Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
EnchantedDragonfly18
06-03-2022 om 21:58
Minister: Oekraïens vreemdelingenlegioen nu 20.000 vrijwilligers
Bijna 20.000 mensen uit 52 landen hebben zich aangemeld als vrijwilligers voor het Oekraïense vreemdelingenlegioen. "De hele wereld staat vandaag aan onze kant, niet alleen met woorden, maar ook met daden", citeert de Kyiv Independent minister van Buitenlandse Zaken Dmitro Koeleba, die zondag het aantal bekendmaakte.
Volgens Koeleba gaat het om zowel veteranen als om mensen zonder militaire ervaring. Hij wilde niet zeggen uit welke landen de vrijwilligers komen en ook niet hoeveel van hen er al in Oekraïne zijn.
Eerder op de dag meldde de Oekraïense grenswacht op Facebook dat sinds het begin van de Russische inval op 24 februari ook meer dan 143.000 Oekraïners uit het buitenland naar hun land zijn teruggekeerd, van wie 80 procent mannen.
BrightEchidna89
06-03-2022 om 22:56
Gezien de strijdvaardigheid van de Oekraïners denk ik dat we een goede kans maken indien we dit land kunnen blijven bewapenen en van voorraden kunnen voorzien, waardoor het voor de Russen een uitputtingsslag wordt. Met de aankomende dooi wordt zwaar materiaal kwetsbaarder en zullen kleine mobiele eenheden met een hoge motivatie aan slagkracht winnen.
Daarnaast is het duidelijk dat navo-landen geen vermoeden meer mogen geven van inmenging omdat Poetin dit zou kunnen aangrijpen om het conflict verder te laten escaleren.
Als we dit vervolgens vergelijken met de Tsjetsjeense oorlog, dan mogen we niet vergeten dat deze strijd tien jaar duurde en ging over een gebied met minder dan 1.5 miljoen inwoners. De slachtofferaantallen en de vernielingen daarbij waren enorm, maar dit is een inspanning die Rusland nooit kan volhouden in een land dat bijna 35 keer zo groot is, terwijl het thuisland ondertussen getroffen wordt door harde economische sancties.
De toegenomen protesten binnen Rusland met de talloze arrestaties vandaag en het harde politieoptreden, doen mij hopen op een regeringswissel in Moskou, afgedwongen door de bevolking.
Metallover
06-03-2022 om 23:34
Rondstruiner schreef op 06-03-2022 om 11:45:
Voor de mensen die net als ik naast aan 555 ook graag iets voor de dieren in Oekraïne willen geven:
https://www.partijvoordedieren.nl/actie-voor-de-dieren-in-oekra%C3%AFne
Ik zag op het journaal ook een stichting die achtergelaten dieren ophaalt en de grens over brengt, die zou ik ook graag steunen, dus daar ga ik ook eens naar zoeken.
Dankje voor het delen!
En ik ben ook wel benieuwd naar die andere stichting, heb het journaal niet gezien.
Rondstruiner
07-03-2022 om 07:34
Metallover schreef op 06-03-2022 om 23:34:
[..]
Dankje voor het delen!En ik ben ook wel benieuwd naar die andere stichting, heb het journaal niet gezien.
Ik had heb intussen gevonden, het is deze poolse organisatie:
https://www.angels2animals.com/donations/help-people-and-animals-from-ukraine/
De huisdieren van gevluchte Oekraïners worden hier gered - https://nos.nl/l/2420059
Hier nog meer stichtingen ter plaatse die helpen:
wild-flower
07-03-2022 om 08:37
Goed zo , laat maar zien daar
"Volgens het collectief heeft Anonymous meerdere Russische tv-zenders
gehackt en beelden van de oorlog in Oekraïne getoond in plaats van de
oorspronkelijke uitzending.
Volgens de hackergroep RT France bevinden zich alle
staatstelevisiezenders en de Russische streamingplatforms Ivi en Wink
onder de getroffenen. Het is nog onduidelijk of en hoe lang het
reguliere tv-programma daadwerkelijk werd verstoord."
wild-flower
07-03-2022 om 09:02
Valdemar schreef op 06-03-2022 om 22:56:
Gezien de strijdvaardigheid van de Oekraïners denk ik dat we een goede kans maken indien we dit land kunnen blijven bewapenen en van voorraden kunnen voorzien, waardoor het voor de Russen een uitputtingsslag wordt.
Europa moet wel snel en drastisch handelen door biivoorbeeld zelf de Russische gaskraan dicht te draaien om Poetin's oorlogskas heel snel te laten opdrogen en hem te stoppen. Leven in vrijheid heeft een hoge prijs, het is nu tijd om die te betalen, niet
over maanden of jaren als het te laat is.
Hij stopt namelijk niet bij de grens ben ik bang .
Moldavië, Estland, Letland, Litouwen en ook Finland behoorden ooit tot het
Russische rijk dat Poetin terug wil.
BrightEchidna89
07-03-2022 om 09:32
wild-flower schreef op 07-03-2022 om 09:02:
[..]
Europa moet wel snel en drastisch handelen door biivoorbeeld zelf de Russische gaskraan dicht te draaien om Poetin's oorlogskas heel snel te laten opdrogen en hem te stoppen. Leven in vrijheid heeft een hoge prijs, het is nu tijd om die te betalen, niet
over maanden of jaren als het te laat is.
...
Compleet eens. De crisissen in het Midden-Oosten leerden ons hoe afhankelijk we waren van hun olie, Covid overtuigde ons om weer productie naar Europa te verplaatsen en nu zien we onze afhankelijkheid van Russisch gas.
Denk dat de voorbije decennia zeer duidelijk de nadelen van een globale economie onderstrepen en dat politieke leiders steeds meer beginnen te beseffen dat een zekere mate van zelfvoorziening nodig is; zelfs als daarbij de prijs hoger ligt.
Regendrup.
07-03-2022 om 10:49
Ik weet niet wat ik hiervan moet denken..
China belooft Oekraïne humanitaire hulp, maar blijft Rusland steunen
Het Chinese Rode Kruis zal zo gauw mogelijk humanitaire hulp naar Oekraïne sturen, zegt minister van Buitenlandse Zaken Wang Yi. Aan de andere kant beschrijft hij de vriendschapsband met Rusland als "zeer stabiel". "Hoe onheilspellend de internationale situatie ook is, China en Rusland zullen hun veelomvattende strategische partnerschap van coördinatie voortzetten in het nieuwe tijdperk."
China heeft de Russische aanval op Oekraïne niet veroordeeld en noemt het geen invasie. Ook heeft het land het Westen gevraagd "de terechte zorgen van Rusland over de veiligheid" serieus te nemen.
Op een persconferentie zei Wang dat de oorzaak van de situatie in Oekraïne gecompliceerd is. "Het oplossen van complexe problemen vereist kalmte en rationaliteit. Het helpt niet om olie op het vuur te gooien en tegenstellingen uit te vergroten."
Moxxie
07-03-2022 om 10:57
Regendrup. schreef op 07-03-2022 om 10:49:
Ik weet niet wat ik hiervan moet denken..
China belooft Oekraïne humanitaire hulp, maar blijft Rusland steunenHet Chinese Rode Kruis zal zo gauw mogelijk humanitaire hulp naar Oekraïne sturen, zegt minister van Buitenlandse Zaken Wang Yi. Aan de andere kant beschrijft hij de vriendschapsband met Rusland als "zeer stabiel". "Hoe onheilspellend de internationale situatie ook is, China en Rusland zullen hun veelomvattende strategische partnerschap van coördinatie voortzetten in het nieuwe tijdperk."
China heeft de Russische aanval op Oekraïne niet veroordeeld en noemt het geen invasie. Ook heeft het land het Westen gevraagd "de terechte zorgen van Rusland over de veiligheid" serieus te nemen.
Op een persconferentie zei Wang dat de oorzaak van de situatie in Oekraïne gecompliceerd is. "Het oplossen van complexe problemen vereist kalmte en rationaliteit. Het helpt niet om olie op het vuur te gooien en tegenstellingen uit te vergroten."
Wat een zwaktebod. Of we eventjes rekening kunnen houden met Poetin, och arm, omdat hij zo bezorgd is over de veiligheid. Om van te kotsen.
Terecht bezorgd, ook dat nog .
ScarceKudu74
07-03-2022 om 10:58
Dan weten we eindelijk waar China staat, tot nu toe hadden zij zich nog niet uitgesproken toch? Niet zo mooi dit.
Rondstruiner
07-03-2022 om 11:13
Mija schreef op 06-03-2022 om 17:47:
[..]
Dat is ook niet 'goed' te praten. Niets hieraan is goed. Het gaat over kiezen uit twee kwaden.
Niemand is erbij gebaat, ook Oekraïne niet, als we onszelf en de rest van de wereld in een situatie brengen dat Poetin de zaken nog verder laat escaleren. Ik kan me er inmiddels door de berichtgeving niet meer onttrekken aan het idee dat we met een narcist en een psychopaat van doen hebben. Daar kun je alleen de strijd mee aangaan als je (vrijwel) zeker weet dat je hem zult vermorzelen. Want als je niet snel en verpletterend van hem wint, sleurt hij alles en iedereen in zijn val mee: wat kan hem het schelen? Na hem de zondvloed! De wereld vernietigen erg? Welnee, daarmee toon je je macht!
Ik heb wel eens eerder gezegd: dit is een gijzelingssituatie. Als je nu 'naar binnen stormt', schiet Poetin niet alleen 'al zijn gijzelaars dood' maar drukt hij waarschijnlijk ook nog op een paar rode knoppen voordat hij het loodje legt. De wereld probeert nu in ieder geval zoveel mogelijk gijzelaars het pand uit te halen. En intussen liggen ze echt wel op de loer om hem uit te schakelen. Zodra zich een mogelijkheid voordoet, zoals bij die échte gijzeling op het Leidseplein, rijden ze hem letterlijk of figuurlijk overhoop. Maar die kans heeft zich nog niet voorgedaan. En ik vrees dat Poetin een stuk beter is voorbereid dan die gijzelnemer op het Leidseplein.
.
Ik was vanmorgen nog eens aan het nadenken over jouw vergelijking met een gijzelingssituatie, maar die vergelijking gaat toch wel erg mank vind ik. De reden dat bij een gijzeling zo terughoudend wordt opgetreden door de politie is om de gegijzelden (hier Oekraïne) niet in gevaar te brengen. Maar in deze situatie willen we toch vooral onszelf niet in gevaar brengen. Want als we jouw vergelijking doortrekken: de gijzelnemer doodt al lukraak onschuldige gegijzelden, onder de doden ook kinderen en zwangere moeders. En de "politie" weet dat dat gebeurt, maar doet eigenlijk niet zoveel uit angst omdat de gijzelnemer met bomaanslagen op andere plekken dreigt.
Dat is op zichzelf best te begrijpen, maar jouw bericht waarin je zegt dat we terughoudend zijn om de Oekraïners te beschermen, nee, daar kan ik me echt niet in vinden en dat ervaar ik toch als goedpraten. We doen niets omdat we bang zijn dat we zelf in een oorlog worden betrokken, die misschien wel uitloopt op een kernoorlog. We doen dat echt niet voor Oekraïne. We zouden het Russisch gas bijvoorbeeld kunnen stoppen en op die manier echt iets doen zonder Poetin direct de oorlog te verklaren, dat gaan we zelf keihard voelen uiteraard, maar ook dat doen we niet.
Zelensky heeft kritiek op de terughoudendheid van de westerse leiders, en terecht.
Toespraak Zelensky over noflyzone:
https://youtu.be/N5SWlYyrZFEZelnsky over uitblijven reactie:
Het artikel hieronder is toch hartverscheurend. Ik hoop maar dat geheime diensten heel hard aan het werk zijn om erachter te komen hoe realistisch het is dat Poetin kernwapens gaat gebruiken. Want ik vind het een schandvlek voor ons, dat we hier als "ik stond erbij en ik keek ernaar" op terug moeten kijken straks.
In Zjytomyr troffen alle Russische raketten burgers: ‘Ik ben meteen naar haar toegekropen. Ze ademde niet’ https://www.volkskrant.nl/a-b6a1f554
Moxxie
07-03-2022 om 11:47
Sterke analyse Rondstruiner, daar sluit ik me helemaal bij aan. Stop maar met belletjes van Macron en Erdogan want geen enkele afspraak of toezegging wordt nagekomen. Mijnen op een humanitaire evacuatieroute, wat voor beest ben je als je dat doet. En wij kijken toe.
Nogmaals, wat doet Zelensky het goed. Fantastisch hoe hij nu de druk opvoert in zijn boodschappen aan het Westen, hoe hij het psychologische spel speelt. En wat hij zegt is waar. Ik hoop dat zijn woorden de uitwerking hebben die hij beoogt.
WickedCurlew89
07-03-2022 om 12:16
Ik maak me voor Europa niet zo druk om China. Rusland heeft China nodig, niet andersom. Volgens mij is het BNP van Rusland gelijk aan dat van de Benelux.
Als we verder niets kunnen/willen dan op zijn minst de gas- en oliekraan dicht, liever vandaag dan morgen.
OmaVan2
07-03-2022 om 13:06
Hetvrijewoord schreef op 07-03-2022 om 12:16:
Ik maak me voor Europa niet zo druk om China. Rusland heeft China nodig, niet andersom. Volgens mij is het BNP van Rusland gelijk aan dat van de Benelux.
Als we verder niets kunnen/willen dan op zijn minst de gas- en oliekraan dicht, liever vandaag dan morgen.
En die in Groningen wijd open, maar dan wel met een adequate en ruimhartige regeling voor de Groningers in het aardbevingengebied. Iemand heeft in een krant al eens voorgesteld om alle extra winst op de gaswinning dan aan de Groningers ter beschikking te stellen.
Daglichtlamp
07-03-2022 om 14:16
Moxxie schreef op 07-03-2022 om 11:47:Mijnen op een humanitaire evacuatieroute, wat voor beest ben je als je dat doet. En wij kijken toe.
Maar zijn die mijnen dan door Russen gelegd? Dat lijkt me onwaarschijnlijk om eerlijk te zijn. Mijnen worden over het algemeen juist gebruikt bij de verdediging. (als je bezig bent met oprukken hebben mijnen natuurlijk niet veel zin).
Wat ik ook bedenkelijk vind is dat alle veilige evacuatieroutes naar door Rusland beheerst gebied gaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.