Nieuws en actueel
wild-flower
02-04-2022 om 13:22
Thermostaat op 19 graden : wel of niet ? Wat doen jullie ?
Het kabinet adviseert ook huishoudens de thermostaat op 19 graden te zetten.
Ik heb overdag de thermostaat wel op 19 graden staan , maar in de avond zet ik hem toch af en toe op 20 graden . Ik heb heel gauw koude voeten
Waarop staat die van jullie op overdag en in de avond ?
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5299162/temperatuur-200-rijkskantoren-naar-19-graden-om-te-besparen
Irregular_Choice
02-04-2022 om 20:37
noas_1993 schreef op 02-04-2022 om 19:23:
[..]
Ik erger me er dan weer aan dat mensen zeggen ''ik ga geen kou lijden''
Zoals al gezegd is, het went! Ik doe het ook niet zozeer omdat het geadviseerd word, het is er gewoon langzaam ingeslopen..
Ik heb het sowieso snel warm en ben op 19 begonnen en steeds een graadje lager. Soms staat mijn thermosstaat zelf op 16, maar door de zon op de ramen wordt het al snel 19 graden in huis
Maar degene die dat dus zeggen, hebben jullie het ook serieus geprobeerd?
Hier dus iemand die inderdaad geen kou gaat zitten lijden in mijn eigen huis. En nee, ik heb het uiteraard niet geprobeerd. Want ik ga dus geen kou zitten lijden. Ik weet dat ik het lekker vind bij 21,5 graad hier in huis. De zon staat hier bijna niet direct in de kamer, dus daardoor warmt het maar minimaal op. In de winter al helemaal niet, dan staat hij nooit direct op de ramen.
CavernousSanddollar80
02-04-2022 om 20:44
noas_1993 schreef op 02-04-2022 om 19:23:
[..]
Ik erger me er dan weer aan dat mensen zeggen ''ik ga geen kou lijden''
Zoals al gezegd is, het went!
Daar mag je je aan ergeren, maar ik heb dus geen enkele behoefte om eraan te wennen.
Ik ben er van overtuigd dat er een tijd komt dat het niet meer een vraag is of we onze verwarming lager willen zetten, maar dat het een een status quo is, al dan niet opgelegd. Dan lijkt me vroeg zat.
Ik kijk in deze simpelweg naar mijn behoeften. Als ik het in juni koud heb, gaat de verwarming op 20. Als ik het in december niet koud heb, blijft hij op 17. Ik kijk niet datum, ik kijk niet naar de thermostaat. Ik kijk naar mijn behoefte. Wennen? No way.
redbulletje
02-04-2022 om 20:53
In de zomer staat mijn verwarming ook gewoon aan als 't onder de 20,5 is binnen. En dat is in onze kwakkelzomers dus vrij vaak 't geval. We hebben deze winter geboft met de milde temperatuur, hopelijk zullen we steeds warmere winters gaan krijgen als de gasprijzen zo idioot hoog blijven.
Marty1984
02-04-2022 om 20:56
De ene keer bevries ik bij 20 en gaat de thermostaat naar 21, de andere keer vind ik 19 goed.
Standaard heb ik in de winter een extra trui aan thuis. Maar dat helpt dus écht niet genoeg als ik stilzit.
De eerste die het lukt om in 5 minuten douchen mijn lange haar 2 keer te wassen (of 1 keer shampoo en 1 keer conditioner) mag het mij komen voordoen .
Flapje
02-04-2022 om 20:58
Ik ben een aantal jaren geleden veel afgevallen en ben sindsdien heel kouwelijk. Overdag 19 graden is voor mij echt veel te koud als ik thuis ben. Dan kan ik tig truien, dekentjes etc gebruiken, ik word niet warm.
In de nacht gaat hij naar 16 graden, maar ik slaap dan wel met raam dicht en extra deken.
Winterkoud
02-04-2022 om 21:01
Nera schreef op 02-04-2022 om 20:15:
[..]
Maar moeten jullie dan ook nog dikke jassen aan en handschoenen als het buiten 20 graden is? Niet vervelend bedoeld hoor, ik geloof je wel en misschien ben ik over 17 jaar ook wel zo (1975) Het lijkt me zo vervelend als je het zo snel koud hebt.
maar goed, ik heb het dan weer heel snel te warm.
Vraag is niet aan mij gericht, maar ik heb het snel koud. Als het 20 graden is buiten loop ik inderdaad nog met lange mouwen en bij teveel wind met een jas. Pas bij 23-25 graden gaat er een T-shirt aan binnen en buiten en als het boven de 25 graden wordt dan kan de lange broek ook uit. Maar als het avond is de temperatuur daalt dan is het ook in de zomer lange broek en mouwen aan. En als het 30gr is buiten, vind ik dat prima temperatuur om buiten te zitten, lekker te wandelen of fietsen. Pas bij die 34 graden paar jaar terug werd het mij ook te warm 😅.
In huis staat de thermostaat op 21 graden (wel met de kanttekening ons huis is gasloos en wordt verwarmd via vloerverwarming, het beste is om deze echt op vaste temperatuur te laten staan), benauwd is het absoluut niet ons ons huis en nog nooit iemand gehoord die zei wat is het warm in jullie huis. En ook binnen heb ik mijn dikkere truien aan bij temperaturen onder de 15 graden, en heb ik sjaal om als ik werk (pc werk). Mijn ene zoontje heeft dit gen ook en heeft ook heel snel koude handen en doet niet snel korte mouwen aan of zijn jas uit.
Ik denk echt dat temperaturen van 18/19 graden niet voor iedereen een optie is. Net als dat 20/21 graden niet voor iedereen een optie is. Overigens heb ik laatst volgens mij nog gelezen dat een huis minimaal geregeld verwarmd moet worden tot 18 graden voor het vocht in huis, anders wordt het te vochtig en dat is ook weer niet goed voor een huis.
Vrijevlinder
02-04-2022 om 21:28
Hier 17.5 overdag en 's avonds. En wat anderen zeggen: het went. Dit is voor ons behaaglijk. En dat zegt wat, want ik was een vreselijke koukleum.
Het enige nadeel is dat ik het bij anderen al gauw te warm vind. Vooral bij de mensen die een hout- of palletkachel hebben.
Evaluna
02-04-2022 om 21:33
Bij mij staat hij rond de 19 graden, s avond vaak op 20 graden.
Ik heb jaren lang in een huis gewoond met alleen 1 openhaard / later kachel. Steenkoud overal en m'n ex te zuinig om er goed en veel hout op te gooien.
Nu heb ik mijn eigen vrijheid weer terug plus CV en zo'n hekel aan kou lijden gekregen. Geloof niet dat ik mee ga doen met de overheid.
Neweve
02-04-2022 om 21:44
redbulletje schreef op 02-04-2022 om 19:22:
Vrouwen en ouderen gedijen beter in hogere temperaturen:
https://nos.nl/artikel/2423614-iets-kouder-op-kantoor-vooral-ouderen-en-vrouwen-zullen-dat-merken
Dat wordt elektrische kacheltjes mee naar kantoor dus als de werkgever de thermostaat omlaag zet.
Ik ben ook heel benieuwd hoe ze dit bij .ik op kantoor doen. 2 kantoortuinen gescheiden door een blok met vergaderruimtes, maar "gezamenlijk" verwarmt. Ik zou 2 graden lager niet erg vinden maar aan de andere kant is het altijd kouder/te koud, of veel te warm bij ons. Een korte periode was het systeem qua temperatuur comfortabel ingericht maar toen klonk het wel constant of je in een vliegtuig zat en op sommige plekken voelde je gewoon de wind in je rug.
Wij hebben slimme verwarming (tado) met per ruimte knoppen. De woonkamer is 's avonds en 's ochtends 19 graden en tussendoor 15. De slaapkamers staan meestal uit maar rond opstaan en bestrijd even naar de 16 of 17, en ons kantoor staat op 18 gedurende werktijd. Soms is het fris en dan gooi je de temp voor die ruimte iets omhoog, de ruimtes verwarmen snel genoeg.
Irregular_Choice
02-04-2022 om 21:50
Winterkoud schreef op 02-04-2022 om 21:01:
[..]
Vraag is niet aan mij gericht, maar ik heb het snel koud. Als het 20 graden is buiten loop ik inderdaad nog met lange mouwen en bij teveel wind met een jas. Pas bij 23-25 graden gaat er een T-shirt aan binnen en buiten en als het boven de 25 graden wordt dan kan de lange broek ook uit. Maar als het avond is de temperatuur daalt dan is het ook in de zomer lange broek en mouwen aan. En als het 30gr is buiten, vind ik dat prima temperatuur om buiten te zitten, lekker te wandelen of fietsen. Pas bij die 34 graden paar jaar terug werd het mij ook te warm 😅.
Ik heb ook vrij laat pas een jurkje of korte mouwen aan. En op de fiets draag ik nog heel lang een sjaal, handschoenen en een muts. Bij het minste zuchtje wind krijg ik al last van mijn oren op de fiets. Dus met 15-20 graden draag ik nog steeds een muts. Driekwart mouwen zijn niet aan mij besteed. Heb het daarvoor altijd te koud, dus dan moet ik er iets overheen dragen. Ik draag vaak 3 lagen, longsleeve, t-shirt en dan nog een vest. Ik zit nu op de bank, thermostaat op 21,5 en ik heb een huispak van fleece aan onder een dekentje. Ik heb het nog koud! en mijn speklaag is toch echt wel dik genoeg.
CavernousSanddollar80
02-04-2022 om 22:02
Evaluna schreef op 02-04-2022 om 21:33:
Geloof niet dat ik mee ga doen met de overheid.
Gelukkig is het ook maar een advies.
Siobhan
02-04-2022 om 22:33
wij zijn gewend inmiddels...overdag 18 tot 18,5 en in de avond 19 tot 19,5.
MMcGonagall
02-04-2022 om 22:59
Ik heb de eerste drie pagina’s bijgelezen. Een hoog bikkel-gehalte en dat is echt niet wat ik herken in mijn omgeving. Sterker nog, mijn collega’s zijn in opperste staat van verontwaardiging omdat het al ‘steenkoud’ is op kantoor en de temperatuur nu 2 graden omlaag gaat. Dat vind ik overigens niet, ik ga gerust met korte mouwen naar mijn werk, maar veel collega’s zitten soms met een sjaal om.
Hier in huis is het dus 20 graden en de meeste bezoekers vinden dat net niet behaaglijk (wij wel). Bij veel mensen waar ik kom, word ik zowat naar van de hitte. Dus ik weet niet wat voor bijzonder type geharden hier op het forum komt, dat 17 graden warm zat vindt en 19 graden te heet. Echt heel apart.
Rondstruiner
02-04-2022 om 23:03
MMcGonagall schreef op 02-04-2022 om 22:59:
Ik heb de eerste drie pagina’s bijgelezen. Een hoog bikkel-gehalte en dat is echt niet wat ik herken in mijn omgeving. Sterker nog, mijn collega’s zijn in opperste staat van verontwaardiging omdat het al ‘steenkoud’ is op kantoor en de temperatuur nu 2 graden omlaag gaat. Dat vind ik overigens niet, ik ga gerust met korte mouwen naar mijn werk, maar veel collega’s zitten soms met een sjaal om.
Hier in huis is het dus 20 graden en de meeste bezoekers vinden dat net niet behaaglijk (wij wel). Bij veel mensen waar ik kom, word ik zowat naar van de hitte. Dus ik weet niet wat voor bijzonder type geharden hier op het forum komt, dat 17 graden warm zat vindt en 19 graden te heet. Echt heel apart.
Ik ben zo'n "bikkel" en heb het gevoel dat ik hier samen met een paar anderen toch ook uitzondering ben. De meeste mensen zetten hem rond de 19 of 20 en dat schijnt ook de gemiddelde temperatuur te zijn in een Nederlandse huiskamer.
Dus ik zie hier niks geks.
redbulletje
02-04-2022 om 23:06
Ik werkte ooit ergens waar alleen vloerverwarming was en dat was duidelijk niet toereikend in de wintermaanden. De baas gaf ons toen straalkacheltjes die we onder ons bureau aan hadden staan. Zou het zeker niet accepteren als een werkgever je bewust in de kou zet. Dat zal vast reflecteren op de productiviteit die afneemt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.