Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
Cousin_It
25-02-2022 om 18:16
Valdemar schreef op 25-02-2022 om 17:46:
[..]
Bron: Het Nieuwsblad
De Russische troepen zouden ongeveer 2.800 militairen en 80 tanks verloren hebben tijdens hun aanval op Oekraïne. Dat heeft de vice-minister van Defensie Hanne Malyar vrijdag gezegd. Dat meldt Reuters. Ze voegde eraan toe dat de Russische troepen tot nu toe ook ongeveer 516 gepanserde gevechtsvoertuigen, 10 vliegtuigen en zeven helikopters zijn kwijtgeraakt.
Denk dat dit al kan tellen (als het klopt) voor een operatie die nog geen 48uur aan de gang is.
Dat zijn forse aantallen, die genoemd worden. Maar Rusland heeft zoveel 'resources'...in het gunstige geval wordt het uitputtingsslag maar ik ben zo bang voor het scenario als Poetin zijn geduld verliest of zich in het nauw gedreven voelt
SophisticatedCaribou75
25-02-2022 om 18:18
Cousin_It schreef op 25-02-2022 om 18:16:
[..]
Dat zijn forse aantallen, die genoemd worden. Maar Rusland heeft zoveel 'resources'...in het gunstige geval wordt het uitputtingsslag maar ik ben zo bang voor het scenario als Poetin zijn geduld verliest of zich in het nauw gedreven voelt
We moeten misschien hopen op een aanslag op hem. Dat zou de meest effectieve oplossing zijn, toch?
ShowyHummingbird30
25-02-2022 om 18:20
Cousin_It schreef op 25-02-2022 om 18:16:
[..]
Ik neem dit soort cijfers met een forse korrel zout. In elk conflict probeert een partij de eigen verliezen te bagatelliseren en de verliezen van de tegenpartij worden schromelijk overdreven. De media en berichtgeving is deel van de oorlog.
ShowyHummingbird30
25-02-2022 om 18:20
niet_rechts schreef op 25-02-2022 om 18:18:
[..]
We moeten misschien hopen op een aanslag op hem. Dat zou de meest effectieve oplossing zijn, toch?
Dat zou voor de Amerikanen toch niet zo moeilijk moeten zijn...
Daglichtlamp
25-02-2022 om 18:29
Moxxie schreef op 25-02-2022 om 18:13:
[..]
Echt? Dat wist ik niet.
Misschien is jaren wel overdreven. Ik heb even teruggezocht.https://eutoday.net/news/security-defence/2021/moscow-warns-finland-and-sweden-against-joining-nato-amid-rising-tensions
Als hij zelfs Finland en Zweden waarschuwt voor serieuze militaire consequenties is het achteraf bekeken vanuit zijn oogpunt bijna logisch dat hij Oekraïne binnen gevallen is.
Daglichtlamp
25-02-2022 om 18:30
Valdemar schreef op 25-02-2022 om 11:46:
[..]
Was het nog niet erg genoeg toen Poetin sprak over de de-nazificatie (wat een woord) van Oekraïne?
Zouden de Russische burgers zich nu echt als bevrijders beschouwen?
En dan te bedenken dat de president van Oekraïne joods is.
BrightEchidna89
25-02-2022 om 18:48
Coreopsis schreef op 25-02-2022 om 18:20:
[..]
Ik neem dit soort cijfers met een forse korrel zout. In elk conflict probeert een partij de eigen verliezen te bagatelliseren en de verliezen van de tegenpartij worden schromelijk overdreven. De media en berichtgeving is deel van de oorlog.
Sowieso, maar ik denk wel dat Poetin zich vergist heeft als hij dacht dat hij met een snelle, krachtige aanval de onmiddellijke overgave kon krijgen. Naar wat ik te zien krijg is er hevig verzet door zowel het leger als de burgers en dan is het de vraag hoe breed zijn draagvlak is voor deze invasie.
Denk dat de komende dagen beslissend zullen zijn want een langdurige oorlog met de bijkomende sancties kan Rusland op dit moment niet dragen.
Moxxie
25-02-2022 om 18:49
Daglichtlamp schreef op 25-02-2022 om 18:29:
[..]
Misschien is jaren wel overdreven. Ik heb even teruggezocht.https://eutoday.net/news/security-defence/2021/moscow-warns-finland-and-sweden-against-joining-nato-amid-rising-tensions
Als hij zelfs Finland en Zweden waarschuwt voor serieuze militaire consequenties is het achteraf bekeken vanuit zijn oogpunt bijna logisch dat hij Oekraïne binnen gevallen is.
Ik lees het net iets anders. Toetreding zal militaire en politieke consequenties hebben (ook voor Rusland) en Rusland zal daarop reageren met een 'adequate response'. Wat die response is laten ze in het midden.
Na ja, het maakt weinig uit, vredelievend klinkt het allemaal niet.
WickedCurlew89
25-02-2022 om 19:04
Voor zover ik heb begrepen zal een (langdurig) gewapend conflict grote financiële gevolgen hebben voor Rusland. Ze hebben het geld er niet voor.
WickedCurlew89
25-02-2022 om 19:49
Finland en Zweden nu ook in het vizier.
Godsamme, word er gewoon een beetje agressief van, je kunt zo weinig doen nu...
Vanmiddag een bedrag gestort op het rekeningnummer van Het Rode Kruis, verder weet ik het ook even niet.
Man heeft een aantal collega's uit Oekraïne (en omstreken, ook Russen) zo te doen met deze mensen.
EnchantedDragonfly18
25-02-2022 om 19:56
Frans Timmermans: ‘Poetin wil de aandacht afleiden van zijn klimaatprobleem’
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/frans-timmermans-poetin-wil-de-aandacht-afleiden-van-zijn-klimaatprobleem
Poetin is niet meer zo populair bij de bevolking welke toegang heeft tot meer dan staats tv
Moxxie
25-02-2022 om 20:03
Hetvrijewoord schreef op 25-02-2022 om 19:49:
Finland en Zweden nu ook in het vizier.
Godsamme, word er gewoon een beetje agressief van, je kunt zo weinig doen nu...
Vanmiddag een bedrag gestort op het rekeningnummer van Het Rode Kruis, verder weet ik het ook even niet.
Man heeft een aantal collega's uit Oekraïne (en omstreken, ook Russen) zo te doen met deze mensen.
Ik heb met ze te doen maar vind ze ook ontzettend stoer. Vandaag die vrouw die op een Russische militair afstapte met haar zonnebloemzaadjes, de bewakers op Slangeneiland met 'Krijg de klere' en Zelensky, die vroeger komiek was en nu een oersterke leider is met geweldige toespraken. Je kan niet anders dan ontzettend veel sympathie voelen voor dit volk.
redbulletje
25-02-2022 om 20:06
Tickel schreef op 25-02-2022 om 19:56:
Frans Timmermans: ‘Poetin wil de aandacht afleiden van zijn klimaatprobleem’
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/frans-timmermans-poetin-wil-de-aandacht-afleiden-van-zijn-klimaatprobleem
Poetin is niet meer zo populair bij de bevolking welke toegang heeft tot meer dan staats tv
Die Timmermans en z'n geldverkwistende stokpaardje... 🤢
Gatekeeper
25-02-2022 om 20:18
Moxxie schreef op 25-02-2022 om 20:03:
[..]
Ik heb met ze te doen maar vind ze ook ontzettend stoer. Vandaag die vrouw die op een Russische militair afstapte met haar zonnebloemzaadjes, de bewakers op Slangeneiland met 'Krijg de klere' en Zelensky, die vroeger komiek was en nu een oersterke leider is met geweldige toespraken. Je kan niet anders dan ontzettend veel sympathie voelen voor dit volk.
Of de oud president die zij “forever”, toen de journalist vroeg hoe lang ze het vol zouden houden tegen de Russen.
Mijn hart brak toen Zelensky zei ik heb 27 wereldleiders om hulp gevraagd en niemand is bereid om te helpen. Die mensen worden aan hun lot overgelaten. Mannen die moeten blijven om te vechten. Je hoorde een klein meisje zeggen “papa kom je snel terug?”.
Kan Amerika niet gewoon zeggen “Nuc the bastard” en “ladies en gentlemen, we’ve got him”.
Gatekeeper
25-02-2022 om 20:21
Moxxie schreef op 25-02-2022 om 20:03:
[..]
Of de oud president die zei “forever”, toen de journalist vroeg hoe lang ze het vol zouden houden tegen de Russen.
Mijn hart brak toen Zelensky zei ik heb 27 wereldleiders om hulp gevraagd en niemand is bereid om te helpen. Die mensen worden aan hun lot overgelaten. Mannen die moeten blijven om te vechten. Je hoorde een klein meisje zeggen “papa kom je snel terug?”.
Kan Amerika niet gewoon zeggen “Nuc the bastard” en “ladies en gentlemen, we’ve got him”.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.