Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


GGZ


Arbeidsmarkttekort loopt de komende 10 jaar verder op

De serie factsheets gebaseerd op de nieuwste prognoses laat precies zien hoe het ervoor staat met personeelstekorten, arbeidsmobiliteit (in- en uitstroom) en vraag en aanbod aan personeel. Zo wordt in één oogopslag duidelijk hoe de arbeidsmarkt zich ontwikkelt. Dit zijn de prognoses voor de branche geestelijke gezondheidszorg:

  • Het arbeidsmarkttekort loopt op van 5.800 in 2024 naar 14.100 in 2033.
  • Dit tekort is in de meest recente raming van het prognosemodel in 2032 iets kleiner dan het was in de vorige versie.
  • De arbeidsvraag neemt tussen 2023 en 2033 toe met 4.700 werknemers. Het personeelsaanbod daalt met 1.600. Het resultaat is een toename van het tekort.
  • De verwachting is dat zowel de instroom als de uitstroom uit de geestelijke gezondheidszorg zal afnemen tot en met 2033.

https://www.oofggz.nl/artikel/nieuwe-prognoses-beschikbaar-het-arbeidsmarkttekort-in-de-geestelijke-gezondheidszorg-loopt-verder-op/

VVT

Wat valt op voor de branche verzorging en verpleging?

  • Het arbeidsmarkttekort loopt op van 14.200 in 2024 naar 51.900 in 2033.
  • Dit tekort is in de meest recente raming van het prognosemodel in 2032 groter dan het was in de vorige versie.
  • De arbeidsvraag neemt tussen 2023 en 2033 toe met 68.700 werknemers. Het personeelsaanbod stijgt met 27.000. Het resultaat is een toename van het tekort.
  • De verwachting is dat de instroom in de branche verpleging en verzorging eerst iets afneemt en daarna licht toeneemt. De uitstroom neemt tot en met 2033 toe.

Wat valt op voor de branche thuiszorg?

  • Het arbeidsmarkttekort loopt op van 5.600 in 2024 naar 27.400 in 2033.
  • Dit tekort is in de meest recente raming van het prognosemodel in 2032 groter dan het was in de vorige versie.
  • De arbeidsvraag neemt tussen 2023 en 2033 toe bijna 101.400 werknemers. Het personeelsaanbod stijgt met 78.600. Het resultaat is een toename van het tekort.
  • De verwachting is dat de mobiliteit in de thuiszorg de komende jaren toeneemt. We zien zowel de instroom als de uitstroom groeien tot en met 2033.

https://www.aovvt.nl/artikel/nieuwe-prognoses-beschikbaar-het-arbeidsmarkttekort-in-de-vvt-loopt-verder-op/

In alle sectoren van de zorg zijn tekorten en de prognose is niet goed. 



Ondertussen neemt de vraag naar zorg toe en dit zal de komende jaren niet veranderen. De kwaliteit en de toegankelijkheid van de zorg in Nederland staan hierdoor steeds meer onder druk.
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) maakt zich zorgen over deze ontwikkelingen. Samen met de Nederlandse Zorgautoriteit hebben wij in oktober 2022 deze zorgen geuit naar het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. We zullen de komende jaren alles op alles moeten zetten om goede zorg toegankelijk te houden.

https://www.igj.nl/onderwerpen/inzet-personeel-in-de-zorg/personeelstekort

men kan wel alles op alles zetten, maar zolang de bevolking in dit tempo door blijft groeien is dit niet bij/vol te houden. De migratie moet echt veel strikter worden. Álle migratie. 

Daglichtlamp schreef op 28-07-2024 om 22:01:

[..]

Zou je echt willen ruilen? Gratis zorg, maar dan wel op de manier zoals we dat voor asielzoekers regelen?


Huh? Dat zeg ik toch niet?  Ik vind dat het in Nederland niet slecht geregeld is , en ik hoef niet te willen ruilen als ik iets ergens wat van vindt.

majorette2005 schreef op 29-07-2024 om 07:18:

[..]

Huh? Dat zeg ik toch niet? Ik vind dat het in Nederland niet slecht geregeld is , en ik hoef niet te willen ruilen als ik iets ergens wat van vindt.

Nee dat was mijn vraag aan jou. Ik wil hem best nog een keer stellen in de hoop dan wel een antwoord te krijgen, maar ik denk niet dat dat zijn heeft.

Daglichtlamp schreef op 28-07-2024 om 11:43:

https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBGEL:2024:4713
Ik vind het verschrikkelijk. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat er met deze moeder psychisch niets mis is, maar de rechter heeft anders geoordeeld. Ik vraag me ook gezien het tijdsverloop af of er direct medische hulp voor de baby gezocht is na het gebeurde. Ik vraag me ook af of de slechte manier waarop we medische zorg regelen voor asielzoekers mede geleid hebben tot dit verdrietige overlijden.
Ik hoop dat er een goed pleeggezin gevonden is voor haar andere kinderen.


Dit heeft niets met 'slechte' kraamzorg/medische zorg voor asielzoekers te maken.

In ons mooie landje zijn er burgers die niet eens een huisarts hebben. Of mensen die hun medicatie niet kunnen betalen.

Fleurtje_5 schreef op 29-07-2024 om 11:38:

[..]


Dit heeft niets met 'slechte' kraamzorg/medische zorg voor asielzoekers te maken.

In ons mooie landje zijn er burgers die niet eens een huisarts hebben. Of mensen die hun medicatie niet kunnen betalen.

Heb je de eerdere linkjes die gedeeld zijn wel gelezen? Zou jij willen ruilen? De zorg die voor ons beschikbaar is tegen de zorg die voor asielzoekers beschikbaar is? En ja ook voor de zorg die voor ons beschikbaar is zijn dingen aan te merken, maar daar ging het hier niet over.

Daglichtlamp schreef op 29-07-2024 om 12:04:

[..]

Heb je de eerdere linkjes die gedeeld zijn wel gelezen? Zou jij willen ruilen? De zorg die voor ons beschikbaar is tegen de zorg die voor asielzoekers beschikbaar is? En ja ook voor de zorg die voor ons beschikbaar is zijn dingen aan te merken, maar daar ging het hier niet over.


Dat heeft daar niets mee te maken. En idd, daar ging het hier niet over. Het gaat hier over kindermoord.

Er zijn ook ouders met Nederlandse roots die hun kindje heeeeeeeel spijtig, verdrietig en zeeeeer pijnlijk iets hebben aangedaan. Zelfs mensen met psychische problemen kunnen tussen wal en schip vallen en erge dingen doen. Dat ligt niet aan de zorg voor asielzoekers.

Vandaag stond de krant vol van daders die niet vast zitten, en zeer frustrerend voor politie en familie van slachtoffers, gewoon vrij rondlopen.  De gevangenissen zitten vol. Met dank aan Fred Teeven die bejubeld werd vanwege zijn bezuinigingen op gevangenissen.

Ik weiger om het normale zorg te vinden dat een baby die met zijn hoofd onder water wordt aangetroffen en overduidelijk water heeft binnen gekregen  niet ingestuurd wordt naar het ziekenhuis. Ik weiger om het normale zorg te vinden dat een moeder die vermoedelijk heeft geprobeerd haar baby te verdrinken na een paar uur op opnieuw alleen gelaten wordt met deze baby. NB : Daarbij ontken ik niet de schuld van de moeder, of betwist ik haar veroordeling. Ik vind dat we rechters in hun uitspraken moeten respecteren.

Met de zorg voor asielzoekers is in feite hetzelfde aan de hand als met de rest van de opvang. Het is veel duurder dan het zou zijn als het goed geregeld zou worden, en de kwaliteit is belabberd.

Daglichtlamp schreef op 29-07-2024 om 12:32:

Ik weiger om het normale zorg te vinden dat een baby die met zijn hoofd onder water wordt aangetroffen en overduidelijk water heeft binnen gekregen niet ingestuurd wordt naar het ziekenhuis. Ik weiger om het normale zorg te vinden dat een moeder die vermoedelijk heeft geprobeerd haar baby te verdrinken na een paar uur op opnieuw alleen gelaten wordt met deze baby. NB : Daarbij ontken ik niet de schuld van de moeder, of betwist ik haar veroordeling. Ik vind dat we rechters in hun uitspraken moeten respecteren.


Dát is ook geen normale zorg. Verschrikkelijk.

Chiquita schreef op 29-07-2024 om 18:30:

Jonge vluchtelingen in bagageruimte van touringcar ontdekt in Hapert - Omroep Brabant

of terug naar Manchester of verder naar Polen.

Ik dacht dat de meeste vluchtelingen juist het kanaal de andere kant op wilden oversteken.

Fleurtje_5 schreef op 29-07-2024 om 11:38:

[..]


Dit heeft niets met 'slechte' kraamzorg/medische zorg voor asielzoekers te maken.

In ons mooie landje zijn er burgers die niet eens een huisarts hebben. Of mensen die hun medicatie niet kunnen betalen.

Eens. Ik word een beetje moe van dat altijd maar 'weg-met-ons" gedoe. En dat het nu zó gedraaid wordt dat het zo ongeveer aan de 'slechte' zorg in NL zou liggen dat deze moeder har eigen kind heeft vermoord. 

Ik heb via Google eens gekeken wat er over deze zaak bekend is. 

O.a. deze tekst: "... De moeder vertelde dat het haar niet lukte om borstvoeding te geven. Op advies van haar moeder zou ze het kindje in het badje hebben gelegd en daarna in bed hebben gelegd. Terwijl ze met huishoudelijke taken bezig was, merkte ze dat de baby niet meer bewoog en de ogen niet open gingen. "Ik schreeuwde zodat mensen me konden horen en haalde er iemand bij," verklaarde ze dinsdag in de rechtbank van Arnhem. 
Bij aankomst van de hulpdiensten ademde de baby niet meer, had een blauwe kleur en voelde koud aan. Reanimatie was noodzakelijk. Volgens de politie leek de moeder geen haast te maken. In het ziekenhuis bleek dat het kindje was overleden, waarschijnlijk door verdrinking. Onderzoekers sluiten onderkoeling ook niet uit.
Gevraagd om abortus 
Hamdi A. heeft eerder drie kinderen in Somalië moeten achterlaten. In Nederland trouwde ze met een Somalische man en raakte opnieuw zwanger. In het azc zou ze dit hebben ontkend. Volgens het OM was er geen vooropgezet plan, ondanks dat de verdachte eerder om een abortus had gevraagd en het kindje ongewenst bleek.
De advocaat van Hamdi A. benadrukt dat abortus uiteindelijk geen optie meer was en het kindje toen wel gewenst was.

Als ik het goed begrijp zijn er dus helemaal geen andere kinderen van haar in NL die nu ergens ondergebracht moeten worden. De drie kinderen die zij eerder kreeg, heeft zij achter gelaten in Somalië (bij haar moeder?). 

Haar man (van destijds) is omgekomen, even als haar vader. Zij is nu 32 jaar, dus geboren in 1992 en "een paar jaar geleden naar NL gekomen". Alleen dus. Als zij die 3 kinderen kreeg op haar 16e, 17e en 18e jaar, dan zijn die nu 7, 6 en 5 jaar oud. En was de jongste dus nog heel jong toen zij zelf naar NL vertrok. Na thuiskomst uit het ziekenhuis heeft zij haar moeder (in Somalië) om advies gevraagd. 

Daarna ging zij huishoudelijke taken doen... welke, want in een AZC hoeven de bewoners toch geen huishoudelijke taken te doen? En waarom als/dan ga je die doen als je net uit het ziekenhuis komt met je 1 dag oude baby die geen borstvoeding wil? 

En waar is die Somalische man waar zij in NL mee getrouwd is in dit verhaal? Zeker als dat de vader is, mocht hij dan niet bij de geboorte zijn? Of thuis naar zijn kind komen kijken? En waarom had zij om een  abortus gevraagd, wilde zij dat zelf of wilde die man waar zij nu mee getrouwd was dit? 

Ofwel, het lijkt erop dat er (zoals meestal in dit soort zaken) méér speelde. Zo lang zij  in detentie zit kan -zo neem ik aan- haar moeder met haar drie eerdere kinderen niet naar NL toe komen onder het motto van gezinshereniging. En gaat haar tweede echtgenoot nu 6 jaar op haar wachten? Over 6 jaar zijn haar kinderen ook al bijv. 13, 12 en 11 jaar oud en misschien zelf op hun beurt ook al weer moeder/vader van een (klein)kind. 

Maar néé, hier wordt alle schuld voor dit verhaal alweer bij Nederland en het systeem van de zorg neergelegd. Hoe is het toch mogelijk, zo vraag ik mij dan af, dat sommige mensen het blijkbaar prima vinden dat de zorg voor ouderen in NL alsmaar slechter en minder wordt, maar dat we zowat verplicht zouden zijn om iedere asielzoeker 24/7 een 1-op-1 begeleiding/bewaking te garanderen? Afijn, die bewaking/begeleiding krijgt zij nu de komende 6 jaar alsnog... 

  




Deze vrouw zat nog in de procedure. De procedure loopt niet door tijdens haar gevangenisstraf. Dus inderdaad er zal voorlopig geen sprake zijn van gezinshereniging (want dat is pas mogelijk nadat je een status hebt). Ik vermoed dat na haar gevangenisstraf haar veroordeling in de weg gaat staan van een status, en dus van gezinshereniging . Geen idee trouwens waar je die mogelijke leeftijd waarop ze haar eerdere kinderen gekregen zou hebben op baseert, maar als ze kloppen dan zijn deze kinderen tien jaar ouder dan dat jij schrijft.

Luchtpost schreef op 31-07-2024 om 20:26:

[..]



maar dat we zowat verplicht zouden zijn om iedere asielzoeker 24/7 een 1-op-1 begeleiding/bewaking te garanderen? Afijn, die bewaking/begeleiding krijgt zij nu de komende 6 jaar alsnog...

Dat heb ik ook nergens gezegd. Ik heb alleen gezegd dat het geen normale zorg is om een moeder die zojuist bijna haar kind heeft verdronken vervolgens alleen te laten met dat kind. Of dat nu een asielzoeker is of iemand anders.

Daglichtlamp schreef op 31-07-2024 om 21:43:

Deze vrouw zat nog in de procedure. De procedure loopt niet door tijdens haar gevangenisstraf. Dus inderdaad er zal voorlopig geen sprake zijn van gezinshereniging (want dat is pas mogelijk nadat je een status hebt). Ik vermoed dat na haar gevangenisstraf haar veroordeling in de weg gaat staan van een status, en dus van gezinshereniging . Geen idee trouwens waar je die mogelijke leeftijd waarop ze haar eerdere kinderen gekregen zou hebben op baseert, maar als ze kloppen dan zijn deze kinderen tien jaar ouder dan dat jij schrijft.

Wat betreft de leeftijd heb je gelijk; ik was te snel, maar ik probeerde even snel een plaatje te schetsen van de hele situatie o.b.v. van de twee artikelen die ik op internet vond. De leeftijd waarop zij eerder in Somalië moeder werd, was uiteraard een gok. Ik noemde hierboven vanaf haar 16e moeder geworden, dus dan zouden die kinderen nu in 2024 inderdaad al ouder zijn (zo'n 14 tot 16 jaar oud). En over 6 jaar dan zo'n 20 tot 22 jaar. Hoe (oud) dan ook, zij had er blijkbaar geen moeite mee 3 kinderen achter te laten en naar NL te vertrekken, hier te trouwen en vervolgens een abortus te willen, etc.

Maar goed, ik ergerde mij. Ook aan die eeuwige 'reprimande' vraag van "zou je willen ruilen" qua zorg die voor ons beschikbaar is met de zorg die voor asielzoekers beschikbaar is... Vraag ook eens aan een asielzoeker of zij willen ruilen met het bedrag dat wij moeten betalen aan Basisverzekering, Eigen Risico, Eigen Bijdrage en Bijdrage via je inkomen (en eventueel aanvullende verzekeringen). En of zij al dat geld over zouden hebben voor dat ene onsje meer/betere zorg (als dat al zo is) voor degenen die er zwaar voor moeten betalen.  

Of vraag eens aan iemand die het leven hier in NL helemaal niet ziet zitten of zij graag naar een ander land zouden willen vertrekken waar zij volledig worden onderhouden. Het wordt toch gewoon te gek en onbeheersbaar: de laatste jaren zijn er ook veel asielverzoeken door inwoners vanuit Turkije. Dat land is gewoon een NAVO partner en als land kandidaat voor toetreding tot de EU. Valt toch niet op te brengen als de hele wereld hier jarenlang gratis onderdak moet krijgen en (minimaal) gelijk verzorgd en behandeld moet worden als de -steeds kleiner wordende- groep mensen die wel betalen? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.