Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
Cousin_It
09-03-2022 om 09:30
Rondstruiner schreef op 09-03-2022 om 08:04:
[..]
China heeft de annexatie van de Krim door Rusland ook nooit erkend. Er is zeker geen onvoorwaardelijke steun van China voor Rusland.
Maar ook geen steun voor Oekraïne. China doet precies waar het goed in is: een knikje geven, glimlachen en kijken uit welke richting de wind waait, zodat het jasje kan meewaaien.
OmaVan2
09-03-2022 om 10:26
redbulletje schreef op 09-03-2022 om 09:04:
Globalisering is sowieso gevaarlijk. We moeten juist veel meer in eigen land kunnen produceren. Dus ook zeker de boeren koesteren ipv wegpesten!
Ik ben het gedeeltelijk met je eens, want ik zou dit willen beperken tot landbouw.
redbulletje
09-03-2022 om 10:31
OmaVan2 schreef op 09-03-2022 om 10:26:
[..]
Ik ben het gedeeltelijk met je eens, want ik zou dit willen beperken tot landbouw.
We hebben vlees en zuivel van eigen grond nodig, we moeten ons niet afhankelijk maken van import. Je ziet door corona en oorlog hoe kwetsbaar je dan bent.
Rondstruiner
09-03-2022 om 10:43
redbulletje schreef op 09-03-2022 om 08:39:
[..]
Zouden ze er economisch niet beter van worden als zij het Russisch gas/olie kunnen opkopen omdat wij 't niet meer doen en het dan weer met dikke winst aan ons doorverkopen? Ik vind de sancties op gebied van brandstoffen niet slim, daarmee snijden wij ons in de vingers.
Volgens mij kan gas niet zomaar van Rusland naar China en dan weer naar ons getransporteerd worden. Vanuit Rusland naar de EU is er die bekende Nordstream pijplijn en werd aan een tweede gewerkt.
Vloeibaar gemaakt gas kan wel vervoerd worden, maar daar is ook infrastructuur voor nodig, dat kan niet van de ene op de andere dag. En het is veel duurder, en er zijn meer aanbieders, o.a Qatar en de VS.
Rondstruiner
09-03-2022 om 10:49
Cousin_It schreef op 09-03-2022 om 09:30:
[..]
Maar ook geen steun voor Oekraïne. China doet precies waar het goed in is: een knikje geven, glimlachen en kijken uit welke richting de wind waait, zodat het jasje kan meewaaien.
Ja, dat zeg ik juist. Ze houden zich afzijdig en willen er niet bij betrokken worden. Daarom ben ik niet bang dat ze Rusland militair zullen gaan steunen ofzo.
Rondstruiner
09-03-2022 om 10:58
redbulletje schreef op 09-03-2022 om 09:04:
Globalisering is sowieso gevaarlijk. We moeten juist veel meer in eigen land kunnen produceren. Dus ook zeker de boeren koesteren ipv wegpesten!
Wij zijn de op een na grootste landbouwexporteur ter wereld, volslagen absurd voor zo'n klein landje met woningnood notabene! Dat moet stoppen. Die energie en capaciteit moeten we op andere wijze inzetten.
Mija
09-03-2022 om 11:05
Stel je voor dat je ooit een land moet boycotten dat een groot deel van jouw medicijnen maakt:
In ons land is slechts één bedrijf (InnoGenerics in Leiden) in staat op grote schaal zogenoemde generieke medicijnen te produceren. (...) De productie dreigt te verdwijnen omdat de zorgverzekeraars deze medicijnen zo goedkoop mogelijk in willen kopen."
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5293293/kuipers-knmp-geneesmiddelen-tweede-kamer
RosaMontana
09-03-2022 om 11:22
Ik hoop dat deze oorlog aanleiding is om de marktwerking in onze verzorgingsstaat flinke onder de loep te nemen. Terug naar een ziekenfondsachtige constructie (maar dan beter) en energievoorziening naar de staat. Je zou er bijna communistisch van worden
Schemerlampje
09-03-2022 om 11:32
Mija schreef op 09-03-2022 om 11:05:
Stel je voor dat je ooit een land moet boycotten dat een groot deel van jouw medicijnen maakt:
In ons land is slechts één bedrijf (InnoGenerics in Leiden) in staat op grote schaal zogenoemde generieke medicijnen te produceren. (...) De productie dreigt te verdwijnen omdat de zorgverzekeraars deze medicijnen zo goedkoop mogelijk in willen kopen."
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5293293/kuipers-knmp-geneesmiddelen-tweede-kamer
Daar zit bij mij wel een angst. Onze dochter overleeft het niet als ze geen insuline meer krijgt. Gelukkig zijn er in diverse landen in de wereld fabrieken waaronder Europa. Maar ze heeft ook sensoren of teststrips nodig etc. In de Oekraïne hebben ze daar nu allemaal tekort aan.
Mija
09-03-2022 om 12:15
Ik ben niet gauw verbaasd over de rare dingen die Thierry eruit kraamt maar hier kijk ik toch wel van op, zo compleet los van de werkelijkheid.
“Volgens Thierry Baudet zijn de Russen onder leiding van Poetin tot nu toe 'extreem mild' geweest met hun militaire ingrijpen in Oekraïne.”
“Volgens het landelijke kopstuk van FVD voert Oekraïne de afgelopen acht jaar al oorlog in het Oosten. 'Volgens de informatie die ik heb' zou de Oekraïense bevolking door hun eigen overheid zijn bestookt met clustermunitie en vacuümbommen, zo beweert Baudet.”
BrightEchidna89
09-03-2022 om 12:24
Mija schreef op 09-03-2022 om 12:15:
Ik ben niet gauw verbaasd over de rare dingen die Thierry eruit kraamt maar hier kijk ik toch wel van op, zo compleet los van de werkelijkheid.
...
Ik heb het interview vier minuten uitgehouden; jullie hebben ook een dorpsgek in de nationale politiek zitten.
OmaVan2
09-03-2022 om 12:57
RosaMontana schreef op 09-03-2022 om 11:22:
Ik hoop dat deze oorlog aanleiding is om de marktwerking in onze verzorgingsstaat flinke onder de loep te nemen. Terug naar een ziekenfondsachtige constructie (maar dan beter) en energievoorziening naar de staat. Je zou er bijna communistisch van worden
Wat we bij de Coronacrisis hebben gezien, dat die marktwerking in de zorg niet ideaal is. Maar alle marktwerking afschaffen ben ik ook geen voorstander van. Je hebt 'een geweten' nodig, die vraagt: is dit nodig, gaan we dit doen? Kan dit niet goedkoper?
redbulletje
09-03-2022 om 13:09
RosaMontana schreef op 09-03-2022 om 11:22:
Hier ben ik ook voor. Dat moet zonder winstoogmerk geregeld kunnen worden want energie en zorg zijn basisbehoeftes.
redbulletje
09-03-2022 om 13:11
OmaVan2 schreef op 09-03-2022 om 12:57:
[..]
Wat we bij de Coronacrisis hebben gezien, dat die marktwerking in de zorg niet ideaal is. Maar alle marktwerking afschaffen ben ik ook geen voorstander van. Je hebt 'een geweten' nodig, die vraagt: is dit nodig, gaan we dit doen? Kan dit niet goedkoper?
Dat gaat op dit moment juist te ver. Elke keer medicijnwissels omdat merk A goedkoper ingekocht werd dan merk B terwijl je op merk A beter reageert en bijwerkingen ervaart door telkens die wijzigingen.
Rondstruiner
09-03-2022 om 13:35
Mija schreef op 09-03-2022 om 12:15:
Hij raakt steeds verder van het padje af. Zo min mogelijk aandacht geven maar, want dat is waar hij op uit is.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.