Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Luchtpost schreef op 04-11-2024 om 02:15:

[..]

Als je jaren lang deel hebt uitgemaakt van de regering en 'schuldig' bent aan het ontstaan van de huidige problemen, dan verwachten mensen/kiezers dat je op zijn minst coöperatief bent bij het oplossen van die problemen.

We hebben al meer dan 20 jaar geen linkse premier gehad. Hoog tijd om links weer eens een kans te geven om problemen op te lossen zou je zeggen.

https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2024/11/04/inburgering-syrische-statushouders-heeft-ook-op-lange-termijn-positief-effect-op-taalniveau-en-kans-op-vast-werk
Het is duidelijk dat de uitwerking van het Nederlands beleid zowel positieve als negatieve en onbedoelde effecten heeft bij statushouders. In het onderzoek worden dan ook meerdere aanbevelingen gedaan om te zorgen dat statushouders kunnen integreren en daarmee sneller hun steentje kunnen bijdragen aan de samenleving. Wat daarbij helpt is een kortere opvangperiode, en zorgen dat statushouders in die tijd weinig hoeven te verhuizen en wel veel mogelijkheden krijgen om te werken en de taal te leren. Dit ligt niet in lijn met de voorstellen van het huidige kabinet om het spreidingsbeleid af te schaffen. Daardoor zullen asielzoekers eerder langer in een asielzoekerscentrum blijven wonen. Waar door de voorgenomen versobering van de opvang minder ruimte is voor participatie.

Alice12 schreef op 01-11-2024 om 22:44:

Ik weet dat er veel mensen heel erg voor die spreidingswet zijn, maar ik snap er echt helemaal niks van. Door het hele land opvang, kleinschalig heet dat nu. Maar ik voorzie dat door die spreidingswet er steeds meer asielzoekers hier komen. Ik zie het in mijn ( behoorlijk linkse) stad. Grote opvang voor maximaal 500 asielzoekers , echt waar, meer niet. Maar na een jaar werden er toch bijgebouwen geplaatst. ( solidair zijn met Ter Apel heette dat) Weer 250 erbij. Die opschaling zou maximaal 3 maanden duren, echt waar. Daar kon de burger op vertrouwen. Dit werd een jaar geleden beloofd. En we hebben er overlast van. Diefstal, vrouwen die lastig gevallen worden. Wat opvalt: vooral veel jonge mannen met dure telefoons en dure merkkleding.
Ik weet dat ik me niet populair maak en mijn mening bijna vloeken in de kerk is, maar het is wel waar.

wat vervelend!

bij ons was er veel weerstand toen bekend werd dat er een flinke groep jongeren (alleen jongens) opgevangen zou worden in een leegstaand instellingsgebouw tegen het centrum van ons dorp aan. in de praktijk is het enige dat je van ze merkt is dat ze in en uit de bus stappen en dan als groep van of naar huis lopen. ik heb nog geen enkel geluid gehoord dat er overlast is door deze jongens, dus erg vervelend te horen dat het bij jullie wel zoveel gedoe geeft. 

Yumi schreef op 02-11-2024 om 18:13:

Nijmegen boft maar met Burgemeester en wethouders, die hebben de plannen voor asiel en integratie voor de jaren 2025 t/m 2028 al klaar. Ze gaan voor de zoveelste keer meewerken aan een tijdelijke noodopvang, die zo'n 3 jaar kan blijven staan, als het COA daarom vraagt....
Je zou denken het kan niet op, maar dat blijkt niet het geval. We gaan bezuinigen op de sobere daklozen opvang, die in de winter alleen nog in de nacht open is en een maand korter... er is hoop ze gaan kijken of er een reddingsplan tot stand kan komen, om deze mensen (590) niet midden in de winter de straat op te schoppen. Maar wat een verschil, waarom kan er voor die 600 mensen niet een locatie komen, waar ze zowel overdag als in de nacht terecht kunnen?

Welkom
Burgemeester en wethouders van Nijmegen hebben dinsdagmorgen het beleidskader Asiel en Integratie ‘Welkom in Nijmegen’ vastgesteld. Zij vinden het belangrijk dat vluchtelingen op een veilige en gezonde manier in de regio kunnen verblijven en vinden dat zij recht hebben op solidariteit, menswaardigheid en gelijkwaardigheid. Daarom wil Nijmegen dat iedereen toegang heeft tot basisvoorzieningen.

Noodopvang
Nijmegen wil ook opnieuw meewerken aan een tijdelijke noodopvanglocatie, als het Centraal Orgaan opvang (COA) asielzoekers daarom vraagt. Nijmegen had al tweemaal eerder een grote noodopvanglocatie. Zo’n locatie zou minimaal drie jaar kunnen blijven bestaan en eventueel verschillende doelgroepen kunnen herbergen. De gemeenteraad moet binnenkort instemmen met het beleidskader.

NIJMEGEN - Nijmegen wil gastvrij blijven voor asielzoekers en vluchtelingen. "Om maar te laten zien dat je ook echt beleid kunt maken in plaats van twee A4-tjes naar buiten te brengen, zoals ons kabinet vrijdag weer presteerde", zo zei burgemeester Bruls bij de presentatie van de Nijmeegse plannen op gebied van asiel en integratie.Die plannen gelden voor de jaren 2025 tot en met 2028.

Kan sobere winteropvang voor Nijmeegse daklozen tóch van de baan? Politiek komt met reddingsplan
Alleen nog ’s nachts naar de winteropvang, en een maand korter: daklozen in Nijmegen dreigen de dupe te worden van bezuinigingen. Maar er is hoop. Sowieso blijft komende winter de huidige vorm van opvang in stand. Raadsleden komen met een plan om ook daarna niet te versoberen.

Ook Nijmegen gaat door met bed-bad-brood
Bruls: 'Nijmegen maakt echt asielbeleid' - Omroep Gelderland
Kan sobere winteropvang voor Nijmeegse daklozen tóch van de baan? Politiek komt met reddingsplan | Nijmegen | gelderlander.nl

en Heumen heeft bedacht om tégen de graafse brug een opvang te realiseren. Zo kan ik ook mooi weer spelen.  we weten allemaal wat er in grave gebeurt/gebeurd is. en als je naast de brug woont ga je niet naar heumen/malden. dan ga je naar grave of wijchen en anders met de bus naar nijmegen. 

Broadway schreef op 04-11-2024 om 09:03:

[..]

en Heumen heeft bedacht om tégen de graafse brug een opvang te realiseren. Zo kan ik ook mooi weer spelen. we weten allemaal wat er in grave gebeurt/gebeurd is. en als je naast de brug woont ga je niet naar heumen/malden. dan ga je naar grave of wijchen en anders met de bus naar nijmegen.

Je ziet dat inderdaad best  wel vaak, AZC's die zo afgelegen mogelijk neergezet worden, waardoor ze tegen de grens van een andere gemeente aan liggen.

In Barendrecht was daar ook een voorbeeld van (ik weet niet wat de huidige stand van zaken van deze plannen is):

https://www.leefbaarrotterdam.nl/nieuws/barendrecht-wil-azc-bij-lombardijen-toch-doordrukken/

Luchtpost schreef op 04-11-2024 om 02:15:

[..]

Hier even de zin die ik schreef: "... En kiest 'het volk' toch voor links, dan kunnen die misschien ieder jaar 400.000 nieuwkomers binnen gaan willen halen, maar de rest van de bevolking zal dan toch oplossingen voor de problemen van NL gaan eisen. Dus het wordt in elk geval boeiend....".

Begrijpend lezen: ik suggereer nergens het bestaan van een bron, ik zeg bij wijze van 'stel dat' dat zij misschien wel....willen gaan.... en bovendien spreek ik in het algemeen over nieuwkomers.

Als je jaren lang deel hebt uitgemaakt van de regering en 'schuldig' bent aan het ontstaan van de huidige problemen, dan verwachten mensen/kiezers dat je op zijn minst coöperatief bent bij het oplossen van die problemen. En niet dat je heel kinderachtig blijft roepen over en verschuilen achter "internationale wetgeving en verdragen" waar je zogenaamd helemaal niets anders mee kan dan deze klakkeloos uitvoeren zoals ooit (in een hele ander tijd en met een hele andere intentie) door iemand in het verleden is ondertekend.

Als je dan zelf helemaal niks kan/durft/wil doen, geef dan in elk geval een andere partij de kans zaken aan ta pakken die de bevolking aangepakt wil zien. En ja, ik wéét dat zij het zelf leuk vinden en ook nog heel trots om zich heen kijkend glunderend durven te roepen "tja, dit is nou politiek". Maar de meeste mensen vinden het inmiddels geen tijd meer voor dat soort spelletjes. En néé, dan heb ik het niet over alle mensen die bij (semi) overheidsinstanties werken, die zijn het over het algemeen wel ééns met elkaar "wiens brood men eet, diens woord men spreekt". Maar daarbuiten denken heel veel mensen inmiddels toch echt ánders.

Iedere dag dat circus van de poppetjes in Ter Apel tellen als zogenaamd teken van "politiek bewust" en dan allemaal beter weten hoe dat opgelost moet worden.... en vooral telkens benoemen wat Wilders/Faber 'fout' zou doen. Denkt men echt dat mensen daarvan onder de indruk zijn?

Als je dan bijvoorbeeld kijkt naar D66 dan was dat altijd de partij die de kwaliteit van het onderwijs zeer hoog in het vaandel had staan. Maar hoorde je daar de media dagelijks over: hoeveel méér mensen er dagelijks weer als functioneel analfabeet van school komen in Nederland?

Tegenvraag: wat acht jij democratisch aan de huidige gang van zaken? Als iemand jou zou vragen hoe/waarin/waaraan hij kan herkennen dat NL een democratie is, wat zou jij dan antwoorden?

Je kunt nu terugkrabbelen, maar je suggereert enorm met je 400.000 nieuwkomers, je had het ook gewoon achterwege kunnen laten, omdat het nergens op gebaseerd is.

Als jij denkt dat de linkse oppositie het leuk vindt en een spelletje, dan heb je echt iets niet begrepen. Als je denkt dat links niks wil, kan en durft, dan heb je niet goed opgelet, het zijn alleen niet de plannen waar jij het mee eens bent. 

Hoe heeft links al jarenlang deel uitgemaakt van de regering? Al jarenlang staat rechts aan het roer, of vind jij de VVD niet rechts?

Je meet met twee maten: wanneer Wilders vanuit de oppositie van alles roept in niet mis te verstane bewoordingen, dan is het kennelijk prima, want dat is wat 'het volk' (een kwart) wil horen, maar als het linkse partijen zijn, dan is het ineens spelletjes spelen, glunderend om zich kijken? Wat zie jij als taak voor de oppositie? 

Ik zie nu nog een democratie, waarin het parlement en de rechterlijke macht een controlerende functie hebben, om er zo voor te waken, dat naar slechts een kwart van de bevolking wordt geluisterd en driekwart het nakijken heeft.

felija schreef op 03-11-2024 om 23:00:

Het is inderdaad de schuld van links! Hoe krijg je het voor elkaar? Dat vind ik echt heel knap, luchtpost!

Bij mijn weten zitten de linkse partijen in de oppositie? Waar ze hun werk doen? Net als Wilders de afgelopen twintig jaar deed in diezelfde positie? Wat maakt dat het in de oppositie zitten nu opeens traineren is en voorgaande jaren niet?

Welke bron heb je dat links jaarlijks 400.000 immigranten wil binnen halen?

Wat gaan Wilders en consorten eraan doen om de problemen van Nederland op te lossen? Ik neem even aan dat ook jij de woning- en personeelstekorten, de kwaliteit van de zorg en het onderwijs van nu zorgelijk vindt?

Acht jij in het huidige politieke klimaat een dictatuur wenselijk?

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20241101_95828232 Scheidend hoogleraar: ‘Er is geen groot personeelstekort; bedrijven maken gewoon verkeerde keuzes’.

De krant van 4 november 2024

Op de uitspraken van werkgevers over een schreeuwend gebrek aan mensen valt behoorlijk wat af te dingen, zegt Paul de Beer bij zijn afscheid als hoogleraar arbeidsverhoudingen aan de UvA. „Wat bedrijven bedoelen is dat ze geen mensen kunnen vinden die voor een laag loon bepaald werk willen doen.”

......etc.etc.etc..........

Fleurtje_5 schreef op 04-11-2024 om 11:06:

[..]

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20241101_95828232 Scheidend hoogleraar: ‘Er is geen groot personeelstekort; bedrijven maken gewoon verkeerde keuzes’.

De krant van 4 november 2024

Op de uitspraken van werkgevers over een schreeuwend gebrek aan mensen valt behoorlijk wat af te dingen, zegt Paul de Beer bij zijn afscheid als hoogleraar arbeidsverhoudingen aan de UvA. „Wat bedrijven bedoelen is dat ze geen mensen kunnen vinden die voor een laag loon bepaald werk willen doen.”

......etc.etc.etc..........

Het is natuurlijk wel een vicieuze cirkel. Bedrijven willen goedkoper personeel, burgers willen niet teveel betalen. Wordt alles duurder moeten de lonen weer omhoog en uitkeringen moeten mee. En zo blijf je doorgaan. 

De tekorten in de zorg, onderwijs, jeugdzorg, ouderenzorg? Die zijn er gewoon hoor. Ook al is het gemiddeld betaald. In het onderwijs liggen de lonen niet bepaald heel erg laag en toch is er een groot tekort.

Als ik even in mijn sector kijk, flinke tekorten aan instructeurs maar het betaald ook gewoon niet goed. Willen we een eerlijk loon dan worden de prijzen te duur en dat wil de consument niet betalen. Het is gewoon een lastig iets.

Daglichtlamp schreef op 04-11-2024 om 06:48:

[..]

We hebben al meer dan 20 jaar geen linkse premier gehad. Hoog tijd om links weer eens een kans te geven om problemen op te lossen zou je zeggen.

'Links' kan tot in den treure gebruikt worden als angstvisioen. Het is niet enkel jammeren over de afgelopen jaren (terwijl dat  eigenlijk de liberale jaren waren) maar ook gebruikt worden voor de toekomst. Zo ben je nooit verantwoordelijk voor je eigen falen. 

Bovendien wordt links steeds groter want we schuiven collectief naar (radicaal) rechts. Nu zijn D66 en VVD al bijna te links geworden qua migratie.

De enige oplossing die tevreden stemt is 0% buitenlanders en deportatie van islamieten. Mooi tolerant volkje zijn we toch. Die claim als oudkomer op een stukje land en het gevoel van eigenaarschap zijn blijkbaar voldoende om als baasje nieuwkomers de toegang te ontzeggen. Van mij mogen andere mensen gedeporteerd worden. Hongarije schijnt mooi te zijn.

Twinski schreef op 04-11-2024 om 11:32:

[..]

'Links' kan tot in den treure gebruikt worden als angstvisioen. Het is niet enkel jammeren over de afgelopen jaren (terwijl dat eigenlijk de liberale jaren waren) maar ook gebruikt worden voor de toekomst. Zo ben je nooit verantwoordelijk voor je eigen falen.

Bovendien wordt links steeds groter want we schuiven collectief naar (radicaal) rechts. Nu zijn D66 en VVD al bijna te links geworden qua migratie.

De enige oplossing die tevreden stemt is 0% buitenlanders en deportatie van islamieten. Mooi tolerant volkje zijn we toch. Die claim als oudkomer op een stukje land en het gevoel van eigenaarschap zijn blijkbaar voldoende om als baasje nieuwkomers de toegang te ontzeggen. Van mij mogen andere mensen gedeporteerd worden. Hongarije schijnt mooi te zijn.

Dat laatste is wel heel erg overdreven. Ik denk dat dat maar een heel klein percentage van de bevolking is die dat zou willen. Of heb jij andere cijfers?

Over polarisatie gesproken. 

Miraval schreef op 04-11-2024 om 11:39:

[..]

Dat laatste is wel heel erg overdreven. Ik denk dat dat maar een heel klein percentage van de bevolking is die dat zou willen. Of heb jij andere cijfers?

Over polarisatie gesproken.

Dat vind ik zulke slappe tekst. Beetje modieus en Caroline van der Plas-achtig. Alsof een ander het gesprek onnodig conflicterend maakt, eenzijdig verantwoordelijk is voor de sfeer en jij dan zogenaamd de redelijkheid zelve bent. Het is misschien ook weer polariseren als je het gesprek taxeert als polarisatie.

Ik denk dat de 0% lijn zeker 30 tot 40% zal billijken van het electoraat. Deportatiewensen van islamieten zijn waarschijnlijk nog niet in kaart gebracht, maar ook daar zou ik mij niet verbazen over ongeveer dezelfde cijfers. Ik maak mij geen illusies over de medemenselijkheid van ons volk.

Twinski schreef op 04-11-2024 om 11:51:

[..]

Dat vind ik zulke slappe tekst. Beetje modieus en Caroline van der Plas-achtig. Alsof een ander het gesprek onnodig conflicterend maakt, eenzijdig verantwoordelijk is voor de sfeer en jij dan zogenaamd de redelijkheid zelve bent. Het is misschien ook weer polariseren als je het gesprek taxeert als polarisatie.

Ik denk dat de 0% lijn zeker 30 tot 40% zal billijken van het electoraat. Deportatiewensen van islamieten zijn waarschijnlijk nog niet in kaart gebracht, maar ook daar zou ik mij niet verbazen over ongeveer dezelfde cijfers. Ik maak mij geen illusies over de medemenselijkheid van ons volk.

Zitten daar ook cijfers bij van mensen die de Joodse bevolking liever kwijt is dan rijk? Of praten we alleen over de moslimhaat?

Gelukkig herken ik helemaal niets van die 30 tot 40%. En ken ik ook niemand die alle Islamieten wil deporteren (wat een kut woord trouwens). Ik ken wel veel mensen die willen dat er iets gedaan wordt aan de instroom van asielszoekers. En dat lijkt me wel nodig ook.

Miraval schreef op 04-11-2024 om 12:50:

[..]

Zitten daar ook cijfers bij van mensen die de Joodse bevolking liever kwijt is dan rijk? Of praten we alleen over de moslimhaat?

Gelukkig herken ik helemaal niets van die 30 tot 40%. En ken ik ook niemand die alle Islamieten wil deporteren (wat een kutwoord trouwens). Ik ken wel veel mensen die willen dat er iets gedaan wordt aan de instroom van asielszoekers. En dat lijkt me wel nodig ook.

We praten nu over de moslimhaat in Nederland. Jodenhaatcijfers er met de haren bij slepen is toch echt wel minder relevant, want voor deporteren is er waarschijnlijk geen groot draagvlak bij de autochtone bevolking. Waarschijnlijk een 'hunnie discrimineren ook' reflex (en die zal ik niet ontkennen, die is er ook*). Fijn dat je er niet veel van herkent. Misschien leef je in ontkenning of denk je dat er binnen het electoraat nog een hoop redelijke mensen over zijn. Ik denk van niet gezien de stemuitslag. Mensen kunnen ver gaan voor het beschermen van hun land. We schuren al tegen anti-democratie aan.

* Mona Keijzer schat het op 100%. 'Jodenhaat is onderdeel van islamitisch geloof' zei ze bij Sophie en Jeroen.

Fleurtje_5 schreef op 04-11-2024 om 11:06:

[..]

(...)

Ik heb dat interview gelezen, maar ik wet eigenlijk niet zo wat ik ermee kan of moet. De man is nu met pensioen maar had functies zoals (UvA) bijzonder hoogleraar arbeidsverhoudingen, onderzoeker bij een bureau Arbeidsstudies, wetenschappelijk directeur bij een wetenschappelijk bureau voor de vakbeweging. En nu ook lid van de adviesraad migratie. 

Deze mensen zijn/gaan met pensioen en dan ineens allemaal dingen roepen waar zij in hun hele loopbaan niets ten goede aan hebben kunnen veranderen? Wel in dat interview weer een betoog dat de pakketbezorgers volgens hem efficiënter zouden kunnen werken, maar nooit vraagtekens zetten bij het enorme leger onderzoekers en betweters? 

Nu zouden het dan (zie interview) weer de bedrijven zijn die verkeerde keuzes maken. Maar wie adviseert die bedrijven, wie stimuleert het beleid dat in NL wordt gevoerd? Wat dragen al die onderzoekers, beleidsmedewerkers, schrijvers van reglementen, protocollen, procedures etc. echt bij aan een goede gang van zaken? 

Het wordt steeds meer "iedereen gaat overal over, maar niemand is ooit ergens verantwoordelijk voor". Het echte personeelsprobleem zit niet in de gewone beroepen en uitvoerende werkzaamheden. Daarover roept men alleen maar over de tekorten die er zouden zijn - maar die er niet hoeven te zijn wanneer al die 'schrijvers' en 'praters' de handen uit de mouwen zouden steken. En dan gewoon vanaf jonge leeftijd fulltime gaan werken. Dan zijn er ineens héél veel minder immigranten "nodig". 

Alles is commercieel geworden en ook in de wetenschap geldt 'wiens brood men eet, diens woord men spreekt'. Ter illustratie 2 x van de hand van deze De Beer:

Dezelfde man schreef in september 2013 - namens NIDI (Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut) dat "de helft van de meisjes die nu geboren worden, mogelijk 100 jaar oud zullen worden, en jongens voor één derde). Want, "hij had geconstateerd dat opeenvolgende geboortejaren steeds 3-4 maanden ouder werden en hij durfde die lijn wel door te trekken naar de toekomst". Afijn, allemaal groot in het nieuws, want in die tijd ging de pensioenleeftijd sterk omhoog dus dit was hoe wij moesten denken.... of in elk geval liever géén commentaar op moesten hebben. Of die meisjes massaal 100+ worden, zullen we pas in het jaar 2113 weten. En dat de mensen die 'nu' ineens langer door moeten werken, zijn geboren rond 1950 dat doet er niet toe; het gaat allemaal om de beeldvorming. Maar intussen valt anno 2024 de vergelijking in levensverwachting door het CBS van de mensen (vrouwen) die nu rond de 65 jaar oud zijn, al 2,16 jaren lager uit dan eerder voor dat geboortejaar in de prognose van het CBS stond. En wie 65 is, zal 'nu' toch echt eerst nog 2 jaar langer door moeten werken...

In maart 2017 een artikel (mede) van zijn hand (in MeJudice) met als titel "Stijgt de pensioenleeftijd niet te hard?" quote: .... Echter in de uitwerking van de wet is het kabinet Rutte II zo voortvarend te werk gegaan dat de AOW-leeftijd in een versneld tempo verhoogd werd, een stap die met de nodige boosheid en verontwaardiging gepaard ging (Henkens et al. 2016; De Beer et al. 2017).... En: Achteraf hebben sommige bewindslieden er dan ook spijt van dat de versnelde verhoging is doorgevoerd, getuige de confessie van Lodewijk Asscher in antwoord op de vraag van Jesse Klaver van welke maatregel Asscher het meeste spijt heeft: "Ik heb spijt van de versnelde verhoging van de pensioenleeftijd" (De Gelderlander, 1 maart 2017) 

Miraval schreef op 04-11-2024 om 11:16:

[..]

Het is natuurlijk wel een vicieuze cirkel. Bedrijven willen goedkoper personeel, burgers willen niet teveel betalen. Wordt alles duurder moeten de lonen weer omhoog en uitkeringen moeten mee. En zo blijf je doorgaan.

De tekorten in de zorg, onderwijs, jeugdzorg, ouderenzorg? Die zijn er gewoon hoor. Ook al is het gemiddeld betaald. In het onderwijs liggen de lonen niet bepaald heel erg laag en toch is er een groot tekort.

Als ik even in mijn sector kijk, flinke tekorten aan instructeurs maar het betaald ook gewoon niet goed. Willen we een eerlijk loon dan worden de prijzen te duur en dat wil de consument niet betalen. Het is gewoon een lastig iets.

En wat te denken van de bouwsector?

https://www.nu.nl/economie/6333492/bouwsector-heeft-60000-nieuwe-werknemers-inclusief-arbeidsmigranten-nodig.html

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.