Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Fleurtje_5 schreef op 28-09-2024 om 15:05:

[..]


Tuurlijk. Maar als er geen geld meer is voor het appartementje in een verzorgingstehuis voor de oudere hulpbehoevende dame of meneer (waar de bewoner zelf huur voor betaalde). En premier Rutte zei dat ze aan zelfredzaamheid moesten doen. Langer in eigen huis blijven wonen. Het participatie pannetje soep. Hopen dat de buurman een pannetje soep voor je maakt. Dan vind ik dat best ernstig en denk ik 'soheey we zitten behoorlijk krap. We moeten elk dubbeltje omdraaien'.

Hoe leg je het dan uit als sterke gezonde mannen dat appartementje wel krijgen, plus een flinke zakcent. En de rest van zijn familie mag ook nog nakomen. En die worden dan opgevangen in een van de luxe hotels of vakantieparken.

En als die gezonde sterke mannen uit veilige landen geen huis krijgen maken ze problemen in Ter Apel Budel Maarheeze etc.

Waarom zorgt het land van herkomst niet beter voor hun eigen burgers? En waarom vond onze goedlachse premier dat er geen plaats meer was voor een verzorgingstehuis voor onze hulpbehoevenden?

AFSCHUIVEN dus.

Fijn dat je het met mij eens bent. Het is idd onze eigen rotzooi. Hoofdletters zijn niet nodig hoor. We weten allemaal toch dat buitenlanders de schuld krijgen?

Daglichtlamp schreef op 28-09-2024 om 16:17:

[..]

Interessante cijfers. Voor stoornissen in de kindertijd geld weer dat de aantallen per 100.000 inwoners voor Nederlandse achtergrond 927 is, en met migratieachtergrond 450. Bipolair Nederlandse achtergrond 221, migratieachtergrond 195. Dus het hangt er ook vanaf waar je naar kijkt.

Overigens komen GGZ- diagnoses ook veel meer voor bij lagere inkomensgroepen: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/84857NED/table?dl=AD6E2 Migranten vallen vaker in de lagere inkomensingroepen.

Waar je ook op moet letten is dat in deze tabellen alleen mensen opgenomen zijn die zorg ambulant kregen of maximaal een jaar opgenomen waren. Wellicht krijgen autochtonen sneller gewoon een definitieve plek als ze ongeneeslijk psychisch ziek zijn en vallen ze daardoor uit deze tabel.

Natuurlijk. De meeste immigranten komen pas ná hun kindertijd naar Nederland toe c.q. zijn gekomen. Dus per 100.000 immigranten zijn er minder mensen met stoornissen in de kindertijd. 


Kijk anders ook hier even: Basisverzekering (zvw) kosten per persoon naar herkomst, m/v, leeftijd. Bijvoorbeeld (euro per jaar in 2022) leeftijd 1-5 jaar 

man: NL 1.596, Marokkaans 2.105, Turks 2.282 en 

vrouw: NL 1.242, Marokkaans 1.660, Turks 1.688

En bijv. 70-75 jaar, man: NL 5.629, Marokkaans 6.001, Turks 6.774 en 

vrouw 70-75 jaar: NL 4.887, Marokkaans 5.922, Turks 5.972 

En bij de vrouwen 80-85 jaar zijn de meerkosten per jaar in euro's t.o.v. NL vrouwen in de 4 grote herkomstgroepen: +688, +1784, +1533,+1156. Dus laten we nu niet net doen alsof de stijgende zorgkosten alleen zo aan de oudere/NL bevolking liggen.


Wil je mee weten (2014-2023) over de Ervaren gezondheid, zorggebruik en leefstijl bij kinderen tot 12 jaar (niet naar herkomst), dan kan ikje dit document aanraden: 

Geen wonder dat de zorgkosten alsmaar stijgen; ook bij kinderen zie je een forse stijging in zorggebruik. 

Luchtpost schreef op 28-09-2024 om 18:06:

[..]

Natuurlijk. De meeste immigranten komen pas ná hun kindertijd naar Nederland toe c.q. zijn gekomen. Dus per 100.000 immigranten zijn er minder mensen met stoornissen in de kindertijd.

OOk

man: NL 1.596, Marokkaans 2.105, Turks 2.282 en

vrouw: NL 1.242, Marokkaans 1.660, Turks 1.688

En bijv. 70-75 jaar, man: NL 5.629, Marokkaans 6.001, Turks 6.774 en

vrouw 70-75 jaar: NL 4.887, Marokkaans 5.922, Turks 5.972

En bij de vrouwen 80-85 jaar zijn de meerkosten per jaar in euro's t.o.v. NL vrouwen in de 4 grote herkomstgroepen: +688, +1784, +1533,+1156. Dus laten we nu niet net doen alsof de stijgende zorgkosten alleen zo aan de oudere/NL bevolking liggen.


Wil je mee weten (2014-2023) over de Ervaren gezondheid, zorggebruik en leefstijl bij kinderen tot 12 jaar (niet naar herkomst), dan kan ikje dit document aanraden:

Geen wonder dat de zorgkosten alsmaar stijgen; ook bij kinderen zie je een forse stijging in zorggebruik.

Ook hier geldt dat het de  vraag is of dat dit komt omdat het migranten zijn, of omdat deze groep vaak ook samenvalt met de lagere inkomensgroepen die een hoger zorgverbruik hebben.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2538792-zorgkosten-stijgen-in-sommige-gemeenten-veel-harder-dan-in-andere

Daglichtlamp schreef op 28-09-2024 om 18:11:

[..]

Ook hier geldt dat het de vraag is of dat dit komt omdat het migranten zijn, of omdat deze groep vaak ook samenvalt met de lagere inkomensgroepen die een hoger zorgverbruik hebben.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2538792-zorgkosten-stijgen-in-sommige-gemeenten-veel-harder-dan-in-andere

In dat NOS artikel staat toch helemaal niets nieuws? Het is ook niet zo dat alle autochtone Nederlanders zijn opgegroeid in een villa met zwembad; een groot deel van hen woonde in dezelfde portiekwoningen. In een tijd dat iedereen nog rookte. En gewoon buitenspelen was de norm (niet lid zijn van een sportvereniging). 

Dus altijd maar weer diezelfde argumenten aanvoeren zoals de sociaal economische status... het is voor niemand verboden om te werken en/of een extra opleiding te volgen zodat je je positie kan verbeteren. 

Wat een écht interessant onderzoek zou zijn is een onderzoek per sociaaleconomische klasse en daarbinnen naar migratieachtergrond. Pas dan zégt de uitslag iets. 

Hoe dan ook, de GGZ kosten zie ik, met de komst van veel mensen uit vluchtelingenlanden, niet zo snel afnemen. Zéker niet als de sociaaleconomische klasse zo bepalend is voor de mate van het zorggebruik.   

Maar niemand hier beweert dat de grote problemen in Nederland (woningnood, kwaliteit onderwijs, GGZ wachtlijsten, te weinig zorg voor ouderen, etc) massaal veroorzaakt worden door (de instroom van) asielzoekers. Toch?

Luchtpost schreef op 28-09-2024 om 15:54:

[..]

Dat ligt niet aan de autochtone Nederlander die zo vaak een beroep zou doen op de GGZ zorg. Onderaan een linkje naar de cijfers (2015-2021) van de persoenen met DBC gefinancierde GGZ zorg naar herkomst, m/v, en leeftijdsgroep. Men noemt de aantallen per 100.000 inwoners. Nu zijn nog alleen de 4 reguliere immigratie landen uitgewerkt naar herkomst; de aantallen m.b.t. de inwoners uit vluchtelingenlanden zijn hier nog niet inn meegenomen.

Voorbeeld 2021: (zie categorie D - Schizofrenie e.a. psychotische stoornissen) in de groep 18-65 jaar.

Nederlands man 432, vrouw 257 (per 100.000 inwoners) - Marokkaans man 1696, vrouw 571 - Antilliaans man 1851, vrouw 811 - Surinaams man 1674, vrouw 877 - Turks man 1034, vrouw 453. Voor wie interesse heeft, alle cijfers hier:




Waar ligt dat aan?

Daglichtlamp schreef op 28-09-2024 om 16:04:

[..]

Moeten we dit echt nog een keer uitleggen? Noodopvang is 2 à 3 keer zo duur als reguliere asielopvang.


Noodopvang is toch als er verder geen opvang mogelijk is dan een hotel of vakantiepark. Toch?

Moet ik uitleggen wat dat betekend?

Luchtpost schreef op 28-09-2024 om 16:23:

Ik vraag mij bij die discussies over 'niet in het gras mogen slapen en dus (?) moet Nederland maar dure hotels en zo voor hen regelen en betalen" altijd af waar die mensen dan gisteren en eergisteren nog hebben geslapen?

Is het per touringcar afleveren bij Ter Apel soms tevens 'het einde van het duurbetaalde arrangement van de mensensmokkelaars'?
Het is immers niet zo dat zij met hun rugzakje om, nog net de laatste stappen van hun voetreis vanuit het herkomstland in Ter Apel zetten. Zij stappen daar allemaal kwiek en met hun mobieltje in hun hand de bus uit. Waar sliepen zij gisteren?


Dat vraag ik me dus ook af.

Nicole123 schreef op 28-09-2024 om 22:52:

Maar niemand hier beweert dat de grote problemen in Nederland (woningnood, kwaliteit onderwijs, GGZ wachtlijsten, te weinig zorg voor ouderen, etc) massaal veroorzaakt worden door (de instroom van) asielzoekers. Toch?

Met al deze al bestaande problemen in Nederland lijkt het me niet verstandig om heel veel mensen van buitenaf hier op te nemen. Dan worden deze al bestaande problemen nog erger. En mensen van buitenaf zullen naar verwachting ook meer een beroep gaan doen op voorzieningen en woningen waar nu al een tekort aan is. Lijkt me niet bevorderlijk voor het oplossen van deze al bestaande problemen om veel mensen van buitenaf ook nog eens op te nemen hier. 

Poezenmeisje schreef op 28-09-2024 om 16:23:

Het COA heeft 70.000 euro mogen aftikken aan Ter Apel voor illegale overnachtingen in brandgevaarlijke keten. (Denk aan de Schipholbrand destijds, met een aantal doden ten gevolg).

https://www.rtvnoord.nl/politiek/1216352/coa-tikt-70000-euro-af-voor-gebruik-portacabins-bij-aanmeldcentrum

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Schipholbrand

 

11 doden ten gevolge van iemand die met sigaret (?) in cel 11 op bed lag. Maar een forensisch branddeskundige (niet betrokken bij het onderzoek) dacht dat de brand niet in cel 11 was ontstaan maar naast cel 11, en dat de bewoner van cel 11 dat het eerste had gemerkt.

Quote van herdenking Schipholbrand:

Na onderzoek moesten twee ministers aftreden. Het eerste slachtoffer van de brand werd vervolgd, gedeporteerd naar Libië en vrij gesproken door de Hoge Raad.

En:

https://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/jarenlang-geklungel

Twinski schreef op 28-09-2024 om 17:01:

[..]

Nee. Is protesteren tegen bezuinigingen tegenwoordig een vereiste dan?


Helemaal geen vereiste.

Vind het alleen hypocriet als je bij het een wel protesteert, en dat je dat bij het andere (wat hard nodig was) nooit deed.

Twinski schreef op 28-09-2024 om 17:06:

[..]

Fijn dat je het met mij eens bent. Het is idd onze eigen rotzooi. Hoofdletters zijn niet nodig hoor. We weten allemaal toch dat buitenlanders de schuld krijgen?


Je snapt alleen niet wat ik bedoel. 

Ook dat laatste is niet wat ik schreef. Als je maar twee dubbeltjes hebt, kun je die dubbeltjes maar twee keer uit geven. Als jij de deur sluit voor een oudere dame als zij aanklopt omdat ze één dubbeltje nodig heeft, vind ik het best wel discriminatie als je die deur open maakt voor een gezonde kerel (ONGEACHT AFKOMST) uit een veilig land, en hem twee dubbeltjes geeft, terwijl die net zo goed in het veilige land van herkomst aan de toekomst van zijn land kan werken.


Fleurtje_5 schreef op 29-09-2024 om 10:17:

[..]


Helemaal geen vereiste.

Vind het alleen hypocriet als je bij het een wel protesteert, en dat je dat bij het andere (wat hard nodig was) nooit deed. 


Representatieve democratie is goed genoeg op dit moment. Bij het mogelijk afglijden naar autocratisch bestuur zal ik misschien wel gaan protesteren.  

Waarom haal je dit er eigenlijk bij? Is een andere mening soms een protest bij jou? En inconsequent zijn is nog geen hypocrisie. Verschillen zitten er in o.a.intentionaliteit, verwijtbaarheid en potentiële voorinformatie.

Fleurtje_5 schreef op 29-09-2024 om 10:26:

[..]


Je snapt alleen niet wat ik bedoel.

Ook dat laatste is niet wat ik schreef. Als je maar twee dubbeltjes hebt, kun je die dubbeltjes maar twee keer uit geven. Als jij de deur sluit voor een oudere dame als zij aanklopt omdat ze één dubbeltje nodig heeft, vind ik het best wel discriminatie als je die deur open maakt voor een gezonde kerel (ONGEACHT AFKOMST) uit een veilig land, en hem twee dubbeltjes geeft, terwijl die net zo goed in het veilige land van herkomst aan de toekomst van zijn land kan werken.


Bedankt voor de uitleg, maar wie zegt dat er maar twee dubbeltjes zijn en 2 mensen om te verdelen. Er zijn heel veel dubbeltjes en niet zoveel mensen hier in Nederland. In andere landen is dat andersom.

Twinski schreef op 29-09-2024 om 10:44:

[..]

Bedankt voor de uitleg, maar wie zegt dat er maar twee dubbeltjes zijn en 2 mensen om te verdelen. Er zijn heel veel dubbeltjes en niet zoveel mensen hier in Nederland. In andere landen is dat andersom.


Je kan er ook vier stuivers van maken.

Situatie blijft hetzelfde: Men sluit de deur voor een oudere vrouw als ze twee stuivers nodig heeft, maar opent de deur voor een sterke gezonde kerel als die vier stuivers vraagt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.