdedigen, of blijven we in onze comfortabele zetel zitten en kijken we toe hoe een dictator een land tot puin herleidt?
Wat mij betreft zetten wij ook onze levens op het spel. Dat idee heb ik al sinds het begin en dat wordt steeds sterker. Sommigen verklaren mij voor gek daarom, maar mijn hart breekt als ik de verhalen lees over bv Marioepol. Je wil toch dat iemand je komt helpen?
Fleurtje_5
28-03-2022 om 10:00
Friezinnetje schreef op 27-03-2022 om 14:40:
tijd dat de regering hier niet alle boeren weg wil jagen en ze de meest onmogelijke regels op legt.
Mee eens.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.