Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


In sommige landen is femicide normaal. In Nederland "toevallig" niet. 
Helaas proberen sommige vluchtelingen hier hun "normaal" door te voeren. 

Poezie schreef op 13-09-2024 om 11:47:

In sommige landen is femicide normaal. In Nederland "toevallig" niet.
Helaas proberen sommige vluchtelingen hier hun "normaal" door te voeren.

Dat vind ik nogal ongenuanceerd

Poezie schreef op 13-09-2024 om 11:47:

In sommige landen is femicide normaal. In Nederland "toevallig" niet.
Helaas proberen sommige vluchtelingen hier hun "normaal" door te voeren.

'Normaal' door te voeren? Volgens mij zijn ze daar helemaal niet mee bezig. Willen ze wetgeving afdwingen oid? Dat betwijfel ik. 

Moxxie schreef op 13-09-2024 om 11:27:

Ik krijg het gevoel dat er nu een discussie over de koepelterm femicide aangezwengeld wordt om de aandacht van eerwraak af te leiden.

[...]

Ja, zo werkt dat. Beleidsnotities, onderzoeken, woordjes wijzigen, etc. Allemaal theoretisch werk voor hoogopgeleide mensen die van achter hun bureautje heel druk bezig zijn met een probleem. Liefst internationaal opgepakt, "overal" mee bemoeien, en zoveel mogelijk mensen en instanties betrekken zodat "iedereen" er op een gegeven moment mee bezig is. Net zo lang tot er op papier een verhaal staat dat klopt. 

Maar vooral: als het dan (gewoon in het dagelijks leven) fout gaat, dat "niemand" ergens verantwoordelijk voor gehouden kan worden. En intussen roept met name die groep mensen dat er alsmaar méér mensen nodig zouden zijn omdat we arbeidskrachten te kort zouden komen. 

Heel gek, maar toen er -in verhouding tot de bevolking- véél minder mensen werkten (maar wél veel meer uren per week) hadden we genoeg aan de eigen bevolking om het werk te doen dat gedaan moest worden. Ook al was er nog geen Arbo-wet, nog geen computers en automatisering; Nederland had zijn zaakjes aardig op orde. Toen ging het om werk, nu vooral over woordjes en over beeldvorming. 

Poezie schreef op 13-09-2024 om 11:47:

In sommige landen is femicide normaal. In Nederland "toevallig" niet.
Helaas proberen sommige vluchtelingen hier hun "normaal" door te voeren.

Eens. 

Ook uit het verhaal van Ryan: "...Bekenden vertelden eerder dat vader Khaled (52) zijn dochter snel wilde uithuwelijken. Haar toekomstige man had hij al uitgezocht. Maar Ryan, die haar hoofddoek wilde afwerpen en snakte naar een vrije, westerse levensstijl, wilde haar eigen keuzes maken. Ook op liefdesgebied..."

Vader had blijkbaar op zijn minst een verblijfsvergunning en dus ook verklaard dat hij zich zou conformeren aan de Nederlandse wet- en regelgeving. Hier in NL kiezen vaders de bruid voor hun 18-jarige dochter niet uit en laten zij hun dochters niet door har eigen broers vermoorden als die dochter haar eigen keuzes in het leven wil maken. 


Luchtpost schreef op 13-09-2024 om 12:04:

[..]

Eens.

Ook uit het verhaal van Ryan: "...Bekenden vertelden eerder dat vader Khaled (52) zijn dochter snel wilde uithuwelijken. Haar toekomstige man had hij al uitgezocht. Maar Ryan, die haar hoofddoek wilde afwerpen en snakte naar een vrije, westerse levensstijl, wilde haar eigen keuzes maken. Ook op liefdesgebied..."

Vader had blijkbaar op zijn minst een verblijfsvergunning en dus ook verklaard dat hij zich zou conformeren aan de Nederlandse wet- en regelgeving. Hier in NL kiezen vaders de bruid voor hun 18-jarige dochter niet uit en laten zij hun dochters niet door har eigen broers vermoorden als die dochter haar eigen keuzes in het leven wil maken.


Je kunt bij een verblijfsvergunning vragen om een handtekening, maar het is natuurlijk niet zo dat alle Nederlanders zich ook altijd conformeren aan de wet. Dat zou betekenen dat er bij een verblijfsvergunning 'extra plichten' meekomen. Dat is rechtsongelijkheid.

Opvallend ook dat haar bescherming op haar achttiende ophield en dat ze kort daarna vermoord is. Hoe zit dat? Ons systeem faalt daarin toch ook wel.

Ik twijfel wat ik hier over wil zeggen. Het is zo verdrietig dat juist vrouwen die zich ontworsteld hebben uit de vrouwonvriendelijke cultuur waar ze uitkomen vervolgens hier slachtoffer worden. Ik denk wel dat het meer cultuur is dan religie. Het gevaarlijkste land ter wereld voor vrouwen is India, dat overwegend hindoeïstisch is. Overigens staan op dat lijstje ook veel moslimslanden, zoals Afghanistan, Syrië en Pakistan. Natuurlijk worden overal vrouwen slachtoffer, maar de kans hier is wel veel kleiner.

Twinski schreef op 13-09-2024 om 12:20:

[..]

Je kunt bij een verblijfsvergunning vragen om een handtekening, maar het is natuurlijk niet zo dat alle Nederlanders zich ook altijd conformeren aan de wet. Dat zou betekenen dat er bij een verblijfsvergunning 'extra plichten' meekomen. Dat is rechtsongelijkheid.

Huwelijksdwang is strafbaar, dat geldt voor iedereen en is geen extra plicht of rechtsongelijkheid.

Luchtpost schreef op 13-09-2024 om 11:43:

Als ik het verhaal van dat vermoorde meisje Ryan lees, dan hebben twee van haar broers haar omgebracht, in opdracht van vader.
"...

„Ja, haar broers Mohanad (24) en Mohammed (22) stonden hier voor mijn woning”, vertelt Mo, die als getuige werd gehoord door de politie. „Ze kwamen voor Ryan. Ze wilde eerst niet mee, maar later deed ze dat toch.” Dat gebeurde zonder geweld of paniek. „Ze had ook gewoon nog contact met ze.”

"...Vlak voor haar dodenrit loopt ze, ditmaal in traditionele Syrische witte kleding met donkerblauwe hoofddoek, achter haar broer, die een blauw trainingspak aan heeft en haar hand vasthoudt. In de lift omhelst hij zijn kleine zusje innig, zo melden bronnen. Dan vertrekken ze. In een zwarte Saab rijdt het drietal richting Joure, waar de familie in een hoekhuis aan de Elias Annes Borgerstraat woont, en waar Ryan al meermaals naar terugkeerde. Veelal vanuit beschermde locaties. ......

De Saab rijdt die late avond in mei de N710 op, langs uitkijkpunt de Kuifeend. Aan de Knardijk, in Lelystad, stopt de auto. Even later vertrekken de broers weer. Ryan ligt, in de nachtelijke uren, dood in het troebele water bij de Oostvaardersplassen. Daar wordt ze de volgende ochtend om negen uur gevonden door iemand van Staatsbosbeheer...."

"..Vader Khaled (52) s er dan al lang en breed vandoor. Als De Telegraaf contact met hem opneemt, meldt hij via een mailadres, dat gekoppeld is aan zijn bedrijf, in Istanbul te zitten. Daarna zou hij naar Syrië zijn doorgereisd, waar de familie nog een huis heeft...

Dat is toch onvoorstelbaar, dat die broers dit ook gewoon doen als vader dat wil; dan moet je je toch zorgen maken over deze gezinnen?

En ook uit dat artikel: "...Het meisje smeekte meermaals om hulp. Haar vader wilde haar zelfs vermoorden, beweerde ze. Ze vroeg bij een buurvrouw te mogen blijven, maar die belde de politie. Een dag later bepaalde de kinderrechter dat de toen 16-jarige Ryan onder toezicht werd gesteld. De rechter maakte zich zoveel zorgen over dreigend eergerelateerd geweld, dat de tiener uit huis werd geplaatst.

Je zal die buurvrouw maar zijn, die is misschien doodsbang voor die vader geweest als die zou zien dat het meisje bij haar verbleef. Ik weet niet of ik dat meisje in zo'n geval hier zou durven laten logeren. Ik zou geloof ik wel een afspraak met haar maken om haar naar een blijf-van-mijn-lijf huis te brengen.

Overigens was ik ook verbaasd dat de familie in Syrië nog een huis heeft. In Friesland was er voor deze familie (dacht ik ooit gelezen te hebben) een of ander gemeenschapsruimte omgebouwd tot woning omdat het zo'n grote familie was. Zou de fiscus dat huis in Syrië als tweede woning aanslaan in de belastingaangifte van vader, net zoals wanneer je een vakantiewoning in Frankrijk hebt?

Die broers doen dat omdat ze aangewezen zijn door de familie om de eer te herstellen. Ze hadden niet de keuze om te weigeren, omdat dit ook voor de aangewezen dader  gevaarlijk is.

  • De dader voelt nauwelijks persoonlijke verantwoordelijkheid voor zijn daad, omdat het meestal een familiebeslissing is.
  • De dader beschouwt het als een 'noodlot' dat hij of zij dit moet uitvoeren.
  • De dader wordt soms gedwongen tot het uitvoeren van het eergerelateerd geweld, als hij dit weigert kan de familie ook gewelddadig tegen hem worden.
  • Eergerelateerd geweld kan een éénmalige geweldsexplosie zijn: vrouw wordt ineens vermoord, daarvoor nooit geslagen. Dit geweld gebeurt vaak weloverwogen en gepland.
  • Bij eergerelateerd geweld is traditionele therapie nauwelijks effectief.
  • (Dreiging) met eergerelateerd geweld kan jaren voortduren en het geweld kan ineens weer oplaaien.

Veilig Thuis ZHZ - Eerwraak (veiligthuiszuidhollandzuid.nl)

Yumi schreef op 13-09-2024 om 10:50:

[..]

Het is bizar! Ben ooit op een feest van een gedwongen huwelijk aanwezig geweest. Blijkbaar sprak mijn gezicht boekdelen toen ik begreep wat er gebeurde. Iemand nam me apart en zei op een niet mis te verstane toon, je houdt je mond! Ik was stomverbaasd verwachtte dit niet en ging geschrokken weer zitten. Niet lang daarna kreeg ik te horen dat er een taxi op mij wachtte en kon vertrekken. De bruid zat in mijn vriendengroep en heb ik nooit meer gezien.


Verschrikkelijk. 

Heb je het huwelijkscadeau mee terug genomen?

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/16825685/emmen-wil-in-gesprek-met-minister-faber-over-overlast-asielzoekers (Bericht van gisteravond)

De gemeente Emmen wil in gesprek met minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) over de overlastproblematiek in Nieuw-Weerdinge. Het dorp ervaart al jaren overlast van veiligelanders die het dorp bezoeken vanuit het aanmeldcentrum in Ter Apel.

Faber (PVV) bezocht onlangs nog Ter Apel. Volgens burgemeester Eric van Oosterhout ziet de gemeente graag dat Faber ook het buurtdorp in Drenthe aandoet. Inzet van het gesprek is onder meer extra geld voor beveilingsmaatregelen.

.........etc.etc.etc..........

Fleurtje_5 schreef op 13-09-2024 om 13:11:

[..]


Verschrikkelijk.

Heb je het huwelijkscadeau mee terug genomen?

Ik was teveel van slag om daar aan te denken, daarnaast blij dat ik onder begeleiding afgevoerd werd naar de taxi. Achteraf goed dat ik weg moest, ik ben nu voorzichtiger maar in die tijd veel meer de neiging ertegenin te gaan. 

Mick87 schreef op 13-09-2024 om 12:34:

Opvallend ook dat haar bescherming op haar achttiende ophield en dat ze kort daarna vermoord is. Hoe zit dat? Ons systeem faalt daarin toch ook wel.

Het is de vraag of je dat vóór kunt zijn. Wat kan Nederland doen tegen een vader/broers die liever een dode dochter/zus hebben dan één zonder hoofddoek? En dat vervolgens eigenhandig gaan regelen. Daar kan je met je verstand toch niet bij?

Het gezin kwam in NL wonen, want hier was het veilig. Vader maakt het zelf onveilig en vlucht weer terug. Volgens de Nederlandse theorie moet het gezin een gevluchte vader volgen, dus is het nu tijd voor 'gezinshereniging', maar dan richting Syrië.  

Klinkt cru, maar je ziet hoe ("sociale") wetenschappers nu alles alweer aan het downplayen zijn. Juist die maken het onmogelijk ook maar ergens iets aan te doen en om verbeteringen door te voeren.

Hoe hard men ook beweert dat die hoofddoeken dragen een vrijwillige keuze van de vrouw zelf is ("teken van vrijheid"): in het geval van Ryan was het blijkbaar een keuze tussen leven of dood. Ja, dan kies je er vrijwillig voor om te blijven leven.

Dat uithuwelijken dat is ook niet alleen voor de sier; dat is dan een oude man uit het voormalige dorp die bijvoorbeeld de meeste schapen had. Vader krijgt gewoon geld voor het verkopen van zo'n jonge bruid. Wij noemen dat normaal gesproken mensenhandel. Maar als het over immigranten gaat doen we/links alsof het normaal is omdat dit "bij hun cultuur hoort"? 

Zie je dat allemaal als de schuld van de gewone mensen die in NL wonen, en moeten we hier het hele systeem (welk systeem, alle systemen, onze hele levenswijze?) aanpassen omdat we anders 'falen' voor wat betreft alles wat mis kan gaan als gevolg van de levenswijze van alle mensen van waar ook ter wereld die hier graag willen komen wonen?

De "eer" die in NL geldt, lapte deze vader volkomen aan zijn laars. Drie medeplichtigen aan moord op dochter/zus in één familie is niet conform de NL eer. Sterker nog dan ben je misdadiger. Maar dat vond vader minder belangrijk dan een dochter die zonder hoofddoek zou lopen en/of zich te 'vrij/westers' gedraagt. Of waar hij, als bruid, simpelweg minder geld voor zou kunnen vangen.

Veel mensen hier zijn heus wel vóór verbeteringen, de grote vraag is: hoe kom je langs de linkse medemens? Die zijn zó fanatiek in het 'voor de vluchtelingen opnemen' (en alles recht praten wat krom is) dat je gewoon niets meer voor die mensen kunt doen. En ja, voor Nederlandse kinderen houdt Jeugdzorg ook op bij 18 jaar. 

Het AZC in Budel:

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240912_91600275 (Artikel van gisteren)

De politie heeft kort na het incident een tweede bewoner aangehouden. Het slachtoffer hoefde niet voor behandeling naar het ziekenhuis, meldt de politie.

Het is de derde steekpartij tussen bewoners van het asielzoekerscentrum in de Brabantse plaats in evenzoveel maanden.
...........etc.etc.etc.........


Maar zo te zien zijn die 'steekpartijen' al langer gaande:

https://www.gelderlander.nl/binnenland/weer-steekpartij-in-azc-budel-man-gewond-aan-zijn-been~a2ec34d2/ 13 feb. 2022

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.