Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Vluchteling in huis ja/nee (gesloten)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
redbulletje schreef op 07-03-2022 om 22:29:

[..]

Als je vlucht dan laat je toch je ouders niet achter? Dus ja ik verbaas mij erover dat het alleen/vooral over vrouwen met kinderen lijkt te gaan en niet om hun ouders.

Goh, laat er nou dagelijks in de Volkskrant een mailwisseling staan tussen de Nederlandse Iris en Oekraïnse Elena (66) over de situatie. 

Ze is met haar dochter en kleinkinderen op de vlucht.

@redbulletje ik denk dat jij gewoon geen voorstelling hebt van wat een vluchteling doormaakt. Het is geen plezier reis die ze maken hè. 

Jillz schreef op 08-03-2022 om 07:48:

@redbulletje ik denk dat jij gewoon geen voorstelling hebt van wat een vluchteling doormaakt. Het is geen plezier reis die ze maken hè.

Nou ik denk dat het meerendeel van ons (gelukkig) niet weet wat het is om dit mee te moeten maken. Ik kan alleen maar hopen dat wanneer het ons overkomt, er ook massaal medeleven, steun en opvang is.

Lollypopje schreef op 07-03-2022 om 21:28:

[..]

Wat mooi dat jullie dat doen.

Is het ook duidelijk wat er dan na die maand gebeurd?

Ik denk dat er in die maand gekeken word naar een meer permanente opvangplek. Dit is eerste opvang. En we wonen niet samen dus de moeder en dochter komen in haar huis. Heb aangeboden dat ze hier kan komen thuiswerken mocht het nodig zijn. Haar huis is namelijk niet super groot en ze zal zelf op de bank moeten slapen.

stokstaart schreef op 08-03-2022 om 12:34:

[..]

Ik denk dat er in die maand gekeken word naar een meer permanente opvangplek. Dit is eerste opvang. En we wonen niet samen dus de moeder en dochter komen in haar huis. Heb aangeboden dat ze hier kan komen thuiswerken mocht het nodig zijn. Haar huis is namelijk niet super groot en ze zal zelf op de bank moeten slapen.

Dank voor je uitleg. Dat klinkt inderdaad wel logisch.

Mooi dat ze dat doet en dat jij haar op die manier ook wat kan helpen.

Lollypopje schreef op 08-03-2022 om 12:36:

[..]

Dank voor je uitleg. Dat klinkt inderdaad wel logisch.

Mooi dat ze dat doet en dat jij haar op die manier ook wat kan helpen.

Zeker. En het kan zolang ik niet ook gebeld word voor een plek.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

08-03-2022 om 16:48

Wat een onwijs lieve actie, Stokstaart! Wij overwegen ook om ons aan te melden. Ik ben wel heel benieuwd naar jouw ervaringen en de ervaringen van je vriendin. 

redbulletje

redbulletje

08-03-2022 om 22:34 Topicstarter

Ik kwam onderstaande reactie op een ander forum tegen en dat vind ik wel een heel realistische kijk er op:



Ik denk dat heel veel mensen die "hypegevoelig" zijn en vooral voor de buitenwereld leven echt geen idee hebben waar ze ja op zeggen als ze de keuze maken hun huis open te stellen voor vluchtelingen.

Let wel: de aanwas aan vluchtelingen is een afspiegeling van welke samenleving dan ook met alle menstypen van dien variërend van mensen die gewoon functioneren tot aan mensen met een beperking, een strafblad, een psychische stoornis en alles er tussen.
Toch wel iets om rekening mee te houden voordat je je ergens in stort. Dat staat dan ook nog eens los van eventuele doorstroommogelijkheden, wet en regelgeving etc. En dan heb ik het niet eens over de mogelijk opgelopen PTSS

redbulletje schreef op 08-03-2022 om 22:34:

Ik kwam onderstaande reactie op een ander forum tegen en dat vind ik wel een heel realistische kijk er op:



Ik denk dat heel veel mensen die "hypegevoelig" zijn en vooral voor de buitenwereld leven echt geen idee hebben waar ze ja op zeggen als ze de keuze maken hun huis open te stellen voor vluchtelingen.

Let wel: de aanwas aan vluchtelingen is een afspiegeling van welke samenleving dan ook met alle menstypen van dien variërend van mensen die gewoon functioneren tot aan mensen met een beperking, een strafblad, een psychische stoornis en alles er tussen.
Toch wel iets om rekening mee te houden voordat je je ergens in stort. Dat staat dan ook nog eens los van eventuele doorstroommogelijkheden, wet en regelgeving etc. En dan heb ik het niet eens over de mogelijk opgelopen PTSS

Ja joh, laten we mensen die warmhartig hun huis openstellen afspiegelen als een stelletje domme naïevelingen die niet in staat zijn de gevolgen van hun eigen beslissing te overzien en met open ogen het ongeluk in huis halen. 

Hou toch op rb. 

redbulletje schreef op 08-03-2022 om 22:34:

Ik kwam onderstaande reactie op een ander forum tegen en dat vind ik wel een heel realistische kijk er op:



Ik denk dat heel veel mensen die "hypegevoelig" zijn en vooral voor de buitenwereld leven echt geen idee hebben waar ze ja op zeggen als ze de keuze maken hun huis open te stellen voor vluchtelingen.

Let wel: de aanwas aan vluchtelingen is een afspiegeling van welke samenleving dan ook met alle menstypen van dien variërend van mensen die gewoon functioneren tot aan mensen met een beperking, een strafblad, een psychische stoornis en alles er tussen.
Toch wel iets om rekening mee te houden voordat je je ergens in stort. Dat staat dan ook nog eens los van eventuele doorstroommogelijkheden, wet en regelgeving etc. En dan heb ik het niet eens over de mogelijk opgelopen PTSS

Wat wil je nu zeggen? Dat mensen naïef zijn als ze anderen willen helpen? Het verbaast me ook niet tegelijkertijd. Het is overeenkomstig met de gedachten van sommigen toen wij openstonden voor pleegkinderen. Kreeg zelfs de vraag of er psychische begeleiding voorhanden was voor hún kind als wij een pleegkind zouden opnemen want met 'zo'n kind is altijd wel wat mis'. Mensen met vooroordelen zijn er altijd. Jammer alleen dat degene waarover het gaat daarmee al met 10-0 achterstaat terwijl die al in zo'n kwetsbare positie staat. Laten we alsjeblieft naar de mens kijken, ipv bij voorbaat al pijnlijke labels plakken. In de wereld zijn namelijk altijd nog veruit meer goede mensen dan slechte mensen....

redbulletje

redbulletje

09-03-2022 om 07:37 Topicstarter

Deze hele haal een vluchteling in huis hype staat haaks op het individualisme van de gemiddelde Nederlander. Ik denk dat er veel neuzen gestoten gaan worden. 

redbulletje schreef op 08-03-2022 om 22:34:

Ik kwam onderstaande reactie op een ander forum tegen en dat vind ik wel een heel realistische kijk er op:



Ik denk dat heel veel mensen die "hypegevoelig" zijn en vooral voor de buitenwereld leven echt geen idee hebben waar ze ja op zeggen als ze de keuze maken hun huis open te stellen voor vluchtelingen.

Let wel: de aanwas aan vluchtelingen is een afspiegeling van welke samenleving dan ook met alle menstypen van dien variërend van mensen die gewoon functioneren tot aan mensen met een beperking, een strafblad, een psychische stoornis en alles er tussen.
Toch wel iets om rekening mee te houden voordat je je ergens in stort. Dat staat dan ook nog eens los van eventuele doorstroommogelijkheden, wet en regelgeving etc. En dan heb ik het niet eens over de mogelijk opgelopen PTSS

Ik denk dat heel veel mensen die deze mening toe zijn gedaan weinig ervaring hebben met de buitenwereld. Prima hoor, als ze die grote boze buitenwereld liever niet toelaten in hun eigen veilige leventje, maar ze hebben geen idee waar ze over praten als ze oordelen over anderen die de keuze maken hun huis wel open te stellen voor vluchtelingen.

Mensen die hun huis open stellen, weten prima hoe de samenleving eruit ziet. Meestal hebben ze al ervaring met het helpen van mensen die het zelf niet redden - beroepsmatig, als betrokken familielid of vriend en/of als vrijwilliger bij bijvoorbeeld een daklozen centrum, voedselbank of azc. Maar ook in hun eigen huis. Omdat ze al eens onderdak hebben geboden aan (indirect) bekenden die nergens terecht konden of omdat ze  gast/pleeggezin zijn via bijv. Jeugdzorg. 

Deze mensen zullen ook nooit wereldvreemd roepen dat je er rekening mee moet houden dat 'de aanwas aan vluchtelingen een afspiegeling is van welke samenleving dan ook met alle menstypen van dien variërend van mensen die gewoon functioneren tot aan mensen met een beperking, een strafblad, een psychische stoornis en alles er tussen'. Zij weten namelijk dat iemand die hulp of onderdak nodig heeft, op dat moment zelden normaal functioneert. Hun leven is ontwricht. En ja, dat maakt dat hulp bieden belastend is. Da's niks nieuws voor hulpverleners. Maar als je hulp wil en kan bieden, heb je dat er voor over.

Hulpverleners zijn niet achterlijk. Ze staan midden in de samenleving. Dus hou alsjeblieft op met die nutteloze, aanmatigende waarschuwingen vanuit je veilige wereldje. 

redbulletje schreef op 09-03-2022 om 07:37:

Deze hele haal een vluchteling in huis hype staat haaks op het individualisme van de gemiddelde Nederlander. Ik denk dat er veel neuzen gestoten gaan worden.

Niet iedereen is zoals jij. 

redbulletje schreef op 09-03-2022 om 07:37:

Deze hele haal een vluchteling in huis hype staat haaks op het individualisme van de gemiddelde Nederlander. Ik denk dat er veel neuzen gestoten gaan worden.

Jij bent niet de gemiddelde Nederlander. Tijd om je beeld bij te stellen. 

redbulletje

redbulletje

09-03-2022 om 07:45 Topicstarter

Het gaat volgens mij niet over mensen die al hulpverlener zijn maar over de gewone Truus en Henk die opgejut door de massahysterie hier instappen. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.