Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Poezenmeisje schreef op 08-10-2024 om 11:41:

https://www.rtvnoord.nl/politiek/1220766/oldambt-zei-eerst-nee-tegen-opvang-maar-ging-toch-weer-door-de-knieen

...
Als Sikkema gevraagd wordt wat ze doet als het COA vanavond om 22.00 uur opnieuw belt, is ze een poosje stil. 'Ik vind dat we het niet nog een keer moeten doen', zegt ze uiteindelijk. En aarzelend voegt ze toe: 'Dan zeg ik nee'.
...

De lokale bestuurders doen voortdurend het werk van minister Faber. Het is schandalig.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

08-10-2024 om 11:57 Topicstarter

Twinski schreef op 08-10-2024 om 10:12:

[..]

Een bordje met de tekst 'ga weg, go home, partir, s'il vous plait, raus'? Het kan niet op met die stevige maatregelen.

wrong-way-go-back-ss-1920.jpg


Zoiets misschien?

Daglichtlamp schreef op 08-10-2024 om 11:49:

[..]

Zelfs die bordjes staan er nog niet.

Uit het hoofdlijnen akkoord: Ten eerste wordt de uitzonderingsbepaling van de Vreemdelingenwet 2000 (op grond van de artikelen 110 en 111) zo spoedig mogelijk geactiveerd.

We zijn inmiddels 98 dagen verder. Is zo spoedig mogelijk inmiddels niet voorbij?

Vind dat 100 dagen echt een beetje gezeur worden. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 08-10-2024 om 12:31:

[..]

Vind dat 100 dagen echt een beetje gezeur worden.

Gezien hoe kort kabinetten tegenwoordig zitten, is 100 dagen vrijwel niets doen heel erg lang.

Niet ongewoon Rutte 3 had in die periode ook maar 1 wet afgeschaft.
https://nos.nl/artikel/2214946-100-dagen-rutte-iii-weinig-wetten-wel-veel-werk-in-uitvoering



Hoe zagen eerdere 'honderd dagen' eruit?

Als je terugkijkt naar de Nederlandse kabinetten van de afgelopen vijftien jaar, vallen er twee op. Het kabinet Balkenende IV (2007-2010) gebruikte zijn eerste honderd dagen om het land in te gaan en met burgers te praten. Na die honderd dagen presenteerde het een 'beleidsprogramma'. Er kwam veel kritiek op de 'honderd-dagentour' van Balkenende: de oppositie verweet het kabinet dat het zelf geen plannen en ideeën had.

Bij het kabinet daarna, Rutte I (2010-2012), regende het de eerste honderd dagen juist persberichten en plannen. Dat kabinet viel wel al na anderhalf jaar.



Gebruikersnaaminvullen schreef op 08-10-2024 om 12:39:

Niet ongewoon Rutte 3 had in die periode ook maar 1 wet afgeschaft.
https://nos.nl/artikel/2214946-100-dagen-rutte-iii-weinig-wetten-wel-veel-werk-in-uitvoering

Maar dat is juist het punt, het gaat hier niet om normale wetgeving, maar over het gebruik van noodwetgeving. Rutte 3 had toch echt veel minder tijd nodig om noodwetgeving te gebruiken tijdens de coronacrisis.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 08-10-2024 om 12:31:

[..]

Vind dat 100 dagen echt een beetje gezeur worden.

Eens. Of anders gezegd: 2010 tot en met 2023 is 14 x 365 = 5.110 dagen. Daar kan je nog wat tijd van af halen wegens gevallen kabinetten e.d. Maar hoezo zou je dat in 100 dagen recht kunnen breien? 

Daglichtlamp schreef op 08-10-2024 om 12:49:

[..]

Maar dat is juist het punt, het gaat hier niet om normale wetgeving, maar over het gebruik van noodwetgeving. Rutte 3 had toch echt veel minder tijd nodig om noodwetgeving te gebruiken tijdens de coronacrisis.

Het komt op mij over als "kijk eens hoe slecht ze het doen in 100 dagen". Iedereen hier weet wel dat je, en velen met jou, niet gecharmeerd bent van de coalitie, maar dat hoeft toch niet keer op keer gezegd te worden?

Het is wat het is, en hoe het verder gaat is koffiedik kijken.

Nog een toevoeging over corona, dat was een pandemie, niet te vergelijken met nationale zaken.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 08-10-2024 om 13:26:

[..]

Het komt op mij over als "kijk eens hoe slecht ze het doen in 100 dagen". Iedereen hier weet wel dat je, en velen met jou, niet gecharmeerd bent van de coalitie, maar dat hoeft toch niet keer op keer gezegd te worden?

Het is wat het is, en hoe het verder gaat is koffiedik kijken.

Nog een toevoeging over corona, dat was een pandemie, niet te vergelijken met nationale zaken.

Helemaal eens dat je crisis die corona veroorzaakte niet kunt vergelijken met de opvangcrisis. Dat is denk ik ook mijn punt. Daarom lukte het voor de coronacrisis wel om met groot draagvlak in beide Kamers onverwijld noodwetgeving te gebruiken.

In dit geval laten de 100 dagen vooral zien dat er geen acute crisis is.

Hoe langer je wacht, hoe lastiger het te beargumenteren is dat je in eerste instantie de Kamers buiten spel zet.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 08-10-2024 om 12:31:

[..]

Vind dat 100 dagen echt een beetje gezeur worden.

Een beetje maar? Sommige zitten erbovenop en houden het zo goed bij, dat het alleen maar verbazing oproept. Blijkbaar zijn de verwachtingen hoog gespannen, terwijl ik denk dat de "erfenis" van het vorige kabinet nooit in een paar maanden kan worden opgelost. 

turven.webp?v=1223320


Op dit moment (NOS, NPO1) debat over antisemitisme
Zie ook: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2024/10/05/sterke-stijging-online-antisemitisme-sinds-7-oktober
(explosieve stijging aantal meldingen)

Luchtpost schreef op 08-10-2024 om 14:04:

Op dit moment (NOS, NPO1) debat over antisemitisme
Zie ook: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2024/10/05/sterke-stijging-online-antisemitisme-sinds-7-oktober
(explosieve stijging aantal meldingen)

Je bedoelt het vragenuurtje denk ik, vraag gesteld door Mirjam Bikker van de Christen Unie. Dank je, ga ik later vandaag even terugkijken.

Daglichtlamp schreef op 08-10-2024 om 11:49:

[..]

Zelfs die bordjes staan er nog niet.

Uit het hoofdlijnen akkoord: Ten eerste wordt de uitzonderingsbepaling van de Vreemdelingenwet 2000 (op grond van de artikelen 110 en 111) zo spoedig mogelijk geactiveerd.

We zijn inmiddels 98 dagen verder. Is zo spoedig mogelijk inmiddels niet voorbij?

Dat is waar. Het positieve is dat we straks wel de strengste maatregel hebben gehad. Snap ook niet dat die noodwet dan nog nodig is. De afschrikwekkende werking van zulke bordjes gaat nu al rond bij de mensensmokkelaars.

Daglichtlamp schreef op 08-10-2024 om 14:10:

[..]

Je bedoelt het vragenuurtje denk ik, vraag gesteld door Mirjam Bikker van de Christen Unie. Dank je, ga ik later vandaag even terugkijken.

Daglichtlamp, ik denk niet dat je het vervelend bedoeld, maar probeer alsjeblieft niet overal op te wijzen. Geef andere aub een beetje vrijheid, zonder dat je (weer) een verbeterpuntje aandraagt.

Het valt mij op dat je als een dirigent gedraagt, door forummurs te wijzen op elk detail, een aanvulling geeft en/of iemand naar andere topics verwijst. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 08-10-2024 om 13:26:

[..]

Het komt op mij over als "kijk eens hoe slecht ze het doen in 100 dagen". Iedereen hier weet wel dat je, en velen met jou, niet gecharmeerd bent van de coalitie, maar dat hoeft toch niet keer op keer gezegd te worden?

Het is wat het is, en hoe het verder gaat is koffiedik kijken.

Nog een toevoeging over corona, dat was een pandemie, niet te vergelijken met nationale zaken.

Herhaling is belangrijk. Ik tel ook genoeg verwijten naar andere politici in dit topic. We zijn nu eenmaal in blijde verwachting van het 'strengste asielbeleid ooit'. Na 100 dagen hadden ze toch wel een klein succesje mogen boeken? Tot nu toe stuurt Faber brieven naar de verkeerde en laat ze de gemeentes stikken. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.