Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Daglichtlamp schreef op 14-09-2024 om 11:25:

[..]

Dit gaat over een AZC. Dit zijn dus juist mensen nog zonder status.

Ja dat begrijp ik. Maar ik vraag me af of het nog haalbaar is om ook voor LHBTQ'ers een toevluchtsoord te zijn. Hoewel ik het die mensen gun, daar niet van. Maar onze asielketen, zorgstelsel etc is reeds overbelast.

Moeten we LHBTQ zijn als reden zien voor het verlenen van een status ?

Mick87 schreef op 14-09-2024 om 11:27:

[..]

Ja dat begrijp ik. Maar ik vraag me af of het nog haalbaar is om ook voor LHBTQ'ers een toevluchtsoord te zijn. Hoewel ik het die mensen gun, daar niet van. Maar onze asielketen, zorgstelsel etc is reeds overbelast.

Moeten we LHBTQ zijn als reden zien voor het verlenen van een status ?

Het is volgens mij nooit alleen een reden voor een status. Het hangt af van de omstandigheden.

Mick87 schreef op 14-09-2024 om 11:27:

[..]

Ja dat begrijp ik. Maar ik vraag me af of het nog haalbaar is om ook voor LHBTQ'ers een toevluchtsoord te zijn. Hoewel ik het die mensen gun, daar niet van. Maar onze asielketen, zorgstelsel etc is reeds overbelast.

Moeten we LHBTQ zijn als reden zien voor het verlenen van een status ?

Queer zijn is volgens mij geen directe grond voor een status. Het probleem is de onveiligheid in het land van herkomst gecreëerd door de haters. 

Daglichtlamp schreef op 14-09-2024 om 11:36:

[..]

Het is volgens mij nooit alleen een reden voor een status. Het hangt af van de omstandigheden.


Dat klinkt raar.

@Mick87
Soms heb ik wel eens de indruk dat mensen niet naar cijfers kijken en denken dat het allemaal wel goed komt. Je kan wel de hele wereld willen redden en zeggen dat al die mensen zo hard nodig zijn voor de vergrijzing, maar dat helpt alleen als de meeste nieuwkomers voorafgaand aan hun pensionering óók zo'n 40-50 jaar werken en bijdragen aan het systeem dat wij hebben. Want ná 65 jaar volgen nog een heleboel jaren. 

Ik heb eens een vergelijking gemaakt met 1984; hoeveel mensen waren er toen van 25-65 (potentiële beroepsbevolking) en hoeveel zijn er nu van dezelfde geboortejaren, maar dan nu behorend tot de categorie ouderen en (hoog)bejaarden.   

Hier de gegevens van het totaal, dus hoeveel inwoners (vrouwen) waren er in 1984 van 25-30, 30-35, etc. tot en met 60-65 jaar (8 leeftijdsgroepen) en hoeveel zijn er van nu 65-70, 70-75, etc. tot en met 100+ jaar: 

Nederlands, totaal aantal vrouwen in 1984 van 25-65 jaar – 3.142.490
totaal aantal NL vrouwen 65+ t/m 100+ jaar per 1-1-2024 – 1.649.641 = 52.49 %
MIN 1.492.849 NL vrouwen

Niet westers, totaal aantal vrouwen in 1984 van 25-65 jaar – 119.041
totaal aantal NW vrouwen 65+ t/m 100+ jaar per 1-1-2024 – 175.929 = 147.79 %
PLUS 56.888 NW vrouwen

Per leeftijdsgroep bijvoorbeeld: 
Vrouwen van 25-30 (1984) en 65-70 (2024), geboren 1953-1958 
en van 20-65/67 dus gewerkt in de periode plm. 1973/1978 - 2018/2025:
Nederlands: 86.81 % (min 65.765)  
Niet westers: 194.76 % (plus 32.446) 

Op dit moment helpt het misschien nog wel dat "we" langer door moeten werken, maar als over een aantal jaren de beroepsbevolking nog maar voor 50 % uit inwoners van NL herkomst bestaat dan wordt het allemaal een stuk lastiger. Zie ook cijfers over 'duurzame inzetbaarheid' (jaarlijks onderzoek CBS/TNO m.b.t. tot welke leeftijd men denkt te kúnnen en denkt te wíllen doorwerken, o.a. uitgewerkt naar migratieachtergrond). 

Mooie column van Lale Gül: https://www.parool.nl/columns-opinie/praatjes-over-minder-immigratie-ik-maak-me-er-geen-zorgen-om~b346fad9/
Minder immigratie wensen is altijd symboolpolitiek gebleken. Politici die de verkiezingen hebben gewonnen met de belofte van minder immigranten, laten uiteindelijk recordhoogtes aan immigranten toe. Denk aan Italië en Groot-Britannië. Dat laatste land wilde uit de EU om de eigen grenzen te kunnen sluiten, en hengelde vervolgens vier keer meer migranten binnen.

Politici – zelfs extreemrechtse – weten immers ook wel dat een slechtere economie geen optie is. Met migratie zijn enorme economische belangen gemoeid, vooral voor de hogere inkomens en ondernemers. En de lobby van het bedrijfsleven is sterk.

-----------------------------------
Hoe we die nieuwe immigranten vervolgens gaan integreren in onze cultuur, dát zal de grote vraag moeten zijn, want het is duidelijk dat dat op dit moment nog niet zo goed gaat.

Daglichtlamp schreef op 15-09-2024 om 09:54:

Mooie column van Lale Gül: https://www.parool.nl/columns-opinie/praatjes-over-minder-immigratie-ik-maak-me-er-geen-zorgen-om~b346fad9/
Minder immigratie wensen is altijd symboolpolitiek gebleken. Politici die de verkiezingen hebben gewonnen met de belofte van minder immigranten, laten uiteindelijk recordhoogtes aan immigranten toe. Denk aan Italië en Groot-Britannië. Dat laatste land wilde uit de EU om de eigen grenzen te kunnen sluiten, en hengelde vervolgens vier keer meer migranten binnen.

Politici – zelfs extreemrechtse – weten immers ook wel dat een slechtere economie geen optie is. Met migratie zijn enorme economische belangen gemoeid, vooral voor de hogere inkomens en ondernemers. En de lobby van het bedrijfsleven is sterk.

-----------------------------------
Hoe we die nieuwe immigranten vervolgens gaan integreren in onze cultuur, dát zal de grote vraag moeten zijn, want het is duidelijk dat dat op dit moment nog niet zo goed gaat.

Het artikel gaat over Omtzigt die zich zorgen maakt over het gemiddelde geboortecijfer. Maar ik lees ook dat dit stuk gaat over arbeidsmigranten en welvaart. Niet asielzoekers/vluchtelingen.

Zo’n toekomst zal allerlei problemen met zich meebrengen: door de vergrijzing zal de verzorgingsstaat onbetaalbaar worden, we zullen kampen met grote personeelstekorten in alle sectoren, het zal een aanslag zijn op de overheidsfinanciën, en daarmee op de algehele infrastructuur, de economie zal krimpen en iedereen zal gemiddeld armer worden.

Dat heeft tot gevolg dat bedrijven minder consumenten en dus een kleinere afzetmarkt hebben, huizen in prijs zullen dalen en daarmee onder water komen te staan, enzovoorts, enzovoorts.

Om die problemen voor te zijn, kun je twee dingen doen: ervoor zorgen dat mensen meer kinderen maken of aanwas halen uit het buitenland, zodat de werkende populatie stabiel blijft. De eerste oplossing heeft weinig kans van slagen, omdat weinig kinderen krijgen een gevolg is van welvaart. Zolang die welvaart er is, zullen mensen niet snel meer kinderen krijgen.



Gebruikersnaaminvullen schreef op 15-09-2024 om 10:33:

[..]

Het artikel gaat over Omtzigt die zich zorgen maakt over het gemiddelde geboortecijfer. Maar ik lees ook dat dit stuk gaat over arbeidsmigranten en welvaart. Niet asielzoekers/vluchtelingen.

Misschien moet je Luchtpost daar dan ook een keer op wijzen, haar cijfers gaan daar meestal ook over.

Daglichtlamp schreef op 15-09-2024 om 11:19:

[..]

Misschien moet je Luchtpost daar dan ook een keer op wijzen, haar cijfers gaan daar meestal ook over.

Ja, ik kijk graag naar cijfers, o.a. over arbeidsdeelname (je mag mij overigens ook gewoon rechtstreeks aanspreken hoor). Met geboortecijfers houd ik mij dan weer niet zo bezig; meer met de steeds meer uit balans rakende, onnatuurlijke bevolkingsopbouw qu samenstelling en leeftijden. 

En ook met alleen het binnenhalen van steeds meer nieuwe mensen die behoren tot de potentiële beroepsbevolking (15-75 jaar volgens CBS) bén je er nog niet. Want alleen als zij in gelijke mate deelnemen aan het arbeidsproces, helpt dat. Als (1e kwartaal 2023) van de Nederlandse bevolking van 55 jaar tot AOW-leeftijd nog geen 3 % een uitkering heeft en van de niet westerse bevolking ruim 18 %, dan geef het een scheef beeld als je doet of de groep daarboven (65-75 jaar) óók serieus tot de potentiële beroepsbevolking behoort. Dat is dan alleen maar om de cijfers m.b.t. arbeidsdeelname van 15-75 jaar van de NL bevolking lager te doen uitvallen zodat de verschillen in arbeidsdeelname (nu nog) niet te veel opvallen omdat de groep 65-75 uit veel NL gepensioneerden bestaat. Maar de bevolking wijzigt in een veel sneller tempo dan de meeste mensen denken. 

En ja, behalve dat het decennia zal vergen voordat er sprake zal zijn van een gelijke arbeidsdeelname van alle nieuwkomers (met intussen een zeer grote druk op het sociale stelsel) werken we ook veel minder uren per week.  

Neem de geboortegeneratie 1950-1955 (mannen en vrouwen bij elkaar opgeteld). Die hadden op 18-jarige leeftijd (dat is periode 1968-1973) een netto arbeidsparticipatie van 59 % (aantal werkenden gedeeld op de bevolking). Van de werkenden werkte 7 % in deeltijd en 93 % voltijd. Gemiddelde arbeidsduur: 41.8 uur per week. 

40 jaar later: geboortegeneratie 1990-1995 op 18-jarige leeftijd (periode 2008-2013): netto arbeidsparticipatie 28 % - 77 % deeltijd - 23 % voltijd - gem. 24.9 uren per week.

Diezelfde geboortegeneratie 1950-1955 op 58 jarige leeftijd (periode 2008-2013). Met netto arbeidsparticipatie 64 % - 42 % deeltijd - 58 % voltijd - gem. 34.3 uren per week.

40 jaar eerder: geboortegeneratie 1910-1915 op 58-jarige leeftijd (periode 1968-1973): netto arbeidsparticipatie 46 % - 10 % deeltijd - 90 % voltijd - gem. 44.2 uren per week. 

Luchtpost schreef op 15-09-2024 om 12:05:

[..]

 (je mag mij overigens ook gewoon rechtstreeks aanspreken hoor).

Als ik jou wil aanspreken dan doe ik dat wel.
Waarom geef je eigenlijk niet standaard linkjes naar de statlinetabellen waar je je informatie uithaalt?

Het is de toon die de muziek maakt...

@Daglichtlamp: 

Ik heb niet de indruk dat men erg geïnteresseerd is om de cijfers door te spitten; vandaar soms e.e.a. uitgewerkt zeg maar “informatie i.p.v. alleen een berg gegevens”.

Maar als je iets op wil zoeken: 
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/81961NED/table

Hier vind je de gegevens m.b.t. arbeidsdeelname per generatie (man + vrouw, kan ook naar man/vrouw apart). Wel even alle geboortegeneraties aanvinken als je bijv. ook 1910-1915 wil zien. Dit document hanteert de 12-uurs grens.

https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/82149NED/table?ts=1726330379478
Uitkering naar achtergrond, per leeftijd, per geboortegeneratie. Bijvoorbeeld de geboortegeneratie 1955-1960 dat zijn de mensen die nu 65-70 jaar oud zijn. In dit document kan je, naar migratieachtergrond, zien hoeveel procent van de bevolking 10 jaar geleden (toen zij 55-60 jaar oud waren) een uitkering had. In die groep bij de mannen bijvoorbeeld op 55-jarige leeftijd: totaal 19, Nederlands 17, Marokkaans 56, Turks 56, Surinaams 33, Antillen 33, overig niet westers 36 % 
Bij de vrouwen resp.: 18, 16, 45, 55, 34, 31, 37 % 

https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/82663NED/table?ts=1709465358975
Personen met bijstand + duur van de lopende uitkeringssituatie, 2008-2023

Om het ons gemakkelijk te maken kun je een link delen naar de tabel zoals jij hem hebt gebruikt, hier wordt uitgelegd hoe: https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/statline/veelgestelde-vragen/veelgestelde-vragen/hoe-werken-de-links-naar-een-statline-tabel-

Het boek van Hein de Haas over hoe migratie echt werkt heeft trouwens de Prinsjesdagboekenprijs gewonnen  als beste politieke boek van het jaar.https://www.prinsjesfestival.nl/hein-de-haas-wint-prinsjesboekenprijs-2024/

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.