Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


@Yumi vreselijk nieuws dit. Wat een ellende en agressiviteit bestaat er toch. Ik heb alleen het nieuwsbericht gelezen en kon nergens opmaken dat de verdachten een licht getinte huidskleur hebben?

Miraval schreef op 23-07-2024 om 18:38:

@Yumi vreselijk nieuws dit. Wat een ellende en agressiviteit bestaat er toch. Ik heb alleen het nieuwsbericht gelezen en kon nergens opmaken dat de verdachten een licht getinte huidskleur hebben?

Dat staat in het nieuwsbericht op RTLnieuws en op Nu.nl
Slachtoffer dodelijke mishandeling Den Haag is 23-jarige Somaliër uit Heerhugowaard | RTL Nieuws | RTL.nl
Man (23) die overleed na zware mishandeling in Den Haag woonde in azc | Misdaad | NU.nl

Het staat ook op de website van de politie

Update 22 juli 18:00 | Acht verdachten in zicht

De politie is op zoek naar acht verdachten voor hun mogelijke betrokkenheid bij de openlijke geweldpleging met de dood als gevolg die, in de nacht van zaterdag 20 op zondag 21 juli, op het Plein heeft plaatsgevonden. Het gaat om acht mannen tussen de 18 en 35 jaar met een licht getinte huidskleur. Een 23-jarige man raakte zwaar gewond en overleed zondag 21 juli aan zijn verwondingen. De politie is ook nog steeds op zoek naar beelden van de openlijke geweldpleging.
UPDATE: Politie zoekt acht verdachten voor openlijke geweldpleging | politie.nl

Miraval schreef op 23-07-2024 om 18:50:

[..]

Aahhh okee dankjewel!


Was te laat met onderstaande aanvulling op mijn bericht

UPDATE: Politie zoekt acht verdachten voor openlijke geweldpleging | politie.nl

vreselijk. Ik krijg soms het idee dat dit soort zinloos geweld toeneemt en dat er steeds meer losgeslagen mensen zijn  zo neemt ook het aantal steekpartijen al jaren toe 

Mick87 schreef op 23-07-2024 om 22:05:

vreselijk. Ik krijg soms het idee dat dit soort zinloos geweld toeneemt en dat er steeds meer losgeslagen mensen zijn zo neemt ook het aantal steekpartijen al jaren toe

https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83723NED/table?dl=A9F35

In feite zie je juist dat het aantal geweldsmisdrijven aan het begin van deze eeuw hoger lag dan nu.

Daglichtlamp schreef op 23-07-2024 om 22:16:

[..]

https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83723NED/table?dl=A9F35

In feite zie je juist dat het aantal geweldsmisdrijven aan het begin van deze eeuw hoger lag dan nu.

De cijfers in onderstaand artikel geven een ander beeld, vooral het geweld onder jongeren neem toe. 

De stijging is het sterkt onder steekincidenten in de leeftijdsgroep tot en met 17 jaar. In 2020 steeg het aantal zaken tegen minderjarigen die worden verdacht van een ernstig geweldsdelict in één jaar met 20 procent: van 1.633 naar 1.960. Daarbij gaat het om verdachten van zware mishandeling, diefstal met geweld, afpersing of ernstige bedreiging. In 2021 registreerde het OM 1.920 nieuwe geweldszaken tegen minderjarige verdachten.

Het aantal minderjarige verdachten dat wordt verdacht van een delict in combinatie met illegaal wapenbezit steeg in twee jaar tijd met 57 procent: van 508 naar 798. Bij jongvolwassenen nam dat aantal toe met 35 procent, van 860 naar 1.162. Volgens het OM hebben verdachten steeds vaker een wapen bij zich, meestal een steekwapen.

Minderjarig en een mes op zak: steeds meer jongeren betrokken bij steekincidenten (nos.nl)

Minderjarigen veel vaker verdacht van moord en poging tot moord (nos.nl)

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/08/ruim-de-helft-van-jonge-slachtoffers-steekincidenten-is-bekend-bij-politie
Dat artikel hierboven gaat over cijfers van 2021. De slachtoffers worden jonger, maar in totaal zijn er niet meer slachtoffers.

Daglichtlamp schreef op 23-07-2024 om 22:50:

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/08/ruim-de-helft-van-jonge-slachtoffers-steekincidenten-is-bekend-bij-politie
Dat artikel hierboven gaat over cijfers van 2021. De slachtoffers worden jonger, maar in totaal zijn er niet meer slachtoffers.

Het artikel is van 2023, waarin wordt aangegeven dat het geweld onder jongeren toeneemt. 

Yumi schreef op 23-07-2024 om 23:11:

[..]

Het artikel is van 2023, waarin wordt aangegeven dat het geweld onder jongeren toeneemt.

Het artikel is uit 2023. Het is gebaseerd op de cijfers uit 2021. Onder jongeren neemt  het aantal verdachten inderdaad toe, in totaal blijft het aantal slachtoffers gelijk. Uit jouw artikel:

Eerst de cijfers. Het Openbaar Ministerie (OM) zei vorig jaar dat het geweld door minderjarigen (tot en met 17 jaar) en geweld door jongvolwassenen (18-21 jaar) in 2021 is toegenomen, een toename die al sinds 2017 op landelijk niveau is te zien. Vooral het aantal minderjarigen dat wordt verdacht van (poging tot) moord steeg flink: van 14 kinderen in 2019, naar 76 kinderen in 2021.

Ik vind het zorgwekkend dat het geweld onder jongeren toeneemt. Ook het gebruik van (steek)wapens neemt onder jongeren toe.

Hoe komt dat? Het idee hebben dat de wet voor hen (deze specifieke groep) niet geldt? 

En dit zijn alleen nog de gereserveerde geweldsmisdrijven. Het is niet bekend hoeveel jongeren überhaupt met een (steek)wapen rond lopen en een gewone vechtpartij wordt vaak niet eens gemeld of gerigstreerd. Dus in wekelijkheid liggen de cijfers qua het hebben van wapens waarschijnlijk hoger. Voor vechtpartijen weet ik niet die waren er 30 jaar geleden ook genoeg alleen dan met de hand en minder vaak met wapens.  

Dat ben ik met je eens. Ik vind dat ook zorgelijk. Het is ook de vraag wat dat voor de toekomst van deze jongeren betekent, blijven ze ook gewelddadig als ze ouder worden? Dan zouden de totale cijfers in de toekomst wel kunnen oplopen.

https://www.trouw.nl/binnenland/forse-toename-kosten-asielopvang-van-1-6-naar-2-7-miljard-euro~bef1e819/
De snelste manier om de kosten omlaag te brengen is nog steeds de spreidingswet, zodat er minder of geen dure noodopvang nodig is. Verder zouden snellere procedures helpen, want nu is de tijd die doorgebracht wordt in de opvang veel te lang.

Daglichtlamp schreef op 24-07-2024 om 06:28:

[..]

Het artikel is uit 2023. Het is gebaseerd op de cijfers uit 2021. Onder jongeren neemt het aantal verdachten inderdaad toe, in totaal blijft het aantal slachtoffers gelijk. Uit jouw artikel:

Eerst de cijfers. Het Openbaar Ministerie (OM) zei vorig jaar dat het geweld door minderjarigen (tot en met 17 jaar) en geweld door jongvolwassenen (18-21 jaar) in 2021 is toegenomen, een toename die al sinds 2017 op landelijk niveau is te zien. Vooral het aantal minderjarigen dat wordt verdacht van (poging tot) moord steeg flink: van 14 kinderen in 2019, naar 76 kinderen in 2021.

Maar beste Daglichtlamp ik schrijf nergens dat dit niet zo is. In jou eerste reactie leek het alsof ik een artikel van een aantal jaar geleden plaatste. Waar de cijfers op gebaseerd zijn was voor iedereen zichtbaar in mijn eerste post. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.