Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
Heda
02-03-2022 om 07:21
Rondstruiner schreef op 02-03-2022 om 07:15:
[..]
Gelukkig waren de Amerikanen, Canadezen, Engelsen en Polen die ons land in de jaren 40 hebben bevrijd niet zulke lafbekken als die wappies die vinden dat we ons er buiten moeten houden. Ik vind het al erg genoeg dat we zo weinig doen, hoewel ik begrijp dat dat verstandig is om het niet te laten escaleren.
Enorm dapper inderdaad! Ik denk alleen dat dit een totaal andere wereld is met veel extremere wapens en bommen. Als dit escaleert dan ben ik bang dat die gek op de rode knop drukt en dat we dan allemaal weg zijn..
Daglichtlamp
02-03-2022 om 07:24
Rondstruiner schreef op 02-03-2022 om 07:15:
[..]
Als je zo bang bent, kun je waarschijnlijk beter niet hier meelezen? Ik zou dan nieuws-en-actueel blokkeren en me even op leuke dingen in mijn privéleven richten. Je kunt niets aan de situatie veranderen, bang of niet.
Gelukkig waren de Amerikanen, Canadezen, Engelsen en Polen die ons land in de jaren 40 hebben bevrijd niet zulke lafbekken als die wappies die vinden dat we ons er buiten moeten houden. Ik vind het al erg genoeg dat we zo weinig doen, hoewel ik begrijp dat dat verstandig is om het niet te laten escaleren.
Van Canada weet ik het niet, maar de VS en Polen werden pas betrokken in de oorlog toen ze zelf werden aangevallen. Engeland werd betrokken toen een bondgenoot van hun werd aangevallen.
SophisticatedCaribou75
02-03-2022 om 07:27
Heda schreef op 02-03-2022 om 07:21:
[..]
Enorm dapper inderdaad! Ik denk alleen dat dit een totaal andere wereld is met veel extremere wapens en bommen. Als dit escaleert dan ben ik bang dat die gek op de rode knop drukt en dat we dan allemaal weg zijn..
Ik vind wat er in de tweede wereldoorlog gebeurde nogal extreem en de bevrijding heeft extreem veel levens gekost van mensen uit landen die er zelf geen directe last van hadden. Dus dat er nu kernwapens kunnen worden ingezet vind ik geen reden om maar een andere kant op te kijken als een soeverein land door een psychopaat wordt aangevallen en vernietigd.
Heda
02-03-2022 om 07:38
niet_rechts schreef op 02-03-2022 om 07:27:
[..]
Ik vind wat er in de tweede wereldoorlog gebeurde nogal extreem en de bevrijding heeft extreem veel levens gekost van mensen uit landen die er zelf geen directe last van hadden. Dus dat er nu kernwapens kunnen worden ingezet vind ik geen reden om maar een andere kant op te kijken als een soeverein land door een psychopaat wordt aangevallen en vernietigd.
Ik snap wat je zegt, ik vind het ook echt ongelooflijk wat er nu gebeurd en ben blij dat ik geen beslissingen hoef te nemen. Alleen denk ik dat het heel snel afgelopen is als de navo zich ermee gaat bemoeien, daar schiet ook niemand wat mee op.. Dat is einde wereld.
ShowyHummingbird30
02-03-2022 om 07:39
Hinoki schreef op 01-03-2022 om 21:46:
[..]
Maar goed, noem me maar een fascist. Ik weet beter. Ook mijn hart ligt bij de Oekraïense bevolking. Ook mijn hart huilt voor de inwoners van Kiev.
...
maar ik denk dat ik over het algemeen meer onderzoek doe naar diezelfde zaken en de achtergronden dan meningeen op fora/social media die uitsluitend ja-knikken op wat ze voorgeschoteld krijgen, hun profielfoto’s veranderen in een vlagje zonder dat ze een flauw benul hebben wat er in die regio zich al jaren afspeelt en wat nu tot een end-game komt.
Wie noemt jou fascist?
En bedankt voor de sneer. Daarmee doe je je hele post teniet. Knap ook dat jij in mijn hoofd kunt kijken en precies weet waar ik wel en geen benul van heb.
Verder zijn aanleiding en schuld twee zeer verschillende dingen.
Rondstruiner
02-03-2022 om 07:40
Ik vind ook dat we dit niet moeten laten escaleren.
Maar de lafaards die zelfs geen sancties willen vanwege hun eigen hachje (of vanwege hun koopkracht, nog erger) maken mij zo boos en die zouden wat mij betreft eens voorbeeld mogen nemen aan onze bevrijders.
Cousin_It
02-03-2022 om 07:47
Elaine68 schreef op 01-03-2022 om 22:39:
Pfffff ik word af en toe zo bang dat ik zelfs denk hebben die wappies toch gelijk en moeten we ons er niet gewoon buiten houden?
1 Wappies worden niet voor niks wappies genoemd.
2 Poetin zijn ongebreidelde gang laten gaan is simpelweg de nog slechtere optie.
Rondstruiner
02-03-2022 om 08:12
Hinoki schreef op 01-03-2022 om 21:46:
[..]
maar ik denk dat ik over het algemeen meer onderzoek doe naar diezelfde zaken en de achtergronden dan meningeen op fora/social media die uitsluitend ja-knikken op wat ze voorgeschoteld krijgen,
Waar doe jij dat onderzoek dan?
Ik heb het idee dat jij meestal met dingen van social media komt, er hangt vaak voor mij een wappie/fvd-vibe omheen. Ook deze uitspraak hierboven heeft die vibe trouwens: wij zijn de schapen, jij bent wakker.
Deze kwestie is veel te ingewikkeld om met eigen onderzoek echt te doorgronden, tenzij je heel veel tijd hebt en er echt een studie van maakt of hebt gemaakt. Maar die studie doe je niet op social media.
Bijvoorbeeld jouw bericht over de afspraken over het niet uitbreiden van de NAVO, dit is nooit op schrift gezet, maar dat was een mondelinge afspraak, zie artikel van Clingendael onder. Iedereen weet dat je niet kunt verwachten dat mondelinge afspraken met mensen die nu misschien niet eens meer leven voor eeuwig worden nageleefd, de wereld verandert. Heeft het Westen deze situatie handig aangepakt de afgelopen 30 jaar? Nee, dat is duidelijk voor iedereen.
Maar dat is geen excuus voor wat Poetin doet, hooguit een verklaring voor hoe het zover heeft kunnen komen. Poetin is en blijft een tiran die een ander soeverein land is binnengevallen. Punt.
Wilgenkatje-
02-03-2022 om 10:40
Nee, het is geen excuus voor Poetin. Een gegeven is wel dat hij zich steeds meer is gaan zien als een tsaar uit de vroegere tijden. Lees artikelen van Beatrice de Graaf die zich hierin al langere tijd verdiept. Poetin wil terug naar het Rusland van de negentiende eeuw en dat is geen idee dat plotseling is ontstaan. Je kunt nooit echt in het hoofd van een ander kijken. Als iemand op een positie als de zijne zo'n plan heeft ontwikkeld, is dat niet zomaar van de baan. Het is daarom ongelooflijk eng en spannend wat er gaande is. In het bijzonder voor Oekraine en de buurlanden - maar ook voor ons 'verderop'.
Het is best ontnuchterend dat we zo lange tijd hebben gedacht (en ons hebben gedragen) alsof oorlog in onze regio iets van vroeger was en dat alle defensie-uitgaven onzin zijn en de Navo misschien niet meer zo nodig.
In de kerken bestaat er volgens een rooster een 'vredeszondag' in september. Die leed - zover ik dat zag- al jaren een slapend bestaan, omdat alle oorlogen en strijd 'ver weg' leken te zijn.
Fleurtje_5
02-03-2022 om 10:46
Stomme ROTOORLOG. Ba'H. En dan die grijns op deze foto.
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/buitenland/biden-in-toespraak-poetin-heeft-geen-idee-wat-hem-te-wachten-staat/ar-AAUughd?ocid=mailsignout&li=BBoPOOe
Biden in toespraak: 'Poetin heeft geen idee wat hem te wachten staat'
Moxxie
02-03-2022 om 12:08
Het Kremlin zegt klaar te zijn voor een tweede gespreksronde maar het is nog niet duidelijk of de Oekraïne gehoor geeft. Gisteren stelde Zelensky als voorwaarde dat de Russen stoppen met het bomarderen van Oekraiense steden.
Ik hoop dat het doorgaat, zo snel mogelijk.
SophisticatedCaribou75
02-03-2022 om 12:11
Zolang Rusland stromannen stuurt naar de onderhandelingen is het niet meer dan een slecht toneelstuk.
ScarceKudu74
02-03-2022 om 12:13
ik lees net dat Rusland waarschijnlijk een vacuumbom gegooid heeft
Wanneer gaan we Oekraïne nou eens echt helpen! In elk land bemoeien we ons overal mee, maar hier doen we niks. Dat gevoel heb ik er nu bij, het is echt frustrerend.
Mija
02-03-2022 om 12:17
niet_rechts schreef op 02-03-2022 om 12:11:
Zolang Rusland stromannen stuurt naar de onderhandelingen is het niet meer dan een slecht toneelstuk.
Het is eigenlijk een gijzeling op deze manier. Poetin is gewoon gijzelaars aan het executeren terwijl er met hem ‘onderhandeld’ wordt. Iedereen weet inmiddels dat er met die man niet rationeel te praten valt dus ik hoop dat ze wat deskundigheid kunnen inroepen van mensen die ervaring hebben met bijvoorbeeld psychopathie, narcisten en gaslighting. Die zogenaamde onderhandelaars namens Poetin moeten eerst nog gaan inzien dat ze misbruikt worden. Dit wordt een hele toer.
BrightEchidna89
02-03-2022 om 12:21
Peen schreef op 02-03-2022 om 12:13:
ik lees net dat Rusland waarschijnlijk een vacuumbom gegooid heeft
Wanneer gaan we Oekraïne nou eens echt helpen! In elk land bemoeien we ons overal mee, maar hier doen we niks. Dat gevoel heb ik er nu bij, het is echt frustrerend.
Maar we zijn bang omdat Poetin misschien kernwapens gebruikt en heel onze beschaving uitroeit.
Wat is volgens jullie het meest realistische scenario mochten buitenlandse troepen zich mengen in Oekraïne: Poetin die op de rode knop duwt, of Poetin die uit zijn ambt gezet wordt door zijn eigen leger?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.