Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Blomke82 schreef op 27-04-2024 om 08:36:

[..]

Idd, het corona beleid was ook verre van vlekkeloos, ondanks "deskundigheid".


En tussen alle deskundigen zullen vast een aantal deskundigen zitten die een heel andere mening hebben dan hun collega-deskundigen. Misschien wel fifty-fifty. Of misschien zijn het wel meer deskundigen die het oneens zijn.

cijfers kunnen gemanipuleerd worden. Het is dweilen met de kraan open. En steeds vaker denk ik: als dit in mijn huis gebeurd (overlopen van kraan) dan draai ik toch écht eerst de hoofdkraan dicht en dán ga ik rustig onderzoeken hoe eea opgelost kan worden. En vele pagina's hiervoor werd door iemand geopperd dat in Nederland nog heel veel grond, door boeren bezet voor landbouw/veeteelt was, dat 20% bezetting door woningbouw nog gemakkelijk kon. Ja écht? Moeten die NL-boeren dan maar opsodemieteren naar het buitenland zodat er woningbouw kan komen en waar dan de nl-jeugd het nakijken heeft want eerst moeten woningen toegewezen worden aan statushouders

Chiquita schreef op 27-04-2024 om 10:48:

cijfers kunnen gemanipuleerd worden. Het is dweilen met de kraan open. En steeds vaker denk ik: als dit in mijn huis gebeurd (overlopen van kraan) dan draai ik toch écht eerst de hoofdkraan dicht en dán ga ik rustig onderzoeken hoe eea opgelost kan worden. En vele pagina's hiervoor werd door iemand geopperd dat in Nederland nog heel veel grond, door boeren bezet voor landbouw/veeteelt was, dat 20% bezetting door woningbouw nog gemakkelijk kon. Ja écht? Moeten die NL-boeren dan maar opsodemieteren naar het buitenland zodat er woningbouw kan komen en waar dan de nl-jeugd het nakijken heeft want eerst moeten woningen toegewezen worden aan statushouders

Dat is er allang. Die 16% (geloof ik) was in 2015. Inmiddels is er meer bebouwd. 

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/20/toename-bebouwd-gebied-ten-koste-van-landbouw

De categorie bebouwd beslaat bijna 24 procent van het landoppervlak. Hieronder vallen alle terreinen die grotendeels bebouwd of bestraat zijn, zoals bebouwing, bedrijventerreinen, wegen en andere infrastructuur, maar ook openbaar groen zoals parken.



En roepen dat maar "8% van de woningen naar asielzoekers gaat" , dat is ook niet waar.

https://www.wyniasweek.nl/vanaf-jaarlijks-60-000-statushouders-vist-de-arme-jonge-huurstarter-altijd-achter-het-net/



Als we weer alleen kijken naar de toewijzingen van starters onder 65 jaar en onder de huurtoeslaggrens, dan ging over de periode 2015-2021 circa 33 procent van alle toewijzingen naar statushouders. Tabel 1 geeft een berekening op basis van de beschikbare data.

Helaas ontbreken voor de jaren 2019-2021 de data voor het aandeel toewijzingen aan starters. Ik heb deze recent opgevraagd bij Aedes, de koepel van woningbouwcorporaties. Die verwezen mij weer door naar Woningnet. Maar zowel van het kastje als de muur heb ik nog geen recente cijfers mogen ontvangen. Voorlopig moeten we het dus met deze cijfers doen. Kennelijk zijn deze data erg ‘gevoelig’.

Tabel in het artikel.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 27-04-2024 om 11:01:

[..]

Dat is er allang. Die 16% (geloof ik) was in 2015. Inmiddels is er meer bebouwd.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/20/toename-bebouwd-gebied-ten-koste-van-landbouw

De categorie bebouwd beslaat bijna 24 procent van het landoppervlak. Hieronder vallen alle terreinen die grotendeels bebouwd of bestraat zijn, zoals bebouwing, bedrijventerreinen, wegen en andere infrastructuur, maar ook openbaar groen zoals parken.

En roepen dat maar "8% van de woningen naar asielzoekers gaat" , dat is ook niet waar.

https://www.wyniasweek.nl/vanaf-jaarlijks-60-000-statushouders-vist-de-arme-jonge-huurstarter-altijd-achter-het-net/



Als we weer alleen kijken naar de toewijzingen van starters onder 65 jaar en onder de huurtoeslaggrens, dan ging over de periode 2015-2021 circa 33 procent van alle toewijzingen naar statushouders. Tabel 1 geeft een berekening op basis van de beschikbare data.

Helaas ontbreken voor de jaren 2019-2021 de data voor het aandeel toewijzingen aan starters. Ik heb deze recent opgevraagd bij Aedes, de koepel van woningbouwcorporaties. Die verwezen mij weer door naar Woningnet. Maar zowel van het kastje als de muur heb ik nog geen recente cijfers mogen ontvangen. Voorlopig moeten we het dus met deze cijfers doen. Kennelijk zijn deze data erg ‘gevoelig’.

Tabel in het artikel.

Interessant artikel. 

Feit is dat er te weinig huizen zijn en teveel woningzoekenden. Dan kun je zeggen dat asielszoekers maar 10% toegewezen krijgt dan nog zijn die woningen er nu niet. Dus stroomt de opvang vol want er is geen doorstroom. 

De spreidingswet is een goed initiatief maar er wordt gezocht naar langdurige plaatsen. Welke plaatsen zijn dat? Leegstaande kantoorpanden? Nieuwbouw van AZC's? Opkopen van campings? Die plaatsen zijn er nu ook nog niet, plus er is een grote onwil onder veel gemeentes. Met de spreidingswet kun je ze dwingen maar dan heb je nog de huisvesting niet.

Als je nu niets doet aan de instroom wordt het probleem alleen maar erger. Daarom vind ik het aanmerken als asielcrisis wel een goed plan om Europees tijdelijk wat ruimte te krijgen minder of geen asielaanvragen in behandeling te nemen.

Los de problemen op die er nu zijn en bekijk vanuit daar hoe en hoeveel opvang je jaarlijks kunt realiseren zonder dat woningzoekenden, zorg, onderwijs enorm onder druk komen te staan.

Chiquita schreef op 27-04-2024 om 10:48:

cijfers kunnen gemanipuleerd worden. Het is dweilen met de kraan open. En steeds vaker denk ik: als dit in mijn huis gebeurd (overlopen van kraan) dan draai ik toch écht eerst de hoofdkraan dicht en dán ga ik rustig onderzoeken hoe eea opgelost kan worden. En vele pagina's hiervoor werd door iemand geopperd dat in Nederland nog heel veel grond, door boeren bezet voor landbouw/veeteelt was, dat 20% bezetting door woningbouw nog gemakkelijk kon. Ja écht? Moeten die NL-boeren dan maar opsodemieteren naar het buitenland zodat er woningbouw kan komen en waar dan de nl-jeugd het nakijken heeft want eerst moeten woningen toegewezen worden aan statushouders

Helemaal eens met deze post. 

Miraval schreef op 27-04-2024 om 11:13:

[..]

Interessant artikel.

Feit is dat er te weinig huizen zijn en teveel woningzoekenden. Dan kun je zeggen dat asielszoekers maar 10% toegewezen krijgt dan nog zijn die woningen er nu niet. Dus stroomt de opvang vol want er is geen doorstroom.

De spreidingswet is een goed initiatief maar er wordt gezocht naar langdurige plaatsen. Welke plaatsen zijn dat? Leegstaande kantoorpanden? Nieuwbouw van AZC's? Opkopen van campings? Die plaatsen zijn er nu ook nog niet, plus er is een grote onwil onder veel gemeentes. Met de spreidingswet kun je ze dwingen maar dan heb je nog de huisvesting niet.

Als je nu niets doet aan de instroom wordt het probleem alleen maar erger. Daarom vind ik het aanmerken als asielcrisis wel een goed plan om Europees tijdelijk wat ruimte te krijgen minder of geen asielaanvragen in behandeling te nemen.

Los de problemen op die er nu zijn en bekijk vanuit daar hoe en hoeveel opvang je jaarlijks kunt realiseren zonder dat woningzoekenden, zorg, onderwijs enorm onder druk komen te staan.

Daar ben ik ook voor. Spreiden, sterk verminderen van asielaanvragen, problemen oplossen en dan pas verder kijken. En ook de andere migratiestromen bekijken. Zo heeft ASML enorm veel expats. Laat bedrijven die zoveel mensen "nodig" hebben uit het buitenland maar zelf voor huisvesting zorgen. Ze hebben geld zat om stukken grond en gebouwen op te kopen voor uitbreiding, laat ze maar een paar flatgebouwen neerzetten voor die mensen.

idem voor universiteiten die enorm veel geld aan buitenlandse studenten verdienen. Zorg zelf maar voor huisvesting van die mensen.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 27-04-2024 om 11:58:

[..]

Daar ben ik ook voor. Spreiden, sterk verminderen van asielaanvragen, problemen oplossen en dan pas verder kijken. En ook de andere migratiestromen bekijken. Zo heeft ASML enorm veel expats. Laat bedrijven die zoveel mensen "nodig" hebben uit het buitenland maar zelf voor huisvesting zorgen. Ze hebben geld zat om stukken grond en gebouwen op te kopen voor uitbreiding, laat ze maar een paar flatgebouwen neerzetten voor die mensen.

idem voor universiteiten die enorm veel geld aan buitenlandse studenten verdienen. Zorg zelf maar voor huisvesting van die mensen.

Eens je moet alle vormen van migratie aanpakken. Niet alleen asiel. Misschien een werkvisum invoeren weer als dit kan of mogelijk gemaakt wordt. Heb je geen werk meer dan ga je terug en beland je niet hier op straat. Een maximum op buitenlandse studenten per opleiding waar de universiteit voor huisvesting zorgt. 

Chiquita schreef op 27-04-2024 om 10:48:

cijfers kunnen gemanipuleerd worden. Het is dweilen met de kraan open. En steeds vaker denk ik: als dit in mijn huis gebeurd (overlopen van kraan) dan draai ik toch écht eerst de hoofdkraan dicht en dán ga ik rustig onderzoeken hoe eea opgelost kan worden. En vele pagina's hiervoor werd door iemand geopperd dat in Nederland nog heel veel grond, door boeren bezet voor landbouw/veeteelt was, dat 20% bezetting door woningbouw nog gemakkelijk kon. Ja écht? Moeten die NL-boeren dan maar opsodemieteren naar het buitenland zodat er woningbouw kan komen en waar dan de nl-jeugd het nakijken heeft want eerst moeten woningen toegewezen worden aan statushouders


Ik heb wel vaker versteld gestaan van al die dommigheid wat er over landbouwers/boeren word geroepen. Volgens mij zijn er volwassen forumsters die denken dat groente. fruit, brood en zuivel in de loodsen van de supermarkten groeien.

Verder helemaal eens met je bericht.

https://www.wur.nl/nl/en/onderzoek-resultaten/onderzoeksinstituten/environmental-research/show-wenr/weer-minder-bos-in-nederland-trend-aan-het-ombuigen.htm

https://nos.nl/artikel/2097197-zeker-500-biologische-boeren-te-weinig-in-nederland

https://www.vee-en-gewas.nl/artikel/298774-nederland-heeft-te-weinig-landbouwgrond-om-eigen-bevolking-te-voeden/ 31 juli 2020

"Nederland heeft te weinig landbouwgrond om eigen bevolking te voeden"

werd al in 2020 geschreven.

En de bossen in Nederland:
 
https://www.change.inc/agri-food/minder-bos-in-nederland-ondanks-plannen-37422 2021
De afgelopen vier jaar nam de hoeveelheid bos in Nederland met 1925 hectare af, ofwel 2800 voetbalvelden. Hoe kan dat, terwijl er zoveel klimaatplannen zijn om bomen te planten?

Wageningen University en Research kijkt elke vier jaar hoe het er voor staat met de bossen in Nederland. De bevindingen van dit jaar: de hoeveelheid bomen daalde van 2016 tot 2020 met een half procent. Hoewel er minder bossen werden gekapt dan in de jaren ervoor, blijft vooral de aanplant van nieuw bos achter. En dat is een probleem, want bomen zijn een uitstekende manier om klimaatverandering tegen te gaan.

Bos planten voor klimaat

Niet voor niets zijn er over de hele wereld ‘compensatiebossen’ in aanbouw: bomen planten om de CO2-uitstoot te compenseren van het vliegen of een pakketje bezorgen. Ook in Nederland zijn er bosprojecten voor het klimaat. Maar deze zijn niet omvangrijk genoeg om de ontbossing in ons land tegen te gaan.

Wel ziet Wageningen een mogelijke kentering. In 2020 werden met een Bossenstrategie plannen maakt voor de toekomst van Nederlandse bossen. In 2030 moet Nederland volgens deze plannen 10 procent meer bos hebben. De nieuwste cijfers laten zien dat dat een taak van jewelste gaat worden: er moet 37.000 hectare aan bos bij, ruim 55.000 voetbalvelden. In negen jaar tijd.

...etc.etc.etc.....

Poezenmeisje

Poezenmeisje

27-04-2024 om 13:15 Topicstarter

Cijfertjes zijn leuk, je kunt er veel kanten mee op.

Uit het bovenstaande artikel (Deze man zit nu toch bij BBB?)

Nederland voedt niet de wereld, maar de wereld voedt Nederland.”, verklaart CBS-woordvoerder Cor Pierik. „Het eerste beklijft, maar andersom niet. Weinigen weten ook dat de wereld Nederland voedt. Echter, 60 procent van wat wij importeren, wordt door de Nederlander geconsumeerd. We zijn dus niet alleen export maar ook import georiënteerd.”

Overigens ligt de landgebruikvoetafdruk van de totale Nederlandse consumptie op 10,4 miljoen hectare of wel 0,6 hectare per Nederlander. Opvallend feit is dat elke Nederlander een bosrijk achtertuintje nodig heeft van bijna 2800 vierkante meter om te voorzien in de hout- en papierconsumptie. Dat is 4,75 miljoen hectare; bijna twee keer zoveel als voor de consumptie van voedsel en ruim 2,5 keer meer hectares als voor de productie van vlees.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

27-04-2024 om 13:22 Topicstarter

FB-IMG-1714216845370.jpg

Wat ik zonet las:

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Buitenland/gevluchte-oekra%C3%AFners-weigeren-te-vechten-voor-corrupt-land/ar-AA1nLitd?ocid=mailsignout&pc=U591&cvid=62ee3471dc4d4dd2b458686b49c20540&ei=18
..........
De Oekraïense autoriteiten proberen met heel wat handigheden Oekraïners te overtuigen om alsnog te komen vechten. Zo mogen Oekraïense mannen in het buitenland tot 18 mei hun verlopen paspoort niet verlengen, krijgen ze van hun ambassade ook geen nieuw paspoort meer, noch kunnen ze andere officiële documenten zoals huwelijksakten aanvragen. Ook de dienstplicht werd recent verlaagd van 27 tot 25 jaar. Met al deze maatregelen hoopt Oekraïne een deel van het half miljoen soldaten te vinden die nodig zijn in de strijd tegen de Russen.

"Ons land is in oorlog. Een verblijf in het buitenland ontheft een burger niet van zijn of haar plichten tegenover het thuisland", stelt minister van Buitenlandse Zaken Dmytro Kuleba klaar en duidelijk op X.
..........

Fleurtje_5 schreef op 27-04-2024 om 13:49:

Wat ik zonet las:

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Buitenland/gevluchte-oekra%C3%AFners-weigeren-te-vechten-voor-corrupt-land/ar-AA1nLitd?ocid=mailsignout&pc=U591&cvid=62ee3471dc4d4dd2b458686b49c20540&ei=18
..........
De Oekraïense autoriteiten proberen met heel wat handigheden Oekraïners te overtuigen om alsnog te komen vechten. Zo mogen Oekraïense mannen in het buitenland tot 18 mei hun verlopen paspoort niet verlengen, krijgen ze van hun ambassade ook geen nieuw paspoort meer, noch kunnen ze andere officiële documenten zoals huwelijksakten aanvragen. Ook de dienstplicht werd recent verlaagd van 27 tot 25 jaar. Met al deze maatregelen hoopt Oekraïne een deel van het half miljoen soldaten te vinden die nodig zijn in de strijd tegen de Russen.

"Ons land is in oorlog. Een verblijf in het buitenland ontheft een burger niet van zijn of haar plichten tegenover het thuisland", stelt minister van Buitenlandse Zaken Dmytro Kuleba klaar en duidelijk op X.
..........

Ik vind het eerlijk gezegd niet heel gek. Ik zou ook gaan vechten voor Nederland, of iig me nuttig maken waar het kan en nodig is.


https://www.ad.nl/buitenland/nieuwe-tactiek-oekrainers-melden-zich-zelf-bij-het-leger-en-vergroten-zo-hun-overlevingskansen~a6248b66/

Ze weten dat het er uiteindelijk toch van komt, dus veel Oekraïners melden zich vrijwillig bij het leger. Dat is slim ook, want het geeft ze de kans de beste eenheid met de meest ervaren commandant uit te kiezen. Andriy uit Kyiv is een van die vrijwilligers. ,,Oorlog is soms als het oversteken van een drukke weg. Wie slim en voorzichtig is, blijft in leven.”

Gebruikersnaaminvullen schreef op 27-04-2024 om 13:52:

[..]

Ik vind het eerlijk gezegd niet heel gek. Ik zou ook gaan vechten voor Nederland, of iig me nuttig maken waar het kan en nodig is.


https://www.ad.nl/buitenland/nieuwe-tactiek-oekrainers-melden-zich-zelf-bij-het-leger-en-vergroten-zo-hun-overlevingskansen~a6248b66/

Ze weten dat het er uiteindelijk toch van komt, dus veel Oekraïners melden zich vrijwillig bij het leger. Dat is slim ook, want het geeft ze de kans de beste eenheid met de meest ervaren commandant uit te kiezen. Andriy uit Kyiv is een van die vrijwilligers. ,,Oorlog is soms als het oversteken van een drukke weg. Wie slim en voorzichtig is, blijft in leven.”


Ik zou ook voor ons land willen vechten als ik dat kon. Maar geld dat niet voor de meesten? Hoeveel gezonde sterke mannen zitten er in Nederland, Duitsland of België terwijl hun land hen goed zou kunnen gebruiken voor bescherming of voor opbouw van hun land? Niet iedereen wil het risico nemen, vooral niet als ze kleine kinderen hebben. Dan moet ons leger daar 'de vrede gaan bewaren'.

Maar dat geld ook voor verplegers en artsen die voor heel veel geld naar een westers land gaan terwijl in hun land dan te weinig personeel is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.