Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Daglichtlamp schreef op 13-07-2024 om 09:54:

[..]

Jij hebt het zeker ook over alle migratie? Dan ben ik vervolgens benieuwd over welke regels uit 1944 je het hebt.

Overigens dat grondige onderzoek is gewoon gedaan. Nu nog een regering die er naar handelt. https://www.staatscommissie2050.nl/

Met de kanttekening dat 18 miljoen mensen veel eerder is behaald dan verwacht. Dus daar klopt nog maar weinig van.

Ik heb het met name over de instroom van asielzoekers, die niets bijdragen maar wel een aanzienlijk deel uit de ruif eten. 

Overal worden acz's neergeplant, terwijl ter Apel er structureel teveel heeft. Dat betekent dus dat er vanuit ter Apel veel uitstroom is maar nog meer instroom.

Er wordt gedaan alsof het maar een heel klein deel is, maar overal zie je in onze provincie azc's als paddestoelen de grond uit schieten. En dat zijn nou net de migranten die bakken met geld kosten en dus zagen aan de poten van ons sociale stelsel. 

Arbeidsmigranten betalen als het goed is belastingen en kunnen hun eigen broek op houden. Asielzoekers/statushouders dragen vaak 0,0 bij aan ons sociale stelsel, maar teren er wel op.

Blomke82 schreef op 13-07-2024 om 14:58:

[..]

Met de kanttekening dat 18 miljoen mensen veel eerder is behaald dan verwacht. Dus daar klopt nog maar weinig van.

Ik heb het met name over de instroom van asielzoekers, die niets bijdragen maar wel een aanzienlijk deel uit de ruif eten.

Overal worden acz's neergeplant, terwijl ter Apel er structureel teveel heeft. Dat betekent dus dat er vanuit ter Apel veel uitstroom is maar nog meer instroom.

Er wordt gedaan alsof het maar een heel klein deel is, maar overal zie je in onze provincie azc's als paddestoelen de grond uit schieten. En dat zijn nou net de migranten die bakken met geld kosten en dus zagen aan de poten van ons sociale stelsel.

Arbeidsmigranten betalen als het goed is belastingen en kunnen hun eigen broek op houden. Asielzoekers/statushouders dragen vaak 0,0 bij aan ons sociale stelsel, maar teren er wel op.

Dat laatste is een veel gehoord argument maar laten we eerlijk zijn, hoe kun je nu van getraumatiseerde mensen verwachten dat zij direct volop meedraaien in betaald werk en bijdragen aan ons sociale systeem? Al zouden ze direct mogen werken is nog maar de vraag of ze dit ook echt kunnen.

Dus bijvoorbeeld een aantal jaar nemen om deze mensen te helpen vind ik niet zo gek. Dat hoort als een rijk land gewoon normaal te zijn.

Ik denk dat we echt in het algemeen veel meer moeten inzetten op het betaalbaar houden van dit sociale stelsel. Er is ooit eens berekend ergens dat wanneer iedereen bijvoorbeeld 32 uur per week werkt de personeelstekorten opgelost zijn ennhet sociale stelsel behouden kan blijven. Ik denk dat we onszelf ervan bewust moeten zijn dat werken belangrijk is. Dat doe je niet alleen voor jezelf maar ook voor degenen die door mentale of fysieke problemen niet kan werken.

En om dat te bereiken zal er echt ingegrepen moeten worden in het toeslagenstelsel. De kinderbijslag inkomensafhankelijk en het KGB opnieuw berekenen. Zorg- en huurtoeslag op basis van fulltime werken. Maar de overheid zal ook bij moeten dragen en moeten bezuinigen op bepaalde zaken en daarmee dus niet zulke populaire beslissingen moeten nemen. Daarnaast een hogere belasting voor de (aller)rijksten. 

We willen wel zorg, onderwijs, woningen, veiligheid voor iedereen maar we willen zelf nergens inleveren. Dat gaat natuurlijk niet. Iedereen zal mee moeten bewegen daarin.

Er wordt vergeten om na te denken over de bron van het veroorzaken van het feit dat er zoveel mensen moeten vluchten. 
Ik denk dat het westen daar moet ingrijpen zodat mensen daar uiteindelijk weer veilig kunnen wonen. 

Poezie schreef op 13-07-2024 om 15:43:

Er wordt vergeten om na te denken over de bron van het veroorzaken van het feit dat er zoveel mensen moeten vluchten.
Ik denk dat het westen daar moet ingrijpen zodat mensen daar uiteindelijk weer veilig kunnen wonen.

Wat Syrië betreft vind ik deze uitleg wel helder

https://dekanttekening.nl/columns/had-het-westen-moeten-ingrijpen-in-syrie/

Afghanistan weten we allemaal wat er gebeurd is. Het zijn geen oorlogen van landen die andere landen binnen vallen. Het zijn vaak politieke en geloofsoorlogen binnen de landsgrenzen. 

Poezie schreef op 13-07-2024 om 15:43:

Er wordt vergeten om na te denken over de bron van het veroorzaken van het feit dat er zoveel mensen moeten vluchten.
Ik denk dat het westen daar moet ingrijpen zodat mensen daar uiteindelijk weer veilig kunnen wonen.


Over welke bron heb je het dan? Er spelen op het moment wereldwijd zoveel conflicten, dat er 120 miljoen mensen op de vlucht zijn. Het westen heeft de mogelijkheden niet om overal in te grijpen en misschien is dat maar goed ook. 

Global Trends: Aantal mensen op de vlucht bereikt opnieuw recordniveau, UNHCR waarschuwt voor apathie en passiviteit

Het totale aantal mensen op de vlucht is gestegen tot 120 miljoen in mei 2024; door de recente conflicten zoals in Soedan, Gaza en Myanmar slaan opnieuw mensen op de vlucht en is er dringend een oplossing nodig.
Aantal mensen gedwongen op de vlucht bereikt nieuw record (unhcr.org)

Mick87 schreef op 13-07-2024 om 10:26:

[..]

Slecht dat ze dat ontkent. Ieder kind heeft volgens de wet recht op onderwijs. Maar ik vraag me wel af hoe dat op te lossen is. Ik lees net dat het onderwijs voor komend jaar nog 3000 vacatures open heeft staan. Hoe gaan we alle kinderen in ons land op termijn nog van goed onderwijs kunnen voorzien? Het wordt steeds lastiger met alle tekorten.

En nee voordat ik weer dingen over me heen krijg: daar geef ik niet asielzoekers de schuld van. En nee ik stem geen PVV. Maar ik stel mezelf wel de vraag hoe e.e.a. in dit land op termijn houdbaar is.

In de meeste landen is het zo dat kinderen niet zelf beslissen of zij onderwijs volgen. Dat is aan de ouders, die zijn verantwoordelijk voor hun eigen kinderen. Als ouders  elders op de wereld willens en wetens met hun familie (of het halve dorp) geld inzamelen  voor een mensensmokkelaar om een kind in zijn eentje naar een vreemd land te sturen in de hoop dat de hele familie/dorp kan volgen in het kader van gezinshereniging, dan kan je dat het land niet kwalijk nemen waar men dat kind vervolgens dropt. Elk kind dat hier geboren is en/of rechtmatig verblijft heeft recht op onderwijs, maar het gaat hier om illegale praktijken, om bewust misbruik van systemen en wetten/regels. Niet door Nederland maar door mensen elders op de wereld en door mensensmokkelaars. 

Het gezin over laten komen is het belonen van ongewenst gedrag en het in stand houden van deze mensen (kinder) smokkel business. Zo'n kind heeft recht op onderwijs in zijn eigen land. Het zijn de eigen ouders die dat kind de kans op onderwijs in het eigen land bewust ontnemen en één van hun kinderen inzetten als ticket naar verblijf voor het hele gezin. Dit is geen nieuw probleem, maar speelde bijvoorbeeld in 2001/2002 al. Toen was de benaming nog geen AMV maar AMA (alleenstaande minderjarige asielzoeker). 

Zodra het gezin dat wil herenigen bekend is, kan je het gezin ook herenigen door het kind naar de ouders terug te brengen in het land van herkomst. Het is de meest effectieve manier om deze mensensmokkel te stoppen. Maar dat wil men blijkbaar niet. 

Wat het goedkomen met het onderwijs betreft: dat zou moeten lukken. Hier kan je zienhoeveel kinderen er waren in de periode 1950 tot en met 2024. https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/7461BEV/table?fromstatweb

Bijvoorbeeld in 1969 van 5-15 jaar: 3.445.118 kinderen

in 2023 van 5-15 jaar: 2.882.303 kinderen - is 83.6 % 

arbeidsvolume 1969-2016  https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/82579NED/table 

arbeidsvolume 1995-2023 https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/84166NED/table?searchKeywords=onderwijs%20regulier

Bedrijfstak Onderwijs: aantal werkzame personen van 262.000 naar 626.000 (238.93 %)

aantal banen: van 301.000 naar 712.000 (236.54 %)

aantal gewerkte uren (x mln): van 436 naar 801 (183.72 %) 

In 1969 kwam niet een kwart tot éénderde van de scholieren als functioneel analfabeet van school af. Dus het kán wel. Met 183 % van de gewerkte uren zou je toch 83.6 % van het aantal kinderen fatsoenlijk onderwezen in de maatschappij moeten kunnen afleveren. Want 83.6 % van 436 is 364 mln uren, waar men er nu dus 801 voor nodig heeft en de kwaliteit sterk te wensen over laat.  

Maar goed, toen waren we nog trots op Nederland en probeerde iedereen er het beste van te maken. Iedereen mocht "zijn wie hij/zij was" en je kreeg de kans om met vallen en opstaan groot te worden (en weerbaar!).  

 Het zijn niet alleen de kinderen die hier zonder ouders zijn die verstoken blijven van onderwijs, het gaat ook om kinderen die hier met hun ouders zijn.

Miraval schreef op 13-07-2024 om 15:15:

[..]

Dat laatste is een veel gehoord argument maar laten we eerlijk zijn, hoe kun je nu van getraumatiseerde mensen verwachten dat zij direct volop meedraaien in betaald werk en bijdragen aan ons sociale systeem? Al zouden ze direct mogen werken is nog maar de vraag of ze dit ook echt kunnen.

Dus bijvoorbeeld een aantal jaar nemen om deze mensen te helpen vind ik niet zo gek. Dat hoort als een rijk land gewoon normaal te zijn.

Ik denk dat we echt in het algemeen veel meer moeten inzetten op het betaalbaar houden van dit sociale stelsel. Er is ooit eens berekend ergens dat wanneer iedereen bijvoorbeeld 32 uur per week werkt de personeelstekorten opgelost zijn ennhet sociale stelsel behouden kan blijven. Ik denk dat we onszelf ervan bewust moeten zijn dat werken belangrijk is. Dat doe je niet alleen voor jezelf maar ook voor degenen die door mentale of fysieke problemen niet kan werken.

En om dat te bereiken zal er echt ingegrepen moeten worden in het toeslagenstelsel. De kinderbijslag inkomensafhankelijk en het KGB opnieuw berekenen. Zorg- en huurtoeslag op basis van fulltime werken. Maar de overheid zal ook bij moeten dragen en moeten bezuinigen op bepaalde zaken en daarmee dus niet zulke populaire beslissingen moeten nemen. Daarnaast een hogere belasting voor de (aller)rijksten.

We willen wel zorg, onderwijs, woningen, veiligheid voor iedereen maar we willen zelf nergens inleveren. Dat gaat natuurlijk niet. Iedereen zal mee moeten bewegen daarin.

Hier ben ik het volledig mee eens. Vooral het laatste stuk over niet willen inleveren. Ik werk zelf in de zorg en maak ook gebruik van de nodige zorg. Maar ik vind dus echt dat we in sommige opzichten nog best verwend zijn en de verzorgingsstaat zoals die is als heel vanzelfsprekend beschouwen . 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

16-07-2024 om 11:38 Topicstarter

Procedure op procedure op procedure stapelen. Zo verstop je de doorstroming al tien jaar.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/16670735/familie-babayants-uit-emmen-mag-voorlopig-in-nederland-blijven

Volgens de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) zou het Oezbeekse uitgezet moeten worden, maar volgens Defence for Children klopt de procedure die de IND volgde niet, omdat er te weinig naar het belang van het kind gekeken is. Ook zou de IND de uitzetting niet goed hebben onderbouwd. De rechter heeft daar nu een besluit over genomen.

Poezenmeisje schreef op 16-07-2024 om 11:38:

Procedure op procedure op procedure stapelen. Zo verstop je de doorstroming al tien jaar.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/16670735/familie-babayants-uit-emmen-mag-voorlopig-in-nederland-blijven

Volgens de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) zou het Oezbeekse uitgezet moeten worden, maar volgens Defence for Children klopt de procedure die de IND volgde niet, omdat er te weinig naar het belang van het kind gekeken is. Ook zou de IND de uitzetting niet goed hebben onderbouwd. De rechter heeft daar nu een besluit over genomen.

Ik las dat artikel ook gisteren en dacht gelijk "hoe dan 8 jaar lang".

Onbegrijpelijk dat dit mogelijk is. 

het is sneu voor die kinderen. 
Maar het gaat natuurlijk nergens meer over. In Nederland kan je dus ellenlang op kosten van de overheid je procedure rekken door steeds in beroep te gaan. En dan vervolgens duurt het zo 10 jaar en dan zijn de kinderen hier al lang en is uitzetting weer zielig voor de kinderen want ze zijn geworteld.
Oezbekistan is een betrekkelijk veilig land. Voor dit soort mensen is het vlucntelingenverdrag niet bedoeld. Als zij mogen blijven schept dat natuurlijk een precedent en gaan we het ellenlang rekken belonen.

Mick87 schreef op 16-07-2024 om 14:35:

het is sneu voor die kinderen.
Maar het gaat natuurlijk nergens meer over. In Nederland kan je dus ellenlang op kosten van de overheid je procedure rekken door steeds in beroep te gaan. En dan vervolgens duurt het zo 10 jaar en dan zijn de kinderen hier al lang en is uitzetting weer zielig voor de kinderen want ze zijn geworteld.
Oezbekistan is een betrekkelijk veilig land. Voor dit soort mensen is het vlucntelingenverdrag niet bedoeld. Als zij mogen blijven schept dat natuurlijk een precedent en gaan we het ellenlang rekken belonen.

Eens.

Bovendien vind ik dat "geworteld zijn" sowieso geen reden. Als kinderen hierheen gestuurd worden, telt dat geworteld zijn in het te verlaten land ook niet.

We hebben al jaren regeringen gehad die van plan waren om een einde te maken aan het stapelen van procedures. Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom dat niet gelukt is (en ook niet waarom het de huidige regering wel zou gaan lukken).
Maar ik snap wel deze ouders, als het alternatief van mijn kinderen opgroeien in Oezbekistan zou zijn, zou ik ook elke strohalm aangrijpen om dat te voorkomen.

Dit is bijvoorbeeld het regeerakkoord van de VVD en de PvdA in 2012.
De prikkels en mogelijkheden om procedure op procedure te stapelen, worden weggenomen. Deze maatregelen zijn erop gericht zorgvuldig te toetsen of bescherming nodig is en bij afwijzing het perspectief eenduidig op terugkeer te richten.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33410-15.pdf

Wat triest een 23 jarige Somaliër die woonde in het AZC, is tijdens een uitgaansnacht door mishandeling aan zijn verwondingen overleden. Hij woonde al 3 jaar in NL in verschillende locaties van het COA, de familie zit nog in Somalië.

De politie zoekt acht mannen die ervan verdacht worden hem in de nacht van zaterdag op zondag flink te hebben toegetakeld.
Het zwaargewonde slachtoffer overleed zondag in het ziekenhuis aan zijn verwoningen. De verdachten hebben een licht getinte huidskleur en zijn tussen de 18 en 35 jaar.

Een woordvoerder van het Centraal Orgaan opvang Asielzoeker (COA) laat aan RTL Nieuws weten dat de man sinds januari verbleef bij een vestiging van het COA in Heerhugowaard. "De man verbleef eerder op andere locaties van het COA en was al zo'n drie jaar in Nederland. Veel mensen in en buiten het azc zijn geschrokken. Hij had ook vrienden en kennissen buiten het azc waar hij nu zat."

Slachtoffer dodelijke mishandeling Den Haag is 23-jarige Somaliër uit Heerhugowaard | RTL Nieuws | RTL.nl

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.