Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
Hinoki
01-03-2022 om 21:46
Daglichtlamp schreef op 28-02-2022 om 18:06:
[..]
Je schrijft hier toch niet voor 1 persoon? Het waardevolle van dit soort draadjes is voor mij ook dat het me helpt om iets te begrijpen van mensen die heel anders naar de wereld kijken dan ik. Dan vind ik het wel fijn om ook iets te lezen van beweegredenen waarom iemand bijvoorbeeld juist wel iets ziet in zo'n twitterpost.
Ok dan, voor jou heb ik wat op papier gezet. Als ik het heb over je, dan heb ik het overigens niet over jou, maar over men in het algemeen.
Deze post lijkt me overigens een goed moment om mijn nick daarna aan de wilgen te hangen. Ik heb echt geen trek meer in de misplaatste en arrogante superieure verhevenheid van sommigen hier.
Er doet momenteel een krantenbericht de ronde op Social media. Een vermeende ingezonden brief (ik schrijf bewust vermeend, wat wellicht is het fake, het origineel kan ik niet terug vinden want ik kan niet in de archieven van de Volkskrant) van Frits Bolkestein aan de Volkskrant (d.d. 22 april 1995).
Bolkestein wijst in die brief op het grote gevaar dat zich nu presenteert. Ik citeer: “Rusland heeft nu (anno 1995) de geringste omvang sinds tsaar Peter de Grote. De gevoelens van frustratie en onzekerheid die daardoor zijn ontstaan, zouden worden versterkt indien de NAVO wordt uitgebreid tot aan de grens van Wit-Rusland en de Oekraïne. Wij moeten het risico onder ogen zien dat uitbreiding van de NAVO een self-fulfilling prophecy wordt, in die zin dat wij daardoor de agressor krijgen die wij juist willen voorkomen.” En shoot me: ik kan me wel vinden in deze formulering.
Maar even ervan uitgaande dat dit hele krantenbericht fake is. De afspraken die in 1990 zijn gemaakt, zijn allerminst fake en ook gewoon terug te vinden. Bij de val van de muur en het einde van de koude oorlog is afgesproken dat de toenmalige (1990) grenzen van de NAVO gehandhaafd zouden blijven en er geen uitbreiding richting het oosten zou plaatsvinden. Een soort verzekering aan de voormalige USSR. Als je ziet hoe de grenzen van de NAVO sinds 1990 zijn uitgebreid richting Wit-Rusland en Oekraïne dan is het vanuit Russisch oogpunt niet raar dat zij er een totaal andere visie op nahouden. Zeker ten aanzien van de provincies Donetsk en Loehansk. Daar woedt al enkele jaren een oorlog en daar zien ze Putin als hun bevrijder. Liever nog vandaag dan morgen weer onder Ruslands vleugels.
Interessant is wel dat andere landen “in die buurt” die voorheen onafhankelijk waren, zoals Finland en Zweden, nu juist wel met de NAVO om de tafel willen. Juist door het agressieve gedrag van Rusland de afgelopen jaren (o.a. ook tegen Georgie). Ik geef ze geen ongelijk.
En please, hold your horses, ik zeg dus niet dat ik het er mee eens ben hoe Putin zich nu als een dolle stier gedraagt. Hij moet gestopt worden, en nog liever vandaag dan morgen. Los daarvan ben ik van mening dat de nadruk zou moeten liggen op het voorkomen van een potentiële wereldoorlog in plaats van het gooien van olie op een toch al uit de hand gelopen vuur.
Daarnaast erger ik me mateloos aan de balk en de splinter van een aantal wereldleiders op dit moment. Om maar even te noemen: Irak, Libië, Afghanistan, Syrië, etc.
Maar goed, noem me maar een fascist. Ik weet beter. Ook mijn hart ligt bij de Oekraïense bevolking. Ook mijn hart huilt voor de inwoners van Kiev.
Ik ben helaas niet zo goed in het onder woorden brengen van bepaalde zaken (en dat heeft een reden, die ik hier niet uiteenga zetten), en ook in deze post had ik meer van mijn visie willen kunnen duidelijk maken (en dat lukt dus niet), maar ik denk dat ik over het algemeen meer onderzoek doe naar diezelfde zaken en de achtergronden dan meningeen op fora/social media die uitsluitend ja-knikken op wat ze voorgeschoteld krijgen, hun profielfoto’s veranderen in een vlagje zonder dat ze een flauw benul hebben wat er in die regio zich al jaren afspeelt en wat nu tot een end-game komt.
(ik weet overigens niet waarom mijn tekst zo vetgedrukt wordt, ik krijg het niet ongedaan).
WickedCurlew89
01-03-2022 om 21:52
Cousin_It schreef op 01-03-2022 om 21:00:
[..]
Ik hoop met je mee maar mijn ongerustheid en angst nemen alleen maar toe. Poetin is slim maar heeft het niet allemaal in zijn eentje bedacht. Ik hoop inderdaad dat men geen rekenig had gehouden met de eensgezindheid en de steun afbrokkelt naarmate zijn vetrouwelingen het zelf voelen. Daarnaast hoop ik dat iemand hem een 'lekker kopje thee' brengt.
Die kolonne op weg naar Kiev. Dat wordt een inferno of belegering waardoor de inwoners straks honger lijden. Tenzij Oekraine de luchtaanval inzet. Maar daar zal dan ook weer reactie op volgen. Een mensenleven is Poetin niks waard, niet dat van de Oekraïners maar ook dat van de eigen soldaten niet.
Als ik die foto's zie met tafels van vier meter lang met Putin aan de ene kant en zijn hoogste militairen aan de andere kant denk ik dat hij bang is voor corona maar verder ook iedereen wantrouwt.
Lollypopje
01-03-2022 om 22:04
@Hinoki dankjewel voor je uitleg. Je hebt zeker goede punten. Jammer van die sneren op het eind. Die doen af aan de inhoud van je bericht waarin je zinnige dingen zegt over de complexiteit van de situatie.
NippyDunlin42
01-03-2022 om 22:04
Ik begrijp wel wat je zegt Hinoki. Maar de wereld verandert nu eenmaal, die van iedereen. Dan zullen mensen zich toch aan moeten passen. Ik vind het in ieder geval geen excuus om op deze manier om je heen te slaan.
Rondstruiner
01-03-2022 om 22:05
Hetvrijewoord schreef op 01-03-2022 om 21:52:
[..]
Als ik die foto's zie met tafels van vier meter lang met Putin aan de ene kant en zijn hoogste militairen aan de andere kant denk ik dat hij bang is voor corona maar verder ook iedereen wantrouwt.
Derk Sauer vertelde in Buitenhof dat Poetin doodsbang is voor corona en al twee jaar geïsoleerd leeft. Dat zal zijn geestesgesteldheid geen goed hebben gedaan....
WickedCurlew89
01-03-2022 om 22:10
Hinoki schreef op 01-03-2022 om 21:46:
[..]
Maar goed, noem me maar een fascist. Ik weet beter. Ook mijn hart ligt bij de Oekraïense bevolking. Ook mijn hart huilt voor de inwoners van Kiev.
Ik ben helaas niet zo goed in het onder woorden brengen van bepaalde zaken (en dat heeft een reden, die ik hier niet uiteenga zetten), en ook in deze post had ik meer van mijn visie willen kunnen duidelijk maken (en dat lukt dus niet), maar ik denk dat ik over het algemeen meer onderzoek doe naar diezelfde zaken en de achtergronden dan meningeen op fora/social media die uitsluitend ja-knikken op wat ze voorgeschoteld krijgen, hun profielfoto’s veranderen in een vlagje zonder dat ze een flauw benul hebben wat er in die regio zich al jaren afspeelt en wat nu tot een end-game komt.
Niemand noemt je een fascist.
Fijn dat je het allemaal zo goed weet, jammer dat het niet overkomt. Toedels dan maar.
Moxxie
01-03-2022 om 22:12
Over de corona-angst van Poetin - Ik vroeg me af of het angst voor het virus was of angst om weerloos in een ziekenhuis terecht te komen in handen van artsen en verplegend personeel. Het is een persoon vol wantrouwen.
WickedCurlew89
01-03-2022 om 22:13
Moxxie schreef op 01-03-2022 om 22:12:
Ik vroeg me af of het angst voor het virus was of angst om weerloos in een ziekenhuis terecht te komen in handen van artsen en verplegend personeel. Het is een persoon vol wantrouwen.
Ha! Ja, zo zou je het ook kunnen zien.
Misschien kan hij zo vriendelijk zijn om over een berenvel te struikelen en een heup te breken.
Cousin_It
01-03-2022 om 22:14
Hetvrijewoord schreef op 01-03-2022 om 21:52:
[..]
In zijn geval zou ik ook steeds over mijn schouder kijken. Dat kopje thee zal hij niet aannemen.
Rondstruiner
01-03-2022 om 22:18
Moxxie schreef op 01-03-2022 om 22:12:
Over de corona-angst van Poetin - Ik vroeg me af of het angst voor het virus was of angst om weerloos in een ziekenhuis terecht te komen in handen van artsen en verplegend personeel. Het is een persoon vol wantrouwen.
En/en waarschijnlijk. Ik denk niet dat hij iemand vertrouwt. Zou hij ook zo'n voorproever hebben, omdat hij bang is vergiftigd te worden, vast wel hè?
Moxxie
01-03-2022 om 22:26
Rondstruiner schreef op 01-03-2022 om 22:18:
[..]
En/en waarschijnlijk. Ik denk niet dat hij iemand vertrouwt. Zou hij ook zo'n voorproever hebben, omdat hij bang is vergiftigd te worden, vast wel hè?
Dan moet het maar een goedje worden dat leidt tot een langzame dood, nadat de thee koud wordt.
NippyDunlin42
01-03-2022 om 22:39
Pfffff ik word af en toe zo bang dat ik zelfs denk hebben die wappies toch gelijk en moeten we ons er niet gewoon buiten houden?
BrightEchidna89
01-03-2022 om 22:59
Hetvrijewoord schreef op 01-03-2022 om 20:48:
[..]
Het schijnt dat het moraal heel laag is, veel van de soldaten hebben geen benul waar ze in beland zijn. Ik denk dat een hoop gewoon doodsbang zijn.
Er zijn ook berichten verschenen waarbij Russische soldaten aangeven dat ze dachten dat het om een trainingsmissie ging en dat ze niet wisten dat ze daadwerkelijk gingen vechten.
Natuurlijk is het op dit moment moeilijk om waarheid van propaganda te scheiden.
Persoonlijk hoop ik op sterke weerstand bij het Russische volk zelf, waarbij Poetin uiteindelijk uit het ambt ontzet wordt omdat ze beseffen dat hij het land zelf naar de afgrond brengt. En ergens vrees ik ook dat wanneer we hem in het nauw drijven terwijl hij nog genoeg interne steun geniet, deze potentaat in staat is om kernwapens in te zetten met de gedachte "na mij de zondvloed".
Hopelijk krijgen we hierna een globale drive om te streven naar een wereld zonder kernwapens, want mocht Rusland geen kernmacht zijn dan denk ik dat er op dit moment al navo/vn troepen in Oekraïne zouden opereren om de burgers te beschermen tegen deze agressor.
BrightEchidna89
01-03-2022 om 23:04
Elaine68 schreef op 01-03-2022 om 22:39:
Pfffff ik word af en toe zo bang dat ik zelfs denk hebben die wappies toch gelijk en moeten we ons er niet gewoon buiten houden?
Dat zou het wel zijn.
In het Midden-Oosten en Noord-Afrika sturen we troepen om democratische bewegingen te ondersteunen en een land dat zelf de democratie en de vrijheid omarmt zouden we dan links laten liggen en onder de voet laten lopen omdat we bang zijn van een kernmacht?
Wat zijn onze idealen waard als we niet eens bereid zijn om ervoor te vechten?
Rondstruiner
02-03-2022 om 07:15
Elaine68 schreef op 01-03-2022 om 22:39:
Als je zo bang bent, kun je waarschijnlijk beter niet hier meelezen? Ik zou dan nieuws-en-actueel blokkeren en me even op leuke dingen in mijn privéleven richten. Je kunt niets aan de situatie veranderen, bang of niet.
Gelukkig waren de Amerikanen, Canadezen, Engelsen en Polen die ons land in de jaren 40 hebben bevrijd niet zulke lafbekken als die wappies die vinden dat we ons er buiten moeten houden. Ik vind het al erg genoeg dat we zo weinig doen, hoewel ik begrijp dat dat verstandig is om het niet te laten escaleren.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.