Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Poezenmeisje

Poezenmeisje

01-08-2024 om 00:32 Topicstarter

Op kraamnacht 4 zat ik er zó doorheen (20 uur per dag een krijsende baby) dat ik jankend het Groene Kruis had gebeld. "Geef hem maar een warm badje"...

Blijkbaar werd dit telefoontje niet gecommuniceerd naar de kraamzorg, die begon er in elk geval niet over.

Als hier voor Nederlanders de kraamhulp al zo goed is geregeld, hoe erg moet het in azc's dan wel zijn?

Na twee maanden 20 uur per dag gekrijs ben ik bij mijn ouders ingetrokken voor een week. WANHOOP bij man en mij. 

Na vier maanden 20 uur per dag gekrijs, was het ineens over, van de één op andere dag. Alsof hij op aarde geland was ofzo.

Ja, dit onderwerp triggert me. Ik hoop dat de vrouw in kwestie hulp krijgt om dit trauma te verwerken. Ik heb er 21 jaar later nog last van.

ja maar zij zijn zielig hè. Wij hebben het goed. Terecht dat wij alles voor ze betalen. En nee dat heeft geen aanzuigende werking hoor. Zij komen allemaal naar Nederland voor de molens, tulpen en homorechten.

Poezenmeisje schreef op 01-08-2024 om 00:32:

Op kraamnacht 4 zat ik er zó doorheen (20 uur per dag een krijsende baby) dat ik jankend het Groene Kruis had gebeld. "Geef hem maar een warm badje"...

Blijkbaar werd dit telefoontje niet gecommuniceerd naar de kraamzorg, die begon er in elk geval niet over.

Als hier voor Nederlanders de kraamhulp al zo goed is geregeld, hoe erg moet het in azc's dan wel zijn?

Na twee maanden 20 uur per dag gekrijs ben ik bij mijn ouders ingetrokken voor een week. WANHOOP bij man en mij.

Na vier maanden 20 uur per dag gekrijs, was het ineens over, van de één op andere dag. Alsof hij op aarde geland was ofzo.

Ja, dit onderwerp triggert me. Ik hoop dat de vrouw in kwestie hulp krijgt om dit trauma te verwerken. Ik heb er 21 jaar later nog last van.

Vreselijk inderdaad. Ik snap alleen niet steeds de vergelijking, het is toch  een heel andere situatie , dit was niet na 4 nachten of na 4 maanden 20 uur gehuil maar amper 1 dag na de bevalling.


majorette2005 schreef op 01-08-2024 om 07:07:

[..]

Vreselijk inderdaad. Ik snap alleen niet steeds de vergelijking, het is toch een heel andere situatie , dit was niet na 4 nachten of na 4 maanden 20 uur gehuil maar amper 1 dag na de bevalling.



Gelukkig ben ik niet de enige die de vergelijking niet snapt. Normaal zie ik meestal snel de vergelijking. Maar nu niet.

Mick87 schreef op 01-08-2024 om 06:35:

ja maar zij zijn zielig hè. Wij hebben het goed. Terecht dat wij alles voor ze betalen. En nee dat heeft geen aanzuigende werking hoor. Zij komen allemaal naar Nederland voor de molens, tulpen en homorechten.


Poezenmeisje schreef op 01-08-2024 om 00:32:

Op kraamnacht 4 zat ik er zó doorheen (20 uur per dag een krijsende baby) dat ik jankend het Groene Kruis had gebeld. "Geef hem maar een warm badje"...

Blijkbaar werd dit telefoontje niet gecommuniceerd naar de kraamzorg, die begon er in elk geval niet over.

Als hier voor Nederlanders de kraamhulp al zo goed is geregeld, hoe erg moet het in azc's dan wel zijn?

Na twee maanden 20 uur per dag gekrijs ben ik bij mijn ouders ingetrokken voor een week. WANHOOP bij man en mij.

Na vier maanden 20 uur per dag gekrijs, was het ineens over, van de één op andere dag. Alsof hij op aarde geland was ofzo.

Ja, dit onderwerp triggert me. Ik hoop dat de vrouw in kwestie hulp krijgt om dit trauma te verwerken. Ik heb er 21 jaar later nog last van.

Wat wil je nou eigenlijk elke keer met hetzelfde verhaal in een ander jasje? Wil je bereiken dat we massaal medelijden krijgen met een vrouw die haar baby heeft vermoord?
Heel vervelend dat jij een huilbaby had, echt waar. Maar ik sbpnap de vergelijking niet.

https://www.volkskrant.nl/binnenland/westerwolde-kondigt-nieuwe-juridische-stappen-aan-vanwege-overvol-ter-apel~b40da1cc/
Westerwolde gaat opnieuw naar de rechter. Zelfs nu de instroom al weken lager is dan verwacht lukt het niet om binnen de afgesproken bezetting van 2000 te blijven.

Interview met de burgemeester van Westerwolde.
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/08/06/burgemeester-westerwolde-over-ter-apel-we-hebben-er-geen-vertrouwen-in-dat-het-coa-levert-a4861940
Westerwolde kreeg in januari gelijk van de rechter, dat het COA zich moet houden aan maximaal 2.000 asielzoekers in Ter Apel. Maar er is niet veel veranderd.
„Dat is een treurige uitkomst. Het COA had nog gezegd dat ze geen uitspraak en geen dwangsom nodig had. Het zou zich houden aan de uitspraak van de rechter. Wij constateren dat dat niet het geval is. Er blijven rond de 2.200, 2.300 mensen in Ter Apel zitten. Daarbij is er ook nog een noodopvang in Pekela waar 200 mensen verblijven, die elke ochtend weer voor de poort in Ter Apel worden afgezet. Op het terrein verblijven dan 2.500 mensen, terwijl het is ingericht op 2.000 mensen. We hebben er geen vertrouwen in dat het COA nu wel levert.
„Daarom sturen we het COA twee weken voor 1 september een sommatiebrief. Dan hebben ze twee weken de gelegenheid om binnen de afgesproken aantallen te komen. Als we constateren dat op 1 september niet voldaan wordt aan de afspraak, leggen we het voor aan de rechter.”

__________

„Er spelen twee zaken: het buiten werking stellen van de spreidingswet en het verbod aan gemeenten om sociale woningbouw met voorrang aan te bieden aan statushouders. De gemeenteraad van Westerwolde heeft zich bij motie uitgesproken om de spreidingswet overeind te houden. De wet is van belang, omdat die perspectief biedt en een eerlijke verdeling in zich heeft. De spreidingswet gaat over solidariteit. Het gaat in tegen elke logica van solidariteit om de spreidingswet in te trekken. Sterker nog, je schept het beeld dat het daar in Oost-Groningen maar even opgelost moet worden. Dat brengt een bepaald sentiment hier naar boven.

Statushouders geen voorrang? In mijn Gemeente wel hoor, ze plaatsen zelfs mensen in een complex waarvan ze bij voorbaat weten dat het tot problemen leidt. Heel vervelend, een statushouder die totaal buiten de doelgroep valt, zal zich er immers niet thuis voelen.

Yumi schreef op 06-08-2024 om 18:39:

Statushouders geen voorrang? In mijn Gemeente nog steeds, ze plaatsen zelfs mensen in een complex waarvan ze bij voorbaat weten dat het tot problemen leidt. Heel vervelend, een statushouder die totaal buiten de doelgroep valt, zal zich er immers niet thuis voelen.

Dit gaat over plannen van het nieuwe kabinet.

Daglichtlamp schreef op 06-08-2024 om 18:40:

[..]

Dit gaat over plannen van het nieuwe kabinet.


Wilders én Omzigt hadden het in november 2023 wel allebei er over dat die voorrangsregeling GESCHRAPT moest worden. Misschien dat er eerst wat aangepast moet worden voordat die voorrangsregeling geschrapt kan worden?

Daglichtlamp schreef op 06-08-2024 om 18:40:

[..]

Dit gaat over plannen van het nieuwe kabinet.

Oké dan mag het nog steeds en is er nog hoop voor deze man en kunnen er nog een aantal geplaatst worden 

De enige oplossing is opvang in de regio. De spreidingswet zorgt er volgens mij voor dat er nog meer Ter Apels komen, nog meer asielzoekers.

Fleurtje_5 schreef op 06-08-2024 om 18:44:

[..]


Wilders én Omzigt hadden het in november 2023 wel allebei er over dat die voorrangsregeling GESCHRAPT moest worden. Misschien dat er eerst wat aangepast moet worden voordat die voorrangsregeling geschrapt kan worden?

Klopt de wet moet eerst aangepast worden. Voor statushouders geldt op dit moment voor elke gemeente een quotum, met het idee dat als elke gemeente dat zou halen er geen statushouders onnodig lang in AZCs zitten. Gemeenten mogen zelf weten hoe ze dat doen, maar vaak horen statushouders wel bij de groepen die om verschillende redenen voorrang krijgen op een sociale huurwoning. Je kunt dat verbieden, maar dan moet je wel een alternatief hebben. Ik zie dan een soort doorstroomlocaties voor me, waarbij statushouders zelf verantwoordelijk worden voor hun volgende plek.

Alice12 schreef op 06-08-2024 om 19:28:

De enige oplossing is opvang in de regio. De spreidingswet zorgt er volgens mij voor dat er nog meer Ter Apels komen, nog meer asielzoekers.

Nee hoor, de spreidingswet zorgt niet voor een hogere instroom, dat is nonsens. Geen spreidingswet zorgt ook niet voor een lagere instroom. Zie de laatste jaren, toen was er geen spreidingswet en dat heeft niks geremd aan de instroom. Het is niet zo dat als Ter Apel vol zit de asielzoekers weg blijven, dat zie je toch juist nu al tijden in alle nieuwsberichten?

Opvang in de regio is zeker een nastrevenswaardige oplossing, vooral doen ja, maar vergt ingewikkelde internationale afspraken die niet in 1 dag gemaakt en uitgevoerd zijn. Tot die tijd hebben we gewoon te dealen met de mensen die binnenstromen en hen menswaardig op te vangen, in plaats van onze kop in het zand te steken voor hun aanwezigheid en het Ter Apel maar op te laten knappen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.