Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Thermostaat op 19 graden : wel of niet ? Wat doen jullie ?

redbulletje schreef op 02-04-2022 om 23:06:

Ik werkte ooit ergens waar alleen vloerverwarming was en dat was duidelijk niet toereikend in de wintermaanden. De baas gaf ons toen straalkacheltjes die we onder ons bureau aan hadden staan. Zou het zeker niet accepteren als een werkgever je bewust in de kou zet. Dat zal vast reflecteren op de productiviteit die afneemt.

Ik word juist heel vervelend van warmte.  Heb tot en met vorig weekend ook al enkele weken weer blote benen gehad. Vandaag 13 km gewandeld,  ik begin met 2 vesten aan ennaar 1 km kan er altijd 1 uit. Meestal beide vesten wel. Het ziet er belachelijk uit: blote armen maar wel af en toe handschoenen aan. Wanneer ik dus thuis mijn shifts doe heb ik alleen soms last van koude handen terwijl ik voor de rest het (meer) dan warm genoeg heb. 

Als ik hier de verwarming aan zou zetten, is de energierekening die van een klein hotel. We verwarmen dus nauwelijks. Het is wel te doen, maar ik zet hier maar niet neer wat de temperatuur hier binnen is.

Dorestad schreef op 02-04-2022 om 23:17:

[..]

Ik word juist heel vervelend van warmte. Heb tot en met vorig weekend ook al enkele weken weer blote benen gehad. Vandaag 13 km gewandeld, ik begin met 2 vesten aan ennaar 1 km kan er altijd 1 uit. Meestal beide vesten wel. Het ziet er belachelijk uit: blote armen maar wel af en toe handschoenen aan. Wanneer ik dus thuis mijn shifts doe heb ik alleen soms last van koude handen terwijl ik voor de rest het (meer) dan warm genoeg heb.

Als ik wandel of actief ben kan ik ook wel eerder wat uittrekken maar zit ik stil krijg ik t koud. 

Buiten heb ik weinig last van kou. Ik denk dat het eerder een soort kilte is, wellicht in combinatie met de luchtvochtigheid, die maakt dat het binnen soms onbehaaglijk koud aanvoelt. Een kwartiertje goed stoken kan dan al een heel verschil maken in gevoelstemperatuur terwijl de werkelijke temperatuur nog amper opgelopen is.

Een warme trui en sloffen wil ik best dragen, maar ik houd niet van veel laagjes. Dat vind ik niet lekker zitten, dan voel ik me net een Michelin poppetje. Als de gasprijzen me te gek worden, ga ik wel de elektrische kachel aanzetten. 

redbulletje schreef op 02-04-2022 om 23:31:

[..]

Als ik wandel of actief ben kan ik ook wel eerder wat uittrekken maar zit ik stil krijg ik t koud.

Ik ook. Overdag tijdens het werk vaak een Tshirt aan, zodra ik thuis kom en ga zitten ga ik rillen.

redbulletje schreef op 02-04-2022 om 23:31:

[..]

Hier dus de handen met name.  En op warmtedeken zitten helpt.  Wellicht dat mijn leeftijd/of het niet eten voor 16 uur een rop speelt 

een jaar of 20 geleden kon het me overigens niet warm genoeg zijn

Ik heb mazzel met overgangsklachten tijdens een energie crisis. Ik ga prima op 17 graden. 

Ik werk in een rijkskantoor waar de temperatuur dus 2 graden naar beneden gaat. Ik ben heel benieuwd hoe 2 60+ dames van mijn oude afdeling dat gaan vinden, die hadden het in de oude situatie al koud en klaagden altijd over tocht. Maar ze werken nog thuis dus zal ff duren voor ze in de kou zitten. 

wij zijn nu al eventjes aan het proberen en het wisselt een beetje wat we hebben. Overdag staat nú de thermostaat op 15, maar het huis warmt snel op en ‘s avonds doen we hem naar 18,5/19 of we steken de kachel aan. Midden in de winter hadden we ongeveer 17,5 graad overdag, maar waren we maar kort thuis, dus dat kon makkelijk. 

Netherfield schreef op 03-04-2022 om 08:13:

Ik werk in een rijkskantoor waar de temperatuur dus 2 graden naar beneden gaat. Ik ben heel benieuwd hoe 2 60+ dames van mijn oude afdeling dat gaan vinden, die hadden het in de oude situatie al koud en klaagden altijd over tocht. Maar ze werken nog thuis dus zal ff duren voor ze in de kou zitten.

Dan zullen ze vast thuis blijven werken of een straalkachel aanschaffen voor op kantoor.

Mag toch hopen dat werkgevers niet naar de pijpen van de politiek dansen maar voor een fatsoenlijk werkklimaat zorgen. En indien dat niet 't geval is dat 't personeel in opstand komt. Een tevreden werknemer werkt tenslotte beter. 

Het voordeel van thuis is dat je er gewoon ongegeneerd idioot bij kunt zitten, dat lukt op kantoor niet. Toen ik op kantoor werkte kreeg ik het ook altijd koud, maakte niet uit of het 23 graden of 17 was. 

Mijn klaslokaal was altijd belachelijk warm, maar nu na 2 jaar open ramen is iedereen wel een beetje gewend dat ‘dit een koud lokaal is’. 

Malibu2 schreef op 02-04-2022 om 23:31:

Een warme trui en sloffen wil ik best dragen, maar ik houd niet van veel laagjes. Dat vind ik niet lekker zitten, dan voel ik me net een Michelin poppetje. 

Ik hou ook helemaal niet van laagjes. Vind een lange mouw onder een vest oid al niet fijn vinden. 

Hier staat hij op 19,5 wanneer we thuis zijn. Behalve ‘s nachts. Voorheen ging hij meteen hoger bij kou, tot max 21,5.

Ben er wel bewuster mee bezig en probeer hem niet te snel omhoog te gooien. 
Pak nu nog sneller mijn dekentje voor op de bank.

Misschien een domme vraag, maar kan het feit dat het koud aanvoelt ook aan je interieur liggen? Ik bedoel: een tegelvloer en een leren bank voelen altijd kouder aan dan mijn parketvloer en mijn stoffen bank (is bekleed met grove tweed). Als ik bij iemand op een leren bank ga zitten, voelt het in eerste instantie altijd koud aan, terwijl ik dat thuis nooit heb.

Raad ze thermo ondergoed aan kun je geen rok of jurk meer aan maar is wel lekker warm zonder dat je er als een Michel poppetje bij loopt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.