Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Poezenmeisje schreef op 28-10-2024 om 15:58:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ruud_Koopmans?origin=serp_auto

Ruud Koopmans vind ik ook zeer goed onderlegd.

Inderdaad.

In de column die ik vanochtend noemde gaat het ook over Ruud Koopmans. Had je de link kunnen openen en de column kunnen lezen?

Klein stukje uit die column:

In Nederland heb je enkele migratie-deskundigen. Wie Leo Lucassen belt, krijgt een verhaal waarin de voordelen van migratie vooropstaan en de nadelen worden gerelativeerd. Wie Hein de Haas belt, krijgt een inzicht in wereldwijde migratiebewegingen en de vaste opmerking dat migratie ‘van alle tijden is’, waarmee hij bedoelt dat beleid er maar beperkt invloed op heeft. Wie Ruud Koopmans belt, krijgt een kritische kijk op migratie en ideeën over beleid dat mogelijk wél invloed heeft. Sinds kort is er een deskundige bijgekomen: Jan van de Beek, die net een boek uit heeft waarin hij stelt dat het Nederlandse migratiebeleid totaal is mislukt, en de grenzen vrijwel dicht moeten.

.........etc.etc.etc...........

Zelfs landen die de vluchtelingen letterlijk doodschieten zoals Saudi-Arabië houden de vluchtelingen niet buiten. Dus fort Europa is inderdaad een utopie. https://nos.nl/artikel/2487428-rapport-honderden-migranten-gedood-door-saudi-arabie-bij-systematische-aanvallen

Poezenmeisje

Poezenmeisje

28-10-2024 om 20:02 Topicstarter

De artikelen van Limburger.nl kan ik niet lezen, betaalmuur. EW meestal wel, maar ik zat op mijn werk (erg lang artikel) en heb net thuos gegeten. Nu nog naar de sportschool.

Ik ga het straks rustig lezen. 😊

Fleurtje_5 schreef op 28-10-2024 om 19:23:

[..]

Inderdaad.

In de column die ik vanochtend noemde gaat het ook over Ruud Koopmans. Had je de link kunnen openen en de column kunnen lezen?

Klein stukje uit die column:

In Nederland heb je enkele migratie-deskundigen. Wie Leo Lucassen belt, krijgt een verhaal waarin de voordelen van migratie vooropstaan en de nadelen worden gerelativeerd. Wie Hein de Haas belt, krijgt een inzicht in wereldwijde migratiebewegingen en de vaste opmerking dat migratie ‘van alle tijden is’, waarmee hij bedoelt dat beleid er maar beperkt invloed op heeft. Wie Ruud Koopmans belt, krijgt een kritische kijk op migratie en ideeën over beleid dat mogelijk wél invloed heeft. Sinds kort is er een deskundige bijgekomen: Jan van de Beek, die net een boek uit heeft waarin hij stelt dat het Nederlandse migratiebeleid totaal is mislukt, en de grenzen vrijwel dicht moeten.

.........etc.etc.etc...........

Voor wie geïnteresseerd is in die discussie: er is recent veel over geschreven op GeenStijl. Heel in het kort: Jan van de Beek heeft een boek geschreven (quote: "... Maar nu is er eindelijk een boek dat de feiten boven water haalt. In Migratiemagneet Nederland zet Dr. Jan van de Beek (wiskundige én cultureel antroposoof, gepromoveerd op het onderwerp migratie – hij weet dus écht iets over cijfers en culturele verschillen!) de harde cijfers op een rij, zonder emotie of ideologie. Hij analyseert de kosten en baten van migratie op een manier die nog niet eerder zo gedetailleerd is gedaan....") 

Leo Lucassen heeft commentaar op dat boek gegeven, maar zijn reactie werd betwist. Vervolgens vertrok Lucassen van Twitter "...Wegens baggeroverschot ben ik hier voorlopig even weg. Einde dienstmededeling...."

De linkjes naar vorige items m.b.t. deze discussie kan je ook terugvinden via deze link:

https://www.geenstijl.nl/5179558/leo-lucassen-gespot-op-vreemde-website-in-derde-kwartaal-kwart-minder-asielaanvragen-dan-vorig-jaar

De analyse van Jan van Beek kan best ook waar zijn, maar een analyse is nog geen oplossing.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

30-10-2024 om 13:36 Topicstarter

https://www.rtvnoord.nl/politiek/1230686/rechter-coa-moet-gemeente-westerwolde-50000-euro-betalen-voor-iedere-dag-dat-er-teveel-mensen-in-ter-apel-zitten

De uitspraak in Kort Geding:

50.000 euro dwangsom per dag(deel) dat er meer dan 2.000 mensen op het terrein zijn, ongeacht het tijdstip met een maximum van 5 miljoen euro. 

Publicatie volgt nog.

Ik heb pas vanaf 13:25 uur mee kunnen luisteren, maar de voorzieningenrechter heeft volgens mij vrijwel alle bezwaren van de COA van tafel geveegd.

Heel fijn dat het ongeacht het tijdstip is. Al vrees ik dat de gemeente zelf moet gaan tellen als ze eerlijke cijfers willen.

Uiteindelijk is het de belastingbetaler die het kan betalen.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 30-10-2024 om 15:16:

Of onze minister gaat eindelijk eens aan het werk. Het is Westerwolde natuurlijk niet om de dwangsom te doen.

Of het COA gaat het geld besteden aan locaties, al dan niet permanent. 

Vorig jaar groeide het COA van circa 51.700 naar 64.400 opvangplekken. Met de huidige inzichten stijgt de behoefte naar 96.000 opvangplekken eind 2024.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 30-10-2024 om 15:46:

Of het COA gaat het geld besteden aan locaties, al dan niet permanent.

Dat is nu precies de bedoeling van die dwangsom.
Overigens gaat het natuurlijk niet alleen om het COA dat door de minister aangestuurd wordt. Het gaat ook om bijvoorbeeld de IND die meer prioriteit geeft aan het beoordelen van verzoeken van arbeidsmigranten en hun gezinnen dan aan de beoordeling van asielverzoeken.
https://ind.nl/nl/asiel-laatste-ontwikkelingen
Zelfs voor de asielzoekers die teruggestuurd kunnen worden volgens de Dublinregels, is de wachttijd tot het eerste gesprek 10 weken. Er staan nu zo'n 2000 Dublingevallen open. https://ind.nl/nl/over-ons/cijfers-en-publicaties/de-ind-in-cijfers

Maak die wachtlijst consequent 400 gevallen lager, en het Ter Apel probleem is opgelost.

Coa wordt niet aangestuurd, het is een zelfstandig bestuursorgaan, i.t.t. de ind. De ministeries zijn opdrachtgever en toezichthouder. 
Sinds een paar jaar loopt het aantal asielzoekers op, daar had het coa veel eerder op in moeten springen. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 30-10-2024 om 18:28:

Coa wordt niet aangestuurd, het is een zelfstandig bestuursorgaan, i.t.t. de ind. De ministeries zijn opdrachtgever en toezichthouder.
Sinds een paar jaar loopt het aantal asielzoekers op, daar had het coa veel eerder op in moeten springen.

Het UWV is ook een ZBO, toch wordt toch echt minister van Hijum aangesproken als het daar een chaos is. Want de overheid bepaalt wel alle randvoorwaarden waaronder ZBO's hun werk moeten doen.

(en bij sommige ZBO's heeft de overheid meer invloed dan bij anderen. Zo wordt het functioneren van het COA direct beïnvloed door het functioneren van de IND (geen ZBO). Door wetgeving, zoals de spreidingswet, en de wet de de huisvesting van statushouders regelt.)

Poezenmeisje

Poezenmeisje

30-10-2024 om 20:17 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 30-10-2024 om 15:16:

Linksom of rechtsom betaalt die het al. Nu is de vraag HOE het belastinggeld besteed gaat worden.

Daglichtlamp schreef op 30-10-2024 om 16:27:

[..]

Dat is nu precies de bedoeling van die dwangsom.
Overigens gaat het natuurlijk niet alleen om het COA dat door de minister aangestuurd wordt. Het gaat ook om bijvoorbeeld de IND die meer prioriteit geeft aan het beoordelen van verzoeken van arbeidsmigranten en hun gezinnen dan aan de beoordeling van asielverzoeken.
https://ind.nl/nl/asiel-laatste-ontwikkelingen
Zelfs voor de asielzoekers die teruggestuurd kunnen worden volgens de Dublinregels, is de wachttijd tot het eerste gesprek 10 weken. Er staan nu zo'n 2000 Dublingevallen open. https://ind.nl/nl/over-ons/cijfers-en-publicaties/de-ind-in-cijfers

Maak die wachtlijst consequent 400 gevallen lager, en het Ter Apel probleem is opgelost.

WAar haal je die mensen vandaan om die wachtlijsten in te korten? Vrijwel iedere branche in Nederland kampt met tekorten. Bij het CBR is het streven een wachttijd van 8 weken, dat is sinds corona al niet meer gehaald. Op sommige plaatsen nu zelfs 6 maanden. 

Ziekenhuizen hebben ook enorme wachtlijsten, huizen, verzorgingshuizen, kinderopvang, noem het maar op. Ja dat zijn fouten gemaakt door de politiek maar ik denk niet dat het alleen door de politiek komt. Je kunt simpelweg niet een blik mensen opentrekken om tekorten weg te werken. Was het maar zo'n feest. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.