Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Nicole123 schreef op 08-09-2024 om 22:30:

[..]

Maar wat is je mening over de islam en moslims nou? Ik volg je niet. Je schrijft heel negatieve dingen over de islam als geheel, opnieuw ook weer in deze post (‘wat dat betekent voor meisjes en vrouwen en homo’s’, ik neem aan dat je dat niet positief beziet, als je het naïef noemt hoe sommigen erover denken en stelt dat de culturen niet verenigbaar zijn). Je bent heel stellig dat het niet maar een paar rotte appels zijn, of slechts bepaalde stromingen. Maar als ik dan de conclusie trek dat jij de hele islam / moslims als geheel als ‘rot’ ziet, als verachtelijk, dan klopt het ook weer niet?



Mijn mening is dat ik denk dat we in het westen onvoorstelbaar naïef zijn( maar dat heb ik al meerdere malen geschreven.)Ik denk ook dat gematigde moslims onder grote druk leven van de moslimgemeenschap. Ik denk dat deze 2 culturen niet of heel moeilijk verenigbaar zijn. 
Verder schrijf ik niet zo veel negatieve dingen, maar wel ervaringen uit het AZC die waar zijn. 

Alice12 schreef op 08-09-2024 om 23:57:

[..]


Mijn mening is dat ik denk dat we in het westen onvoorstelbaar naïef zijn( maar dat heb ik al meerdere malen geschreven.)Ik denk ook dat gematigde moslims onder grote druk leven van de moslimgemeenschap. Ik denk dat deze 2 culturen niet of heel moeilijk verenigbaar zijn.
Verder schrijf ik niet zo veel negatieve dingen, maar wel ervaringen uit het AZC die waar zijn.

Waarin zijn we in het Westen precies naïef volgens jou? Dat we de gevaren van de moslimgemeenschap niet zien of wat anders? Ik begrijp niet dat jij jouw mening over moslims niet als negatief ziet, maar wel het westen naïef vindt, het over grote druk vam de moslimgemeenschap hebt, bij ervaringen met moslimmannen die op een nare manier tegen vrouwen en homo’s aankijken schrijft dat dat geen enkele rotte appels zijn maar het overgrote deel, etc. Bij mij botst dat in mijn hoofd. Ik zie je allerlei dingen schrijven die ik persoonlijk wel als negatief zie over die groep. Maar dat valt dus eigenlijk wel mee? Je bent niet negatief over de islam als geheel?

Nicole123 schreef op 09-09-2024 om 00:05:

[..]

Waarin zijn we in het Westen precies naïef volgens jou? Dat we de gevaren van de moslimgemeenschap niet zien of wat anders? Ik begrijp niet dat jij jouw mening over moslims niet als negatief ziet, maar wel het westen naïef vindt, het over grote druk vam de moslimgemeenschap hebt, bij ervaringen met moslimmannen die op een nare manier tegen vrouwen en homo’s aankijken schrijft dat dat geen enkele rotte appels zijn maar het overgrote deel, etc. Bij mij botst dat in mijn hoofd. Ik zie je allerlei dingen schrijven die ik persoonlijk wel als negatief zie over die groep. Maar dat valt dus eigenlijk wel mee? Je bent niet negatief over de islam als geheel?

Ik vind het goed zo, ik heb constant proberen uit te leggen hoe en wat ik denk en denk te weten. Ik heb geschreven over mijn ervaringen en hier laat ik het verder bij. Ik snap trouwens waarom sommige niet meer op jou reageren. 


Alice12 schreef op 09-09-2024 om 00:32:

[..]

Ik vind het goed zo, ik heb constant proberen uit te leggen hoe en wat ik denk en denk te weten. Ik heb geschreven over mijn ervaringen en hier laat ik het verder bij. Ik snap trouwens waarom sommige niet meer op jou reageren.


Dat heb je ook heel duidelijk gedaan. Ik snap goed dat je het hierbij laat nu. Het heeft overigens toch geen nut. Er blijven toch steeds negatieve woorden in jouw mond gelegd worden die niet worden gezegd en ook niet worden bedoeld. Dit heb ik tijdens het lezen van meerdere topics hier al vaker zo zien gebeuren.

felija schreef op 08-09-2024 om 23:34:

[..]

Je laaste alinea: klopt!

Vwb je eerste alinea: je was nogal stellig in je vorige post dat het met geweld van extreemrechts wel mee viel, anders hadden we daar wel meer over gehoord of gelezen in de media. Maar nu geef je aan dat je die opmars niet hebt gemist. Dat is met elkaar in tegenspraak.

Nee, ik heb nergens gezegd dat het wel mee viel. Mijn oorspronkelijke reactie was op Daglichtlamp die in één adem noemde "jihadistisch, link en rechts", alsof we het vooral moesten zien in dezelfde grootheden. Want, zij zei dat er veel slachtoffers vielen, zowel door X, Y, en Z. Verder niets. Géén nadere informatie, alleen de suggestie dat het zo ongeveer in gelijke mate door alle groepen zou voorkomen. Dus ik vroeg naar cijfers over Z om de aard, mate, frequentie e.d. -wellicht beter dan voorheen- goed  in te kunnen schatten. Misschien zag/zie ik het verkeerd, dat kan. 

Maar, het kan ook gewoon een communicatietechniek zijn: een algemeenheid of stelling  poneren die verder niet wordt onderbouwd maar die dan toch zo'n beetje in de lucht blijft hangen alsof "de waarheid en niets dan de waarheid" is gesproken.  

Nergens zeg ik dat het wel mee viel of valt met Z. Daar was ik dus ook niet "stellig" in; ik sprak alleen mijn verbazing uit omdat die 'bewering' niet strookt met het idee dat ik zelf heb m.b.t. (de omvang van) de incidenten. En ja, dat beeld/idee van mij is mede ingegeven doordat ik zou verwachten dat er anders door de pers in verhouding veel meer "lawaai" zou zijn gemaakt over extreem rechts geweld - als het zo zou zijn dat de omvang daarvan gelijk zou zijn aan jihadistisch geweld. En ja, evenals veel andere mensen ervaar ik pers niet altijd als objectief. De beeldvorming lijkt vaak belangrijker dan de waarheid of een gedegen onderbouwing/cijfermateriaal.  

Nou ga ik er van uit dat de rest die hier meeleest gewoon begrijpend kan lezen en dus ziet wat er gebeurt in de communicatie. Op zich heb ik nooit zo'n zin om over zoiets als die cijfertjes te blijven emmeren. Maar daar gaat het wat mij betreft ook helemaal niet langer over; het meest fascinerend vind ik de manier van communiceren, van wel/niet reageren, van "antwoord" geven op een vraag die helemaal niet gesteld is, géén feiten (ook niet ingaan op feiten) maar vooral mening en op (schuld)gevoel werken, etc. Al met al best leerzaam om te volgen hoe zo'n discussie dan verloopt. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

09-09-2024 om 07:20 Topicstarter

Libertine schreef op 08-09-2024 om 23:01:

[..]

Ho ho. Ik deed jouw ervaring niet af als iets wonderlijks. Ik vind de conclusie die je trekt op basis van je ervaring wonderlijk. En dat je de (ongetwijfeld vervelende) ervaring die je hebt opgedaan in die maanden dat je bij het coa hebt gewerkt extrapoleert naar alle moslims. Dát vind ik wonderlijk.

En zoals ik al zei, ook om het zo totaal anders is dan m’n eigen ervaring met moslims (en ik reisde meerdere keren naar Marokko, heb moslim vrienden, moslim collega’s, een moslim ex en heb al jaren ervaring in de opvang voor vluchtelingen waaronder veel Syriërs etc). Mijn ervaring is overwegend goed. Maar ik ben dan ook links en naïef 😏

Ik houd in mijn achterhoofd altijd het woord "taqiyya".

De filmpjes op X waarbij vrouwen en kinderen worden mishandeld, in het openbaar of op de koranschool durf ik hier niet te plaatsen, dat levert me een permaban op, denk ik.

Poezenmeisje schreef op 09-09-2024 om 07:20:

[..]

Ik houd in mijn achterhoofd altijd het woord "taqiyya".

De filmpjes op X waarbij vrouwen en kinderen worden mishandeld, in het openbaar of op de koranschool durf ik hier niet te plaatsen, dat levert me een permaban op, denk ik.

Maar wat zouden die filmpjes anders laten zien dan dat er mensen zijn die kinderen verschrikkelijke dingen aandoen? Helaas zijn daar ook genoeg andere voorbeelden van die niets te maken hebben met koranscholen.

Poezenmeisje schreef op 09-09-2024 om 07:20:

[..]

Ik houd in mijn achterhoofd altijd het woord "taqiyya".

De filmpjes op X waarbij vrouwen en kinderen worden mishandeld, in het openbaar of op de koranschool durf ik hier niet te plaatsen, dat levert me een permaban op, denk ik.

Iedereen kan verschrikkelijke filmpjes plaatsen, ongeacht welke visie of welk standpunt je hebt. Het maakt het jouwe niet sterker dan de andere. Bovendien telt naast een filmpje context, historie en feiten. Enkelvoudig filmpjes plaatsen lijkt me niet erg nuttig. 

Daglichtlamp schreef op 09-09-2024 om 07:39:

[..]

Maar wat zouden die filmpjes anders laten zien dan dat er mensen zijn die kinderen verschrikkelijke dingen aandoen? Helaas zijn daar ook genoeg andere voorbeelden van die niets te maken hebben met koranscholen.

Jouw redenatie probeert het op die manier positief om te buigen mbt koran scholen. Ik denk zelf richting "waarom zou je dit er extra "bij" willen hebben als er genoeg problemen op zijn te lossen onder de huidige bevolking in Nederland".

Gebruikersnaaminvullen schreef op 09-09-2024 om 08:32:

[..]

Jouw redenatie probeert het op die manier positief om te buigen mbt koran scholen. Ik denk zelf richting "waarom zou je dit er extra "bij" willen hebben als er genoeg problemen op zijn te lossen onder de huidige bevolking in Nederland".

Onjuist. Kindermishandeling is verschrikkelijk. Daar valt niets positief aan om te buigen.

Daglichtlamp schreef op 09-09-2024 om 08:33:

[..]

Onjuist. Kindermishandeling is verschrikkelijk. Daar valt niets positief aan om te buigen.

Waarom vergelijk je het dan altijd? 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 09-09-2024 om 08:39:

[..]

Waarom vergelijk je het dan altijd?

Waarom vergelijk je níet? Dat vind ik eigenlijk veel Interessanter. Waarom focus jij je op slechts één ding. Wat levert dat op?  

Alice12 schreef op 09-09-2024 om 00:32:

[..]

Ik vind het goed zo, ik heb constant proberen uit te leggen hoe en wat ik denk en denk te weten. Ik heb geschreven over mijn ervaringen en hier laat ik het verder bij. Ik snap trouwens waarom sommige niet meer op jou reageren.


Jammer, want ik begrijp dus oprecht niet wat je nou bedoelt. In mijn ogen draai je om mijn vragen heen. Ik stel volgens mij een heel duidelijke vraag: is de islam / hebben asielzoekers uit islamitische landen een minderwaardige, verachtelijke, intolerante, homo- en vrouwonvriendelijke cultuur, of is het slechts een klein deel ervan dat het verpest voor de anderen? Op mijn stelling dat het slechts een bepaalde stroming is binnen de islam, een aantal rotte appels (7% van de asielzoekers) die het verpest voor de rest, zeg je heel duidelijk nee. Maar als ik dan vraag of je vindt dat ze massaal 'rot' zijn dan wordt het heel onduidelijk wat je dan wel bedoelt. Dan duik je terug in 'maar ik beschreef mijn ervaringen', 'men is naïef', 'de culturen gaan niet samen' of 'ik ga niet meer op jou antwoorden'. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 09-09-2024 om 08:39:

[..]

Waarom vergelijk je het dan altijd?

Ik vind dit geen vergelijken als ik erop wijs dat het gaat om de kindermishandeling die verschrikkelijk is, niet zozeer de koranschool. Het misbruik is verschrikkelijk, niet de katholieke kerk.

Ik begin het idee te krijgen dat sommige mensen hier heel bang zijn voor een ban als ze schrijven wat ze daadwerkelijk vinden en er daarom omheen draaien. En het blijkbaar daarom heel vervelend vinden als er doorgevraagd wordt. Het kan niet op met het spuien van negatieve zaken over moslims en asielzoekers. Waarbij duidelijk stelling wordt genomen dat het geen incidenten zijn, geen eenlingen, dat het massaal verschrikkelijk is allemaal, dat het Westen naïef is en de kop in het zand steekt voor wat deze mensen allemaal voor vreselijk naars mee naar Nederland nemen. Maar als ik dan vraag of de mensen die hier op die manier praten de islam een verachtelijke ideologie vinden, moslims intolerante, homo- en vrouwonvriendelijke mensen of asielzoekers gelukszoekende parasieten dan komt er noch een duidelijk nee, noch een duidelijk ja, maar enkel een aanval op mij persoonlijk.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.