Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Het gaat vooral om de vraag in hoeverre mensen zich realiseren hoe groot de snelheid is waarmee de bevolking wijzigt: bij de vier traditionele immigratielanden is dat in een heel ander tempo gegaan dan nu aan de orde is. Zie een vergelijking 2016 - 2020 - 2024.

vier traditionele immigratielanden, resp. aantal inwoners in 2016.2020.2024
1.283.235 - 1.348.395 - 1.446.085   (2024: waarvan 757.772 in NL geboren)
overig niet westers
813.357 - 1.043.665 - 1.878.019

Kan je hier allemaal nakijken: 1972 tot en met 2022 (wel even "overig niet westers' aanvinken + alle kalenderjaren) 
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/70787ned/table
en voor 2024: (buiten NL en buiten Europa aanvinken en Totaal Geboorteland)
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/85384NED/table

2000 Totaal NW 1.408.767 waarvan 427.945 overig NW (30.38 %)
2024 Totaal NW 3.324.101 waarvan 1.878.019 overig NW (56.49 %)

felija schreef op 10-10-2024 om 21:19:

[..]

Ongelofelijk, het komt echt over als je superieur voelen boven een ander volk, andere cultuur, omdat je toevallig Nederlander bent. Op de wereldbol moet je ons met een vergrootglas zoeken.

We zijn allemaal mensen.

Ik snap dat superioriteitsgevoel ook niet nee. Nergens voor nodig.

felija schreef op 10-10-2024 om 21:20:

[..]

Echt fijn dat je dit zo benoemt, zouden meer mensen moeten doen.

Of het is gewoon te allen tijde je uitgangspunt dat minstens 80 tot 90 % van alle mensen niets anders wil dan gewoon een zo normaal mogelijk leven leiden en zich daar ook voor wil inzetten en inspannen. Maar ook dat je aan alle mensen dezelfde eisen stelt en hun acties hetzelfde beoordeelt, zónder bepaalde groepen voor te trekken en zonder bepaalde groepen te beschouwen als 'hulpbehoevend' alsof zij niet voor zichzelf kunnen opkomen. 

Immigratie is van alle tijden; is ook in het verleden altijd aan de orde geweest. Alleen, toen trokken mensen (om welke reden dan ook) weg uit gebied A  en begonnen een nieuw leven in gebied B. Op eigen kracht. Zonder al die 'hulp' waar nu een hele industrie van is gemaakt. 

En in geval van oorlog in een buurland werden speciale maatregelen getroffen totdat mensen (bijvoorbeeld een groot deel van de ruim 1 miljoen Belgische vluchtelingen in 1914) weer terug konden keren naar hun eigen land. In dat geval heb je iets aan een 'goede buur'. Dat wil niet zeggen dat je een 'verre vriend' niet zou moeten helpen, maar 'van hoe verder de vriend' des te kleiner de kans dat je kan verwachten dat diens normen en waarden naadloos aansluiten bij de cultuur waar diegene in terecht komt (want daar ging het over, over normen en waarden). 

De kans dat dat allemaal goed gaat (of komt) is groter naarmate de verhoudingsgetallen beter op elkaar afgestemd zijn en/of het tempo waarin veranderingen plaats vinden enigszins geleidelijk verloopt. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

10-10-2024 om 22:52 Topicstarter

Nicole123 schreef op 10-10-2024 om 21:10:

[..]

Dan denken we hier ongeveer hetzelfde over.

Wat vind je dan van de uitspraak "Getalsmatig gaan we het sowieso verliezen met onze normen en waarden.", onderbouwd met cijfers van de hoeveelheid mensen die oorspronkelijk afkomstig zijn uit Suriname, de Antillen, Turkije en Marokko? Ik neem aan dat je niet instemt met het idee dat jouw normen en waarden anders zijn dan en minderwaardig aan die van de 'Echte Nederlander'? Ik ga er vanuit dat je jezelf gewoon ook bij de 'wij Nederlanders' vind horen, toch? En terecht wat mij betreft.

Mijn normen en waarden liggen anders dan die in het huidige Iran, van waaruit momenteel enge tentakels over de wereld verspreid worden door de moellahs die de macht hebben gegrepen.

Meisjes worden vermoord omdat de modepolitie heeft bedacht dat ze niet zedig genoeg hun haren bedekt hebben.

Veel inwoners daar hopen op de terugkeer van hun koning, onder wiens vader ze een enorme modernisering doormaakten.

https://blauwbloed.eo.nl/royaltynieuws/hoe-gaat-het-met-pahlavi 

Ik ben bang voor de  denkbeelden die door de moellahs verspreid worden. Ze hebben veel geld en sturen vanuit Qatar veel moslims aan. Ook Amerikaanse universiteiten vangen hier een flinke pot geld van.

Maar wat voor verstand hebben de mensen die menen dat ze voor deze aardige versie van een geloofsbeweging moeten demonstreren? De aanjagers en ophitsers worden hiervoor betaald...

Poezenmeisje

Poezenmeisje

10-10-2024 om 23:01 Topicstarter

Mijn cultuur is de FreiKörperKultur oftewel het naturisme.
Ik praktiseer dat thuis en op aangewezen geschikte plaatsen. 

Lekker achter de voordeur en een ander jouw cultuur niet opdringen. Mijn borsten en billen toon ik niet in het openbaar.

(Behalve die ene keer dat we vanaf de Franse camping het geitenpaadje naar de rivier hadden gemist. Na een kwartier lopen zei ik tegen mijn man dat we misschien op de rue départementale liepen. Gelukkig liggen die terreinen heel erg afgelegen).

Poezenmeisje schreef op 10-10-2024 om 22:52:

[..]

Mijn normen en waarden liggen anders dan die in het huidige Iran, van waaruit momenteel enge tentakels over de wereld verspreid worden door de moellahs die de macht hebben gegrepen.

Denk je dan dat ik wel voor de denkbeelden en acties van die moellahs ben? Die vind ik verschrikkelijk. Maar ik ben er tegen als men stelt dat mensen met buitenlandse roots (uit niet-Westerse landen, of het nou Suriname of Iran is, de Molukken of China) massaal dezelfde normen en waarden zouden hebben als die enge moellahs. Dat we mensen zoals jouw schoonzus en collega's ook niet meer binnen moeten willen laten in ons land, ook al worden ze met de dood bedreigd of vluchten ze voor oorlog. Omdat het enge mensen zouden zijn die anders zijn dan wij, nare dingen hierheen brengen en onze welvaart inpikken. Een collega van me komt uit Iran, anderen uit Marokko, Turkije, Zuid-Korea, de Filippijnen. Heel aardige mensen, niks mis mee, helemaal geen slechtere normen en waarden dan ik. Ik heb daarin dezelfde ervaringen als jij. Nogmaals, ik weet dat in Iran een verschrikkelijk regime heerst, daarin ben ik het helemaal met je eens. Juist daarom vind ik het belangrijk om mensen die daarvoor vluchten humaan onderdak te kunnen geven. 

felija schreef op 10-10-2024 om 18:55:

[..]

Inderdaad,.ik begrijp niets van die zelfverheerlijking van de Nederlanders en onze cultuur. Is het wat de boer niet kent, dat eet hij niet? Wat van elders komt, kan nooit veel soeps zijn? Andere culturen zijn per definitie eng en minderwaardig ofzo?


Nee, Nederlanders zijn vreselijk en andere culturen zijn goed. 

Poezenmeisje schreef op 10-10-2024 om 22:52:

[..]

Maar wat voor verstand hebben de mensen die menen dat ze voor deze aardige versie van een geloofsbeweging moeten demonstreren? De aanjagers en ophitsers worden hiervoor betaald...

Ook hierbij moet je onderscheid maken. Organisaties als IS, Hamas en Hezbollah zijn verschrikkelijk. Maar doe niet alsof elke demonstrant tegen de bombardementen op Gaza voor moslimterrorisme demonstreert. Dat doen ze niet, het overgrote deel demonstreert voor vrede en tegen de enorme hoeveelheden burgerslachtoffers. Plaats mensen niet in een hokje waar ze niet in horen.

Poezie schreef op 10-10-2024 om 23:30:

[..]

Nee, Nederlanders zijn vreselijk en andere culturen zijn goed.

Dat zegt niemand. Waarom kunnen culturen niet gewoon beide prima zijn of mooie en minder mooie kanten hebben?

Nicole123 schreef op 10-10-2024 om 23:31:

[..]

Dat zegt niemand. Waarom kunnen culturen niet gewoon beide prima zijn of mooie en minder mooie kanten hebben?

Lees de quote, daar staat het in.

Poezie schreef op 10-10-2024 om 23:35:

[..]

Lees de quote, daar staat het in.

Nee, daar staat het niet in. Daar staat in dat ze degenen die de Nederlandse cultuur zo verheerlijken boven andere culturen (ipv er gelijkwaardig aan vinden) niet begrijpt. Dat die mensen (de verheerlijkers, niet alle Nederlanders) een 'wat de boer niet kent dat eet hij niet' mentaliteit hebben.

Zilver_gray schreef op 10-10-2024 om 22:30:

[..]

Ik snap dat superioriteitsgevoel ook niet nee. Nergens voor nodig.

Het wel of niet goed aansluiten van culturen staat volgens mij helemaal los van wel of niet superieur voelen. 

Dat het in de basis gaat over wel/niet goed aansluiten bij de Nederlandse cultuur is m.i. logisch omdat het nu eenmaal over Nederland gaat. Maar dat een inwoner van land X verwacht dat mensen die zich in land X willen vestigen zich aanpassen aan de cultuur van land X, maakt niet dat je zomaar kunt stellen dat mensen zich "superieur" zouden voelen. Die zijn ook maar gewoon in dat land X geboren met die cultuur, gewoontes, normen en waarden, etc.  Beetje vreemd om dat mensen te gaan 'verwijten'.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

11-10-2024 om 07:26 Topicstarter

Stel dat alle Britten, Australiërs en Japanners die zich in Nederland bevinden links gaan rijden op de weg, dat moet je ook niet willen? 

"Ja maar dat is nu eenmaal hun cultuur" gaat dan ook niet op.

Luchtpost schreef op 11-10-2024 om 00:04:

[..]

Het wel of niet goed aansluiten van culturen staat volgens mij helemaal los van wel of niet superieur voelen.

Dat het in de basis gaat over wel/niet goed aansluiten bij de Nederlandse cultuur is m.i. logisch omdat het nu eenmaal over Nederland gaat. Maar dat een inwoner van land X verwacht dat mensen die zich in land X willen vestigen zich aanpassen aan de cultuur van land X, maakt niet dat je zomaar kunt stellen dat mensen zich "superieur" zouden voelen. Die zijn ook maar gewoon in dat land X geboren met die cultuur, gewoontes, normen en waarden, etc. Beetje vreemd om dat mensen te gaan 'verwijten'.

Ik vind het “vreemd” dat je in topic over asielzoekers telkens opnieuw met cijfers en lijstjes komt over Surinamers, Antilianen, Turken, Marokkanen etc. (veelal geboren in Nederland en/of hier al generaties lang wonend met een Nederlands paspoort dus Nederlanders) en deze aanduid als “niet westers” om bepaalde zaken aan de kaak te stellen, geen idee wat je er precies mee bedoelt maar vast niet positief.

Alsof deze groep eigenlijk geen gebruik zou mogen maken van bijvoorbeeld voorzieningen die voor westerse Nederlanders bedoeld zijn, want dan blijft er niet genoeg over voor de echte Nederlanders.

Deze groep er totaal andere normen en waarden op na houdt dan de Nederlanders, andere “culturen” die een bedreiging vormen voor de “onze”.

Dit zijn veelal mensen, die net als jij en ik een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij door gewoon mee te doen (zoals het hoort) door te studeren, te werken, te zorgen/ opvoeden etc net als de gemiddelde Nederlander met een westerse achtergrond.

Maar hoe dan ook zijn ze niet goed genoeg, want geen westerse achtergrond, en dus een bedreiging?!

En juist om dit te lezen in een topic die eigenlijk gestart was om “overlast” van een kleine groep asielzoekers te bespreken, vind ik dit “vreemd” alsof je blij bent je onderbuikgevoel ergens op dit forum kwijt te kunnen.

Dankbaar dat je je afschuw over “buitenlanders” al dan niet verpakt in mooie woorden en zorgvuldig samengestelde lijsten toch ten toon kan spreiden. 

De Nederlandse cultuur, voor mij hoort daar onze democratie bij als heel belangrijk onderdeel. Daar heb ik ook wel wel wat getallen bij.
https://www.verkiezingsuitslagen.nl/verkiezingen/detail/TK20231122
Inmiddels stemt een kwart van de kiezers op partijen die een einde willen maken aan de democratie zoals wij die kennen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.