Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Alice12
25-10-2024 om 10:08
Mick87 schreef op 25-10-2024 om 09:54:
grenscontroles is symboolpolitiek.
Er zijn in 2 weken 1419 illegalen gepakt in Duitsland bij de grenscontrole. Dat helpt dus en is geen symboolpolitiek.
Nicole123
25-10-2024 om 10:19
Alice12 schreef op 25-10-2024 om 10:08:
[..]
Er zijn in 2 weken 1419 illegalen gepakt in Duitsland bij de grenscontrole. Dat helpt dus en is geen symboolpolitiek.
Helemaal in het begin zullen er vast illegalen worden aangehouden ja. Maar ze controleren maar op een paar plekken en enkel op snelwegen, dus illegalen die het land in willen komen komen er toch wel in, want smokkelaars weten snel genoeg waar de controles wel enkel zijn. En voor asielzoekers werkt het niet, want mensen die asiel aanvragen zijn geen illegalen en worden niet tegengehouden.
https://nos.nl/artikel/2537993-ruim-180-mensen-betrapt-bij-duitse-grenscontroles
Buitenlanders die bij binnenkomst aan de grens asiel aanvragen, worden op dit moment niet afgewezen omdat de aanvraag onderzocht moet worden. Er is echter geen sprake van een daling van het aantal asielaanvragen sinds de grenscontroles. Dat aantal is zelfs licht gestegen. (…)
De grenscontroles worden vooral op de hoofdroutes op snelwegen uitgevoerd. De voorzitter van de Duitse politiebond meldt dat daardoor de bekende controleposten worden omzeild. Zo reizen mensen in Flixbussen, die snelwegen veelal mijden. Deze worden ook veelvuldig gebruikt "door mensen die illegaal het land binnenkomen", aldus de voorzitter.
Twinski
25-10-2024 om 10:25
Alice12 schreef op 25-10-2024 om 10:08:
[..]
Oppakken en uitzetten is water naar de zee brengen. Zolang Afrika niet voldoende economische progressie doormaakt blijven de mensen komen. En stoppen met oorlogen voeren is nu ook niet bepaald een menselijk talent. Daarnaast hebben we er hier zelf een liberaal zooitje van gemaakt met de volkshuisvesting.
Nicole123
25-10-2024 om 10:32
In Duitsland zijn de grenscontroles zeker wel symboolpolitiek, zo direct na die aanslag in Solingen. Die aanslag was verschrikkelijk - voor me iets anders in de mond gelegd wordt - maar had helemaal niet voorkomen kunnen worden door grenscontroles. De betreffende man was er namelijk al 2 jaar en was legaal als asielzoeker het land in gekomen. Dus grenscontroles hadden hem helemaal niet tegengehouden. Het is vooral een maatregel die lekker zichtbaar is voor de bevolking en daarmee actie uitstraalt en voor schijnveiligheid zorgt. En dat is precies de definitie van symboolpolitiek.
Wat mogelijk wel zoden aan de dijk zou zetten om dit soort aanslagen te voorkomen zijn maatregelen om uitgeprocedeerden effectiever uit te zetten of om meer in te zetten op preventie, zoals aanpakken van extremistisch of haatzaaiend gedachtengoed, meer inzetten op integratie, tijdige signalering en behandeling van psychiatrische problemen, verbod op messen en fouilleren bij grote bijeenkomsten, etc.
Zo zijn ook voor het tegengaan van een grote instroom van migranten er diverse andere opties die veel effectiever zijn dan die symbolische grenscontroles. Bijvoorbeeld eens goed nadenken over hoe sterk we willen dat onze economie leunt op arbeidsmigranten en welk werk we zouden kunnen outsourcen ipv maar koste wat kost (benodigde migranten, landoppervlak, milieu) allemaal hier in Nederland te houden. De hyperfocus op asiel maakt dat die olifant in de kamer nauwelijks benoemd wordt en dat het frame de wereld in geholpen wordt dat migratie en asiel zo’n beetje hetzelfde zijn, terwijl slechts 11% van de binnenkomende migranten asielzoekers zijn.
Fleurtje_5
25-10-2024 om 11:32
Daglichtlamp schreef op 24-10-2024 om 19:43:
[..]
Ik vraag me altijd af hoe oud je bent, ja in onze jeugd was er nog douane, maar de kans dat je als je de Belgische of Duitse grens over ging dat je daadwerkelijk de kofferbak open moest doen was toen ook al heel klein.
Voor asielzoekers helpt dit trouwens niet, die mogen gewoon asiel aanvragen. Dan kan vervolgens wel gecontroleerd worden of ze dat ook al elders gedaan hebben, maar dat kan nu ook al, daar heb je die grenscontrole niet voor nodig. Veel mensen interpreteren de Dublinregels niet goed, deze betekenen niet dat je asielzoekers terug kunt sturen naar het land waar ze waren voordat ze Nederland binnenkwamen, maar dat je ze terug mag sturen naar het land waar ze de EU binnen kwamen. Maar omdat ze daar vaak niet geregistreerd worden, is dat vaak niet aan te tonen.
Ik ging wel geregeld de grens over. Eerst de Nederlandse grens, kon ik zo door, dan een paar meter verderop de Duitse grens. Bij goed geluk hoefde ik alleen maar te stoppen en wachten op het knikje van de douanier achter het raam of op de stoeprand. En richting huiswaarts weer over de Duitse grens, die waren strenger dan bij de Nederlandse grens.
Misschien was het verveling en misschien had de douanier er stiekem lol aan, maar ik (als jonge griet) heb toch meerdere keren de kofferbak moeten openen.
Ik ben zelfs (toen ik nog geen rijbewijs had) op de fiets aangehouden, met de vraag of ik "papieren dabei habe". Mijn broer zei dat het gewoon plagerij was want 'waarom zouden ze jou moeten aanhouden?'
Yumi
25-10-2024 om 11:38
Fleurtje_5 schreef op 25-10-2024 om 11:32:
[..]
Ik ging wel geregeld de grens over. Eerst de Nederlandse grens, kon ik zo door, dan een paar meter verderop de Duitse grens. Bij goed geluk hoefde ik alleen maar te stoppen en wachten op het knikje van de douanier achter het raam of op de stoeprand. En richting huiswaarts weer over de Duitse grens, die waren strenger dan bij de Nederlandse grens.
Misschien was het verveling en misschien had de douanier er stiekem lol aan, maar ik (als jonge griet) heb toch meerdere keren de kofferbak moeten openen.
Ik ben zelfs (toen ik nog geen rijbewijs had) op de fiets aangehouden, met de vraag of ik "papieren dabei habe". Mijn broer zei dat het gewoon plagerij was want 'waarom zouden ze jou moeten aanhouden?'
Ik denk dat je broer gelijk heeft, en ze zin hadden om hun dag op te Fleuren
Poezenmeisje
25-10-2024 om 12:21
Ik denk wel dat die grenscontroles helpen tegen andere vormen van mensenhandel.
Een pooier heeft er geen enkel belang bij dat zijn handelswaar in beslag wordt genomen voor minstens een aantal maanden zodra de handelswaar "asiel!!!" roept.
Met een 100% controle kan er ook geen sprake zijn van 'discriminatie' en kan er ook meer drugs en wapenbezit worden opgespoord.
Of het iets doet tegen het aantal asielzoekers, dat geloof ik niet.
Daglichtlamp
25-10-2024 om 14:32
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2024Z16993&did=2024D40872
De brief van Schoof met de asielmaatregelen. Het roept bij mij vooral vragen op. We hebben nu al geen capaciteit om de eerste asielaanvragen te behandelen, wie gaan die herbeoordelingen na drie jaar uitvoeren? Vijftig tot honderd plekken om asielzoekers vast te zetten, terwijl we nu al tekort hebben aan gevangeniscapaciteit? Als het mogelijk is om die capaciteit uit te breiden, kan die ruimte dan niet beter worden benut om misdadigers vast te zetten?
Nicole123
25-10-2024 om 21:39
Poezenmeisje schreef op 25-10-2024 om 12:21:
Ik denk wel dat die grenscontroles helpen tegen andere vormen van mensenhandel.
Een pooier heeft er geen enkel belang bij dat zijn handelswaar in beslag wordt genomen voor minstens een aantal maanden zodra de handelswaar "asiel!!!" roept.
Met een 100% controle kan er ook geen sprake zijn van 'discriminatie' en kan er ook meer drugs en wapenbezit worden opgespoord.
Of het iets doet tegen het aantal asielzoekers, dat geloof ik niet.
Tegen asielzoekers helpt het inderdaad zowel in theorie als in de praktijk niet, aangezien mensen die asiel aanvragen sowieso niet tegengehouden kunnen worden aan de grens.
Tegen pooiers, mensenhandelaren, drugs, wapens en illegaal vuurwerk kan het in theorie wel helpen ja en zal het in de praktijk zeker in het begin ook wel wat vangst opleveren. Maar in de praktijk nemen pooiers en mensenhandelaren natuurlijk gewoon snel een andere route. Als er controle is op de A67 dan neem je toch gewoon de A73 10 kilometer verderop, of een van de vele niet-snelwegen? Als je wil voorkomen dat dat gebeurt dan moet je de grenscontroles niet breed uitmeten, maar stilletjes doen, zonder vooraankondiging. Want grenscontroles mogen al gewoon en vinden ook al plaats, bijvoorbeeld voor illegaal vuurwerk in december. Dat ze het wel uitgebreid communiceren laat juist zien dat het ze niet te doen is om echt mensensmokkelaars te pakken, maar om de kiezer te paaien, als symboolpolitiek om te laten zien dat ze het nu écht gaan aanpakken en zó enorm streng zijn. Die pooiers lachen hierom joh, die laten zich echt niet door een paar vooraangekondigde grenscontroles vangen.
Daglichtlamp
26-10-2024 om 09:51
De asielbeslisstop komt er natuurlijk ook niet, dat was wel een heel slecht idee. (Want dan kan elke kansarme asielzoeker zeker weten dat hij of zij voor twee jaar verzekerd is van onderdak en verzorging). Wel komt er een langere beslistermijn (wat in de praktijk al lang zo is)..
Het wetsvoorstel voor deze langere beslistermijn is overigens nog ingediend door het vorige Kabinet.
https://www.ad.nl/politiek/abrupte-stop-op-alle-asielbeslissingen-is-stilletjes-omgezet-naar-een-langere-beslistermijn~adba43f7/
Maar wat de coalitie of het kabinet zélf nu precies onder de stevige term ‘asielbeslisstop’ verstond, werd lange tijd niet verder uitgelegd. Tot vrijdag. Toen kreeg premier Dick Schoof op zijn wekelijkse persconferentie de vraag of het kabinet nog van plan is om een asielbeslisstop in te voeren. ,,Die wordt vormgegeven door een wetsvoorstel dat nu bij de Eerste Kamer ligt”, reageerde Schoof. Zijn ministerie van Algemene Zaken bevestigt dat ‘dit de manier is waarop de asielbeslisstop wordt ingevuld’.
Fleurtje_5
26-10-2024 om 14:42
Daglichtlamp schreef op 26-10-2024 om 09:51:
De asielbeslisstop komt er natuurlijk ook niet, dat was wel een heel slecht idee. (Want dan kan elke kansarme asielzoeker zeker weten dat hij of zij voor twee jaar verzekerd is van onderdak en verzorging). Wel komt er een langere beslistermijn (wat in de praktijk al lang zo is)..
Het wetsvoorstel voor deze langere beslistermijn is overigens nog ingediend door het vorige Kabinet.
https://www.ad.nl/politiek/abrupte-stop-op-alle-asielbeslissingen-is-stilletjes-omgezet-naar-een-langere-beslistermijn~adba43f7/
Maar wat de coalitie of het kabinet zélf nu precies onder de stevige term ‘asielbeslisstop’ verstond, werd lange tijd niet verder uitgelegd. Tot vrijdag. Toen kreeg premier Dick Schoof op zijn wekelijkse persconferentie de vraag of het kabinet nog van plan is om een asielbeslisstop in te voeren. ,,Die wordt vormgegeven door een wetsvoorstel dat nu bij de Eerste Kamer ligt”, reageerde Schoof. Zijn ministerie van Algemene Zaken bevestigt dat ‘dit de manier is waarop de asielbeslisstop wordt ingevuld’.
Dat heb ik dus niet gelezen.
De strengere aanpak is zodat 'asielzoekers die recht hebben op bescherming' beter kunnen doorstromen. En overlastgevende asielzoekers, die terug moeten naar land van herkomst, niet in Nederland blijven rondhangen.
Fleurtje_5
26-10-2024 om 14:43
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/mediateksten/2024/10/25/letterlijke-tekst-persconferentie-na-ministerraad-25-oktober-2024
..........etc.etc.etc..........
En ik ben blij te kunnen melden dat de ministerraad vandaag heeft ingestemd met deze maatregelen. Ik begrijp heel goed dat de mensen thuis denken: waarom hebben jullie hier nou zo lang over gedaan? Maar dit soort stevige maatregelen vragen om zorgvuldige afwegingen, maar ons doel is onveranderd. Want Nederland zit in een asielcrisis. Door de jarenlange hoge instroom van asielzoekers is het asielsysteem in zijn huidige vorm onhoudbaar. De asielopvang zit overvol, asielaanvragen kunnen niet tijdig worden verwerkt en een deel van de asielzoekers veroorzaakt grote overlast. De mensen die recht hebben op bescherming kunnen niet doorstromen. En van de asielzoekers die niet mogen blijven vertrekt een groot deel niet uit Nederland. Het is dus van groot belang dat we nú aan de slag gaan met het beperken van de instroom en het vlottrekken van de asielketen. We moeten weer grip krijgen op migratie. Daarom komt het kabinet met een asielnoodmaatregelenwet
..............etc.etc.etc...........
Fleurtje_5
26-10-2024 om 14:49
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/documenten/kamerstukken/2024/10/25/brief-over-nadere-afspraken-uitvoering-hoofdstuk-2-hoofdlijnenakkoord-grip-op-asiel-en-migratie 25-10-2024 21 uur geleden
Hoofdlijnenakkoord 2024-2028 van PVV, VVD, NSC en BBB. Dit hoofdstuk gaat over Grip op asiel en migratie. Het kabinet wil direct en met urgentie inzetten op een breed pakket aan maatregelen om de asielketen per direct en duurzaam te ontlasten en de instroom te verminderen.
Minister-president Schoof heeft een persconferentie gegeven over het pakket aan asielmaatregelen waarmee de ministerraad heeft ingestemd. De video toont de inleidende verklaring.
[video]
Fleurtje_5
26-10-2024 om 15:09
Arbeidsmigranten op je eigen camping heb je ook niet zomaar weg gestuurd:
Eigenaar camping Ysselsteyn spant kort geding aan om arbeidsmigranten op tijd weg te krijgen en daarmee boete van gemeente te ontlopen
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20241025_93374035
Sraar en Marion Maessen van camping De Zwaluw in Ysselsteyn willen huurder Ciseli Beheer via een kort geding dwingen zijn arbeidsmigranten daar meteen weg te halen. Die weigert dat (vooralsnog).
De Maessens runnen al ruim twintig jaar een camping aan de Deurneseweg in Ysselsteyn. Ciseli Beheer huurt sinds een aantal jaren het overgrote deel van de chalets om daar arbeidsmigranten te huisvesten
...etc.etc.etc....