Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Moxxie schreef op 13-09-2024 om 18:50:

[..]

Als de broers schuldig worden bevonden zijn ze wat mij betreft op zichzelf aangewezen om voor hun eigen veiligheid te zorgen. Ik vind het signaal dat je afgeeft met uitzetting vele malen belangrijker: meisjes als Ryan moeten in ons land veilig zijn.

We hebben ook niet voor niets regels dat bij veroordeling voor zware misdrijven verblijfsvergunningen kunnen worden ingetrokken. Helemaal eens.

Hier trek ik echt de streep! 
Dit soort mensen hoeven wij hier niet (te helpen). Vaders die opdracht geven hun kind te vermoorden hebben echt alle rechten verspeeld. No mercy!

Ik vraag me echter wel af in hoeverre de broers dit vrijwillig hebben gedaan, zullen toch onder grote familie druk deze afschuwelijke daad hebben verricht.

Zilver_gray schreef op 13-09-2024 om 18:55:

Hier trek ik echt de streep!
Dit soort mensen hoeven wij hier niet (te helpen). Vaders die opdracht geven hun kind te vermoorden hebben echt alle rechten verspeeld. No mercy!

Ik vraag me echter wel af in hoeverre de broers dit vrijwillig hebben gedaan, zullen toch onder grote familie druk deze afschuwelijke daad hebben verricht.

Ja jammer de bammer. Er bestaat ook nog zoiets als vrije wil en zelf even nadenken. Echt hoor, ik kan hier totaal geen excuses voor bedenken. Niet 1.

Miraval schreef op 13-09-2024 om 19:02:

[..]

Ja jammer de bammer. Er bestaat ook nog zoiets als vrije wil en zelf even nadenken. Echt hoor, ik kan hier totaal geen excuses voor bedenken. Niet 1.

Ik probeer geen excuses te verzinnen, mijn brein snapt gewoon niet hoe iemand met “gezond verstand” tot zoiets verschrikkelijks in staat kan zijn. Maar inderdaad ze hebben het wel gedaan en zullen er de gevolgen van moeten dragen.

voor wat betreft de nieuwe plannen... ik vind een 2 statenstelsel een goed plan, ook het niet zomaar uitgeven van een permanente verblijfsvergunning en het niet na laten reizen van volwassen kinderen. 

Een aanvraag op nareis na 2 jaar en een zelfstandige woonruimte met liefst ook nog eigen inkomen uit arbeid vind ik ook prima.

Het voorbijgaan aan de kamer door een noodwet te gebruiken in de asielwet vind ik niet zo'n verstandige keuze. Want je moet er hoe dan ook op een later tijdstip dan weer verantwoording voor afleggen wat weer geld en tijd kost.

Verder heb ik het allemaal nog niet zo goed bekeken eerlijk gezegd.

Twinski schreef op 13-09-2024 om 18:19:

[..]

Dat eerste had het beste geweest idd, maar of een land veilig' is kun je niet afleiden uit de aanwezigheid van familie. En daarnaast moet je repatriëring ook nog zien te organiseren (reis- en verblijfskosten, wederopbouw etc...)

Wie bedoel je hier met "je"? 

Ofwel: wie MOET wat? 

Bedoel je daarmee Nederland? En geldt dat altijd voor landen die vluchtelingen opvangen. Zeg maar, als Nederlanders ooit zouden moeten vluchten en zij komen in X-land terecht die hen onderdak geeft, eten, medische zorg, hun eigen burgers op een huis laat wachten want éérst moeten alle arme, zielige gevluchte Nederlanders gehuisvest (en volledig ingericht e.d.) enz. 

En als dan een Nederlander in X-land een moord pleegt, dan moet X-land op kosten van hun burgers éérst de repatriëring regelen, verzorgen en betalen en de wederopbouw van Nederland eerst even regelen, want anders mag X-land die Nederlander niet uitzetten... zoiets? 

Verschillen in de behandeling tussen oorlogsvluchtelingen en vluchtelingen die persoonlijk bedreigd worden klinkt misschien wel logisch. Maar in beide gevallen kan de situatie toch veranderen zodat het land van herkomst weer veilig is?

Zilver_gray schreef op 13-09-2024 om 19:07:

[..]

Ik probeer geen excuses te verzinnen, mijn brein snapt gewoon niet hoe iemand met “gezond verstand” tot zoiets verschrikkelijks in staat kan zijn. Maar inderdaad ze hebben het wel gedaan en zullen er de gevolgen van moeten dragen.

De broers zijn 22 en 24 jaar oud. Voor de Nederlandse wet dus ruim volwassen. Zij hebben/krijgen hier ook gewoon stemrecht. Daar laten zij hún 'gezonde verstand' op los.

En als het aan GroenLinks-PvdA ligt, dan gaat het stemrecht naar 16 jaar "want dat is zo fijn voor de betrokkenheid van jongeren bij de politiek". Wanneer jongeren echter misdaden begaan, dan staan de 'helpers' weer klaar met de theorie dat die 'jongeren' niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor hun daden "want pas op 25-jarige leeftijd zijn de hersenen volgroeid". 

Afijn, we gaan zien welke argumenten er deze keer allemaal in de strijd geworpen worden door de 'helpers' om deze broers vrij te pleiten van strafvervolging. 

Luchtpost schreef op 13-09-2024 om 18:33:

[..]

Waarom wil jij deze mensen "na crimineel gedrag" (in het land waar zij zijn opgevangen en van alles zijn voorzien), 'werkelijk' helpen?

 Echt, dat "ja maar, wij ook" argument werkt niet!


Ik heb het over mensen helpen om die eerwraakcultuur te verminderen. Dat vind ik belangrijk. Door het te verplaatsen los je het enkel lokaal op. Dan kun je onze kennis over gelijkwaardigheid en autonomie niet meer overbrengen. In een TBS setting zou dit goed kunnen.

Is een verblijfsvergunning dan een positie met minder rechten/meer plichten dan een andere inwoner? Of is het een idd een.voorwaardelijke positie? 

Overigens heb ik het 'wij ook' argument niet gebruikt. Maar idd, ook in Nederland zijn er mensen die eerwraak toepassen.

Daglichtlamp schreef op 13-09-2024 om 19:26:

Verschillen in de behandeling tussen oorlogsvluchtelingen en vluchtelingen die persoonlijk bedreigd worden klinkt misschien wel logisch. Maar in beide gevallen kan de situatie toch veranderen zodat het land van herkomst weer veilig is?

Denk dat die splitsing op zich wel legitiem is. Een verblijfsvergunning zolang er oorlog is bijvoorbeeld.

Luchtpost schreef op 13-09-2024 om 19:30:

[..]

De broers zijn 22 en 24 jaar oud. Voor de Nederlandse wet dus ruim volwassen. Zij hebben/krijgen hier ook gewoon stemrecht. Daar laten zij hún 'gezonde verstand' op los.

En als het aan GroenLinks-PvdA ligt, dan gaat het stemrecht naar 16 jaar "want dat is zo fijn voor de betrokkenheid van jongeren bij de politiek". Wanneer jongeren echter misdaden begaan, dan staan de 'helpers' weer klaar met de theorie dat die 'jongeren' niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor hun daden "want pas op 25-jarige leeftijd zijn de hersenen volgroeid".

Afijn, we gaan zien welke argumenten er deze keer allemaal in de strijd geworpen worden door de 'helpers' om deze broers vrij te pleiten van strafvervolging.

Ben ik nu gekwalificeerd tot “helper”?

Wie of wat bedoel je? Ik pleit niets of niemand vrij. Probeer te bedenken hoe je tot het vermoorden van je zusje kan komen.

Luchtpost schreef op 13-09-2024 om 19:12:

[..]

Wie bedoel je hier met "je"?

Ofwel: wie MOET wat?

Bedoel je daarmee Nederland? En geldt dat altijd voor landen die vluchtelingen opvangen. Zeg maar, als Nederlanders ooit zouden moeten vluchten en zij komen in X-land terecht die hen onderdak geeft, eten, medische zorg, hun eigen burgers op een huis laat wachten want éérst moeten alle arme, zielige gevluchte Nederlanders gehuisvest (en volledig ingericht e.d.) enz.

En als dan een Nederlander in X-land een moord pleegt, dan moet X-land op kosten van hun burgers éérst de repatriëring regelen, verzorgen en betalen en de wederopbouw van Nederland eerst even regelen, want anders mag X-land die Nederlander niet uitzetten... zoiets?

Wat andere landen doen is in principe aan die landen zelf. Maar internationale afspraken zou ik toejuichen.

Zilver_gray schreef op 13-09-2024 om 19:44:

[..]

Ben ik nu gekwalificeerd tot “helper”?

Wie of wat bedoel je? Ik pleit niets of niemand vrij. Probeer te bedenken hoe je tot het vermoorden van je zusje kan komen.

Nee. Daar kan ik verder niet over oordelen.

Ik reageerde in deze post met name op de term 'gezond verstand'. Refererend aan het idee dat sommige mensen lijken te hebben: dat je mensen vanuit een hele andere cultuur hier neer kunt zetten en dan er van uit gaan dat al die mensen (alsof zij geen eigen historie, idee, mening, etc. hebben) naadloos in de westerse samenleving passen. 

En dan ook nog in het tempo en met de aantallen -totale immigratie- zoals dat nu gaat. En dat al die mensen uit hele andere culturen dan hetzelfde idee als wij zouden hebben over handelen met 'gezond verstand' als wij dat nou maar even heel goed uitleggen aan hen tijdens de inburgeringscursus. Of zo. Niet dat je het zou moeten láten overigens, maar daar gaan nog vele generaties overheen voordat men zich echt in de westerse gedachtegang/cultuur kan verplaatsen.   

Dus néé, zeker geen oordeel over jouw gezonde verstand. Wat dat betreft had ik mss beter niet op een post van jou kunnen reageren om mijn algemene punt duidelijk te maken. Verder: alleen maar blij dat je het handelen van die broers niet begrijpt ; - )

Twinski schreef op 13-09-2024 om 19:39:

[..]


Ik heb het over mensen helpen om die eerwraakcultuur te verminderen. Dat vind ik belangrijk. Door het te verplaatsen los je het enkel lokaal op. Dan kun je onze kennis over gelijkwaardigheid en autonomie niet meer overbrengen. In een TBS setting zou dit goed kunnen.

Denk je echt dat er iets verandert aan de eerwraakcultuur in landen als Afghanistan, Syrië en Saudi-Arabië als wij een paar daders TBS opleggen? Als het zo makkelijk zou zijn was ik ook voorstander, maar het lijkt mij dat dat geen fluit uitmaakt.

Moxxie schreef op 13-09-2024 om 20:21:

[..]

Denk je echt dat er iets verandert aan de eerwraakcultuur in landen als Afghanistan, Syrië en Saudi-Arabië als wij een paar daders TBS opleggen? Als het zo makkelijk zou zijn was ik ook voorstander, maar het lijkt mij dat dat geen fluit uitmaakt.

Minimaal waarschijnlijk, maar de behandeling van mensen en de bijbehorende export van een egalitaire cultuur is het proberen waard. Andersom kun je ook geen nationale maatregelen laten afhangen van internationale afhankelijkheden. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.