Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Vluchteling in huis ja/nee (gesloten)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mija schreef op 09-03-2022 om 08:43:

[..]

Nou, onze burgemeester had toch ongeveer dezelfde boodschap gisteren. Die maakte zich ook wat zorgen over burgers die met een goed hart en heel veel goede bedoelingen aan iets beginnen wat ze niet eens kunnen overzien al zouden ze willen. De situatie is namelijk erg ongewis. Natuurlijk zijn er risico’s zijn als mensen spontaan (= min of meer impulsief) dingen aangaan die ze logischerwijs niet kunnen overzien.


Het stukje wat RB quote over dat er allerlei soorten mensen zijn en dat het niet vanzelfsprekend altijd klikt als je je als helper opwerpt, vind ik heel herkenbaar. Ik heb ooit, lang geleden, als vrijwilliger in een meidenopvanghuis gewerkt. Ik wilde graag helpen. Dat viel niet mee. Niet alle meiden waren even ontvankelijk voor hulp. Ze hadden veel meegemaakt en waren lang niet altijd goed in verbinding. Er was veel hardheid en soms enorm drama. Ik moest al snel tot de conclusie komen dat ik daar toch wel enigszins (te) idealistisch was ingestapt. Ik heb het ook niet heel lang gedaan. Ik weet wel dat dit anders is. Het gaat over een heel andere groep. En het is een noodsituatie waar nog geen structuren voor zijn. Toch vind ik terughoudendheid helemaal niet zo’n rare houding. De overheid heeft ervaring met het organiseren van grootschalige crisisopvang en alles wat er daarna voor de mensen moet worden geregeld. Als de overheid het oppakt, zorgt die ook voor een plan B. Ik snap op zich wel dat mensen spontaan hulp aanbieden, zoals de situatie afgelopen weken is geweest. Je wil toch iets doen in een acute noodsituatie. Maar ik zou zelf wel zorgen dat mijn gasten heel snel ergens geregistreerd zouden staan zodat zij/ik op de overheid kunnen terugvallen bij het verdere verloop en bij tegenvallers. Ik denk dat het een pittige opdracht is om deze mensen in je huis op te nemen en ze verder te helpen. Dat kan en zal in veel gevallen goed uitpakken en een bijzondere, verrijkende ervaring zijn. Maar niet in alle gevallen. En dat is niet alleen vervelend voor degene die helpt maar ook voor degene die geholpen wordt. Die kan er niet nog iets bovenop gebruiken. Ik zou persoonlijk veel liever vrijwilligerswerk doen in de opvang dan mensen in huis nemen. Ik heb bewondering voor mensen die vluchtelingen in hun huishouden opnemen. Maar ik zou wel denken: zorg voor back up zodat je niet 24/7 ‘aan’ hoeft te staan voor te langere tijd. Voor mij zou dat slopend zijn.

Niemand zal ontkennen dat hulp verlenen wel wat van je vraagt. Maar het is aan ieder persoonlijk om te bepalen òf hij/zij wil en kan helpen en zo ja, waarmee. Dat is altijd al zo geweest. De een deed niks, de ander stopte iets in een collectebus of ging ermee langs de deuren, een derde ging bij de meidenopvang werken en een vierde deed crisisopvang voor (ontspoorde) pubers. Hulp verlenen 'in het veld', is pittig. Dat weet ik uit ervaring en jij hebt dat ook ondervonden. Jouw oplossing was, om het dan maar niet te doen. Ik ben gebleven. 

De oplossing van jouw burgemeester is blijkbaar ook om het niet te doen. Terwijl we nu in een situatie zitten waarin gehandeld moet worden. De deur dichthouden, is geen optie. En ja, er zullen vast bereidwillige onderdak-verleners tussen zitten die erachter komen dat ze te hoog hebben ingezet. Dat ze zich misschien beter kunnen richten op het geven van taalles of het inzamelen van babyvoeding en verbandtrommels. En bij anderen zal blijken dat ze de pittige verantwoordelijkheid die ze aangaan, wel aan kunnen.  

Het zou fijn zijn als die burgemeester van jou ook zijn/haar mouwen opstroopt en ervoor zorgt dat degenen die hun huis open stellen, ondersteuning van de gemeente krijgen. 

redbulletje schreef op 09-03-2022 om 09:33:

Als 't nieuwtje eraf is en mensen de nadelen meer gaan voelen zal 't wellicht niet meevallen om weer nieuwe gastadressen te vinden.

Dat hoeft ook niet, de overheid zal dan voor opvangplekken moeten zorgen. Daar zijn ze ook al druk mee bezig. De vluchtelingen komen hier, of er nou Nederlanders zijn die ze in huis willen halen of niet.

redbulletje

redbulletje

09-03-2022 om 09:59 Topicstarter

Rondstruiner schreef op 09-03-2022 om 09:55:

[..]

Dat hoeft ook niet, de overheid zal dan voor opvangplekken moeten zorgen. Daar zijn ze ook al druk mee bezig. De vluchtelingen komen hier, of er nou Nederlanders zijn die ze in huis willen halen of niet.

Dan zullen ze toch eerst eindelijk die veilige landers en overlastgevers uit moeten zetten die nu de azc's bezet houden. Dat zie ik nog niet zo 123 gebeuren eerlijk gezegd. 

redbulletje schreef op 09-03-2022 om 09:33:

Als 't nieuwtje eraf is en mensen de nadelen meer gaan voelen zal 't wellicht niet meevallen om weer nieuwe gastadressen te vinden.

Of mensen zien hoe hun ouders of de buren het doen met hun gasten en besluiten dat ze het ook aandurven.

redbulletje schreef op 09-03-2022 om 09:59:

[..]

Dan zullen ze toch eerst eindelijk die veilige landers uit moeten zetten die nu de azc's bezet houden. Dat zie ik nog niet zo 123 gebeuren eerlijk gezegd.

Nee, die twee dingen staan los van elkaar. Ik zie die overlastgevende veiligelanders ook graag vertrekken en vind het nogal frustrerend dat die zich zo misdragen en het draagvlak voor vluchtelingenopvang zo ondermijnen. Maar het is geen voorwaarde voor de opvang van deze of andere vluchtelingen.

redbulletje

redbulletje

09-03-2022 om 10:11 Topicstarter

yette schreef op 09-03-2022 om 10:01:

[..]

Of mensen zien hoe hun ouders of de buren het doen met hun gasten en besluiten dat ze het ook aandurven.

Ik denk even aan alle huisdieren die begin van corona impulsief zijn aangeschaft die grotendeels alweer in 't asiel gedumpt zijn. Bovendien wordt ons leven onbetaalbaar en 't kabinet doet er niks aan gezien ze gisteren de moties voor koopkrachtverbetering hebben weggestemd. Denk dat financieel ook zwaar mee gaat wegen. 

redbulletje schreef op 09-03-2022 om 09:59:

[..]

Dan zullen ze toch eerst eindelijk die veilige landers en overlastgevers uit moeten zetten die nu de azc's bezet houden. Dat zie ik nog niet zo 123 gebeuren eerlijk gezegd.

Ja joh, sturen we die gelukszoekers terug naar die gezellige dictaturen als Eritrea of Syrië. 


Libertine schreef op 09-03-2022 om 10:21:

[..]

Ja joh, sturen we die gelukszoekers terug naar die gezellige dictaturen als Eritrea of Syrië.


Die noemt niemand veiligelanders natuurlijk. Het gaat over deze groep, die zie ik ook graag gaan:

https://www.trouw.nl/binnenland/klein-maar-groeiend-deel-asielzoekers-maakt-misbruik-van-europese-asielafspraken~ba54808d/

redbulletje

redbulletje

09-03-2022 om 10:36 Topicstarter

Mwah je ziet nu hoe 't eigenlijk hoort bij een oorlog: de mannen blijven om te vechten (en te wederopbouwen) en de vrouwen worden naar veiliger gebied gestuurd. Onze azc's zitten vol met jonge fitte mannen die hun kwetsbare familieleden aan hun lot hebben overgelaten. 

Ik denk dat de meeste mensen wel een kamertje over hebben waar iemand zou kunnen slapen, bijv. een kamer waar de was ligt of opbergruimte is. Zo heb ik zelf een zolder die alleen als opslag/was ophang dient. Daar is geen verwarming, maar er zou best iemand kunnen slapen. Wat ik niet te bieden heb is leefruimte. Die zolder, zonder verwarming dus, is niet geschikt om de hele dag in door te brengen. Mijn woonkamer/keuken kan ik overdag niet delen. Ik werk daar de hele dag thuis. Dat gaat niet als er een vluchteling een meter naast me tv zit te kijken of wat dan ook. Nog los van het feit dat het flink wat vraagt om je privacy en rust op te geven om iemand anders te helpen.

Rondstruiner schreef op 09-03-2022 om 10:30:

[..]

Die noemt niemand veiligelanders natuurlijk. Het gaat over deze groep, die zie ik ook graag gaan:

https://www.trouw.nl/binnenland/klein-maar-groeiend-deel-asielzoekers-maakt-misbruik-van-europese-asielafspraken~ba54808d/

Een klein deel van de dublinclaimers (ook nog eens een klein deel van de vluchtelingen) veroorzaakt overlast. Zeker waar. Maar laten we nou niet de schijn wekken dat de opvang overvol zit met dit soort onfrisse types.  

redbulletje schreef op 09-03-2022 om 10:11:

[..]

Ik denk even aan alle huisdieren die begin van corona impulsief zijn aangeschaft die grotendeels alweer in 't asiel gedumpt zijn. Bovendien wordt ons leven onbetaalbaar en 't kabinet doet er niks aan gezien ze gisteren de moties voor koopkrachtverbetering hebben weggestemd. Denk dat financieel ook zwaar mee gaat wegen.

Ik vermoedde al dat jij bij het onbaatzuchtig helpen van oorlogsvluchtelingen dacht aan de huisdieren die tijdens corona werden aangeschaft door mensen die zich verveelden. Puur eigenbelang was dat. Die dieren kwamen ook lang niet allemaal uit het asiel! 

Heb je ook steekhoudende argumenten?  

Hier worden een heleboel manieren genoemd waarop je kan helpen en plekken waar je je daarvoor kan melden:
https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/steun-oekraiense-vluchtelingen

redbulletje schreef op 09-03-2022 om 07:37:

Deze hele haal een vluchteling in huis hype staat haaks op het individualisme van de gemiddelde Nederlander. Ik denk dat er veel neuzen gestoten gaan worden.

Dan doe je het toch lekker niet? Waarom ben je zo geobsedeerd over wat een ander doet?

Rondstruiner schreef op 09-03-2022 om 08:17:

[..]

Men reageert zo, omdat de motieven van Redbulletje om dit maar te blijven herhalen nogal dubieus zijn. Truus en Henk en de vluchteling met of zonder trauma die zij in huis halen zullen haar aan haar reet roesten, ze wil gewoon geen vluchtelingen in Nederland. Gewoon niet.


Typische houding toch voor iemand die er prat op gaat zo bereisd te zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.