Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Daglichtlamp schreef op 26-09-2024 om 19:31:

[..]

Naast die flat staan ongetwijfeld weer andere woonruimten waar wel kinderen wonen.

Helaas, 4 blokken met dure koopappartementen met uitsluitend ouderen, en een complex met 1 kamer studio's, voor expats en buitenlandse studenten. Hier zijn rollators en scootmobile de norm ipv fatbikes   

Poezenmeisje

Poezenmeisje

27-09-2024 om 02:19 Topicstarter

Ik heb net in de podcast van Wierd Duk gehoord dat iemand die aan de Duitse grens wordt gestopt alleen maar zijn vinger hoeft op te steken en "asiel" te roepen en vervolgens gewoon naar binnen mag om de asielprocedure in te gaan.

Dat zou met die "Dublinregels" toch niet mogen? Je kunt ze gewoon in Polen, Oostenrijk, whatever laten staan.

Yumi schreef op 26-09-2024 om 17:15:

[..]

100 jaar geleden kreeg je misschien nog urgentie na een scheiding maar dat is al lang niet meer. Maar buiten dat je vader wist waarin hij terecht kwam, dat weten deze mensen niet. Die worden door hun begeleider meegenomen om te kijken, maar het is hun niet verteld.

ik zat me nog af te vragen of ik dat erbij moest zeggen, maar het leek me logisch dat het om urgentie>buiten de voorwaarden om ging en niet de reden van urgentie. 

pap wist het inderdaad, maar had ook geen andere keus want dan zou hij zijn urgentie verliezen. 

ik weet niet of het uitmaakt of je vooraf weet dat het eigenlijk een seniorenflat is als je andere uitzicht op straat, het azc of zoals bij pap op de bank bij oma is. 

Yumi schreef op 26-09-2024 om 18:54:

[..]

Dat deed hier ook niemand, ik gaf zelfs aan dat je er beide partijen geen goed mee doet.

Hier doe je de statushouders en de bewoners geen plezier mee. Die jongere mannen krijgen geen aansluiting, en die mensen met baby al helemaal niet. Als men statushouders voorrang blijft geven voor een woning en je plaatst ze ergens waar ze eigenlijk niet "passen", maak je het voor beide partijen niet makkelijker en het onbegrip wordt alleen maar groter.

% eens. maar wat is het alternatief? ik weet het ook niet.

bouwen kan niet want co2, stikstof en stakende baksteenfabriekmedewerkers... 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 26-09-2024 om 19:55:

[..]

Ik weet niet hoe het in jouw omgeving zit, maar hier staan senioren flats in de buurt van drukke wegen waar grote(re) winkels aan zitten zodat alles te lopen is. Ben ze nog nooit tegengekomen in kinderrijke wijken.

hier wel. vol in de wijk of ertegenaan

Broadway schreef op 27-09-2024 om 08:28:

[..]

% eens. maar wat is het alternatief? ik weet het ook niet.

bouwen kan niet want co2, stikstof en stakende baksteenfabriekmedewerkers...

Dure bouwmaterialen, gebrek aan bouwvakkers en ruimte.......

Gebruikersnaaminvullen schreef op 27-09-2024 om 08:30:

[..]

Dure bouwmaterialen, gebrek aan bouwvakkers en ruimte.......

gebrek aan bouwvakkers is er momenteel niet. misschien in bepaalde regio's, maar voldoende bouwvakkers zonder werk door alle vertragingen. 

schilders, elektromonteurs etc is wel een enorm tekort, maar echte bouwers niet.

werk genoeg hoor, maar ook veel stille periodes omdat zaken ineens stil komen te liggen. 

Broadway schreef op 27-09-2024 om 08:28:

[..]

% eens. maar wat is het alternatief? ik weet het ook niet.

bouwen kan niet want co2, stikstof en stakende baksteenfabriekmedewerkers...

Hier wordt volop gebouwd, we zijn ook een van de steden die bovengemiddeld hard groeien.

De open dag die komende zaterdag in het asielzoekerscentrum bij Grave zou plaatsvinden, gaat vanwege oplopende spanningen tussen asielzoekers en bewoners van de stad niet meer door. De politie kan de veiligheid van bewoners, bezoekers en personeel niet garanderen, nadat ze "opruiende berichten" op sociale media hebben gezien. Daarin zouden bewoners elkaar oproepen om "zelf in actie te komen".
Open dag azc Grave geschrapt door spanningen rondom asielzoekers (nos.nl)

Broadway schreef op 27-09-2024 om 08:33:

[..]

gebrek aan bouwvakkers is er momenteel niet. misschien in bepaalde regio's, maar voldoende bouwvakkers zonder werk door alle vertragingen.

schilders, elektromonteurs etc is wel een enorm tekort, maar echte bouwers niet.

werk genoeg hoor, maar ook veel stille periodes omdat zaken ineens stil komen te liggen.

Er is weldegelijk een tekort aan bouwvakkers. Ook schilders vallen onder de beroepsgroep bouwvakkers. In de bouwput bij mij in de straat zijn vrij veel buitenlanders aan het werk. En die doen echt van alles. 


https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5464861/groot-tekort-aan-bouwvakkers-vertraagt-nieuwbouw


Zo vallen stukadoors, metselaars, stratenmakers, timmerlui maar ook schilders onder de aanduiding bouwvakker. De gemeenschappelijke noemer van al deze beroepen is dat ze betrekking hebben op het bouwen en onderhouden van bouwwerken en infrastructuur.

Yumi schreef op 27-09-2024 om 09:31:

De open dag die komende zaterdag in het asielzoekerscentrum bij Grave zou plaatsvinden, gaat vanwege oplopende spanningen tussen asielzoekers en bewoners van de stad niet meer door. De politie kan de veiligheid van bewoners, bezoekers en personeel niet garanderen, nadat ze "opruiende berichten" op sociale media hebben gezien. Daarin zouden bewoners elkaar oproepen om "zelf in actie te komen".
Open dag azc Grave geschrapt door spanningen rondom asielzoekers (nos.nl)



"Ze wijst erop dat er afgelopen weekend twee mannen opgepakt voor de auto-inbraken. Beide mannen van 27 en 47 jaar oud waren inwoners van Velp, waar het asielzoekerscentrum bij Grave is gevestigd. Tegen de Gelderlander zegt Moorman dat er voor hen "een verblijfplaats elders in Nederland is geregeld". Ze hoopt dat daarmee de rust en het gevoel van veiligheid in de gemeente terugkeren".


Ik vind dat toch gek. Waarom zijn die mannen hier en mogen ze blijven? 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 27-09-2024 om 09:52:

[..]



"Ze wijst erop dat er afgelopen weekend twee mannen opgepakt voor de auto-inbraken. Beide mannen van 27 en 47 jaar oud waren inwoners van Velp, waar het asielzoekerscentrum bij Grave is gevestigd. Tegen de Gelderlander zegt Moorman dat er voor hen "een verblijfplaats elders in Nederland is geregeld". Ze hoopt dat daarmee de rust en het gevoel van veiligheid in de gemeente terugkeren".


Ik vind dat toch gek. Waarom zijn die mannen hier en mogen ze blijven?

Tja overlastgevers worden gewoon overgeplaatst, zodat omwoners van een andere AZC er weer overlast van mogen ervaren. Het zou mooi zijn als het COA wat transparanter zou zijn, dan kan je daar als Gemeente eerder over aan de bel trekken...

sinds het azc in 1997 werd geopend altijd goed is gegaan. Wat er sinds begin deze maand aan de situatie is veranderd is onduidelijk, maar in de stad gaat rond dat er een groep asielzoekers vanuit Budel, waar al langer onrust is rondom het azc, naar Grave is overgeplaatst. Het COA ontkent dat, maar wil ook niet zeggen hoe het dan wel zit.

majorette2005 schreef op 20-09-2024 om 11:46:

[..]

"Na een korte periode van relatieve rust is de overlast de afgelopen weken weer toegenomen, met incidenten zoals diefstallen, vernielingen en bedreigingen."

Ze ontvluchten ellende om vervolgens ellende hier voort te zetten . Wat een tuig.


Zeer triest.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 26-09-2024 om 19:30:

[..]

Hoe leuk is het voor de kinderen om in een flat te wonen waar verder geen kinderen wonen?

Dus moeten dan statushouders met kinderen allemaal een eengezinswoning krijgen in een kinderrijke buurt? Ik denk dat ze heel blij mogen zijn met een appartement in een ouderenflat.


En dat vrijwel altijd ook zijn (en ja, er zullen vast uitzonderingen te vinden zijn als je heel goed gaat spitten). 

Yumi schreef op 26-09-2024 om 21:06:

[..]

Omdat de groep nieuwkomers sowieso geen warm welkom krijgen. Zelfs ik als 60er krijg regelmatig te horen, wat kom je hier doen? Snap niet wat je hier doet, of wat heb je hier te zoeken? Ze vinden mij hier al niet passen gezien mijn leeftijd, op een paar uitzonderingen en 2 nieuwkomers van mijn leeftijd na, de rest... In het begin vond ik dat lastig, nu zeg ik vriendelijk goedendag en laat het er verder bij. Er is zelfs een stel van eind 50 om die reden weer verhuisd.

Wat een rothouding zeg, van die mensen die er al wonen. Ook naar jou toe. Waarom doen ze zo? Ik denk dat eerder daar iets aan moet gebeuren (hopelijk gebeurt het spontaan al als ze merken dat die nieuwkomers prima mensen zijn) dan ze hun zin geven en geen nieuwe bewoners in de flat toelaten of alleen maar van het type dat de oudgedienden willen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.