Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Daglichtlamp
04-11-2024 om 13:57
Daarom is er ook al in 2019 in het toen afgesloten pensioenakkoord afgesproken dat de pensioenleeftijd minder snel stijgt. Nu telt de gestegen restende levensverwachting op de pensioenleeftijd nog maar voor 2/3 mee in de verhoging van de pensioenleeftijd. Verder lijken me pensioenen hier echt off topic.
Luchtpost
04-11-2024 om 14:52
Daglichtlamp schreef op 04-11-2024 om 13:57:
Daarom is er ook al in 2019 in het toen afgesloten pensioenakkoord afgesproken dat de pensioenleeftijd minder snel stijgt. Nu telt de gestegen restende levensverwachting op de pensioenleeftijd nog maar voor 2/3 mee in de verhoging van de pensioenleeftijd. Verder lijken me pensioenen hier echt off topic.
De kern van mijn boodschap was dan ook "wiens brood men eet, diens woord men spreekt (met slechts een voorbeeld dat toevallig over de pensioenleeftijd gaat) ter illustratie - zoals er nadrukkelijk bij staat). Het zal niet de eerste keer zijn dat een wetenschapper ná zijn pensionering, 'vrij van opdrachtgever/betaling' inzichten ventileert die we nog niet eerder van zo iemand hoorden.
Overigens staat e.e.a. uiteraard ook weer niet geheel los van elkaar. In het jaar 1996 telde NL 1.929.786 inwoners van NL herkomst van 65 jaar en ouder en in 2023 waren dat er 3.247.752. Dat is factor 1.68 maal zoveel NL 65-plussers t.o.v. 1996.
In totaal (alle inwoners bij elkaar) is de factor 1.75, want 'totaal buitenland' is gestegen van 131.086 (1996) naar een aantal 65-plussers in 2023 van 353.415 (factor 2.70) en voor de vier klassieke immigratielanden is de factor 8.38.
De bubbel NL ouderen is tijdelijk, de rest zal blijven stijgen. Lijkt mij dus goed wanneer men daar, in het kader van de vooralsnog alsmaar stijgende immigratie (ook mensen van 70, 80 en 90+ jaar) op anticipeert.
Ik had nog nooit gehoord van die adviesraad immigratie, maar misschien wordt er hard aan gewerkt: https://www.adviesraadmigratie.nl/over-de-adviesraad-migratie/raad
De Adviesraad Migratie bestaat uit een voorzitter en negen leden. Zij zijn allen geselecteerd op basis van hun deskundigheid en ervaring op een bepaald terrein dat te maken heeft met migratie en integratie. Elke maand vergaderen de leden over de onderzoeks- en adviestrajecten.
Daglichtlamp
04-11-2024 om 15:48
De adviesraad migratie is al in 2000 ingesteld. Ik vraag me af of we daar veel van te verwachten hebben.
Luchtpost
04-11-2024 om 16:01
Ik ben ook wel klaar met dat verwijt als zouden sommigen "mensen willen deporteren" en dergelijke. Al dat omdraaien zijn we nu wel zat.
Aardig voorbeeld: gisteren zat er een dame in de uitzending van WNL. Het ging over integratie en zij beklaagde zich erover dat als zij wel eens foto's zag van de vriendengroep van mensen, dat het vaak veel/allemaal blanke mensen waren. Jort Kelder zat daar ook en reageerde verbaasd...
Logisch, want moet je dan je vrienden maar voor een deel skippen om maar 'inclusief' te zijn? Het is toch niet realistisch om van mensen te verwachten dat zij dit doen? Mensen die nu rond de 60 jaar zijn, hebben nu eenmaal voornamelijk Nederlandse mensen in hun kring van familie, vrienden, sport en oud-collega's. Domweg o.a. omdat toen die mensen jongwaren, er véél minder mensen met een andere herkomst in NL woonden.
Voorbeeld, vrouwen geboren 1955-1959:
1960 - 0 - 4 jaar - 561.307 meisjes totaal
1965 - 5- 9 jaar - 559.831
1970 - 10-14 jaar - 561.070
1975 - 15-19 jaar - 568.801 - Nederlands 517.231 - Niet Westers 10.998
2020 - 60-64 jaar - 561.390 - Nederlands 462.861 - Niet Westers 44.565
tussen 15-19 en 60-64 jaar dus resp.: totaal 98.69 %, NL 89.48 %, NW 405.21 %
In 1975 vormden de NW vrouwen 1.93 % van de groep vrouwen geboren 1955-1959
in 2020 vormen de NW vrouwen 7.94 % van diezelfde groep vrouwen geb. 1955-1959.
Dat betekent dat er intussen heel veel dertigers, veertigers, vijftigers en zestigers van die geboortejaren bij zijn gekomen.
Hoe realistisch is het om te denken dat je mensen zou kunnen dwingen om heel geforceerd een 'diverse' vrienden- en familie (?) club samen te stellen. Zo werkt dat niet. Natuurlijk komen er in de loop der jaren nieuwe vrienden en bekenden bij, en verwateren sommige andere contacten. En bij die nieuwe vrienden en bekenden zitten ook mensen met een andere herkomst. Maar van NL inwoners zal de grootste groep bekenden bestaan uit mensen met NL herkomst. Dat zal wel gaan veranderen in de toekomst (als kinderen met elkaar opgroeien, sporten e.d.), maar dat heeft tijd nodig.
Om het mensen nu te gaan 'verwijten' (of termen zoals vreemdelingenhaat op te gooien) of om heel verbaasd of verontwaardigd te gaan doen als hun familie/vriendenkring niet voldoet aan het gewenste 'inclusie' criterium, gaat m.i. wat te ver.
Als mijn ouders naar Afrika waren verhuisd in het verleden, dan snapt iedereen dat ik daar niet kan gaan 'klagen' dat er te weinig blanken in de vriendenkring van die Afrikanen zitten.
Twinski
04-11-2024 om 16:28
Luchtpost schreef op 04-11-2024 om 16:01:
Ik ben ook wel klaar met dat verwijt als zouden sommigen "mensen willen deporteren" en dergelijke. Al dat omdraaien zijn we nu wel zat.
Aardig voorbeeld: gisteren zat er een dame in de uitzending van WNL. Het ging over integratie en zij beklaagde zich erover dat als zij wel eens foto's zag van de vriendengroep van mensen, dat het vaak veel/allemaal blanke mensen waren. Jort Kelder zat daar ook en reageerde verbaasd...
...
Hoe realistisch is het om te denken dat je mensen zou kunnen dwingen om heel geforceerd een 'diverse' vrienden- en familie (?) club samen te stellen. Zo werkt dat niet. Natuurlijk komen er in de loop der jaren nieuwe vrienden en bekenden bij, en verwateren sommige andere contacten. En bij die nieuwe vrienden en bekenden zitten ook mensen met een andere herkomst. Maar van NL inwoners zal de grootste groep bekenden bestaan uit mensen met NL herkomst. Dat zal wel gaan veranderen in de toekomst (als kinderen met elkaar opgroeien, sporten e.d.), maar dat heeft tijd nodig.
...
Als mijn ouders naar Afrika waren verhuisd in het verleden, dan snapt iedereen dat ik daar niet kan gaan 'klagen' dat er te weinig blanken in de vriendenkring van die Afrikanen zitten.
Een observatie dat er geen gemêleerde vriendengroepen zijn is nog geen dwang tot forcering ervan. Dat is een omkering van zaken. Gelukkig ben je dat zat. Top.
En dat laatste is een verwachtingspatroon dat mensen niet mogen klagen. Dat mogen ze wel. En dan kom je eventueel met cijfers om de historische uniformiteit te verklaren.
Luchtpost
04-11-2024 om 17:05
Daglichtlamp schreef op 04-11-2024 om 15:48:
De adviesraad migratie is al in 2000 ingesteld. Ik vraag me af of we daar veel van te verwachten hebben.
Als al die mensen die zo druk zijn om (al pratend, onderzoekend en schrijvend) hun brood te verdienen met de problemen rondom asielzoekers en andere immigranten, er allemaal slechts één in huis zouden nemen, dan komt er doorstroom. Dat zou helpen.
Dan kan Ter Apel ook weer eens opgelucht adem halen.
felija
04-11-2024 om 17:32
Luchtpost schreef op 04-11-2024 om 17:05:
[..]
Als al die mensen die zo druk zijn om (al pratend, onderzoekend en schrijvend) hun brood te verdienen met de problemen rondom asielzoekers en andere immigranten, er allemaal slechts één in huis zouden nemen, dan komt er doorstroom. Dat zou helpen.
Dan kan Ter Apel ook weer eens opgelucht adem halen.
Hè ja, goed idee! En dan te beginnnen met die mensen die zich vreselijk druk maken over de 'onophoudelijke asielstroom', 'Nederland wordt één groot AZC' en over de overlast in Ter Apel, maar alleen met onuitvoerbare plannen komen, die niet te realiseren zijn en ze krijgen er nog voor betaald ook!
Yumi
04-11-2024 om 18:49
Ik hoop dat het kabinet gehoor geeft aan de oproep, teveel asielzoekers zitten jaren later nog steeds op de bank... terwijl we een groot tekort hebben aan personeel, en arbeidsmigranten moeten inzetten.
Van alle statushouders hebben Eritreeërs het vaakst betaald werk. Na zevenenhalf jaar heeft iets meer dan 60 procent van deze groep een baan. Dat is meer dan statushouders met een andere nationaliteit. Afghanen vinden het snelst een baan: bijna 1 op de 3 heeft na tweeënhalf jaar werk. Dat is bijna drie keer zoveel als het gemiddelde voor alle statushouders. Na zevenenhalf jaar heeft bijna de helft van alle Afghaanse statushouders een baan, meer dan het gemiddelde voor alle statushouders (44 procent).
Oproep aan kabinet: asielzoekers sneller laten werken is win-winn
DEN HAAG (ANP) - Asielzoekers moeten sneller aan het werk kunnen. Die oproep doen het stedennetwerk G40, VNG, VluchtelingenWerk Nederland en het COA aan minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid), Jurgen Nobel (Participatie en Integratie) en de Tweede Kamercommissie die over asiel gaat.De briefschrijvers verwijzen naar een in september verschenen rapport van Platform31 waarin staat dat asielzoekers te weinig kansen krijgen op de arbeidsmarkt. En dat terwijl er volgens de organisaties juist in "belangrijke" sectoren meer mensen op de werkvloer nodig zijn, een tekort dat momenteel wordt "opgevangen door arbeidsmigranten die we uit andere
landen trekken".
Als asielzoekers niet mogen werken terwijl zij op hun asielbesluit wachten, wordt "van hun inzet en talenten" geen gebruik gemaakt. "Daarmee missen we, zeker gezien de tekorten in belangrijke sectoren, kansen." Als deze groep wel eerder kan werken helpt dit "de samenleving, de arbeidsmarkt en de asielzoekers zelf".De organisaties pleiten er onder meer voor dat het regelen van een werkvergunning minder lang duurt en dat de asielzoekers beter begeleid worden naar betaald werk.
Oproep aan kabinet: asielzoekers sneller laten werken is win-win
Steeds meer statushouders hebben betaald werk | CBS
Poezenmeisje
04-11-2024 om 18:50
Sorry dat ik in een Gronings dorpje woon. Op mijn kind zijn school zaten een paar Srilankaanse kinderen, één Somalisch kind en één Chinees kind (van het plaatselijke restaurant). Zoon is deels van Indische afkomst.
Op mijn werk zit ik op een kamer met drie collega's. We zijn drie allochtonen en twee daarvan met een dubbel paspoort.
Op het werk dus wel meer variatie, terwijl er altijd gemopperd wordt dat we alleen maar blanke 7 vinkjes mensen in dienst zouden hebben.
Miraval
04-11-2024 om 19:35
Twinski schreef op 04-11-2024 om 16:28:
[..]
Een observatie dat er geen gemêleerde vriendengroepen zijn is nog geen dwang tot forcering ervan. Dat is een omkering van zaken. Gelukkig ben je dat zat. Top.
En dat laatste is een verwachtingspatroon dat mensen niet mogen klagen. Dat mogen ze wel. En dan kom je eventueel met cijfers om de historische uniformiteit te verklaren.
Ik weet nooit zo goed wat ik met jouw posts aanmoet. Het sarcasme druipt er naar mijn idee vanaf, maar nergens zie ik jou iets oplossingsgerichts schrijven. Het kan natuurlijk als je van mening bent dat er geen problemen zijn met de instroom en de integratie...
Over diversiteit in vriendengroepen, ook dat werkt 2 kanten op. Ik zie namelijk veel groepen jongeren op straat van dezelfde etniciteit. In de stad waar ik werk, met een grote diversiteit en flink aantal inwoners met een migratieachtergrond is het vooral een "soort zoekt soort" gebeuren.
Twinski
04-11-2024 om 21:10
Miraval schreef op 04-11-2024 om 19:35:
[..]
Ik weet nooit zo goed wat ik met jouw posts aanmoet. Het sarcasme druipt er naar mijn idee vanaf, maar nergens zie ik jou iets oplossingsgerichts schrijven. Het kan natuurlijk als je van mening bent dat er geen problemen zijn met de instroom en de integratie...
Over diversiteit in vriendengroepen, ook dat werkt 2 kanten op. Ik zie namelijk veel groepen jongeren op straat van dezelfde etniciteit. In de stad waar ik werk, met een grote diversiteit en flink aantal inwoners met een migratieachtergrond is het vooral een "soort zoekt soort" gebeuren.
Dat is spijtig. Dat kan gebeuren in discussies. Ik lees van jou daarentegen behoorlijk wat reacties op mijn 'vorm' en niet op mijn 'inhoud'. Nu weer 'sarcasme', daarvoor 'polariseren' daarvoor 'lees je eens in' en daarvoor weer een 'flauwe persoonlijke aanval' die ik op een andere forummer zou hebben gedaan. Het zal allemaal wel, het klinkt alsof je mij wilt corrigeren. Het glijdt uiteindelijk van mij af. Lees ook niets bijzonders verder in jouw posts om te gaan klagen over jouw schrijfstijl.
Inderdaad vind ik globaal de integratie vooruit gaan en de problemen met de instroom overtrokken. Ik heb al vaker gesproken over het feit dat ik de arbeidsmigratie ernstiger vind.
En oplossingsgerichtheid blijkt zelf ook niet uit je eigen voorbeelden. Nu kom je opnieuw met een "zij doen het ook" verhaal, net als die Jodenhaat in je vorige post. Dat is toch ook enkel constateren? Is forumparticipatie dan enkel oplossingen aandragen?
Afsluitend. Als je niet weet wat je met mijn posts aanmoet zou ik het laten of je afvragen wat je zo triggert en waardoor je je genoodzaakt voelt om er op te reageren.
Nicole123
05-11-2024 om 11:30
https://nos.nl/artikel/2543293-wachtlijsten-ind-lopen-op-onbegrip-in-kamer-over-asielbezuinigingen
Als we dachten dat er nu flinke problemen waren met de asielopvang: maak je borst maar nat voor 2027 en daarna. Dan moet men het namelijk hetzelfde als nu met slechts 1/3 van het budget gaan klaarspelen. Dat lijkt me een onmogelijke taak. Of gaat Faber voor die tijd tweederde van de asielzoekers wegtoveren? Of gaat ze het nog soberder maken dan opvang in evenementenhallen met kartonnen schotjes? Hoe dan?
Ik vind dit hetzelfde als stellen dat het zo'n probleem is dat er in Nederland zoveel mensen kanker hebben of andere heftige ziektes, inzetten op wat symbolische maatregelen (ziekenhuiskamers soberder maken voor een afschrikwekkend effect, bordjes neerzetten met 'stop met roken', naar Brussel gaan om te vragen om een Europees alcoholverbod, een stop op het aantal huisartsen want dan komen er minder doorverwijzingen en proefballonnetjes om zieken naar het buitenland te sturen) en dan per 2027 het budget voor de ziekenhuizen met 2/3 verlagen, want dan zijn er vást niet meer zoveel zieken! Die grote hoeveelheid ziekenhuizen, die zo verspreid is door het land en met zoveel capaciteit aan bedden en waar men het eten aan bed bezorgd krijgt, die zórgt natuurlijk ook gewoon voor het aantrekken van al die zieken!
De Tweede Kamer is kritisch, inclusief coalitiepartij NSC (Maar waarom zijn hun ministers dan akkoord gegaan hiermee? Of is dit buiten hen om gegaan?):
CDA-voorman Bontenbal vindt het "geen geloofwaardig verhaal" en "niet fatsoenlijk begroten". (...) Coalitiepartij NSC heeft ook kritische vragen. Het zou goed zijn voor de IND als ze daar de zekerheid hebben dat ze personeel in dienst kunnen houden, denkt Kamerlid Boomsma. "We moeten niet een herhaling hebben van de afgelopen jaren waarin stelselmatig eigenlijk te weinig is begroot voor de IND. Daardoor kreeg je een soort jojo-effect", beschrijft hij. (...) Sommige Kamerleden vermoeden dat de bezuinigingen bijdragen aan wat Faber wil: uitstralen dat het hier lang duurt voordat er een beslissing wordt genomen en hopen dat er daardoor minder mensen komen. "Aardig gezegd is dit wensdenken", zegt Kamerlid Piri (GroenLinks-PvdA). "Maar anders gezegd is dit gewoon wanbeleid om een nog grotere chaos te creëren."
Nicole123
05-11-2024 om 11:39
Yumi schreef op 04-11-2024 om 18:49:
Ik hoop dat het kabinet gehoor geeft aan de oproep, teveel asielzoekers zitten jaren later nog steeds op de bank... terwijl we een groot tekort hebben aan personeel, en arbeidsmigranten moeten inzetten.
Helemaal eens hiermee. Het is compleet onlogisch als mensen enerzijds klagen dat asielzoekers en statushouders in groten getale zoveel kosten en alleen maar hun hand ophouden, rondhangen en overlast veroorzaken (wat op zich een terechte klacht is), dat het een probleem is dat Nederland steeds voller wordt (wat ook waar is), maar tegelijk een heel simpele oplossing hiervoor afwijzen: namelijk asielzoekers direct toestaan en stimuleren om te werken en daarmee bereiken dat je én lagere kosten hebt én betere integratie én minder overlast én minder arbeidsmigranten nodig én kleinere personeelstekorten. Jammeren dat mensen te weinig integreren terwijl je het zelf aan alle kanten onmogelijk probeert te maken is hypocriet en als het gaat om politici vooral een vals spelletje om de zondebok en onvrede te behouden.
Daglichtlamp
05-11-2024 om 11:49
De IND doet natuurlijk niet alleen de asielaanvragen. Ze beoordelen ook de aanvragen van arbeidsmigranten, studiemigranten en gezinsmigranten. Ook zijn ze verantwoordelijk van het beoordelen van aanvragen voor naturalisatie. Het kabinet wil op elk punt de immigratie toch terugbrengen? Ook gaat de naturalisatietermijn naar tien jaar is de bedoeling. Dus er zullen waarschijnlijk jarenlang heel weinig aanvragen daarvoor zijn.
Maar inderdaad asiel daar zou meer inspanning naar moeten, asielzoekers die nog niet beoordeeld zijn die kosten geld. Gister heb ik nog een onderzoek gepost waaruit blijkt dat als een asielzoeker lang in de procedure zit, het dan vervolgens lastiger voor hem of haar is om uit de bijstand te komen als hij of zij uiteindelijk wel een status heeft.
Maar goed, verwacht iemand dat dit kabinet nog zit als de begroting van 2027 behandeld moet worden?