Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Thermostaat op 19 graden : wel of niet ? Wat doen jullie ?

redbulletje schreef op 03-04-2022 om 09:06:

Ik heb in de winter altijd een fatsoenlijke isolerende trui aan met daarover een fleecevest, maar dan ga ik nog steeds niet in ruimtes onder de 20 graden zitten.

Ja, jij bent een beetje een apart geval dan. De meeste mensen kunnen met een isolerende trui en fleecevest echt prima zonder problemen in een ruimte van onder de 20 graden zitten hoor.

Maar ik heb wel eens eerder tegen jou gezegd dat jij volgens mij veel te lang in dat koude zwembad van je blijft. Te lang wordt afgeraden. Dat jij na het zwemmen door en door koud bent en helemaal ingepakt bij de kachel moet zitten, dat is juist niet gebruikelijk.

Normaliter zorgt winterzwemmen er net als koud afdouchen toch echt wel voor dat mensen minder kouwelijk worden. Dat is mijn eigen ervaring met dagelijks koud afdouchen ook. Het geeft mij juist een boost, mijn interne kacheltje gaat aan door de kou.

Ik vind de temperatuur in mijn huis niet oncomfortabel (max 17gr). Dat komt ook omdat ik het altijd wel warm heb en de keren dat ik het koud heb trek ik een extra trui aan.
De roosters zitten hier wel dicht, het is een slecht geïsoleerd huis waar het toch al binnen waait. Toen het buiten 15+ graden was heb ik de roosters wel weer open gezet omdat de zon het in huis opwarmde tot 20gr en dat vind ik echt te warm. Ik heb ook echt een hekel aan de zomer en de warmte en ben blij dat ik in de zomer bij kan komen op mijn werk (operatiekamers met temp van 16-18gr met een windje tegen de bacteriën ). Dat scheelt een hoop in ziek worden van de warmte.
Toen het zo lenteachtig was afgelopen weken heb ik ook al regelmatig in t-shirt en korte broek gelopen.

-Nienke- schreef op 03-04-2022 om 09:19:

[..]

Eens, het viel me ook onder jongelui op onze middelbare school op. Ramen staan open vanwege ventileren, dus we riepen op tot dikke kleren aantrekken, maar blijkbaar is een hemd of T-shirt onder je hoodie aantrekken het toppunt van stom. Bij meiden bleef ik naveltruitjes zien.

Daar snap ik ook niks van! Een hoody aantrekken en vervolgens met een blote rug gaan zitten omdat je er geen t-shirt onder aantrekt. Een spijkerbroek eronder met gaten en sneakers met enkelsokjes. Lieve schat, we hebben noord-oostenwind en sneeuw, ja, het is koud. Een paar aanpassingen aan je puberuniform en je bent er! Het schijnt een onmogelijke missie te zijn...

Apiejapie schreef op 03-04-2022 om 09:21:

mijn ervaring is dat het per huis scheelt. In dit huis heb ik het nooit koud zoals ik in ons vorige huis. Ligging, isolatie, materialen misschien. Hoe behaaglijk iets voelt ligt aan meer dan alleen de exacte temperatuur.

Inderdaad, ons huidige huis voelt van zichzelf snel warmer aan, maar in de winter maanden staat de verwarming echt wel op 21 graden. Maar dit komt omdat het alleen maar vloerverwarming is, en aan deze temperatuur moet je niet teveel willen draaien. Het is ook geen gas, de warmte is echt anders als in ons vorige gas huis waar de isolatie prut was. In de winter steenkoud, in de zomer bloedheet.

En ja ik heb absoluut echt warme truien, in de winter draag ik mijn laagjes wel, sokken, spijkerbroek en dikke trui. Ook op kantoor. Voor je handen maakt dit allemaal niet uit nee, die worden gewoon koud als het fris is. Wel heel lang gebruik gemaakt van een verwarmde muismat, dat was ideaal! 

Pejeka1 schreef op 03-04-2022 om 09:03:

[..]

Dit dus. Een collega kwam ooit naar kantoor toen het ook overdag nauwelijks boven nul graden was, met een dunne katoenen broek, enkelsokjes in canvas schoentjes, een mouwloos topje met daarover een ultradun katoenen vestje, en maar klagen dat ze het zo koud had, ondanks het feit dat ze nog wel speciaal een vest had aangetrokken...

Ik denk ook wel eens dat het komt omdat mensen minder dan vroeger gewend zijn door weer en wind te gaan. Vroeger was het heel normaal met de fiets of OV naar het werk te gaan, en dan kleedde je je er ook op. Tegenwoordig stappen veel mensen 5 stappen van de buitendeur in hun verwarmde auto, rijden naar kantoor, lopen weer 10 stappen naar de deur, en stappen weer in de warmte. Het valt me ook op dat je steeds minder mensen een echt warme winterjas ziet dragen.

Mutsen zijn ook uit. 

wild-flower

wild-flower

03-04-2022 om 09:41 Topicstarter

vertelsel schreef op 03-04-2022 om 09:27:

[..]

Een paar aanpassingen aan je puberuniform en je bent er! Het schijnt een onmogelijke missie te zijn...

redbulletje schreef op 03-04-2022 om 08:57:

[..]

Bij kantoorpersoneel gaat 't om de handen die te koud zijn, verder kun je je idd dik inpakken, maar je handen zullen moeten kunnen typen. Dus de werkgever moet ervoor zorgen dat de temperatuur behaaglijk is wil je nog dat er gewerkt wordt en niet alleen met de handen om een warme mok thee/koffie gezeten wordt.

afstand toetsenbord/bureau/hoogte stoel/hoogte bureau

gr Angela

Dolfje schreef op 02-04-2022 om 23:32:

[..]

Ik ook. Overdag tijdens het werk vaak een Tshirt aan, zodra ik thuis kom en ga zitten ga ik rillen.

Dat heb ik zelfs als t 25 graden is buiten. Zo raar. Overdag korte broek en shirt en dan savonds lange broek onder dekentje

Als je urenlang stilzit krijg je het koud. Maar als je tussendoor even naar buiten loopt, de trap op en af of een minuutje op en neer springt terwijl je thee zet heb je het weer warm

RosaMontana schreef op 03-04-2022 om 09:58:

Als je urenlang stilzit krijg je het koud. Maar als je tussendoor even naar buiten loopt, de trap op en af of een minuutje op en neer springt terwijl je thee zet heb je het weer warm

Nou niet van 1 minuutje 😁 als ik echt wandeling maak tijdens de lunch dan heb ik het het eerste half uur daarna wel warm. Maar kan moeilijk elke uur gaan wandelen buiten 😉 

Voor mij werkt het echt heel goed om lekkere sjaal om te doen over je schouders en armen, voeten niet op de grond zetten maar met een kussentjes eronder of iets en dan gaat het prima in een ruimte rond de 19/20 graden. Thee om mijn handen lekker warm te houden tussendoor! 

wild-flower

wild-flower

03-04-2022 om 10:24 Topicstarter

Winterkoud schreef op 03-04-2022 om 10:10:

Thee om mijn handen lekker warm te houden tussendoor!

Ik krijg niets uit mijn toetsenbord gedaan als ik koude handen heb .

Ik heb van die handschoentjes zonder vingers , helpt wel . 

hs.jpg

wild-flower schreef op 03-04-2022 om 10:24:

[..]

Ik krijg niets uit mijn toetsenbord gedaan als ik koude handen heb .

Ik heb van die handschoentjes zonder vingers , helpt wel .

Ja ik heb zelf ook wel met vingerloze handschoenen gewerkt waarin zilvergaren zit (heb je ook in bv sokken) en dat werkt ook heel goed tegen kou. Maar ik werk zelf het liefst zonder iets aan mijn handen. Warme water drinken helpt ook goed voor mij. 

ik werk in een ziekenhuis....in de winter is het te heet en in de zomer te koud.

Een open schoen hoef je niet te dragen want dan vriezen je tenen er af.

En op zich heb ik geen problemen met graadje lager in kantoren.  De rekening zal betaald moeten worden. Liever bezuinigingen op de verwarming dan op personeel.  

Siobhan schreef op 03-04-2022 om 12:19:

ik werk in een ziekenhuis....in de winter is het te heet en in de zomer te koud.

Een open schoen hoef je niet te dragen want dan vriezen je tenen er af.

Dat is apart. Ik vind het juist altijd zo bloedheet in het ziekenhuis. Dat is zodat de verpleegkundigen korte mouwen kunnen dragen, denk ik altijd.

MMcGonagall schreef op 03-04-2022 om 12:21:

[..]

Dat is apart. Ik vind het juist altijd zo bloedheet in het ziekenhuis. Dat is zodat de verpleegkundigen korte mouwen kunnen dragen, denk ik altijd.

In de zomer is het op onze poli echt steenkoud....dat bloedhete is enkel in de winter

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.