Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Poezenmeisje

Poezenmeisje

27-07-2024 om 23:57 Topicstarter

"Zo mevrouw, gefeliciteerd. Ga nu maar naar huis en morgen komt er even iemand langs van de kraamzorg."

https://mens-en-samenleving.infonu.nl/sociaal-cultureel/41771-zwangerschap-en-geboorte-in-somalie.html

De pasbevallen vrouw wordt de eerste 7 dagen beschouwd als een gewonde. Dit heeft te maken met het feit dat de overgrote meerderheid van vrouwen in Somalië besneden is. Om infectie te voorkomen, moet de moeder de eerste 7 dagen absoluut rust houden.Volgens Somalisch gebruik mag de vrouw de eerste veertig dagen na de bevalling het huis niet verlaten. Als ze door omstandigheden toch het huis moet verlaten, dan draagt ze altijd iets van metaal bij zich. Dit kan een spijkertje zijn, of een ander klein metalen voorwerp wat ze vast kan houden. In de kraamtijd spelen drie kruiden een grote rol. Hulbad en habasood zijn bestemd om de vloeiing te stimuleren, terwijl hildid wordt aangewend om boze geesten af te weren. De kraamvrouw mag kleine taken doen binnenshuis als ze zich goed voelt. Idealiter wordt de zorg voor haar kind haar eigenlijk geheel uit handen genomen. In de wieg wordt aan het hoofdeind een koran en een mes gelegd om de geesten op afstand te houden. Om het polsje van de baby wordt een stoffen bandje gewikkeld wat bezwerende kruiden bevat en het voorhoofdje wordt ingesmeerd met mal-mal.

wacht even hoor... we zijn hier toch geen excuses voor aan het zoeken toch? Wat die vrouw heeft gedaan is gewoon vreselijk, en dat is een understatement. Ze heeft haar pasgeboren kindje van 1 jaar verdronken. 

Wat mij betreft mag ze flink hard bestraft worden(6 jaar slaat nergens op) en daarna uitgezet worden naar Somalië. Ze is een moordenares. Geen enkele omstandigheid kan zoiets goedpraten. 

Miraval schreef op 28-07-2024 om 01:37:

wacht even hoor... we zijn hier toch geen excuses voor aan het zoeken toch? Wat die vrouw heeft gedaan is gewoon vreselijk, en dat is een understatement. Ze heeft haar pasgeboren kindje van 1 jaar verdronken.

Wat mij betreft mag ze flink hard bestraft worden(6 jaar slaat nergens op) en daarna uitgezet worden naar Somalië. Ze is een moordenares. Geen enkele omstandigheid kan zoiets goedpraten.

Slechts 1 dag oud was ze, 1 dag...

majorette2005 schreef op 28-07-2024 om 02:11:

[..]

Slechts 1 dag oud was ze, 1 dag...

Sorry dat was een domme typfout van mij... nog niet eens 1 dag maar slechts enkele uren las ik in een artikel.

Miraval schreef op 28-07-2024 om 01:37:

wacht even hoor... we zijn hier toch geen excuses voor aan het zoeken toch? Wat die vrouw heeft gedaan is gewoon vreselijk, en dat is een understatement. Ze heeft haar pasgeboren kindje van 1 jaar verdronken.

Wat mij betreft mag ze flink hard bestraft worden(6 jaar slaat nergens op) en daarna uitgezet worden naar Somalië. Ze is een moordenares. Geen enkele omstandigheid kan zoiets goedpraten.

Afschuwelijk als je zoiets jouw eigen pasgeboren kind kan aan doen. Dan ben je geen mens meer. Op geen enkele wijze mag dit worden goed gepraat. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

28-07-2024 om 06:28 Topicstarter

Ik praat niets goed. 
Het is zo gemakkelijk praten vanaf de zijlijn. 

Ik dacht hetzelfde (foei, stout, slecht) als jullie totdat het willen doden van mijn kind mij overkwam.

We zijn nu meer dan 21 jaar verder (zoon is er gelukkig nog steeds), maar ik kan echt janken als ik aan die tijd terug denk.

Wow wat een oordelen hier. De wanhoop van een vrouw die haar pasgeboren babytje vermoord, de absolute wanhoop van iemand die het meest onnatuurlijke doet wat iemand kan doen op zo'n moment. Zo iemand is ziek en kapot om wat voor redenen dan ook. Je had zo iemand zo ontzettend mensen om haar heen gegund die dat op tijd door hadden gehad.

Zo iemand is niet geen monster of geen mens meer(sowieso een afschuwelijke neiging om mensen te ontmenselijken zodra ze iets doen wat buiten ons voorstellingsvermogen ligt, al het kwaad in de wereld wordt veroorzaak door MENSEN) Andere mensen ontmenselijken is de snelste en meest effectieve manier om onze compassie volledig stop te zetten (hallo totalitaire regimes). Ik word echt misselijk van wat ik hier lees; vooral hard straffen, nog uitzetten ook. Goed voor haar, het monster. Laat haar maar lijden want ze is geen mens meer. Echt hoe krijgen jullie het je mond uit. Je hoeft je echt niet druk te maken dat deze vrouw niet voldoende zal lijden in haar leven hoor, haar leven zal gevuld zijn met lijden. Nou, daar komt dat lieve kleintje niet van terug hoor. 

En terwijl ik dit lees, en mijn dochter in mijn buik nog eens uitrekt ben ik even zo dankbaar voor wat ik allemaal heb, dat als ik het echt niet meer weet zometeen met mijn baby, er iemand is die haar uit mijn armen zal pakken en tegen me zal zeggen dat ik even moet gaan slapen, dat het de hormonen weer zijn en dat het allemaal wel weer goed komt. 

https://www.gld.nl/amp/nieuws/8181413/vrouw-liet-eigen-baby-verdrinken-zes-jaar-cel

De vrouw heeft dit volgens de rechtbank met opzet en bewust gedaan. Er was, volgens de rechtbank en na onderzoek, geen sprake van een psychische stoornis.

Ik heb alle begrip voor mensen die een psychische stoornis hebben, al dan niet veroorzaakt door de zwangerschap en hormonen. Het lijkt me vreselijk, en jouw verhaal Poezenmeisje grijpt mij ook erg aan. Ik snap dat je hier nog altijd de pijn van voelt, en wil je dan ook een oprechte knuffel geven (digitaal, ook al heb je er niks aan...)

Maar je kindje bewust verdrinken? Nee sorry daar houdt mijn begrip echt op.

En is het zo moeilijk te geloven dat deze vrouw dat doelbewust heeft gedaan? Het zal niet de 1e keer zijn en zeker ook niet de laatste keer dat zoiets gebeurd helaas. Er lopen meer gekken rond dan dat er vastzitten en dat geldt niet alleen voor mannen. 

Miraval schreef op 28-07-2024 om 07:51:

https://www.gld.nl/amp/nieuws/8181413/vrouw-liet-eigen-baby-verdrinken-zes-jaar-cel

En is het zo moeilijk te geloven dat deze vrouw dat doelbewust heeft gedaan? Het zal niet de 1e keer zijn en zeker ook niet de laatste keer dat zoiets gebeurd helaas. Er lopen meer gekken rond dan dat er vastzitten en dat geldt niet alleen voor mannen.

Nee dat is absoluut waar, het kwaad is overal, en vaak juist op de plekken waar we het niet verwachten. Misschien heb je gelijk en kan ik me niet voldoende inleven in berekenende koelbloedigheid in deze situatie. Ik zou dan ook denken dat als ze zo graag van het kindje afwilde, ze wel doortastender te werk was gegaan, en een moment had gekozen dat er niet twee getuigen naast stonden. Ik heb er niets op tegen dat we deze vrouw vastzetten ter bescherming van onze maatschappij, ik sloeg erg aan op het onmenselijken.

Poezenmeisje schreef op 27-07-2024 om 23:51:

Ik heb geen idee wat de kraamgewoontes zijn in Somalië.

Zouden er geen Somalische mama's in de buurt zijn geweest?
Zonder een "clan / community" kan ze zich enorm verloren hebben gevoeld.

"Onze" kraamgebruiken verschillen waarschijnlijk enorm van de Somalische.

Ze beweert dat ze haar baby aan het verzorgen was volgens Somalisch gebruik, en ontkent dat ze haar baby heeft verdronken. Toen de kraamhulp binnenkwam lag de baby met het gezichtje in het water en zij zat er met haar rug naar toe. Sectie heeft uitgewezen dat ze het kindje heeft verdronken. 

De vrouw van Somalische afkomst was eind oktober in het ziekenhuis bevallen van haar dochter. Een dag later ging het in het AZC in Nijmegen helemaal fout. "Wat doe je nu", riep de kraamverzorgster toen ze de kamer van de moeder betrad. Zij en een stagiair zagen de moeder met de rug naar de baby zitten. Het kind lag met het gezichtje naar beneden in bad. "Ze deed geen enkele moeite om haar kindje te helpen", aldus de kraamverzorgster.

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat de baby overleden is door verdrinking. Het UMC Maastricht zegt dat de baby is overleden door afwijkingen aan de hersenen die passen bij zuurstofgebrek. En dat gebrek is ontstaan toen het kind nog leefde. Het NFI zegt dat het overlijden van de baby verklaard kan worden door verdrinking met uitgesteld overlijden. Een andere doodsoorzaak is volgens het NFI niet gebleken.De vrouw is volledig toerekeningsvatbaar verklaard.

Vrouw liet eigen baby verdrinken, zes jaar cel - Omroep Gelderland (gld.nl)
Zes jaar cel geëist voor verdrinking babydochtertje - Omroep Gelderland (gld.nl)

Yumi schreef op 28-07-2024 om 10:10:

[..]

Ze beweert dat ze haar baby aan het verzorgen was volgens Somalisch gebruik, en ontkent dat ze haar baby heeft verdronken. Toen de kraamhulp binnenkwam lag de baby met het gezichtje in het water en zij zat er met haar rug naar toe. Sectie heeft uitgewezen dat ze het kindje heeft verdronken.

De vrouw van Somalische afkomst was eind oktober in het ziekenhuis bevallen van haar dochter. Een dag later ging het in het AZC in Nijmegen helemaal fout. "Wat doe je nu", riep de kraamverzorgster toen ze de kamer van de moeder betrad. Zij en een stagiair zagen de moeder met de rug naar de baby zitten. Het kind lag met het gezichtje naar beneden in bad. "Ze deed geen enkele moeite om haar kindje te helpen", aldus de kraamverzorgster.

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat de baby overleden is door verdrinking. Het UMC Maastricht zegt dat de baby is overleden door afwijkingen aan de hersenen die passen bij zuurstofgebrek. En dat gebrek is ontstaan toen het kind nog leefde. Het NFI zegt dat het overlijden van de baby verklaard kan worden door verdrinking met uitgesteld overlijden. Een andere doodsoorzaak is volgens het NFI niet gebleken.De vrouw is volledig toerekeningsvatbaar verklaard.

Vrouw liet eigen baby verdrinken, zes jaar cel - Omroep Gelderland (gld.nl)
Zes jaar cel geëist voor verdrinking babydochtertje - Omroep Gelderland (gld.nl)

Waarom liet de kraamhulp deze moeder alleen bij het in bad doen van haar baby van een dag oud? Toen ik pas bevallen was lieten ze me echt niet in mijn eentje mijn baby in bad doen in verband met eventueel flauw vallen ofzo. Ik praat niets goed, het is afschuwelijk wat ze heeft gedaan maar ik wijs ook naar de mensen om haar heen die dit babietje hadden moeten beschermen. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

28-07-2024 om 11:26 Topicstarter

Mijn man deed zoon onder toeziend oog van de kraamhulp op dag 2 of 3 in bad. Ik pas op dag 5, ook onder toezicht. Toen was ik al kapot van het gejank.

Poezenmeisje schreef op 28-07-2024 om 11:26:

Mijn man deed zoon onder toeziend oog van de kraamhulp op dag 2 of 3 in bad. Ik pas op dag 5, ook onder toezicht. Toen was ik al kapot van het gejank.

Ik wou dat jullie eens ophielden met excuses zoeken voor een vrouw die haar pasgeboren baby heeft vermoord. Niet de kraamhulp, niet het ziekenhuis,zij heeft haar baby verdronken. Een monster dus.
En het interesseert me niet of ze Somalisch, Chinees, Nederlands of Australisch is.


https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBGEL:2024:4713
Ik vind het verschrikkelijk. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat er met deze moeder psychisch niets mis is, maar de rechter heeft anders geoordeeld. Ik vraag me ook gezien het tijdsverloop af of er direct medische hulp voor de baby gezocht is na het gebeurde. Ik vraag me ook af of de slechte manier waarop we medische zorg regelen voor asielzoekers mede geleid hebben tot dit verdrietige overlijden.
Ik hoop dat er een goed pleeggezin gevonden is voor haar andere kinderen.

Poezie schreef op 28-07-2024 om 10:50:

[..]

Waarom liet de kraamhulp deze moeder alleen bij het in bad doen van haar baby van een dag oud? Toen ik pas bevallen was lieten ze me echt niet in mijn eentje mijn baby in bad doen in verband met eventueel flauw vallen ofzo. Ik praat niets goed, het is afschuwelijk wat ze heeft gedaan maar ik wijs ook naar de mensen om haar heen die dit babietje hadden moeten beschermen.

De kraamhulp liet haar niet alleen en die kan ook niet continu bij haar blijven. Die zal ook meer te doen hebben, gezien het aantal zwangere vrouwen dat daar rondloopt.
Ze had haar moeder gebeld, die gaf het advies om haar baby in bad te doen. Overigens krijg je in NL een bepaald aantal uren zorg en dat is niet 24 uur per dag.

Volgens haar is het in Somalië heel normaal om je kind te wassen als je thuiskomt na de bevalling. "Ik heb drie keer een kind gekregen", aldus de moeder "Er zijn bepaalde stappen te nemen om een baby te verzorgen. Eerst een bad geven, daarna in doeken wikkelen. Hier is dat anders, maar ik was mijn baby aan het verzorgen."De vrouw vertelde ook dat ze haar baby op advies van haar moeder in Somalië in bad deed, omdat het niet wilde drinken. "Ik heb mijn moeder gebeld en die zei dat als een baby niet in staat is melk te drinken, dat je haar dan in bad moet doen."

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.