Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Dit dus:

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240408_94629048

Afrikaanse landen verliezen steeds meer verplegers aan het Westen: ‘Nieuwe vorm van kolonialisme’
Afrikaanse landen luiden de alarmbel over de braindrain van medisch personeel naar Europa en de VS. Kenia verliest meer dan een half miljoen dollar per emigrerende arts en ruim 300.000 per verpleger. „Het Westen lijkt niet geïnteresseerd in ethische rekrutering.”

...etc.etc.etc.....

Fleurtje_5 schreef op 27-04-2024 om 14:31:

[..]


Ik zou ook voor ons land willen vechten als ik dat kon. Maar geld dat niet voor de meesten? Hoeveel gezonde sterke mannen zitten er in Nederland, Duitsland of België terwijl hun land hen goed zou kunnen gebruiken voor bescherming of voor opbouw van hun land? Niet iedereen wil het risico nemen, vooral niet als ze kleine kinderen hebben. Dan moet ons leger daar 'de vrede gaan bewaren'.

Maar dat geld ook voor verplegers en artsen die voor heel veel geld naar een westers land gaan terwijl in hun land dan te weinig personeel is.

Zelfs ons eigen leger heeft duizenden vacatures. https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5343607/vrijwillig-dienjaar-moet-ernstig-personeelstekort-aan-pakken

(en dat zijn niet alleen gevechtsfuncties, dus wellicht is er iets dat voor jou geschikt is Fleurtje https://werkenbijdefensie.nl/vacatures/niet-militaire-vacatures ).

Fleurtje_5 schreef op 27-04-2024 om 12:52:

[..]


Ik heb wel vaker versteld gestaan van al die dommigheid wat er over landbouwers/boeren word geroepen. Volgens mij zijn er volwassen forumsters die denken dat groente. fruit, brood en zuivel in de loodsen van de supermarkten groeien.

Verder helemaal eens met je bericht.

https://www.wur.nl/nl/en/onderzoek-resultaten/onderzoeksinstituten/environmental-research/show-wenr/weer-minder-bos-in-nederland-trend-aan-het-ombuigen.htm

https://nos.nl/artikel/2097197-zeker-500-biologische-boeren-te-weinig-in-nederland

We exporteren en importeren enorm veel, dat weet je toch? Over dommigheid gesproken.

Fleurtje_5 schreef op 27-04-2024 om 14:34:

Dit dus:

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240408_94629048

Afrikaanse landen verliezen steeds meer verplegers aan het Westen: ‘Nieuwe vorm van kolonialisme’
Afrikaanse landen luiden de alarmbel over de braindrain van medisch personeel naar Europa en de VS. Kenia verliest meer dan een half miljoen dollar per emigrerende arts en ruim 300.000 per verpleger. „Het Westen lijkt niet geïnteresseerd in ethische rekrutering.”

...etc.etc.etc.....

Ik zou het wel weten als ik een Keniaanse verpleegster of arts was: In het wetsen staan ze te springen om je en krijg je ook nog eens meer betaald.

Ik denk dat Afrikaanse landen eens aan introspectie moeten doen in plaats van "ons" de zwarte piet toe te spelen.

Blomke82 schreef op 27-04-2024 om 08:36:

[..]

Idd, het corona beleid was ook verre van vlekkeloos, ondanks "deskundigheid".

Oversterfte door uitgestelde zorg, eenzaamheid, mentale problemen, kortere lontjes, kinderen met achterstand.

Het middel was achteraf erger dan de kwaal, zo zal het ook met de spreidingswet gaan.

Corona en asiel met elkaar vergelijken, really? Een pandemie waarop je je niet kunt voorbereiden en niet weet hoe het gaat lopen vergelijken met een asielkwestie die al jaren speelt? 

Iets met appels en peren.

felija schreef op 27-04-2024 om 15:16:

[..]

We exporteren en importeren enorm veel, dat weet je toch? Over dommigheid gesproken.


Inderdaad over dommigheid gesproken.

Er zijn in ons landje bijvoorbeeld best veel bosbessenboeren. Liggen er in de winkel bosbessen uit een ver land. Ze smaken echt niet beter, maar komen wel van ver aangereden, gevolgen of per boot. Niet goed voor het milieu, niet goed voor onze boeren. 

https://www.noordzee.nl/hoeveelheid-overboord-geslagen-containers-neemt-toe/
De beelden van de stranden van de Waddeneilanden die bezaaid lagen met afval staan nog helder op het netvlies. Nog altijd spoelt er afval afkomstig van de MSC Zoe aan.


Blomke82 schreef op 27-04-2024 om 07:05:

[..]

En dat alles op kosten van de belasting betaler. In de asielindustrie worden er enkele mensen heel rijk van, betaald door Jan met de pet.

Die kan namelijk verekken, is een racist als hij daar iets van zegt en moet zijn mond houden, werken en betalen. Democratie anno 2024. En maar verontwaardigd zijn dat PVV de grootste is geworden.

IND hoeft niet te wachten op uitspraak van Europese hof, mag uitzetten en dat is in het verleden ook gebeurd. 

Chiquita schreef op 27-04-2024 om 10:48:

cijfers kunnen gemanipuleerd worden. Het is dweilen met de kraan open. En steeds vaker denk ik: als dit in mijn huis gebeurd (overlopen van kraan) dan draai ik toch écht eerst de hoofdkraan dicht en dán ga ik rustig onderzoeken hoe eea opgelost kan worden. En vele pagina's hiervoor werd door iemand geopperd dat in Nederland nog heel veel grond, door boeren bezet voor landbouw/veeteelt was, dat 20% bezetting door woningbouw nog gemakkelijk kon. Ja écht? Moeten die NL-boeren dan maar opsodemieteren naar het buitenland zodat er woningbouw kan komen en waar dan de nl-jeugd het nakijken heeft want eerst moeten woningen toegewezen worden aan statushouders

Maar hoe weet je dan dat er zoveel asielzoekers zijn? Wie weet zijn die cijfers dan ook wel gemanipuleerd, als je zo wantrouwig bent. Of geloof je ze opeens wel als ze in jouw denkbeelden passen?

En je maakt er mu zelf een enorm ingekleurd verhaal van. Ik heb het nooit over opsodemieteren gehad. Wat ik wel schreef is dat ik het logisch zou vinden als een deel van de agrarische bedrijven zich naar de buitenlandse arbeiders zou verplaatsen, in landen waar ook nog eens veel meer ruimte is, ipv al die arbeiders naar ons. Deze sector neemt 50% van de grond in, 80% van de werknemers is arbeidsmigrant en van de opbrengst exporteren we 85%, voor een minimale bijdrage aan de economie. Van die grond kan dan een deel voor woningbouw worden bestemd, voor de vele woningzoekenden in ons land. En een deel voor natuur. Je creeërt hiermee én meer ruimte én minder migranten. Want je kunt wel blijven roepen dat alles aan de asielzoekers ligt, maar dan vergeet je dat een enorm deel van de immigratie komt door arbeidsmigranten. Die zomaar wegsturen kan niet (en wie moet dan die tomaten plukken en varkens slachten?), maar bedrijven naar hen verplaatsen kan wel. 

En dat zou wat mij betreft helemaal niet gedwongen moeten, maar er zou bijv een aantrekkelijke vrijwillige vertrekregeling kunnen komen. Of het afschaffen van subsidie op fossiele brandstoffen, zodat de innovatieve kassen blijven (dat is ook iets waar we als Nederland goed in zijn en waarvan het goed is om de voorlopersrol in de wereld te behouden) en de niet-innovatieve kassen vertrekken naar een land met een gunstiger vestigingsklimaat. Of alleen maar als bedrijven er zelf mee stoppen het aanpassen van het bestemmingsplan van agrarisch naar woningen en/of natuur, ipv het per se agrarisch te willen houden. Of een combinatie. Er zijn veel meer smaken dan 'jullie moeten allemaal maar opsodemieteren'.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

27-04-2024 om 18:09 Topicstarter

Ik heb al duizend keer geroepen dat je het werk moet verplaatsen naar de mensen.

Dus zet die kassen en slachterijen lekker in het voormalige Oostblok neer. 

Waarschijnlijk krijg je zelfs Europees subsidiegeld mee omdat je de economie dáár gaat ondersteunen en werkgelegenheid creëeert.

Poezenmeisje schreef op 27-04-2024 om 18:09:

Ik heb al duizend keer geroepen dat je het werk moet verplaatsen naar de mensen.

Dus zet die kassen en slachterijen lekker in het voormalige Oostblok neer.

Waarschijnlijk krijg je zelfs Europees subsidiegeld mee omdat je de economie dáár gaat ondersteunen en werkgelegenheid creëeert.

Van de ene kant helemaal eens hoor. Aan de andere kant gaat het hier met strenge regels al geregeld mis in de slachterijen. Hoe zal dat daar dan gaan? In landen met minder regelgeving? 

We moeten gewoon het werk in die sectoren zelf gaan doen en niet via arbeidsmigranten. We hebben de mensen, asielzoekers mogen direct aan het werk. Dat zou dan in de kassen en de landbouw kunnen zodat ze smorgens werken en smiddags bijvoorbeeld tijd hebben voor taallessen. Asielzoekers kunnen ook in logistieke centra aan de slag. Slachthuizen zou ik niet zo zeker van zijn alleen indien ze dit willen maar kan me voorstellen dat dat traumatisch kan zijn voor mensen die al getraumatiseerd zijn.

Miraval schreef op 27-04-2024 om 18:16:

[..]

Van de ene kant helemaal eens hoor. Aan de andere kant gaat het hier met strenge regels al geregeld mis in de slachterijen. Hoe zal dat daar dan gaan? In landen met minder regelgeving?

We moeten gewoon het werk in die sectoren zelf gaan doen en niet via arbeidsmigranten. We hebben de mensen, asielzoekers mogen direct aan het werk. Dat zou dan in de kassen en de landbouw kunnen zodat ze smorgens werken en smiddags bijvoorbeeld tijd hebben voor taallessen. Asielzoekers kunnen ook in logistieke centra aan de slag. Slachthuizen zou ik niet zo zeker van zijn alleen indien ze dit willen maar kan me voorstellen dat dat traumatisch kan zijn voor mensen die al getraumatiseerd zijn.

Die rechtszaak waardoor asielzoekers nu het hele jaar mogen werken (nog wel steeds met vergunning en pas nadat ze een half jaar hier officieel zijn) was juist gevoerd door een slachterij als ik me dat goed herinner.

Wat mij betreft maken we werken voor asielzoekers vanzelfsprekend, ik zou een sollicitatieplicht ook prima vinden.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

27-04-2024 om 18:43 Topicstarter

Miraval schreef op 27-04-2024 om 18:16:

[..]

Van de ene kant helemaal eens hoor. Aan de andere kant gaat het hier met strenge regels al geregeld mis in de slachterijen. Hoe zal dat daar dan gaan? In landen met minder regelgeving?


Wij moeten ons aan Europese regelgeving houden, dat moeten ze daar dus ook.

Of gelden Europese regels alleen voor Nederland?

Nicole123 schreef op 26-04-2024 om 09:32:

[..]

Fijn. Ik noemde het hier al eerder: migratie gaat in een golfbeweging, niet in een lineaire lijn almaar naar boven. Tot zover dus het ‘de instroom wordt alleen maar groter en groter!’ geroep.

Toch even hierop terugkomen. Heb je goed gelezen waarom de bevolkingsgroei lager is dan dezelfde periode van vorig jaar? 

Per saldo zijn er nog steeds 74,8 duizend nieuwkomers Nederland binnen gekomen. Dat de cijfers zo "laag" zijn komt alleen maar door vetrekkende mensen en meer sterfte dan geboorten. Eigenlijk kun je zeggen dat het lager is bij de gratie van de vertrekkende en overleden mensen.

Zo kwamen er in het eerste kwartaal van dit jaar 74,8 duizend mensen naar Nederland, terwijl 47,7 duizend naar het buitenland vertrokken. Een migratiesaldo van 27,1 duizend nieuwkomers, acht duizend minder dan een jaar eerder.


Gebruikersnaaminvullen schreef op 27-04-2024 om 21:39:

[..]

Toch even hierop terugkomen. Heb je goed gelezen waarom de bevolkingsgroei lager is dan dezelfde periode van vorig jaar?

Per saldo zijn er nog steeds 74,8 duizend nieuwkomers Nederland binnen gekomen. Dat de cijfers zo "laag" zijn komt alleen maar door vetrekkende mensen en meer sterfte dan geboorten. Eigenlijk kun je zeggen dat het lager is bij de gratie van de vertrekkende en overleden mensen.

Zo kwamen er in het eerste kwartaal van dit jaar 74,8 duizend mensen naar Nederland, terwijl 47,7 duizend naar het buitenland vertrokken. Een migratiesaldo van 27,1 duizend nieuwkomers, acht duizend minder dan een jaar eerder.


Waar gaat het volgens jou om dan? Een kleinere bevolking, een kleiner migratiesaldo en minder druk op woningen en faciliteiten? Of alleen minder asielzoekers? 

Miraval schreef op 27-04-2024 om 18:16:

[..]

 We hebben de mensen, asielzoekers mogen direct aan het werk. 

Ik ben het helemaal eens met asielzoekers inzetten waar nu arbeidsmigranten werken. Maar nee, dat mag niet direct helaas. Ze mogen pas na een half jaar aan het werk. Wat vorig jaar veranderd is, door de rechter, is dat ze daarnaast ook nog eens niet meer dan 24 weken per jaar mochten werken. Maar meteen werken mag niet, omdat bepaalde politieke partijen bang zijn dat ze dan teveel zouden integreren. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.