Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Thermostaat op 19 graden : wel of niet ? Wat doen jullie ?

redbulletje schreef op 03-04-2022 om 08:29:

[..]

Dan zullen ze vast thuis blijven werken of een straalkachel aanschaffen voor op kantoor.

Mag toch hopen dat werkgevers niet naar de pijpen van de politiek dansen maar voor een fatsoenlijk werkklimaat zorgen. En indien dat niet 't geval is dat 't personeel in opstand komt. Een tevreden werknemer werkt tenslotte beter.

De politiek IS onze werkgever in dit geval dus dat wordt lastig…

Wat mij nog veel en veel erger lijkt is wanneer je de temp niet zelf kan regelen. In die gasloze CO2 neutrale nieuwbouw huizen. Ik begreep van iemand die in zo'n huis woont, dat de temp constant is. Nou daar moet ik al niet aan dénken. Als ik bezig ben zou ik het vreselijk vinden als de temp bijv. 20 graden is. Prima voor 's avonds, maar no way als je aan het stofzuigen ofzo bent. En het schijnt door het hele huis zo te zijn, dus ook in de slaapkamers. O gruwel.

bieb1963 schreef op 03-04-2022 om 14:51:

Wat mij nog veel en veel erger lijkt is wanneer je de temp niet zelf kan regelen. In die gasloze CO2 neutrale nieuwbouw huizen. Ik begreep van iemand die in zo'n huis woont, dat de temp constant is. Nou daar moet ik al niet aan dénken. Als ik bezig ben zou ik het vreselijk vinden als de temp bijv. 20 graden is. Prima voor 's avonds, maar no way als je aan het stofzuigen ofzo bent. En het schijnt door het hele huis zo te zijn, dus ook in de slaapkamers. O gruwel.

Een collega van me heeft in zo'n huis gewoond. Eind jaren '80 is hier een wijk gebouwd zonder gasaansluitingen, koken moest elektrisch en de verwarming werd geregeld via stadsverwarming. De ellende was inderdaad dat je zelf geen invloed had op de temperatuur in je huis, dat werd centraal geregeld. En meestal was het dus óf te koud óf te warm, maar nooit echt behaaglijk. 

Dat staat mij tegen bij vloerverwarming. Dan heb je een behoorlijk constante temperatuur terwijl ik het 's ochtends nooit koud heb, maar hoe later het op de dag is, hoe kouder ik het krijg. 's Ochtends heb ik geen verwarming nodig, 's avonds staat die op 20 of 21. 

En warme slaapkamers zijn mij ook een gruwel. De keren dat ik daar de verwarming aan heb per jaar is op één hand te tellen..

WickedCurlew89

WickedCurlew89

03-04-2022 om 15:10

Als het hier onder de 20 graden is en ik zit te werken achter de computer dan krijg ik het ijs- en ijskoud en dan heb ik echt genoeg warme kleding aan. 

Zou graag willen dat het anders was, maar dat is het niet.

Wij hebben een zuinige ketel, zuinige wasmachine en droger, een goed geïsoleerd huis, slaapkamers worden nooit verwarmd en ik douche niet elke dag.

Ik vind het wel goed zo

Malibu2 schreef op 03-04-2022 om 15:08:

[..]

Dat staat mij tegen bij vloerverwarming. Dan heb je een behoorlijk constante temperatuur terwijl ik het 's ochtends nooit koud heb, maar hoe later het op de dag is, hoe kouder ik het krijg. 's Ochtends heb ik geen verwarming nodig, 's avonds staat die op 20 of 21.

En warme slaapkamers zijn mij ook een gruwel. De keren dat ik daar de verwarming aan heb per jaar is op één hand te tellen..

Precies dat ja. Dus ik blijf lekker in m'n wat oudere huisje. Hier en daar wat isoleren enz. Maar echt niet in zo'n nieuwbouw geval

Ik heb niet alles gelezen maar ben sowieso verbaasd over de overheidssite die de beste tip vergeet! Zonder inleveren van comfort besparen.

Dit ging met de handleiding van de ketel echt in een minuut. Ik baal wel dit niet al 20 jaar geleden gedaan te hebben. Nooit een CV onderhoudsman gehad die ermee kwam. Misschien nu?

Google op zetmop60

Malibu2 schreef op 03-04-2022 om 15:08:

[..]

Onze slaapkamer is in ruim 20 jaar niet verwarmd.  Laatst heb ik een week in het huis van mijn broer gewoond omdat hij op vakantie was,  oppas kinderen.  Op mijn verzoek hadden ze een week van de voren de vloerverwarming van de logeerkamer uitgedaan. 

Vloerverwarming op de slaapkamer wil ik ook niet. Maar er is een test met je CV op 50 graden als her buiten goed vriest. Dan weet je wat een all electric warmtepomp kan redden. Ik las dat er ook radiator opzetventilatoren zijn die de 50 graden verbeteren. Die lijken me wel stil en eventueel alleen als het erg hard nodig is.

MMcGonagall schreef op 03-04-2022 om 12:21:

[..]

Dat is apart. Ik vind het juist altijd zo bloedheet in het ziekenhuis. Dat is zodat de verpleegkundigen korte mouwen kunnen dragen, denk ik altijd.

Dat is omdat patiënten veelal liggen, ziek zijn, stil zitten, onderzoeken moeten ondergaan enz.                                            Bedden en beddengoed geen bron van bacteriën en virussen mogen zijn. Dus glad, plastic, katoen. Helpt ook niet om warm te worden/ blijven.

Beterhier schreef op 03-04-2022 om 16:58:

Ik heb niet alles gelezen maar ben sowieso verbaasd over de overheidssite die de beste tip vergeet! Zonder inleveren van comfort besparen.

Dit ging met de handleiding van de ketel echt in een minuut. Ik baal wel dit niet al 20 jaar geleden gedaan te hebben. Nooit een CV onderhoudsman gehad die ermee kwam. Misschien nu?

Google op zetmop60

Als echt geëmancipeerde vrouw heb ik deze site doorgezet naar manlief met de vraag om dit te checken. Pick your battles enz. enz. 

boven heb ik nooit verwarming aan behalve op de badkamer.

watertoren schreef op 03-04-2022 om 22:01:

boven heb ik nooit verwarming aan behalve op de badkamer.

Hier zelfde. Wel goed geïsoleerd dus ik denk dat hybride of vloerverwarming niet nodig is. Op een hobbyforum lees ik dat er al 70 graden all electric warmtepompen zijn of komen. Dan lukt het ruim.

Ik woon in een NOM-woning. Dat de temperatuur constant wordt gehouden heeft vooral te maken met de lage temperatuur verwarming   (warmtepomp). Het duurt een paar uur om op te warmen dus terugzetten is niet zinvol. Omdat er geen stralingswarmte is, voelt het overdag niet zweterig als ik wat doe in huis. Ik doe wel eens mijn vest uit als ik bezig ben. 

Ik heb gewoon een thermostaat dus ik bepaal zelf hoe hoog de temperatuur in huis is. En in mijn slaapkamer staat de radiator uit en het raam open.  

Het lijkt misschien een hele aanpassing maar ik was er zo aan gewend. Zo dramatisch is het allemaal niet hoor. 

Mija schreef op 03-04-2022 om 23:24:

[..]

Ik woon in een NOM-woning. Dat de temperatuur constant wordt gehouden heeft vooral te maken met de lage temperatuur verwarming (warmtepomp). Het duurt een paar uur om op te warmen dus terugzetten is niet zinvol. Omdat er geen stralingswarmte is, voelt het overdag niet zweterig als ik wat doe in huis. Ik doe wel eens mijn vest uit als ik bezig ben.

Ik heb gewoon een thermostaat dus ik bepaal zelf hoe hoog de temperatuur in huis is. En in mijn slaapkamer staat de radiator uit en het raam open.

Het lijkt misschien een hele aanpassing maar ik was er zo aan gewend. Zo dramatisch is het allemaal niet hoor.

Vind jij....  Niet zweterig is wat anders. Weet ook niet precies wat je bedoelt. Wat is de temp dan 's ochtends? In de zomer is dat anders. Dan is je lichaam gewend aan hogere temperaturen, maar in de winter is boven18 graden veel te warm in de ochtend. Stralingswarmte of niet. 

Je zegt dat je een thermostaat hebt, maar je zegt ook dat de pomp niet uit gaat. Dus wat betekent dat precies? Wat is de temp in je huis? En de temp in je slaapkamer? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.