Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Gebruikersnaaminvullen schreef op 13-09-2024 om 10:33:

[..]

Dit vind ik dus bizar. En ze zijn onbekend Nederlandse normen, wetten en rechten én ze laten zich ringeloren door mensen uit het land waarvandaan ze gevlucht zijn. Ik vraag me dan af wat ze in een Westers land doen. Die mensen passen toch veel beter in een islamitische cultuur lijkt me. En voordat mensen uit hun panty schieten, het is overduidelijk dat het hier om de islamitische cultuur gaat en niet de christelijke.

Het is bizar! Ben ooit op een feest van een gedwongen huwelijk aanwezig geweest. Blijkbaar sprak mijn gezicht boekdelen toen ik begreep wat er gebeurde. Iemand nam me apart en zei op een niet mis te verstane toon, je houdt je mond! Ik was stomverbaasd verwachtte dit niet en ging geschrokken weer zitten. Niet lang daarna kreeg ik te horen dat er een taxi op mij wachtte en kon vertrekken. De bruid zat in mijn vriendengroep en heb ik nooit meer gezien. 

Iemand moet de nieuwkomers uitleggen dat integriteit en zelfbeschikking boven eergevoel staat. Het zijn toch voornamelijk oude patriarchale denkbeelden die botsen met moderne gelijkwaardige denkbeelden.

@mick Blijft lastig hè, een ander perspectief naast je eigen bias.

Femicide is de koepelterm. Eerwraak is een vorm van femicide. Komt relatief vaak voor onder moslims, maar komt ook voor onder andere bevolkingsgroepen.

Nog even wat duiding voor de mensen die graag alleen negatieve berichtgeving over moslims uitlichten:

Dr. Kaouthar Darmoni is directeur van Atria, kennisinstituut voor gendergelijkheid en emancipatie. Zij vertelde eerder aan FunX dat vrouwenmoord anders van aard is dan de moord op mannen. "Waar het bij mannen vaak gaat om afrekeningen in het criminele circuit of uit de hand gelopen vechtpartijen, worden onschuldige vrouwen vooral vermoord door hun (ex-)partners." Opvallend vaak gebeurt dit vlak voor of na het beëindigen van een relatie.

Alle lagen van de samenleving


Femicide wordt vaak gezien als een probleem uit landen met een 'machocultuur', maar komt dus ook in Nederland voor. Volgens dr. Darmoni heerst onterecht het idee dat het vooral voorkomt binnen laagopgeleide of migrantenkringen, maar het gebeurt in alle lagen van de samenleving. "Men denkt vaak dat femicide een ver-van-mijn-bed-show is en dat het hoort bij moslims of andere niet-witte gemeenschappen. En als het al een keer in Europa gebeurt, dan wordt er vaak verwacht dat dat een land met een machocultuur is, zoals in Zuid-Europa."

Uit onderzoek blijkt echter dat Nederland het qua gevallen van femicide per hoofd van de bevolking slechter doet dan landen als Italië, Spanje en Frankrijk. In de laatstgenoemde landen is er wel veel meer aandacht voor het probleem en gaan mensen massaal de straat op om te protesteren tegen geweld tegen vrouwen. In Nederland wordt dat veel minder gedaan.



Twinski schreef op 13-09-2024 om 10:52:

Iemand moet de nieuwkomers uitleggen dat integriteit en zelfbeschikking boven eergevoel staat. Het zijn toch voornamelijk oude patriarchale denkbeelden die botsen met moderne gelijkwaardige denkbeelden.

Zo simpel is het niet.

Mensen die hun  opvoeding en normen en waarden grotendeels in een Niet Westers land hebben verkregen gaan bij hun aankomst hier niet zomaar de hier geldende denkbeelden overnemen. Daar gaan een aantal generaties overheen.

Als ik in Saudi-Arabië zou gaan wonen ga ik ook niet ineens homo's haten en een vrijwillig een hoofddoek dragen. 

Twinski schreef op 13-09-2024 om 10:52:

Iemand moet de nieuwkomers uitleggen dat integriteit en zelfbeschikking boven eergevoel staat. Het zijn toch voornamelijk oude patriarchale denkbeelden die botsen met moderne gelijkwaardige denkbeelden.

Uitleggen? Het groepsdenken tegenover het individualistisch denken zit bij beide maatschappijen zo diep geworteld, dat krijg je met het even uitleggen er niet uit.

Mick87 schreef op 13-09-2024 om 10:55:

[..]

Zo simpel is het niet.

Mensen die hun opvoeding en normen en waarden grotendeels in een Niet Westers land hebben verkregen gaan bij hun aankomst hier niet zomaar de hier geldende denkbeelden overnemen. Daar gaan een aantal generaties overheen.

Als ik in Saudi-Arabië zou gaan wonen ga ik ook niet ineens homo's haten en een vrijwillig een hoofddoek dragen.

Ik heb ook niet gezegd dat het simpel is. Kost nu eenmaal tijd, inzet en veel herhaling.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

13-09-2024 om 11:04 Topicstarter

Wat nu 'femicide' wordt genoemd, werd vroeger vaak aangeduid als 'crime passionel'. 

Dit is niet vergelijkbaar met eerwraak.

Poezenmeisje schreef op 13-09-2024 om 11:04:

Wat nu 'femicide' wordt genoemd, werd vroeger vaak aangeduid als 'crime passionel'.

Dit is niet vergelijkbaar met eerwraak.

Geen enkele moord op vrouwen is een daad uit passie. Het is een daad uit vrouwenhaat. Die term is dan ook totaal achterhaald en veel te liefelijk voor wat het is. Het wordt niet voor niets allang niet meer gebruikt. Laten we nou niet doen alsof eerwraak erger is dan bijvoorbeeld de moord op een ex door een Nederlandse man. 

Libertine schreef op 13-09-2024 om 11:09:

[..]

Geen enkele moord op vrouwen is een daad uit passie. Het is een daad uit vrouwenhaat. Die term is dan ook totaal achterhaald en veel te liefelijk voor wat het is. Het wordt niet voor niets allang niet meer gebruikt. Laten we nou niet doen alsof eerwraak erger is dan bijvoorbeeld de moord op een ex door een Nederlandse man.

waar lees jij "erger"? ik lees "anders"

Poezenmeisje

Poezenmeisje

13-09-2024 om 11:26 Topicstarter

Zeg ik dan ergens dat ik een 'crime passionel' wel okee vind en eerwraak niet?

Libertine schreef op 13-09-2024 om 11:09:

[..]

Geen enkele moord op vrouwen is een daad uit passie. Het is een daad uit vrouwenhaat. Die term is dan ook totaal achterhaald en veel te liefelijk voor wat het is. Het wordt niet voor niets allang niet meer gebruikt. Laten we nou niet doen alsof eerwraak erger is dan bijvoorbeeld de moord op een ex door een Nederlandse man.

Het is allemaal verwerpelijk en verschrikkelijk. Uit eerwraak komt wel eens femicide voor. Eerwraak is een verschijnsel wat vooral voorkomt in Midden Oosterse landen en is religie en cultureel gebonden. Met de toestroom van vluchtelingen uit midden oosterse landen specifiek uit Syrië neemt dit verschijnsel hier ook toe. Statistieken wijzen dat uit.

Allemaal verschrikkelijk. En die dingen mogen toch gewoon benoemd worden? Eerwraak is erg net als femicide en andersom.  

Ik krijg het gevoel dat er nu een discussie over de koepelterm femicide aangezwengeld wordt om de aandacht van eerwraak af te leiden.

De cijfers over eerwraak zijn ontzettend zorgwekkend, het lijkt me belangrijk om daarover te praten. Met respect, dat wel.

Moxxie schreef op 13-09-2024 om 11:27:

Ik krijg het gevoel dat er nu een discussie over de koepelterm femicide aangezwengeld wordt om de aandacht van eerwraak af te leiden.

De cijfers over eerwraak zijn ontzettend zorgwekkend, het lijkt me belangrijk om daarover te praten. Met respect, dat wel.

Mee eens

Moxxie schreef op 13-09-2024 om 11:27:

Ik krijg het gevoel dat er nu een discussie over de koepelterm femicide aangezwengeld wordt om de aandacht van eerwraak af te leiden.

De cijfers over eerwraak zijn ontzettend zorgwekkend, het lijkt me belangrijk om daarover te praten. Met respect, dat wel.

Exactement

Als ik het verhaal van dat vermoorde meisje Ryan lees, dan hebben twee van haar broers haar omgebracht, in opdracht van vader. 
"...

„Ja, haar broers Mohanad (24) en Mohammed (22) stonden hier voor mijn woning”, vertelt Mo, die als getuige werd gehoord door de politie. „Ze kwamen voor Ryan. Ze wilde eerst niet mee, maar later deed ze dat toch.” Dat gebeurde zonder geweld of paniek. „Ze had ook gewoon nog contact met ze.”

"...Vlak voor haar dodenrit loopt ze, ditmaal in traditionele Syrische witte kleding met donkerblauwe hoofddoek, achter haar broer, die een blauw trainingspak aan heeft en haar hand vasthoudt. In de lift omhelst hij zijn kleine zusje innig, zo melden bronnen. Dan vertrekken ze. In een zwarte Saab rijdt het drietal richting Joure, waar de familie in een hoekhuis aan de Elias Annes Borgerstraat woont, en waar Ryan al meermaals naar terugkeerde. Veelal vanuit beschermde locaties. ......

De Saab rijdt die late avond in mei de N710 op, langs uitkijkpunt de Kuifeend. Aan de Knardijk, in Lelystad, stopt de auto. Even later vertrekken de broers weer. Ryan ligt, in de nachtelijke uren, dood in het troebele water bij de Oostvaardersplassen. Daar wordt ze de volgende ochtend om negen uur gevonden door iemand van Staatsbosbeheer...."

"..Vader Khaled (52) s er dan al lang en breed vandoor. Als De Telegraaf contact met hem opneemt, meldt hij via een mailadres, dat gekoppeld is aan zijn bedrijf, in Istanbul te zitten. Daarna zou hij naar Syrië zijn doorgereisd, waar de familie nog een huis heeft...

Dat is toch onvoorstelbaar, dat die broers dit ook gewoon doen als vader dat wil; dan moet je je toch zorgen maken over deze gezinnen? 

En ook uit dat artikel: "...Het meisje smeekte meermaals om hulp. Haar vader wilde haar zelfs vermoorden, beweerde ze. Ze vroeg bij een buurvrouw te mogen blijven, maar die belde de politie. Een dag later bepaalde de kinderrechter dat de toen 16-jarige Ryan onder toezicht werd gesteld. De rechter maakte zich zoveel zorgen over dreigend eergerelateerd geweld, dat de tiener uit huis werd geplaatst.

Je zal die buurvrouw maar zijn, die is misschien doodsbang voor die vader geweest als die zou zien dat het meisje bij haar verbleef. Ik weet niet of ik dat meisje in zo'n geval hier zou durven laten logeren. Ik zou geloof ik wel een afspraak met haar maken om haar naar een blijf-van-mijn-lijf huis te brengen.

Overigens was ik ook verbaasd dat de familie in Syrië nog een huis heeft. In Friesland was er voor deze familie (dacht ik ooit gelezen te hebben) een of ander gemeenschapsruimte omgebouwd tot woning omdat het zo'n grote familie was. Zou de fiscus dat huis in Syrië als tweede woning aanslaan in de belastingaangifte van vader, net zoals wanneer je een vakantiewoning in Frankrijk hebt? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.