Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Vluchteling in huis ja/nee (gesloten)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Peen schreef op 09-03-2022 om 08:28:

[..]

Ik ook niet.

De motivatie van RB buiten beschouwing latend: er zijn meedere deskundigen die waarschuwen dat je dit niet zomaar moet doen, en al zeker niet op eigen houtje moet doen.

Er zijn mensen die als een kip zonder kop naar de Poolse grens rijden om vluchtelingen op te halen en geen idee hebben waar ze aan beginnen. Vluchtelingenwerk schijnt talloze telefoontjes te krijgen van mensen die vluchtelingen in huis hebben gehaald, (of al bij de Poolse grens staan om vluchtelingen mee te nemen), maar nu geen idee hebben wat ze ermee moeten.

Dus dat de meeste mensen er goed over hebben nagedacht, geloof ik ook niet zo.

Nou dit inderdaad!

Zilver_gray schreef op 09-03-2022 om 08:12:

Ik vind het helemaal niet zo gek wat RB zegt hoor. Deze mensen hebben huis en haard hals over kop moeten achterlaten. Trauma’s opgelopen, een (groot) deel zal toch echt gebaat zijn bij professionele hulp.

Die professionele hulp, maar ook financiële hulp en ondersteuning bij het vinden van werk, scholen en een zelfstandige woonruimte, kunnen ze -indien gewenst- krijgen. Dat is samen met het bieden van onderdak, hoe Nederland vluchtelingen op weg helpt. Het is niet òf professionele hulp en begeleiding òf onderdak. Het is een heel pakket. En zeg nou zelf, waar denk je dat deze moeders en kinderen het meest bij zijn geholpen? Een logeeradres bij iemand thuis of een paar stapelbedden tussen schotten in een enorme crisisopvang? 

Libertine schreef op 09-03-2022 om 06:16:

[..]

Ja joh, laten we mensen die warmhartig hun huis openstellen afspiegelen als een stelletje domme naïevelingen die niet in staat zijn de gevolgen van hun eigen beslissing te overzien en met open ogen het ongeluk in huis halen.

Hou toch op rb.

Nou, onze burgemeester had toch ongeveer dezelfde boodschap gisteren. Die maakte zich ook wat zorgen over burgers die met een goed hart en heel veel goede bedoelingen aan iets beginnen wat ze niet eens kunnen overzien al zouden ze willen. De situatie is namelijk erg ongewis. Natuurlijk zijn er risico’s zijn als mensen spontaan (= min of meer impulsief) dingen aangaan die ze logischerwijs niet kunnen overzien.


Het stukje wat RB quote over dat er allerlei soorten mensen zijn en dat het niet vanzelfsprekend altijd klikt als je je als helper opwerpt, vind ik heel herkenbaar. Ik heb ooit, lang geleden, als vrijwilliger in een meidenopvanghuis gewerkt. Ik wilde graag helpen. Dat viel niet mee. Niet alle meiden waren even ontvankelijk voor hulp. Ze hadden veel meegemaakt en waren lang niet altijd goed in verbinding. Er was veel hardheid en soms enorm drama. Ik moest al snel tot de conclusie komen dat ik daar toch wel enigszins (te) idealistisch was ingestapt. Ik heb het ook niet heel lang gedaan. Ik weet wel dat dit anders is. Het gaat over een heel andere groep. En het is een noodsituatie waar nog geen structuren voor zijn. Toch vind ik terughoudendheid helemaal niet zo’n rare houding. De overheid heeft ervaring met het organiseren van grootschalige crisisopvang en alles wat er daarna voor de mensen moet worden geregeld. Als de overheid het oppakt, zorgt die ook voor een plan B. Ik snap op zich wel dat mensen spontaan hulp aanbieden, zoals de situatie afgelopen weken is geweest. Je wil toch iets doen in een acute noodsituatie. Maar ik zou zelf wel zorgen dat mijn gasten heel snel ergens geregistreerd zouden staan zodat zij/ik op de overheid kunnen terugvallen bij het verdere verloop en bij tegenvallers. Ik denk dat het een pittige opdracht is om deze mensen in je huis op te nemen en ze verder te helpen. Dat kan en zal in veel gevallen goed uitpakken en een bijzondere, verrijkende ervaring zijn. Maar niet in alle gevallen. En dat is niet alleen vervelend voor degene die helpt maar ook voor degene die geholpen wordt. Die kan er niet nog iets bovenop gebruiken. Ik zou persoonlijk veel liever vrijwilligerswerk doen in de opvang dan mensen in huis nemen. Ik heb bewondering voor mensen die vluchtelingen in hun huishouden opnemen. Maar ik zou wel denken: zorg voor back up zodat je niet 24/7 ‘aan’ hoeft te staan voor te langere tijd. Voor mij zou dat slopend zijn. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

09-03-2022 om 08:44

Jillz schreef op 09-03-2022 om 08:32:

RB ik denk dat ook de groep huishoudens niet over één kam geschoren kan worden. Natuurlijk zijn er mensen die in de eerste minuut zonder daarover na te denken roepen dat ze wel opvang kunnen bieden en die de consequenties niet overzien. In diezelfde eerste minuut zullen er ook mensen zijn geweest die die consequentie wel overzien en er bewust voor kiezen. Maar daarna komt een hele groep die hier dagen over na heeft gedacht die gesproken heeft met hun omgeving. En nog steeds zijn veel mensen eventuele opvang nog aan het overwegen. Die mensen zijn niet naïef, die hebben gewoon een groot hart.

Ik heb maar één zorg over opvang bij gastgezinnen en dat is dat ik hoop dat er een goede screening aan vooraf gaat. Niet dat getraumatiseerde vrouwen en kinderen in een situatie van misbruik eindigen. Maar ook wat dat betreft ga ik er vanuit dat mensen met goede intenties in de meerderheid zijn.

Ik denk dat dit een gegronde zorg is. Er zijn al signalen dat hier misbruik van wordt gemaakt. 

Mij lijkt het helemaal niet zo'n goed idee als ongescreende particulieren ongescreende vluchtelingen in huis nemen. Hoe dan ook zitten er aan beide kanten mensen die hier misbruik van gaan maken. Als je dit al doet, dan via een betrouwbare organisatie die de match maakt en hierop toezicht houdt. 

Ik denk trouwens helemaal niet dat er zoveel mensen zijn die echt een gezin in hun eigen huis nemen voor drie maanden lang, tenzij ze bijvoorbeeld een zelfstandige unit of aanbouw bij huis hebben. De meesten zullen een vakantiehuisje oid ter beschikking stellen. Ik vraag me ook in hoeverre dit nodig is. Ik kan me ook voorstellen dat de overheid voldoende hotels en vakantieparken kan vinden waar deze mensen kunnen wonen. Dit zijn geen asielzoekers, deze mensen mogen hier gewoon werken en dus geld verdienen. Er is werk zat in Nederland. 

Drietje schreef op 09-03-2022 om 08:44:

[..]

Ik denk dat dit een gegronde zorg is. Er zijn al signalen dat hier misbruik van wordt gemaakt.

Mij lijkt het helemaal niet zo'n goed idee als ongescreende particulieren ongescreende vluchtelingen in huis nemen. Hoe dan ook zitten er aan beide kanten mensen die hier misbruik van gaan maken. Als je dit al doet, dan via een betrouwbare organisatie die de match maakt en hierop toezicht houdt.

Ik denk trouwens helemaal niet dat er zoveel mensen zijn die echt een gezin in hun eigen huis nemen voor drie maanden lang, tenzij ze bijvoorbeeld een zelfstandige unit of aanbouw bij huis hebben. De meesten zullen een vakantiehuisje oid ter beschikking stellen. Ik vraag me ook in hoeverre dit nodig is. Ik kan me ook voorstellen dat de overheid voldoende hotels en vakantieparken kan vinden waar deze mensen kunnen wonen. Dit zijn geen asielzoekers, deze mensen mogen hier gewoon werken en dus geld verdienen. Er is werk zat in Nederland.

Via een betrouwbare organisatie lijkt me wel essentieel. Ook voor hulp en ondersteuning, omdat die meer zicht hebben op wat de mogelijkheden zijn. 

yette schreef op 09-03-2022 om 08:43:

[..]

Die professionele hulp, maar ook financiële hulp en ondersteuning bij het vinden van werk, scholen en een zelfstandige woonruimte, kunnen ze -indien gewenst- krijgen. Dat is samen met het bieden van onderdak, hoe Nederland vluchtelingen op weg helpt. Het is niet òf professionele hulp en begeleiding òf onderdak. Het is een heel pakket. En zeg nou zelf, waar denk je dat deze moeders en kinderen het meest bij zijn geholpen? Een logeeradres bij iemand thuis of een paar stapelbedden tussen schotten in een enorme crisisopvang?

Ik zou me denk ik bezwaard gaan voelen als ik ( niemand weet precies voor hoelang) met mijn kinderen bij wild vreemde mensen ondergebracht zou worden.
Heel lief en goed bedoeld allemaal, maar na een week ben je denk ik wel klaar met de logees, en kan ik me voorstellen dat je wel graag weer terug naar wil naar “normaal”.

Zilver_gray schreef op 09-03-2022 om 08:12:

Ik vind het helemaal niet zo gek wat RB zegt hoor. Deze mensen hebben huis en haard hals over kop moeten achterlaten. Trauma’s opgelopen, een (groot) deel zal toch echt gebaat zijn bij professionele hulp.

Dat weten de mensen die vluchtelingen in huis nemen echt wel. En anders vertelt de organisatie het. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

09-03-2022 om 09:09

Zilver_gray schreef op 09-03-2022 om 08:58:

[..]

Ik zou me denk ik bezwaard gaan voelen als ik ( niemand weet precies voor hoelang) met mijn kinderen bij wild vreemde mensen ondergebracht zou worden.
Heel lief en goed bedoeld allemaal, maar na een week ben je denk ik wel klaar met de logees, en kan ik me voorstellen dat je wel graag weer terug naar wil naar “normaal”.

Ja, natuurlijk willen deze vluchtelingen terug naar normaal, terug naar huis, terug naar hoe het was. De mensen die uit Oekraïne vertrekken, hadden daar zonder oorlog nog altijd gezeten. Maar het is er nu te gevaarlijk. Dus die keuze is er niet. 

Zilver_gray schreef op 09-03-2022 om 08:58:

[..]

Ik zou me denk ik bezwaard gaan voelen als ik ( niemand weet precies voor hoelang) met mijn kinderen bij wild vreemde mensen ondergebracht zou worden.
Heel lief en goed bedoeld allemaal, maar na een week ben je denk ik wel klaar met de logees, en kan ik me voorstellen dat je wel graag weer terug naar wil naar “normaal”.

Normaal is in de Oekraïne, in hun eigen huis, in hun eigen omgeving. En als je letterlijk alles hebt moeten achterlaten is er geen normaal meer.

Ik denk dat mochten hier mensen op de stoep staan ik na een week ook wel terug wil naar normaal, maar voor mij is het een minimale verandering in vergelijking met wat deze mensen hebben moeten doorstaan. En omdat ik weet dat ik na een week er ook wel klaar mee ben heb ik aangegeven tot max een maand de opvang te willen doen. Ik werk ook gewoon 32u dus ik ben 4x 11u van huis elke week. Ik heb overigens nog niks gehoord dus voor hetzelfde geldt blijft dat ook zo.

Maar mocht het gebeuren dan gaat het loodzwaar worden voor mij, voor mijn (prille) liefde die zeker mensen in huis gaat krijgen en misschien de druk op onze relatie. Maar ook zij heeft max een maand aangegeven. Dus het is allemaal te overzien, voor ons. Niet voor de mensen die gevlucht zijn.

stokstaart schreef op 09-03-2022 om 09:22:

[..]

Normaal is in de Oekraïne, in hun eigen huis, in hun eigen omgeving. En als je letterlijk alles hebt moeten achterlaten is er geen normaal meer.

Ik denk dat mochten hier mensen op de stoep staan ik na een week ook wel terug wil naar normaal, maar voor mij is het een minimale verandering in vergelijking met wat deze mensen hebben moeten doorstaan. En omdat ik weet dat ik na een week er ook wel klaar mee ben heb ik aangegeven tot max een maand de opvang te willen doen. Ik werk ook gewoon 32u dus ik ben 4x 11u van huis elke week. Ik heb overigens nog niks gehoord dus voor hetzelfde geldt blijft dat ook zo.

Maar mocht het gebeuren dan gaat het loodzwaar worden voor mij, voor mijn (prille) liefde die zeker mensen in huis gaat krijgen en misschien de druk op onze relatie. Maar ook zij heeft max een maand aangegeven. Dus het is allemaal te overzien, voor ons. Niet voor de mensen die gevlucht zijn.

Maar wat gebeurt er dan na die maand met deze mensen? 

stokstaart schreef op 09-03-2022 om 09:22:

[..]

Normaal is in de Oekraïne, in hun eigen huis, in hun eigen omgeving. En als je letterlijk alles hebt moeten achterlaten is er geen normaal meer.

Ik denk dat mochten hier mensen op de stoep staan ik na een week ook wel terug wil naar normaal, maar voor mij is het een minimale verandering in vergelijking met wat deze mensen hebben moeten doorstaan. En omdat ik weet dat ik na een week er ook wel klaar mee ben heb ik aangegeven tot max een maand de opvang te willen doen. Ik werk ook gewoon 32u dus ik ben 4x 11u van huis elke week. Ik heb overigens nog niks gehoord dus voor hetzelfde geldt blijft dat ook zo.

Maar mocht het gebeuren dan gaat het loodzwaar worden voor mij, voor mijn (prille) liefde die zeker mensen in huis gaat krijgen en misschien de druk op onze relatie. Maar ook zij heeft max een maand aangegeven. Dus het is allemaal te overzien, voor ons. Niet voor de mensen die gevlucht zijn.

En na die maand? Kunnen ze dan alsnog naar de opvang, of gaan ze dan weer bij andere mensen in huis?

ScarceKudu74

ScarceKudu74

09-03-2022 om 09:31

Wieder schreef op 09-03-2022 om 09:25:

[..]

Maar wat gebeurt er dan na die maand met deze mensen?

Goede vraag, moeten ze dan telkens verhuizen? Dan kun je beter meteen in een opvang zijn waar je langer kunt blijven lijkt mij. 

Het gaat om de eerste opvang. Ik denk dat niemand nog echt zicht heeft op wat er daarna gaat gebeuren. Maar ik vind het wel belangrijk dat ze even tot rust kunnen komen op een veilige plek en weten dat ze niet direct weer weg hoeven of opgestapeld worden in de massale opvang waar het ook onrustig is.

redbulletje

redbulletje

09-03-2022 om 09:33 Topicstarter

Als 't nieuwtje eraf is en mensen de nadelen meer gaan voelen zal 't wellicht niet meevallen om weer nieuwe gastadressen te vinden. 

redbulletje schreef op 09-03-2022 om 09:33:

Als 't nieuwtje eraf is en mensen de nadelen meer gaan voelen zal 't wellicht niet meevallen om weer nieuwe gastadressen te vinden.

Zou kunnen, en dat zou pas echt sneu zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.