Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Twinski schreef op 13-09-2024 om 17:32:

[..]

Dat is deporteren na crimineel gedrag. Vraag mij af of je deze mensen daarmee werkelijk helpt. Die komen al uit een oorlogsgebied en dat gebied is nu nog steeds niet veilig.

Persoonlijk vind ik moord wel een goede reden.

Het is niet meer dan terecht dat bij misdadigers hun verblijfsvergunning kan worden ingetrokken, ook als ze uit een gevaarlijk gebied komen. Dat hadden ze dan maar eerder moeten bedenken.
Maar laat eerst de rechter maar spreken.
Ik weet trouwens niet of hier überhaupt nog sprake is van een verblijfsvergunning, of dat er al naturalisatie had plaatsgevonden. Nederlanderschap kun je volgens mij alleen intrekken bij terroristische misdrijven. Al wil het kabinet volgens mij daar ook naar kijken, of dat dat ook kan bij ernstige misdrijven.
Syrië staat het inleveren van de eigen nationaliteit niet toe, dus daarom is intrekken  van de Nederlandse nationaliteit eventueel mogelijk (intrekken mag namelijk niet als iemand daarna staatloos wordt).

Gebruikersnaaminvullen schreef op 13-09-2024 om 17:23:

https://nos.nl/artikel/2536944-politie-ziet-meer-geweld-vanwege-familie-eer-aandacht-nodig-bij-inburgering

Het gaat niet alleen om moord, er is ook veel geweld tegen vrouwen die de "eer" van de familie aantasten. Er is in Syrië heel veel ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Ze vertegenwoordigen wel de grootste groep binnen de asielzoekers.

https://www.kis.nl/sites/default/files/2023-06/Eergerelateerd%20geweld%20in%20de%20Syrische%20gemeenschap_v3.pdf
2.1.5. Patriarchale samenleving en familie-eer

Van oorsprong kan Syrië worden gekenmerkt als een patriarchale samenleving, met een traditionele rolverdeling tussen mannen en vrouwen, met name in plattelandsgebieden. De vrouw draagt zorg voor de kinderen en het huishouden en de man is kostwinner. Syrië kent een grote ongelijkheid tussen man en vrouw: het land wordt in de Global Gender Gap Index in 2021 geplaatst op plek 152 (van de 156), alleen nog gevolgd door Pakistan, Irak, Yemen en Afghanistan (World Economic Forum, 2021).

Ja en dat botst dus nogal met de hier geldende normen en waarden waar de positie van vrouwen beter is. Al zijn we er hier ook nog niet. 

Maar ja dat mag niet benoemd worden. Want hier is ook vrouwonvriendelijkheid  en femicide en Andrew Tate figuren. En niet alles over 1 kam scheren etc.

Miraval schreef op 13-09-2024 om 17:17:

Als die broers schuldig bevonden worden aan de betrokkenheid van de dood van hun zus mogen ze wat mij betreft linea recta hun vader in Syrië achterna naar dat 2e huis met een persona non grata verklaring levenslang. Opzouten die idioten. Die hebben we hier niet nodig. Oja, uiteraard na het uitzitten van hun straf.

Je vergeet de familie, eerwraak vindplaats in opdracht van de familie. Dat betekent medeplichtig en nalatigheid, dus die mogen ook terug naar dat 2de huis.

Twinski schreef op 13-09-2024 om 17:32:

[..]

Dat is deporteren na crimineel gedrag. Vraag mij af of je deze mensen daarmee werkelijk helpt. Die komen al uit een oorlogsgebied en dat gebied is nu nog steeds niet veilig.

Ze hadden hun zus moeten helpen/beschermen, die kwam ook uit een oorlogsgebied. Bovendien is het veilig genoeg want pa zit er al.

Yumi schreef op 13-09-2024 om 18:04:

[..]

Je vergeet de familie, eerwraak vindplaats in opdracht van de familie. Dat betekent medeplichtig en nalatigheid, dus die mogen ook terug naar dat 2de huis.

Dat haalde ik al eerder aan. Heel veel van dat soort zaken gebeurt onder druk van familieleden die duizenden kilometers verderop wonen. 

Yumi schreef op 13-09-2024 om 18:09:

[..]

Ze hadden hun zus moeten helpen/beschermen, die kwam ook uit een oorlogsgebied. Bovendien is het veilig genoeg want pa zit er al.

Dat eerste had het beste geweest idd, maar of een land veilig' is kun je niet afleiden uit de aanwezigheid van familie. En daarnaast moet je repatriëring ook nog zien te organiseren (reis- en verblijfskosten, wederopbouw etc...)

Daglichtlamp schreef op 13-09-2024 om 17:39:

Het is niet meer dan terecht dat bij misdadigers hun verblijfsvergunning kan worden ingetrokken, ook als ze uit een gevaarlijk gebied komen. Dat hadden ze dan maar eerder moeten bedenken.
Maar laat eerst de rechter maar spreken.
Ik weet trouwens niet of hier überhaupt nog sprake is van een verblijfsvergunning, of dat er al naturalisatie had plaatsgevonden. Nederlanderschap kun je volgens mij alleen intrekken bij terroristische misdrijven. Al wil het kabinet volgens mij daar ook naar kijken, of dat dat ook kan bij ernstige misdrijven.
Syrië staat het inleveren van de eigen nationaliteit niet toe, dus daarom is intrekken van de Nederlandse nationaliteit eventueel mogelijk (intrekken mag namelijk niet als iemand daarna staatloos wordt).

Ik zou dat, in geval van moord, een prima oplossing vinden. De vader is daar al, de zonen kunnen zich bij hem voegen. 

Twinski schreef op 13-09-2024 om 18:19:

[..]

Dat eerste had het beste geweest idd, maar of een land veilig' is kun je niet afleiden uit de aanwezigheid van familie. En daarnaast moet je repatriëring ook nog zien te organiseren (reis- en verblijfskosten, wederopbouw etc...)

Wat denk je dat 2 mannen een paar jaar in de Nederlandse gevangenis kosten? Wederopbouw? Waarom?

In 2024 kost een gevangene €401,- per dag

Twinski schreef op 13-09-2024 om 17:32:

[..]

Dat is deporteren na crimineel gedrag. Vraag mij af of je deze mensen daarmee werkelijk helpt. Die komen al uit een oorlogsgebied en dat gebied is nu nog steeds niet veilig.

Waarom wil jij deze mensen "na crimineel gedrag" (in het land waar zij zijn opgevangen en van alles zijn voorzien), 'werkelijk' helpen? 

Blijkbaar (zie vader) is Syrië een heel geschikt land om naar toe te vluchten. Een huis heeft de familie daar al. Dus gezinshereniging. Met spoed!

En over dat gedoe altijd van "ja maar....wij hebben ook voetbalsupporters, hier zijn ook criminelen, hier is ook femicide/eerwraak, etc.", heb ik even een sommetje gemaakt aan de hand van de informatie die ik hier vond https://www.movisie.nl/artikel/syrische-migranten-geweld-uit-naam-familie-eer - "...neemt het aantal zaken rond eergerelateerd geweld onder Syriërs toe. Elk jaar publiceert Het Landelijk Expertisecentrum Eergerelateerd Geweld (LEC EGG) van de Nationale Politie over de eergerelateerde geweldszaken waar hun expertise bij werd ingeroepen. In 2021 speelden de meeste zaken zich tegen een Syrische achtergrond af: bij ruim een vijfde van de 628 zaken die bij het LEC EGG binnenkwamen...."

Eén vijfde van 628 betekent 125 gevallen in 2021. Inmiddels zijn er véél meer inwoners in NL vanuit Syrië dan in 2021: 

Per 1-1-2024 zijn dat 94.978 mannen en 70.579 vrouwen, totaal 165.557 Syriërs in Nederland op dit moment. 

Per 1-1-2024 waren er 12.941.748 inwoners met NL herkomst.

Als de suggestie dat femicide/eerwraak "ongeveer vergelijkbaar voor zou komen" zou kloppen, dan zou dit betekenen dat bij een bevolking die 78 maal zo groot is (NL) als de Syrische bevolking, femicide/eerwraak dus ook 78 maal zo vaak voor zou moeten komen onder de NL bevolking.

Want zelfs als je uitgaat van die verouderde/lage cijfers uit 2021 (het bericht nu is dat eerwraak zo is toegenomen) dan zou onder de NL bevolking 78 x 125 = 9.750 maal sprake moeten zijn van femicide/eerwraak. Echt, dat "ja maar, wij ook" argument werkt niet!

 

 

Twinski schreef op 13-09-2024 om 18:19:

[..]

Dat eerste had het beste geweest idd, maar of een land veilig' is kun je niet afleiden uit de aanwezigheid van familie. En daarnaast moet je repatriëring ook nog zien te organiseren (reis- en verblijfskosten, wederopbouw etc...)

Voor moordenaars is het veilig.

Volgens mij ontkende helemaal niemand dat eerwraak in de Syrische cultuur meer voorkomt dan in de Nederlandse cultuur.

Maar goed, aangezien het hier over asiel gaat, wat vinden jullie van de kabinetsplannen?
https://www.rijksoverheid.nl/regering/regeerprogramma/2-grip-op-asiel-en-migratie
Zie ook het door mij geposte lijstje van verwachte wetgeving op dit gebied.

Overigens in Ter Apel al weer 2128 mensen vannacht.  Het is maar een week gelukt om onder de 2000 te blijven in de nacht (en overdag geen enkele keer volgens mij).

Twinski schreef op 13-09-2024 om 17:32:

[..]

Dat is deporteren na crimineel gedrag. Vraag mij af of je deze mensen daarmee werkelijk helpt. Die komen al uit een oorlogsgebied en dat gebied is nu nog steeds niet veilig.

Serieus? Die mensen helpen? Waarmee? Jammer dan hadden ze eerder over na moeten denken. Daar heb ik echt 0.0 medelijden of compassie mee. Kennelijk is het voor vaders ook veilig genoeg om daarheen te vluchten dus kunnen broers mooi vader achterna. 

Twinski schreef op 13-09-2024 om 18:19:

[..]

Dat eerste had het beste geweest idd, maar of een land veilig' is kun je niet afleiden uit de aanwezigheid van familie. En daarnaast moet je repatriëring ook nog zien te organiseren (reis- en verblijfskosten, wederopbouw etc...)

Als de broers schuldig worden bevonden zijn ze wat mij betreft op zichzelf aangewezen om voor hun eigen veiligheid te zorgen.  Ik vind het signaal dat je afgeeft met uitzetting vele malen belangrijker: meisjes als Ryan moeten in ons land veilig zijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.