Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Vluchteling in huis ja/nee (gesloten)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
yette schreef op 09-03-2022 om 07:39:

[..]

Ik denk dat heel veel mensen die deze mening toe zijn gedaan weinig ervaring hebben met de buitenwereld. Prima hoor, als ze die grote boze buitenwereld liever niet toelaten in hun eigen veilige leventje, maar ze hebben geen idee waar ze over praten als ze oordelen over anderen die de keuze maken hun huis wel open te stellen voor vluchtelingen.

Mensen die hun huis open stellen, weten prima hoe de samenleving eruit ziet. Meestal hebben ze al ervaring met het helpen van mensen die het zelf niet redden - beroepsmatig, als betrokken familielid of vriend en/of als vrijwilliger bij bijvoorbeeld een daklozen centrum, voedselbank of azc. Maar ook in hun eigen huis. Omdat ze al eens onderdak hebben geboden aan (indirect) bekenden die nergens terecht konden of omdat ze gast/pleeggezin zijn via bijv. Jeugdzorg.

Deze mensen zullen ook nooit wereldvreemd roepen dat je er rekening mee moet houden dat 'de aanwas aan vluchtelingen een afspiegeling is van welke samenleving dan ook met alle menstypen van dien variërend van mensen die gewoon functioneren tot aan mensen met een beperking, een strafblad, een psychische stoornis en alles er tussen'. Zij weten namelijk dat iemand die hulp of onderdak nodig heeft, op dat moment zelden normaal functioneert. Hun leven is ontwricht. En ja, dat maakt dat hulp bieden belastend is. Da's niks nieuws voor hulpverleners. Maar als je hulp wil en kan bieden, heb je dat er voor over.

Hulpverleners zijn niet achterlijk. Ze staan midden in de samenleving. Dus hou alsjeblieft op met die nutteloze, aanmatigende waarschuwingen vanuit je veilige wereldje.

Goed uitgelegd Yette. Sluit ik me bij aan

redbulletje schreef op 09-03-2022 om 07:45:

Het gaat volgens mij niet over mensen die al hulpverlener zijn maar over de gewone Truus en Henk die opgejut door de massahysterie hier instappen.

Sure. Want Truus en Henk hebben tot nu toe onder een steen geleefd en nooit iemand geholpen, maar nu bedenken ze ineens dat de wereld groter is dan hun achtertuin?! 

Ga iets nuttigs doen joh. Leer een vluchteling fietsen of zo. 

redbulletje schreef op 09-03-2022 om 07:45:

Het gaat volgens mij niet over mensen die al hulpverlener zijn maar over de gewone Truus en Henk die opgejut door de massahysterie hier instappen.

Er zijn helemaal niet zoveel Truus en Henken hoor, dat is ook allemaal een beetje opgeklopt. 
Als ik dit soort topics lees zegt het meerendeel toch echt keihard Nee, privacy. 

Mevrouw75 schreef op 09-03-2022 om 07:54:

[..]

Er zijn helemaal niet zoveel Truus en Henken hoor, dat is ook allemaal een beetje opgeklopt.
Als ik dit soort topics lees zegt het meerendeel toch echt keihard Nee, privacy.

En vrijwel iedereen die hier wel ja zegt, is zich juist heel bewust van die dingen. En kiezen er voor het dan toch, of misschien wel juist, te doen. En ik vermoed zomaar dat dit voor het grootste deel van de mensen geld die deze keus maakt.

Ik vind het helemaal niet zo gek wat RB zegt hoor. Deze mensen hebben huis en haard hals over kop moeten achterlaten. Trauma’s opgelopen, een (groot) deel zal toch echt gebaat zijn bij professionele hulp.

Zilver_gray schreef op 09-03-2022 om 08:12:

Ik vind het helemaal niet zo gek wat RB zegt hoor. Deze mensen hebben huis en haard hals over kop moeten achterlaten. Trauma’s opgelopen, een (groot) deel zal toch echt gebaat zijn bij professionele hulp.

Er is ook niemand die zegt dat dat niet zo is.

Waar het omgaat is de aanname dat mensen die zich aanmelden om onderdak te bieden, zich daar totaal niet bewust van zijn. En vast zullen er ook daar enkelen tussen van zitten. Maar aannemen dat dat voor niemand geld is natuurlijk kolder, maar dat beeld past wel heel mooi in haar anti-vluchtelingen verhaal.

Zilver_gray schreef op 09-03-2022 om 08:12:

Ik vind het helemaal niet zo gek wat RB zegt hoor. Deze mensen hebben huis en haard hals over kop moeten achterlaten. Trauma’s opgelopen, een (groot) deel zal toch echt gebaat zijn bij professionele hulp.

Men reageert zo, omdat de motieven van Redbulletje om dit maar te blijven herhalen nogal dubieus zijn. Truus en Henk en de vluchteling met of zonder trauma die zij in huis halen zullen haar aan haar reet roesten, ze wil gewoon geen vluchtelingen in Nederland. Gewoon niet. 


Lollypopje schreef op 09-03-2022 om 08:16:

[..]

Er is ook niemand die zegt dat dat niet zo is.

Waar het omgaat is de aanname dat mensen die zich aanmelden om onderdak te bieden, zich daar totaal niet bewust van zijn. En vast zullen er ook daar enkelen tussen van zitten. Maar aannemen dat dat voor niemand geld is natuurlijk kolder.

Ik denk ook niet dat RB zegt dat iedereen die zich aanmeld geen verstand heeft.

Maar net als jij ook zegt er zal best een enkeling tussen zitten, en misschien wel meer dan een enkeling.

Zilver_gray schreef op 09-03-2022 om 08:21:

[..]

Ik denk ook niet dat RB zegt dat iedereen die zich aanmeld geen verstand heeft.

Maar net als jij ook zegt er zal best een enkeling tussen zitten, en misschien wel meer dan een enkeling.

Bij haar is er altijd een zeer reeele kans dat ze het meent. Vooral als het haar anti-vluchtelingen mening in haar ogen kracht bij zet.  Alles om maar te ontmoedigen dat ze naar Nederland komen.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

09-03-2022 om 08:28

Zilver_gray schreef op 09-03-2022 om 08:12:

Ik vind het helemaal niet zo gek wat RB zegt hoor. Deze mensen hebben huis en haard hals over kop moeten achterlaten. Trauma’s opgelopen, een (groot) deel zal toch echt gebaat zijn bij professionele hulp.

Ik ook niet. 

De motivatie van RB buiten beschouwing latend: er zijn meedere deskundigen die waarschuwen dat je dit niet zomaar moet doen, en al zeker niet op eigen houtje moet doen. 

Er zijn mensen die als een kip zonder kop naar de Poolse grens rijden om vluchtelingen op te halen en geen idee hebben waar ze aan beginnen. Vluchtelingenwerk schijnt talloze telefoontjes te krijgen van mensen die vluchtelingen in huis hebben gehaald, (of al bij de Poolse grens staan om vluchtelingen mee te nemen), maar nu geen idee hebben wat ze ermee moeten. 

Dus dat de meeste mensen er goed over hebben nagedacht,  geloof ik ook niet zo. 

redbulletje

redbulletje

09-03-2022 om 08:31 Topicstarter

Rondstruiner schreef op 09-03-2022 om 08:17:

[..]

Men reageert zo, omdat de motieven van Redbulletje om dit maar te blijven herhalen nogal dubieus zijn. Truus en Henk en de vluchteling met of zonder trauma die zij in huis halen zullen haar aan haar reet roesten, ze wil gewoon geen vluchtelingen in Nederland. Gewoon niet.


Ik sta een stuk minder afwijzend tegenover deze vluchtelingen aangezien bij deze oorlog de mannen juist ter plaatse blijven om te strijden. Dat is echt het tegenovergestelde van wat er vanuit Afrika/Midden Oosten/Centraal Azie naar ons land is gekomen: veelal mannen in de kracht van hun leven. Het is jammer dat ons asielbeleid zo heeft gefaald dat er een hoop jonge mannen en veilige landers de plaatsen bezet houden die nu aan echte oorlogsvluchtelingen toekomen. 

Ik vraag me ook af hoe ver van de realiteit de nieuwsberichten af staan. Nu lees ik elke dag wel op BNdeStem een 'Truus en Henk' die hun huis open willen stellen. Het wordt tot enorme proporties opgeblazen in de media, in elk geval zo komt 't bij mij binnen omdat ik dat niet kan filteren. 

RB ik denk dat ook de groep huishoudens niet over één kam geschoren kan worden. Natuurlijk zijn er mensen die in de eerste minuut zonder daarover na te denken roepen dat ze wel opvang kunnen bieden en die de consequenties niet overzien. In diezelfde eerste minuut zullen er ook mensen zijn geweest die die consequentie wel overzien en er bewust voor kiezen. Maar daarna komt een hele groep die hier dagen over na heeft gedacht die gesproken heeft met hun omgeving. En nog steeds zijn veel mensen eventuele opvang nog aan het overwegen. Die mensen zijn niet naïef, die hebben gewoon een groot hart.

Ik heb maar één zorg over opvang bij gastgezinnen en dat is dat ik hoop dat er een goede screening aan vooraf gaat. Niet dat getraumatiseerde vrouwen en kinderen in een situatie van misbruik eindigen. Maar ook wat dat betreft ga ik er vanuit dat mensen met goede intenties in de meerderheid zijn.

redbulletje

redbulletje

09-03-2022 om 08:33 Topicstarter

Peen schreef op 09-03-2022 om 08:28:

[..]

Ik ook niet.

De motivatie van RB buiten beschouwing latend: er zijn meedere deskundigen die waarschuwen dat je dit niet zomaar moet doen, en al zeker niet op eigen houtje moet doen.

Er zijn mensen die als een kip zonder kop naar de Poolse grens rijden om vluchtelingen op te halen en geen idee hebben waar ze aan beginnen. Vluchtelingenwerk schijnt talloze telefoontjes te krijgen van mensen die vluchtelingen in huis hebben gehaald, (of al bij de Poolse grens staan om vluchtelingen mee te nemen), maar nu geen idee hebben wat ze ermee moeten.

Dus dat de meeste mensen er goed over hebben nagedacht, geloof ik ook niet zo.

Ik las dat er ook mannen (incels?) azen op een vrouwelijke vluchteling, dus daar kunnen vluchtelingen ook nog ten prooi aan vallen. 

Peen schreef op 09-03-2022 om 08:28:

[..]

Ik ook niet.

De motivatie van RB buiten beschouwing latend: er zijn meedere deskundigen die waarschuwen dat je dit niet zomaar moet doen, en al zeker niet op eigen houtje moet doen.

Er zijn mensen die als een kip zonder kop naar de Poolse grens rijden om vluchtelingen op te halen en geen idee hebben waar ze aan beginnen. Vluchtelingenwerk schijnt talloze telefoontjes te krijgen van mensen die vluchtelingen in huis hebben gehaald, (of al bij de Poolse grens staan om vluchtelingen mee te nemen), maar nu geen idee hebben wat ze ermee moeten.

Dus dat de meeste mensen er goed over hebben nagedacht, geloof ik ook niet zo.

Dat laatste is inderdaad absurd en dom. Maar niet wat ik lees bij de mensen in dit topic, die er over nadenken. Dat zal vast geen dwarsdoorsnede van de samenleving zijn, maar tegelijkertijd lijkt het me dan ook geen unicum.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

09-03-2022 om 08:39

Lollypopje schreef op 09-03-2022 om 08:34:

[..]

Dat laatste is inderdaad absurd en dom. Maar niet wat ik lees bij de mensen in dit topic, die er over nadenken. Dat zal vast geen dwarsdoorsnede van de samenleving zijn, maar tegelijkertijd lijkt het me dan ook geen unicum.

Nee, in dit topic niet, maar helemaal uit de lucht gegrepen was het nou ook weer niet van RB. De meeste mensen zullen  wel nadenken vantevoren,  maar er is ook een groep, die -vanuit een goed hart!- helemaal niet nadenkt. 


Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.