Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Daglichtlamp schreef op 27-09-2024 om 19:27:

[..]

Ik heb ook geen twitter, daarom vroeg ik het hier

Je kunt gewoon via je browser kijken wat iemand op X plaatst, daar hoef je er niet zelf voor op te zitten.

Even voor je gekeken: Wilders heeft recent vooral nogal algemene 'PVV is de grootste en doet het zo goed bij de kiezers!!!' en 'strengste asielbeleid ooit, leve Faber!!!' berichten geplaatst. Het enige echt inhoudelijke punt is dat hij tegen zijn eigen minister Madlener ingaat wat betreft tolheffing, geen specifieke dingen over asiel.

Goed interview met Mark Boumans, voorzitter van de tijdelijke VNG-commissie Asiel en Migratie. Hoe kan het dat bijna drie maanden na het aantreden van de minister van asiel en migratie de minister nog moet kennismaken met de landelijke regietafel? Dat klopt toch niet met het beweren dat er een crisis is die noodwetgeving vereist?
https://www.volkskrant.nl/binnenland/is-dit-een-gecreeerde-crisis-of-een-echte-vraagt-de-voorzitter-van-de-gemeentelijke-asielcommissie-zich-af~b1c28357/
Heeft u het gevoel dat u en minister Faber het eens zijn over die opdracht?
‘Dat spreekt ze wel uit. Maar het was vooral kennismaken en standpunten uitwisselen. Heel concreet werd het niet. Terwijl wij daar juist veel behoefte aan hebben. Onze belangrijkste zorg is dat het kabinet alle nadruk legt op het beperken van asielinstroom en denkt dat dit morgen gerealiseerd is, en te weinig aandacht heeft voor bestaande problemen. Neem de voorrangsregeling voor het huisvesten van statushouders. Minister Keijzer (Volkshuisvesting), die er ook was, bevestigde dat het kabinet hier vanaf wil. Maar blijven statushouders dan in een azc? Dat is onduidelijk.’

Houdt het kabinet met zo’n maatregel het opvangprobleem niet juist in stand, aangezien statushouders een kwart van de capaciteit in azc’s bezetten?
'Dat klopt. De vraag is of er een asielcrisis is of een systeemcrisis. Ik denk dat laatste – al kan mevrouw Faber daar niet zoveel aan doen. Er is enorm jojobeleid gevoerd: we openden azc’s met veel gedoe, om ze vervolgens weer met veel gedoe te sluiten. Dat geeft constant onrust. Ondertussen is er het afgelopen jaar ontiegelijk veel geld verbrast aan tijdelijke opvang.’

Het verbaasde Boumans dat na afloop van het gesprek in de media de suggestie kwam dat provincies bij toerbeurt asielzoekers moeten gaan opvangen. ‘Ik was compleet verrast. Het stond niet op de agenda en het is niet besproken. Bij het tassen inpakken werd het door het COA genoemd. Het is misschien een pleister, geen structurele oplossing.’

Daglichtlamp schreef op 27-09-2024 om 13:56:

Wij hoeven natuurlijk helemaal niet àl die buitenlandse psychiatrische patiënten op te vangen. Maar als ze hier zijn heb ik ze toch een stuk liever in een psychiatrische kliniek met zo nodig een slot op de deur dan dakloos op straat.



'Ze' zijn er 'gewoon'. 'Ze' (de Nederlanders waar Poezenmeisje het over had) zijn waarschijnlijk niet eens weg geweest.

https://x.com/delimburger/status/1839348243152732639

GGD Limburg Noord kan werk nauwelijks meer aan door nijpend tekort aan personeel, dringend extra geld gemeenten nodig

Door een nijpend tekort aan personeel is de GGD Limburg Noord onvoldoende in staat zijn wettelijke taken uit te voeren. Om de GGD te redden moeten gemeenten jaarlijks 4,5 miljoen euro bijbetalen.

..............

De gezondheidsdienst kampt echter door gemeentelijke bezuinigingen in de afgelopen jaren met een nijpend tekort aan personeel.

............

Twinski schreef op 27-09-2024 om 15:37:

[..]

Als je in het buitenland iets krijgt is het toch logisch dat je daar geholpen wordt? In de asielprocedure heb je ook recht op zorg. Niet helpen geeft extra druk op de politie en eventuele crisisdienst.

Duizenden Nederlandse kinderen thuis? Er is toch leerplicht?


Ik vind het ook logisch dat de burgers van dit land geholpen worden als ze hulp nodig hebben. Maar de GGD kan het werk bijna niet meer aan vanwege de bezuinigingen op personeel de laatste jaren. Heb je daar ook tegen geprotesteerd?

Twinski schreef op 27-09-2024 om 15:53:

[..]

Ik zal het dan maar zeggen. Het is niet de schuld van asielzoekers. Het is onze eigen rotzooi. Het is als Mathijs de Ligt, die de keeper op zijn flikker geeft van een goal, terwijl hij zelf zijn mannetje vrij laat lopen.

Afschuiven.


Tuurlijk. Maar als er geen geld meer is voor het appartementje in een verzorgingstehuis voor de oudere hulpbehoevende dame of meneer (waar de bewoner zelf huur voor betaalde). En premier Rutte zei dat ze aan zelfredzaamheid moesten doen. Langer in eigen huis blijven wonen. Het participatie pannetje soep. Hopen dat de buurman een pannetje soep voor je maakt. Dan vind ik dat best ernstig en denk ik 'soheey we zitten behoorlijk krap. We moeten elk dubbeltje omdraaien'.

Hoe leg je het dan uit als sterke gezonde mannen dat appartementje wel krijgen, plus een flinke zakcent. En de rest van zijn familie mag ook nog nakomen. En die worden dan opgevangen in een van de luxe hotels of vakantieparken. 

En als die gezonde sterke mannen uit veilige landen geen huis krijgen maken ze problemen in Ter Apel Budel Maarheeze etc.

Waarom zorgt het land van herkomst niet beter voor hun eigen burgers? En waarom vond onze goedlachse premier dat er geen plaats meer was voor een verzorgingstehuis voor onze hulpbehoevenden?

AFSCHUIVEN dus.

Daglichtlamp schreef op 27-09-2024 om 15:53:

[..]

In Veldzicht kan men juist wel opgesloten worden.

Als het om geld gaat, laten we dan de asielopvang goedkoper regelen. Ik heb al gezegd dat ik daar voor ben.

 

Bedoel je dat diegene die de asielopvang regelen goedkoper moeten werken?

Of dit:

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240324_97485665 25 maart 2024 Opvang van asielzoekers in hotels kost vele miljoenen

.........

Het huren van pakweg achtduizend asielbedden in hotels kost het COA daarmee zo’n 600.000 euro per dag of 4,2 miljoen euro per week.

...........etc.etc.etc..........

Fleurtje_5 schreef op 28-09-2024 om 14:52:

[..]


Ik vind het ook logisch dat de burgers van dit land geholpen worden als ze hulp nodig hebben. Maar de GGD kan het werk bijna niet meer aan vanwege de bezuinigingen op personeel de laatste jaren. Heb je daar ook tegen geprotesteerd?

Dat ligt niet aan de autochtone Nederlander die zo vaak een beroep zou doen op de GGZ zorg. Onderaan een linkje naar de cijfers (2015-2021) van de persoenen met DBC gefinancierde GGZ zorg naar herkomst, m/v, en leeftijdsgroep. Men noemt de aantallen per 100.000 inwoners. Nu zijn nog alleen de 4 reguliere immigratie landen uitgewerkt naar herkomst; de aantallen m.b.t. de inwoners uit vluchtelingenlanden zijn hier nog niet inn meegenomen. 

Voorbeeld 2021: (zie categorie D - Schizofrenie e.a. psychotische stoornissen) in de groep 18-65 jaar. 

Nederlands man 432, vrouw 257 (per 100.000 inwoners) - Marokkaans man 1696, vrouw 571 - Antilliaans man 1851, vrouw 811 - Surinaams man 1674, vrouw 877 - Turks man 1034, vrouw 453. Voor wie interesse heeft, alle cijfers hier:  



Fleurtje_5 schreef op 28-09-2024 om 15:12:

[..]

Bedoel je dat diegene die de asielopvang regelen goedkoper moeten werken?


Moeten we dit echt nog een keer uitleggen? Noodopvang is 2 à 3 keer zo duur als reguliere asielopvang.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

28-09-2024 om 16:04 Topicstarter

Als ik "in het buitenland iets krijg" dan krijg ik een gepeperde rekening die hopelijk door mijn reisverzekering en/of mijn ziektekostenverzekering wordt betaald. De Spaanse, Duitse of Franse staat gaat me echt niet onderhouden.

Ik heb Europadekking, maar zou werelddekking afsluiten als ik verder weg ga.

Luchtpost schreef op 28-09-2024 om 15:54:

[..]

Dat ligt niet aan de autochtone Nederlander die zo vaak een beroep zou doen op de GGZ zorg. Onderaan een linkje naar de cijfers (2015-2021) van de persoenen met DBC gefinancierde GGZ zorg naar herkomst, m/v, en leeftijdsgroep. Men noemt de aantallen per 100.000 inwoners. Nu zijn nog alleen de 4 reguliere immigratie landen uitgewerkt naar herkomst; de aantallen m.b.t. de inwoners uit vluchtelingenlanden zijn hier nog niet inn meegenomen.

Voorbeeld 2021: (zie categorie D - Schizofrenie e.a. psychotische stoornissen) in de groep 18-65 jaar.

Nederlands man 432, vrouw 257 (per 100.000 inwoners) - Marokkaans man 1696, vrouw 571 - Antilliaans man 1851, vrouw 811 - Surinaams man 1674, vrouw 877 - Turks man 1034, vrouw 453. Voor wie interesse heeft, alle cijfers hier:



Interessante cijfers. Voor stoornissen in de kindertijd geld weer dat de aantallen per 100.000 inwoners voor Nederlandse achtergrond 927 is, en met migratieachtergrond 450. Bipolair Nederlandse achtergrond 221, migratieachtergrond 195. Dus het hangt er ook vanaf waar je naar kijkt.

Overigens komen GGZ- diagnoses ook veel meer voor bij lagere inkomensgroepen: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/84857NED/table?dl=AD6E2 Migranten vallen vaker in de lagere inkomensingroepen.

Waar je ook op moet letten is dat in deze tabellen alleen mensen opgenomen zijn die zorg ambulant kregen of maximaal een jaar opgenomen waren. Wellicht krijgen autochtonen sneller gewoon een definitieve plek als ze ongeneeslijk psychisch ziek zijn en vallen ze daardoor uit deze tabel.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

28-09-2024 om 16:19 Topicstarter

Ik ben net terug van Gran Canaria. De boulevard van Las Palmas wordt bevolkt door een ongezonde samenstelling. 

Gezonde kerels van een jaar of twintig die daar de hele tijd rondhangen. Geen ouderen, geen kinderen, geen vrouwen. 

Ik heb informatie hierover opgezocht, ze blijken via Senegal te reizen en maken op krakkemikkige bootjes de overtocht. Allemaal komen ze uit sub-Sahara landen. Het Spaanstalige artikel is van afgelopen week, het andere van juli 2024.

https://www.laprovincia.es/canarias/2024/09/27/llegan-237-inmigrantes-canarias-cinco-108657294.html

https://www.euronews.com/my-europe/2024/07/19/more-than-300-migrants-arrive-in-gran-canaria-by-boat-in-less-than-24-hours

Ik vraag mij bij die discussies over 'niet in het gras mogen slapen en dus (?) moet Nederland maar dure hotels en zo voor hen regelen en betalen" altijd af waar die mensen dan gisteren en eergisteren nog hebben geslapen? 

Is het per touringcar afleveren bij Ter Apel soms tevens 'het einde van het duurbetaalde arrangement van de mensensmokkelaars'? 
Het is immers niet zo dat zij met hun rugzakje om, nog net de laatste stappen van hun voetreis vanuit het herkomstland in Ter Apel zetten. Zij stappen daar allemaal kwiek en met hun mobieltje in hun hand de bus uit. Waar sliepen zij gisteren?  

Poezenmeisje

Poezenmeisje

28-09-2024 om 16:23 Topicstarter

Het COA heeft 70.000 euro mogen aftikken aan Ter Apel voor illegale overnachtingen in brandgevaarlijke keten. (Denk aan de Schipholbrand destijds, met een aantal doden ten gevolg).

https://www.rtvnoord.nl/politiek/1216352/coa-tikt-70000-euro-af-voor-gebruik-portacabins-bij-aanmeldcentrum

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Schipholbrand

Fleurtje_5 schreef op 28-09-2024 om 14:52:

[..]


Ik vind het ook logisch dat de burgers van dit land geholpen worden als ze hulp nodig hebben. Maar de GGD kan het werk bijna niet meer aan vanwege de bezuinigingen op personeel de laatste jaren. Heb je daar ook tegen geprotesteerd?

Nee. Is protesteren tegen bezuinigingen tegenwoordig een vereiste dan?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.