Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Fleurtje_5 schreef op 02-11-2024 om 14:02:

[..]

Afgelopen week in het ziekenhuis. Drie personen kwamen me tegemoet. Een iets oudere vrouw met hoofddoek en lang gewaad. Aan haar arm een iets jongere vrouw met hoofddoek en lang gewaad. En aan de andere kant een jongen van ongeveer 14 jaar. Ik denk dat het een moeder was met haar dochter en kleinzoon. Alle drie liepen arm in arm naast elkaar. Ik liep met een oudere meneer die toch wel slecht ter been is. De dubbele deur in de gang staat open, maar toch moet er uit fatsoen iets geweken worden. De oudere meneer gaat automatisch aan de kant en ik word mee getrokken. Dus niet een beetje wijken van beide kanten, nee, de oudere man gaat helemaal aan de kant, Want de drie personen bleven alle drie naast elkaar lopen en weken voor geen centimeter. Ze keken niet eens naar de tegemoetkomers. Dat vond ik niet eens aso, ook geen schorriemorrie, maar puur minachting.

En dat was niet eens de eerste keer.

Wat erg. Je maakt wat mee in een ziekenhuis.

Alice12 schreef op 02-11-2024 om 14:04:

[..]

Hoe weet jij dat er door de spreidingswet niet meer asielzoekers komen? Is daar onderzoek naar gedaan?
Mijn ervaring is dat kleinschalige opvang langzamerhand steeds groter wordt.
Ook denk ik dat de hoop op integreren vooral hoop blijft. Ik vind ( en natuurlijk zijn er uitzonderingen) dat er slecht geintergreerd wordt.

Het zullen er niet meer worden maar zeker ook niet minder. Daarom ben ik ook voor strengere eisen, geen verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd, snellere procedures, direct laten werken na toewijzing aan een gemeente via de spreidingswet, tijdens verblijf in AZC meewerken aan een online taalcursus met begeleiding, een rooster in het AZC als in een vorm van corvee zodat mensen iets te doen hebben overdag zoals schoonmaken, koken, terrein onderhouden nou ja eigenlijk van alles wat er te doen is.

Gezinshereniging na toewijzen van een woning en het hebben van een inkomen. Meerderjarige gezinsleden een afzonderlijke procedure laten doorlopen (weet eigenlijk niet of dat nu het geval is).

Zoek samenwerking met bedrijven die veel gebruik maken van arbeidsmigranten km daar statushouders voor in de plaats te laten werken. Dan heb je ook gelijk minder arbeidsmigranten. 

En een lager maximum op buitenlandse studenten. Ik kan me ook heel goed vinden in een campus met studentenwoningen aan de rand van de steden met een goede openbare vervoer voorziening. Dan haal je de studenten uit de steden en heb je daar weer woningen vrij voor anderen.

En ga leegstaande winkelpanden zo snel mogelijk met een wijziging in het bestemmingsplan ombouwen naar woningen/appartementen. Eventueel ook leegstaande bedrijfspanden. Aangezien fysieke winkels steeds minder worden. Je hoeft niet de hele binnenstad leeg te trekken met middenstand maar wat langdurig leegstaat kun je wel iets mee doen. 

[..]

Hoe weet jij dat er door de spreidingswet niet meer asielzoekers komen? Is daar onderzoek naar gedaan?

Het sluiten van kleinschalige structurele opvang en het daarmee over laten stromen van een mega-locatie als Ter Apel schrikt asielzoekers niet af om hier te komen, dat heb je de afgelopen jaren gezien toch? De manier waarop we hier mensen opvangen (kleinschalig dan wel grootschalig, structurele locaties dan wel noodlocaties) heeft dus geen invloed op de hoeveelheid instroom, dat hangt van heel andere factoren af. En ja, daar is aardig wat onderzoek naar gedaan. Zie bijv:

https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2023/09/04/geen-bewijs-dat-asielbeleid-aanzuigende-werking-heeft-op-instroom-asielzoekers

En jij kwam zelf met de stelling, dus de vraag is eerder: hoe weet jij dat er door de spreidingswet wél meer asielzoekers komen? Welk onderzoek kun je daarvoor aandragen? Logica is het in ieder geval niet, want de spreidingswet gaat over spreiden van wie er al is en in het geheel niet over toelaten of wegsturen. Dat het daar los van staat zegt alleen de naam al.

[..]
Ook denk ik dat de hoop op integreren vooral hoop blijft. Ik vind ( en natuurlijk zijn er uitzonderingen) dat er slecht geintergreerd wordt.

Dat is dus zowel jou als mij een door in het oog: kleinschalige opvang die steeds groter wordt en slechte integratie. We willen volgens mij allebei hetzelfde: geen grote AZCs en goede integratie van asielzoekers. Toch?

Dan moet je dus kleine AZCs klein houden en niet uitbreiden, vind ik. Niet van 500 naar 750 zoals bij jou en al helemaal niet van 750 naar 6000, zoals Faber wil. En je moet voorwaarden scheppen voor goede integratie, zoals bijv taalles, laten werken, vaste woonplek, etc.

Hoe kun je nou tegen kleinschalige opvang zijn en tegelijk boos zijn dat bij jou de opvang van 500 naar 750 plekken is gegaan? Dan spreek je jezelf toch tegen? Jij bent juist ook voor kleinschalige opvang. Je bent alleen bang dat het niet kleinschalig blijft. Maar voor die mega-AZCs ben je volgens mij ook niet. In mijn ogen ben je terecht boos over zo'n grootschalig AZC in jouw buurt en die is zo groot omdat andere plaatsen het helemaal niets doen.

En ja, ik weet dat je voor minder instroom bent  maar de vraag hoe je omgaat met de asielzoekers die hier nu zijn staat los van de instroom. Die mensen zijn er nou eenmaal nu en tover je niet weg. Tenzij je er morgen 10.000 op het vliegtuig zet, maar dat gaat niet gebeuren, al springt Faber hoog of laag. Dus de keuze is: of kleinschalige structurele opvang volgens de spreidingswet, of overlopende huidige AZCs en ad hoc noodopvang, of de mega-AZCs van Faber. Andere smaken zijn er niet, zeker niet op korte termijn. Of heb je zelf nog een 4e optie?

Nee, ik heb geen 4e optie. En misschien heb je gelijk en werkt de spreidingswet wel. En je hebt ook gelijk dat ik de instroom echt lager wil. Ik zie mijn stad langzaam veranderen in een stad waar ik moeite mee heb. Veel gesluierde vrouwen, veel gesis, weer een moskee in aanbouw, er wordt veel Marrokaans en Arabisch gesproken. Aan de overkant van de mijn straat is alweer een woning toegewezen aan een Arabische familie.  Met 3 kinderen, vrouw ( zwanger) en meisjes in grote zwarte soepjurken en zo’n sluier.Ik word  er misselijk van. Mijn buurvrouw is een stuk toleranter dan ik en heeft geprobeerd contact te krijgen. Maar dat werd door de vader des huizes niet op prijs gesteld.

Fleurtje_5 schreef op 02-11-2024 om 13:58:

[..]

Dat snap ik dus ook niet. Die wantoestanden zoals in Ter Apel moet men niet willen verspreiden.

En inderdaad heel veel jonge mannen.

Maar dan begrijp je dus nog steeds het hele principe van de spreidingswet niet, of je wilt het niet begrijpen, dat kan natuurlijk ook. Verspreiden over kleinere permanente locaties levert veel minder overlast op, dan veel te grote tijdelijke noodlocaties. Of wil jij dat de mensen in Ter Apel niet geholpen worden?

Alice12 schreef op 02-11-2024 om 15:54:

Nee, ik heb geen 4e optie. En misschien heb je gelijk en werkt de spreidingswet wel. En je hebt ook gelijk dat ik de instroom echt lager wil. Ik zie mijn stad langzaam veranderen in een stad waar ik moeite mee heb. Veel gesluierde vrouwen, veel gesis, weer een moskee in aanbouw, er wordt veel Marrokaans en Arabisch gesproken. Aan de overkant van de mijn straat is alweer een woning toegewezen aan een Arabische familie. Met 3 kinderen, vrouw ( zwanger) en meisjes in grote zwarte soepjurken en zo’n sluier.Ik word er misselijk van. Mijn buurvrouw is een stuk toleranter dan ik en heeft geprobeerd contact te krijgen. Maar dat werd door de vader des huizes niet op prijs gesteld.

Maar waarom word je misselijk van grote zwarte soepjurken en 'zo'n sluier'? Ik kan me echt voorstellen dat je het lastig vindt dat die mensen een andere cultuur hebben en ook dat ze de taal vaak niet of onvoldoende spreken, maar wat je ziet is slechts de buitenkant en dat zegt niets over de binnenkant van die mensen.

Het zou bij wijze van spreken zo kunnen zijn dat als jij hulpbehoevend wordt, je gesluierde overbuurvrouw je helpt, vanuit haar cultuur en jouw oerhollandse buurvrouw de andere kant opkijkt. Ik zeg dus niet dat dat automatisch zo is, maar wat ik probeer aan te geven is, dat het uiteindelijk gaat of iemand het hart op de juiste plek heeft en dat zie je aan de buitenkant niet.

Nee, ik heb geen 4e optie. En misschien heb je gelijk en werkt de spreidingswet wel. En je hebt ook gelijk dat ik de instroom echt lager wil. Ik zie mijn stad langzaam veranderen in een stad waar ik moeite mee heb. Veel gesluierde vrouwen, veel gesis, weer een moskee in aanbouw, er wordt veel Marrokaans en Arabisch gesproken. Aan de overkant van de mijn straat is alweer een woning toegewezen aan een Arabische familie. Met 3 kinderen, vrouw ( zwanger) en meisjes in grote zwarte soepjurken en zo’n sluier.Ik word er misselijk van. Mijn buurvrouw is een stuk toleranter dan ik en heeft geprobeerd contact te krijgen. Maar dat werd door de vader des huizes niet op prijs gesteld.

Is die soepjurk dan wel merkkleding? Soep 501? Ik zou toch proberen er minder moeite mee te leren hebben. De wereld is nu eenmaal gemêleerd. Op basis van 'moeite en voorkeuren' kun je toch ook geen beleid maken? 

Vervelend voor je buurvrouw. Die vader des huizes zal misschien minder afwerend reageren als hij zich kan laven aan jouw gastvrijheid en medemenselijkheid.

Daglichtlamp schreef op 02-11-2024 om 14:19:

[..]

Niemand wil dat. Te volle AZC's met teveel mensen. Behalve blijkbaar minister Faber, die zelfs AZC's met 6000 mensen wil.

Ik zie dit een paar keer voorbijkomen maar ik kan het niet vinden in het nieuws, heb je een linkje?

Nee, ik heb geen 4e optie. En misschien heb je gelijk en werkt de spreidingswet wel. En je hebt ook gelijk dat ik de instroom echt lager wil. Ik zie mijn stad langzaam veranderen in een stad waar ik moeite mee heb. 

Dat kan. Ik sta daar anders in en woon ook op een plek in Nederland die dichtbevolkt en multiculti is. Ik begrijp niet veel van walging bij het zien van sluiers of een moskee of het horen van een andere taal. Maar goed, ik voel het een en jij het ander.

Maar tegen de spreidingswet zijn omdat je jouw omgeving ziet veranderen en dat erg vindt is onlogisch. Juist dan zou je voor de spreidingswet moeten zijn, zodat die gesluierde vrouwen en moskeeën niet alleen voor jouw deur zijn, maar deels zich verplaatsen naar Bloemendaal, Westland en Spakenburg. Het is niet eerlijk toch, dat jij er 750 in je achtertuin hebt en een ander niks?

Iets aan instroom doen staat daar verder los van. Het is niet zo dat als je die spreidingswet hebt dat daardoor bepaalde maatregelen tegen instroom niet meer zouden kunnen die zonder spreidingswet wel kunnen, toch? De spreidingswet maakt de migratie-aantallen niet groter en niet kleiner. De problemen met asielzoekers (overlast, slechte integratie) maakt het wél kleiner en eerlijker verdeeld. En ook dat is wat waard denk ik, want als die mensen bij jou in de buurt deels naar andere plaatsen gaan en minder overlast geven en beter integreren dan zou dat voor jou ook je leven al fijner maken. Zelfs als de totale instroom gelijk blijft.

En dat is waarom een partij als de PVV er zo tegen is en mensen op de mouw speldt dat 'het dan overal een Ter Apel wordt'. De PVV wil namelijk juist dat de problemen rondom asielzoekers groot blijven, dat de mensen in Ter Apel en mensen zoals jij er vooral veel last van hebben, dat dat veelnin het nieuws blijft komen, dat asielzoekers het leven zuur gemaakt wordt (mega-AZCs, geen onderwijs, geen werk, geen slaap, lang wachten, negatieve bejegening) en ze slecht integreren. Dan blijft de onvrede onder de bevolking over asielzoekers namelijk groot en dat is hun 'verdienmodel'. Waarom zouden ze problemen oplossen als ze ze ook groter kunnen maken (en daarvan anderen de schuld geven, zoals de EU, rechters, pers, 'links' of vluchtelingen) en grotere asielproblemen meer stemmen voor ze oplevert?

Yumi schreef op 02-11-2024 om 17:27:

[..]

Ik zie dit een paar keer voorbijkomen maar ik kan het niet vinden in het nieuws, heb je een linkje?

Die heb ik de eerste keer dat ik het noemde ook gegeven, met quote. https://www.volkskrant.nl/binnenland/alle-provincies-willen-dat-de-spreidingswet-blijft-in-feite-is-die-wet-een-cadeau-voor-minister-faber~bfd48ceb/

felija schreef op 02-11-2024 om 16:28:

[..]

Maar waarom word je misselijk van grote zwarte soepjurken en 'zo'n sluier'? Ik kan me echt voorstellen dat je het lastig vindt dat die mensen een andere cultuur hebben en ook dat ze de taal vaak niet of onvoldoende spreken, maar wat je ziet is slechts de buitenkant en dat zegt niets over de binnenkant van die mensen.

Het zou bij wijze van spreken zo kunnen zijn dat als jij hulpbehoevend wordt, je gesluierde overbuurvrouw je helpt, vanuit haar cultuur en jouw oerhollandse buurvrouw de andere kant opkijkt. Ik zeg dus niet dat dat automatisch zo is, maar wat ik probeer aan te geven is, dat het uiteindelijk gaat of iemand het hart op de juiste plek heeft en dat zie je aan de buitenkant niet.

Ik denk niet dat die gesluierde vrouw mij ooit gaat helpen. Ze mag niet veel van haar man. Ze mag het huis niet eens uit, alleen met man of haar broer/ zwager. 
ik word misselijk van die zwarte soepjurken en gesluierde meisjes en vrouwen omdat ik het zeer vrouwonvriendelijk vind en niet passen in deze maatschappij. Ik vind die sluier en soepjurken besmette symbolen. In Iran vechten vrouwen om die sluier af te mogen. Vrouwen in Afghanistan worden onmenselijk behandeld en hier vinden we het politiek correct om net te doen of het normaal is dat vrouwen geen bloot lichaamsstukje mogen laten zien. Die man mag dat trouwens wel. Die zag ik vorige week in korte broek lopen. 

Nijmegen boft maar met Burgemeester en wethouders, die hebben de plannen voor asiel en integratie voor de jaren 2025 t/m 2028 al klaar. Ze gaan voor de zoveelste keer meewerken aan een tijdelijke noodopvang, die zo'n 3 jaar kan blijven staan, als het COA daarom vraagt....
Je zou denken het kan niet op, maar dat blijkt niet het geval. We gaan bezuinigen op de sobere daklozen opvang, die in de winter alleen nog in de nacht open is en een maand korter... er is hoop ze gaan kijken of er een reddingsplan tot stand kan komen, om deze mensen (590) niet midden in de winter de straat op te schoppen. Maar wat een verschil, waarom kan er voor die 600 mensen niet een locatie komen, waar ze zowel overdag als in de nacht terecht kunnen?

Welkom
Burgemeester en wethouders van Nijmegen hebben dinsdagmorgen het beleidskader Asiel en Integratie ‘Welkom in Nijmegen’ vastgesteld. Zij vinden het belangrijk dat vluchtelingen op een veilige en gezonde manier in de regio kunnen verblijven en vinden dat zij recht hebben op solidariteit, menswaardigheid en gelijkwaardigheid. Daarom wil Nijmegen dat iedereen toegang heeft tot basisvoorzieningen.

Noodopvang
Nijmegen wil ook opnieuw meewerken aan een tijdelijke noodopvanglocatie, als het Centraal Orgaan opvang (COA) asielzoekers daarom vraagt. Nijmegen had al tweemaal eerder een grote noodopvanglocatie. Zo’n locatie zou minimaal drie jaar kunnen blijven bestaan en eventueel verschillende doelgroepen kunnen herbergen. De gemeenteraad moet binnenkort instemmen met het beleidskader.

NIJMEGEN - Nijmegen wil gastvrij blijven voor asielzoekers en vluchtelingen. "Om maar te laten zien dat je ook echt beleid kunt maken in plaats van twee A4-tjes naar buiten te brengen, zoals ons kabinet vrijdag weer presteerde", zo zei burgemeester Bruls bij de presentatie van de Nijmeegse plannen op gebied van asiel en integratie.Die plannen gelden voor de jaren 2025 tot en met 2028.

Kan sobere winteropvang voor Nijmeegse daklozen tóch van de baan? Politiek komt met reddingsplan
Alleen nog ’s nachts naar de winteropvang, en een maand korter: daklozen in Nijmegen dreigen de dupe te worden van bezuinigingen. Maar er is hoop. Sowieso blijft komende winter de huidige vorm van opvang in stand. Raadsleden komen met een plan om ook daarna niet te versoberen.

Ook Nijmegen gaat door met bed-bad-brood
Bruls: 'Nijmegen maakt echt asielbeleid' - Omroep Gelderland
Kan sobere winteropvang voor Nijmeegse daklozen tóch van de baan? Politiek komt met reddingsplan | Nijmegen | gelderlander.nl

Daglichtlamp schreef op 02-11-2024 om 17:30:

[..]

Die heb ik de eerste keer dat ik het noemde ook gegeven, met quote. https://www.volkskrant.nl/binnenland/alle-provincies-willen-dat-de-spreidingswet-blijft-in-feite-is-die-wet-een-cadeau-voor-minister-faber~bfd48ceb/

Sorry was ervanuit gegaan dat ik het Volkskrant artikel niet zou kunnen lezen.
Het staat er inderdaad maar vaag, volgens Klijnsma uitgesproken tijdens een kennismakingsgesprek.

Yumi schreef op 02-11-2024 om 18:24:

[..]

Sorry was ervanuit gegaan dat ik het Volkskrant artikel niet zou kunnen lezen.
Het staat er inderdaad maar vaag, volgens Klijnsma uitgesproken tijdens een kennismakingsgesprek.

En niet dat Faber dat heeft voorgesteld. 

De minister zei dat ze wel een aantal gemeenten kent die locaties voor zesduizend mensen zouden willen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.