Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Ik wordt wel erg cynisch als we blijkbaar ook de crisis willen verergeren door levensgevaarlijke mensen liever op straat te zetten dan te behandelen. https://nos.nl/artikel/2538680-opvang-asielzoekers-met-psychiatrische-problemen-op-de-tocht-levensgevaarlijk

De Groningse wethouder Molema noemt het zorgelijk dat deze plekken verdwijnen, juist omdat er al een groot tekort is aan opvangplekken in de reguliere geestelijke gezondheidszorg. "Het zorgt voor een grotere kans op incidenten op asiellocaties, grotere druk op de ggz en heeft impact op de veiligheid in gemeenten, doordat deze mensen uiteindelijk op straat belanden", zegt zij.

"Het gaat om kwetsbare mensen die een gevaar zijn voor zichzelf of voor de samenleving. Forse delicten kunnen worden voorkomen door de juiste zorg te blijven bieden in Veldzicht."

Poezenmeisje

Poezenmeisje

27-09-2024 om 13:53 Topicstarter

Maar waarom moeten WIJ al die buitenlandse psychiatrische patiënten maar opvangen terwijl we de (geestelijke) gezondheidszorg voor Nederlanders niet eens op orde hebben.

 Duizenden Nederlandse kinderen thuis zitten zonder recht op onderwijs en de kinderen die wel naar school mogen zo'n belabberd onderwijs kringen dat ze als 15-jarigen functioneel analfabeet zijn?

Wij hoeven natuurlijk helemaal niet àl die buitenlandse psychiatrische patiënten op te vangen. Maar als ze hier zijn heb ik ze toch een stuk liever in een psychiatrische kliniek met zo nodig een slot op de deur dan dakloos op straat.

Poezenmeisje schreef op 27-09-2024 om 13:53:


Duizenden Nederlandse kinderen thuis zitten zonder recht op onderwijs en de kinderen die wel naar school mogen zo'n belabberd onderwijs kringen dat ze als 15-jarigen functioneel analfabeet zijn?

En dat is natuurlijk ook de schuld van de asielzoekers? Of is dat gewoon het belabberde beleid?
Laten we de spreidingswet uitvoeren, dat bespaart geld, van mij mag dat geld direct in het onderwijs gestoken worden.
Minder gesleep met asielkinderen betekent ook dat asielzoekerskinderen beter onderwijs krijgen, dat betekent dat ze ook minder een last zijn als ze na het instroomonderwijs door gaan naar een reguliere onderwijsplek.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

27-09-2024 om 15:35 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 27-09-2024 om 13:56:

Wij hoeven natuurlijk helemaal niet àl die buitenlandse psychiatrische patiënten op te vangen. Maar als ze hier zijn heb ik ze toch een stuk liever in een psychiatrische kliniek met zo nodig een slot op de deur dan dakloos op straat.

Een slot op de deur mag niet. Dat is inhumaan e.d.

Zelfs 'gewoon onaangepast asociaal tuig' mag niet opgesloten worden.

Het geld dat de overheid hieraan kwijt is, kan niet meer ingezet worden voor reguliere zorg en onderwijs. 

Kinderen zitten tegenwoordig thuis zonder recht op onderwijs omdat er bezuinigd is middels "Passend Onderwijs". 

Je kunt wel zeggen dat dat niet de schuld is vam asielzoekers, maar we kunnen hoe dan ook geld maar één keer uitgeven en dan zeg ik 'eigen kinderen en patiënten eerst'.

Poezenmeisje schreef op 27-09-2024 om 13:53:

Maar waarom moeten WIJ al die buitenlandse psychiatrische patiënten maar opvangen terwijl we de (geestelijke) gezondheidszorg voor Nederlanders niet eens op orde hebben.

Duizenden Nederlandse kinderen thuis zitten zonder recht op onderwijs en de kinderen die wel naar school mogen zo'n belabberd onderwijs kringen dat ze als 15-jarigen functioneel analfabeet zijn?

Als je in het buitenland iets krijgt is het toch logisch dat je daar geholpen wordt? In de asielprocedure heb je ook recht op zorg. Niet helpen geeft extra druk op de politie en eventuele crisisdienst. 

Duizenden Nederlandse kinderen thuis? Er is toch leerplicht? 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

27-09-2024 om 15:44 Topicstarter

Welke leerplicht? Als school zegt 'bekijk het maar' dan zit jouw kind thuis zonder rechten. 

Ik heb net weer iemand hierbij moeten helpen. Het is heel gezond voor een 12jarige om maandenlang thuis te moeten zitten. 
Het gezin heeft inmiddels zelfs excuses gekregen van de overkoepelende organisatie. Dat gebeurt niet vaak...

https://www.beteronderwijsnederland.nl/onderwijs-in-beeld/2024/02/explosieve-groei-aantal-thuiszitters/

https://balansdigitaal.nl/kinderombudsman-signaleert-stijgend-aantal-thuiszitters-en-roept-minister-op-tot-actie

https://www.vpro.nl/argos/lees/onderwerpen/artikelen/2024/stijging-in-aantal-thuiszitters-gemeenten-en-onderwijs-willen-minister-voor-jeugd-en-onderwijs.html

https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/uitgelicht/rondetafelgesprek-over-thuiszitters-en-thuisonderwij

Poezenmeisje schreef op 27-09-2024 om 15:35:

[..]

Een slot op de deur mag niet. Dat is inhumaan e.d.

Zelfs 'gewoon onaangepast asociaal tuig' mag niet opgesloten worden.

Het geld dat de overheid hieraan kwijt is, kan niet meer ingezet worden voor reguliere zorg en onderwijs.

Kinderen zitten tegenwoordig thuis zonder recht op onderwijs omdat er bezuinigd is middels "Passend Onderwijs".

Je kunt wel zeggen dat dat niet de schuld is vam asielzoekers, maar we kunnen hoe dan ook geld maar één keer uitgeven en dan zeg ik 'eigen kinderen en patiënten eerst'.

Ik zal het dan maar zeggen. Het is niet de schuld van asielzoekers. Het is onze eigen rotzooi. Het is als Mathijs de Ligt, die de keeper op zijn flikker geeft van een goal, terwijl hij zelf zijn mannetje vrij laat lopen.

 Afschuiven.

Poezenmeisje schreef op 27-09-2024 om 15:35:

[..]

Een slot op de deur mag niet. Dat is inhumaan e.d.

Zelfs 'gewoon onaangepast asociaal tuig' mag niet opgesloten worden.

Het geld dat de overheid hieraan kwijt is, kan niet meer ingezet worden voor reguliere zorg en onderwijs.

Kinderen zitten tegenwoordig thuis zonder recht op onderwijs omdat er bezuinigd is middels "Passend Onderwijs".

Je kunt wel zeggen dat dat niet de schuld is vam asielzoekers, maar we kunnen hoe dan ook geld maar één keer uitgeven en dan zeg ik 'eigen kinderen en patiënten eerst'.

In Veldzicht kan men juist wel opgesloten worden.

Als het om geld gaat, laten we dan de asielopvang goedkoper regelen. Ik heb al gezegd dat ik daar voor ben.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 27-09-2024 om 09:52:

[..]



"Ze wijst erop dat er afgelopen weekend twee mannen opgepakt voor de auto-inbraken. Beide mannen van 27 en 47 jaar oud waren inwoners van Velp, waar het asielzoekerscentrum bij Grave is gevestigd. Tegen de Gelderlander zegt Moorman dat er voor hen "een verblijfplaats elders in Nederland is geregeld". Ze hoopt dat daarmee de rust en het gevoel van veiligheid in de gemeente terugkeren".


Ik vind dat toch gek. Waarom zijn die mannen hier en mogen ze blijven?

Ze mogen allemaal blijven. En daarom hebben we hier steeds vaker “ verwarde” mannen met messen die mensen doodsteken. Maar goed, dat zijn “ incidenten”. 

Twinski schreef op 27-09-2024 om 15:37:

[..]

Als je in het buitenland iets krijgt is het toch logisch dat je daar geholpen wordt? In de asielprocedure heb je ook recht op zorg. Niet helpen geeft extra druk op de politie en eventuele crisisdienst.

Duizenden Nederlandse kinderen thuis? Er is toch leerplicht?

Zo logisch is dat niet, helemaal niet als het geen lichamelijk iets is wat relatief makkelijk te verhelpen is. 

Deze mensen hebben hun psychische problemen meegenomen naar Nederland, dat is echt niet veroorzaakt door of in Nederland.

Over wachtrijen gesproken, dit voorjaar stonden er bijna 100.000 duizend mensen op de lijst voor psychische hulp. 

8.400 kinderen gaan niet naar school vanwege psychische of lichamelijke klachten. Ook gestegen tov vorig jaar.

https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/5449739/leerlingen-leerplicht-zorgen-ministerie-ocw

En nee, dat is niet de schuld van de asielzoekers, maar deze mensen leggen wel weer wat meer druk op dit soort zorg. 

 

Heeft Wilders hierover al getwitterd?
https://www.trouw.nl/binnenland/intrekken-spreidingswet-duurt-waarschijnlijk-nog-jaren-erkent-pvv-minister-faber~b7e13d60/
Dit kwam naar buiten via burgemeester Mark Boumans van Doetinchem. Hij zei vrijdag op Radio 1 dat de minister zei dat “het misschien wel twee à drie jaar duurt voor de spreidingswet is ingetrokken”. Dat was het ‘belangrijkste nieuws’ van het overleg donderdag, aldus Boumans die sprak namens de Vereniging Nederlandse Gemeenten. De VNG is voor de spreidingswet, omdat die zorgt voor een eerlijke verdeling van de asielopvang en de mogelijkheid om kleinschalige opvang te realiseren.

Een woordvoerder van minister Faber bevestigt het nieuws, al zegt hij vrijdag desgevraagd dat Faber uitgaat van ‘een termijn van één tot twee jaar.’ “Eerst moeten we alternatieven in kaart hebben voordat de spreidingswet ingetrokken kan worden. De minister houdt er rekening mee dat dat nog even duurt.”
‘Nog geen alternatief plan’

Volgens Jetta Klijnsma, Commissaris van de Koning in Drenthe, zijn die alternatieven er nu nog niet. “De minister zegt dat ze de instroom van asielzoekers wil beperken, maar hoe ze dat gaat doen weet ze nog niet.”

Daglichtlamp schreef op 27-09-2024 om 17:53:

Heeft Wilders hierover al getwitterd?
https://www.trouw.nl/binnenland/intrekken-spreidingswet-duurt-waarschijnlijk-nog-jaren-erkent-pvv-minister-faber~b7e13d60/

Ik denk dat jij daar eerder van op de hoogte bent dan de meeste hier  
Heb geen twitter en het boeit ook niet wat politiek Den Haag daar te vertellen heeft.

Yumi schreef op 27-09-2024 om 18:17:

[..]

Ik denk dat jij daar eerder van op de hoogte bent dan de meeste hier
Heb geen twitter en het boeit ook niet wat politiek Den Haag daar te vertellen heeft.

Ik heb ook geen twitter, daarom vroeg ik het hier

Poezenmeisje schreef op 27-09-2024 om 02:19:

Ik heb net in de podcast van Wierd Duk gehoord dat iemand die aan de Duitse grens wordt gestopt alleen maar zijn vinger hoeft op te steken en "asiel" te roepen en vervolgens gewoon naar binnen mag om de asielprocedure in te gaan.

Dat zou met die "Dublinregels" toch niet mogen? Je kunt ze gewoon in Polen, Oostenrijk, whatever laten staan.

Veel mensen interpreteren de dublinregels niet goed. Dublin bepaald o.a. dat het land waar ze binnenkomen in de EU verantwoordelijk is voor de asielprocedure (met een aantal uitzonderingen ). Een asielzoeker die de Duitse grens overkomt, kun je dus hoogst waarschijnlijk niet volgens de Dublinregels terugsturen naar het land waar ze zojuist vandaan komen, want dat zal waarschijnlijk ook niet het eerste land zijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.