Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Ik weet niet precies wat jullie hiermee willen zeggen. Asielkinderen op vaste locaties huisvesten, zodat ze naar dezelfde school kunnen blijven gaan is goedkoper dan het huidige beleid van steeds wisselende noodopvanglocaties.
Dus dan houd je meer geld over voor andere problemen in Nederland (en zorg je dus voor minder kans op toekomstige taalachterstanden bij deze groep).

Daglichtlamp schreef op 10-09-2024 om 14:09:

Ik weet niet precies wat jullie hiermee willen zeggen. Asielkinderen op vaste locaties huisvesten, zodat ze naar dezelfde school kunnen blijven gaan is goedkoper dan het huidige beleid van steeds wisselende noodopvanglocaties.
Dus dan houdt je meer geld over voor andere problemen in Nederland (en zorg je dus voor minder kans op toekomstige taalachterstanden bij deze groep).


Bij het azc in deze regio is een school gevestigd die alleen voor de kinderen van het AZC is.

Fleurtje_5 schreef op 10-09-2024 om 14:10:

[..]


Bij het azc in deze regio is een school gevestigd die alleen voor de kinderen van het AZC is.

Het probleem is alleen dat veel kinderen heel regelmatig verplaatst worden. Dus dat ze dan 3 maanden hier naar school gaan, dan weer een maand thuiszitten omdat ze wachten moeten op een plaats op school op de volgende locatie, dan weer een paar maanden op de volgende school. Dat geeft weinig kans op effectief onderwijs.

Maar er zijn natuurlijk ook kinderen die geluk hebben en die wel vrij snel terecht kunnen in een vast AZC (als ze dan al niet de pech hebben dat daar het contract bijna afloopt).

In dit filmpje wordt het uitgelegd, één van de leerlingen verteld dat ze al op tiende school zit. Bewonderingswaardig dat deze leerlingen ondanks dat toch Nederlands spreken.

https://nos.nl/nieuwsuur/video/2507428-hoe-jonge-asielzoekers-voortdurend-van-school-moeten-veranderen

Daglichtlamp schreef op 10-09-2024 om 11:54:

Maar links is toch niet synoniem met progressief en rechts met conservatief?

Meestal wel. Maar het is geen wetmatigheid. Er is natuurlijk soms ook links conservatisme en rechts progressief. 

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Politiek_spectrum#:~:text=Meestal%20zijn%20linkse%20partijen%20progressief,maar%20dat%20hoeft%20niet%20altijd.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 10-09-2024 om 13:43:

[..]

Geen enkele arbeidsmigrant hoeft niet, maar verminderen wel. Maar ook; laat het bedrijf zelf maar voor huisvesting zorgen. En ook, waarom willen en/of kunnen Nederlanders niet de laagbetaalde banen vervullen? Kan er een financiële impuls gegeven worden zodat sommige mensen in de bijstand misschien toch wat kunnen gaan werken? Dit staat er in de pdf "brede blik op bijstand"

Bij mensen in de bijstand stapelen problemen zich vaak op. Zij hebben niet alleen geen werk en een laag inkomen, maar hebben soms ook te maken met andere problemen, zoals een slechte gezondheid, huisvestingsproblemen, schulden of een taalachterstand. De gemeente heeft als taak om mensen een bijstandsuitkering te verlenen als ze aan voorwaarden voldoen en te ondersteunen bij het vinden van werk. Bijstandsgerechtigden zijn verplicht er alles aan te doen om weer aan het werk te gaan.


De hele politiek is lastige materie, maar waarom hebben mensen een taalachterstand als ze hebben moeten inburgeren en de taal leren? Hoe komt dat, waarom is daar verder nooit naar omgekeken?

Hoe kun je mensen helpen met schulden zodat ze zich weer beter gaan voelen en kunnen werken?

Zomaar wat dingen hoor.


Waarom moet Nederland kost wat het kost alle grote bedrijven binnen houden? ASML, 42.000 werknemers, 100 nationaliteiten en 40% komt uit het buitenland. Van mij mag het allemaal wel wat minder met de Nederlandse paradepaardjes. Laat ze eens kijken naar het MKB en daar wat voor doen.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/overheid-zet-alles-op-alles-om-asml-in-nederland-te-houden-zon-bedrijf-wil-je-niet-verliezen/

Idem met buitenlandse studenten, geef de huisvestingsopdracht maar aan de Universiteit. Geen huisvesting, geen studie.



En nu gooi ik even een knuppel in het hoenderhok;

Koop boeren die willen stoppen riant uit, maak van landbouwgrond woonwijkjes met merendeel sociale en levensbestendige woningen. Er komt vanzelf vraag naar winkels, werkgelegenheid etc.


En strengere regels voor asielzoekers, gezinshereniging en criminaliteit.

https://nos.nl/artikel/2501145-arbeidsmigratie-tot-2040-nodig-daarna-mogelijk-een-probleem

Goede punten! Ik ben het met je eens. Ook vwb je standpunt over de boeren.

Hebben we als Nederland te lang een kenniseconomie willen zijn? Alles erop gericht om zo hoog mogelijk opgeleid te raken, wat is er mis met mbo? We zitten te springen om die mensen. 

En de consumptiemaatschappij mag wat mij betreft ook wel een stuk minder. Nieuwer, sneller, beter, waar houdt het op? 





Ik ben het ook eens met de meeste punten van Gebruikersnaam: arbeidsmigratie echt inperken, deel van de boeren uitkopen en op die grond deels meer woningen bouwen, inperken van aantallen buitenlandse studenten, mensen in een uitkering willen begrijpen en zodanig helpen dat ze uit hun impasse kunnen komen, investeren in integratie en tegengaan van taalachterstanden (dus bijv kinderen van asielzoekers niet steeds laten verhuizen van de ene naar de andere woonplaats en school, zoals Daglichtlamp al zegt), investeren in en dus zeker niet bezuinigen op onderwijs, meer omkijken naar MKB ipv vooral de multinationals pleasen. Helemaal voor!

Nicole123 schreef op 10-09-2024 om 15:00:

Ik ben ook eens met de meeste punten van Gebruikersnaam: arbeidsmigratie echt inperken, deel van de boeren uitkopen en op die grond deels meer woningen bouwen, inperken van aantallen buitenlandse studenten, mensen in een uitkering willen begrijpen en zodanig helpen dat ze uit hun impasse kunnen komen, investeren in integratie en tegengaan van taalachterstanden (dus bijv kinderen van asielzoekers niet steeds laten verhuizen van de ene naar de andere woonplaats en school, zoals Daglichtlamp al zegt), investeren in en dus zeker niet bezuinigen op onderwijs, meer omkijken naar MKB ipv vooral de multinationals pleasen. Helemaal voor!

Poezenmeisje

Poezenmeisje

10-09-2024 om 15:30 Topicstarter

Niet alle homo's houden van de glitterregenbogenalfabetcultuur.

https://www.derozeleeuw.nl/

Stichting De Roze Leeuw breekt met de regenbooglobby. Wij zijn er voor gewone, nuchtere homoseksuelen. Mensen die in eerste instantie mens zijn, een gewoon leven leiden en niet van hun seksualiteit hun hele identiteit maken.

Wij herkennen ons niet in het beeld dat nu door ”belangenorganisaties”, politieke partijen en media over ons wordt gecreëerd. Namelijk dat wij een onderdrukte minderheid zijn in een intolerant land. Integendeel.

Wij zijn juist dankbaar voor het land waarin wij mogen leven en zien onszelf absoluut niet als slachtoffer. Daarom laten wij zien dat het ook anders kan. Dat doen wij door het organiseren van inhoudelijke evenementen, het lobbyen bij politieke partijen én het bereiken van fysieke en mentale weerbaarheid.

Daglichtlamp schreef op 10-09-2024 om 13:52:

Als ik zie hoe we met kinderen onder de asielzoekers omgaan kan ik me goed voorstellen dat het beleid op dit moment leidt tot toekomstige taalachterstanden. Stabiele opvang en scholing zal helpen om dat voor deze kinderen tegen te gaan. Voortdurend slepen met asielzoekers, zodat voortgang op school ook niet gegarandeerd is helpt niet bepaald.

Ze moeten inburgeren en een bepaald niveau op taal hebben. Hoe kan het dan dat ze daarna niets meer bijleren en de taal beter gaan beheersen? 

Dit gaat niet over kinderen, die ontvangen geen bijstandsuitkering. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 10-09-2024 om 15:56:

[..]

Ze moeten inburgeren en een bepaald niveau op taal hebben. Hoe kan het dan dat ze daarna niets meer bijleren en de taal beter gaan beheersen?

Dit gaat niet over kinderen, die ontvangen geen bijstandsuitkering.

Als we dat meedoen echt zo belangrijk vinden, waarom gaan we er dan niet anders mee om?

Wat mij betreft geldt dit ook  voor hoe we omgaan met volwassenen vluchtelingen, zorg voor een vaste opvanglocatie. Zet vanaf het allereerste begin in op integratie, op de taal leren, op werk. Niet vrijblijvend, maar verplicht. Maar nu mag het vaak niet eens. Of wordt het door het veelvuldige verhuizen ongelooflijk lastig gemaakt.

Daglichtlamp schreef op 10-09-2024 om 13:52:

Als ik zie hoe we met kinderen onder de asielzoekers omgaan kan ik me goed voorstellen dat het beleid op dit moment leidt tot toekomstige taalachterstanden. Stabiele opvang en scholing zal helpen om dat voor deze kinderen tegen te gaan. Voortdurend slepen met asielzoekers, zodat voortgang op school ook niet gegarandeerd is helpt niet bepaald.

Dat kinderen een stabiele basis nodig hebben om naar school te gaan en geen achterstand op te lopen, daar ben ik het helemaal mee eens.

Helaas is dat geen garantie, dat blijkt wel uit de waarschuwingen van de afgelopen jaren, van de inspectie voor onderwijs.

De inspectie waarschuwde de afgelopen jaren al meermaals voor het verslechteren van de basisvaardigheden. In de nieuwste editie van het jaarlijkse onderwijsrapport staat onder meer dat nog steeds niet alle basisschoolleerlingen het taal- en rekenniveau halen dat nodig is om zonder problemen naar de middelbare school te gaan.

Nog steeds zorgen om basisvaardigheden leerlingen, 'scholen kunnen meer doen' (nos.nl)

Yumi schreef op 10-09-2024 om 16:10:

[..]

Dat kinderen een stabiele basis nodig hebben om naar school te gaan en geen achterstand op te lopen, daar ben ik het helemaal mee eens.

Helaas is dat geen garantie, dat blijkt wel uit de waarschuwingen van de afgelopen jaren, van de inspectie voor onderwijs.

De inspectie waarschuwde de afgelopen jaren al meermaals voor het verslechteren van de basisvaardigheden. In de nieuwste editie van het jaarlijkse onderwijsrapport staat onder meer dat nog steeds niet alle basisschoolleerlingen het taal- en rekenniveau halen dat nodig is om zonder problemen naar de middelbare school te gaan.

Nog steeds zorgen om basisvaardigheden leerlingen, 'scholen kunnen meer doen' (nos.nl)

Zoals al eerder gezegd wordt het voor het reguliere onderwijs het probleem niet groter als we het voor de asielkinderen beter regelen.

(want beter regelen kost minder geld. Het betekent ook dat de asielkinderen meer leren in de twee jaar dat ze in een ISK zitten, en dat ze dan vervolgens ook beter meekunnen in de reguliere klas waar ze daarna in terecht komen.).

Daglichtlamp schreef op 10-09-2024 om 16:00:

[..]

Als we dat meedoen echt zo belangrijk vinden, waarom gaan we er dan niet anders mee om?

Wat mij betreft geldt dit ook voor hoe we omgaan met volwassenen vluchtelingen, zorg voor een vaste opvanglocatie. Zet vanaf het allereerste begin in op integratie, op de taal leren, op werk. Niet vrijblijvend, maar verplicht. Maar nu mag het vaak niet eens. Of wordt het door het veelvuldige verhuizen ongelooflijk lastig gemaakt.



En dan gooi ik er nog een paar in;

Niet direct een permanente verblijfsvergunning. Eerst de taal leren, werken, of iig meedoen in de maatschappij dmv vrijwilligerswerk oid, na 5-10 jaar pas een definitieve vergunning. Gezinshereniging, huisvesting, werk en taal heel goed beheersen. Dit zou ik ook toegepast willen zien bij alle andere vormen van immigratie. Het is van de zotte dat expats hier ja-ren kunnen wonen zonder de taal te leren. 

Over taal gesproken, als de ouders die niet beheersen blijft de achterstand bij die kinderen omdat ze thuis geen Nederlands kunnen spreken. Bovendien staan ze ook met het ene been in de ene cultuur en met het andere in de Nederlandse.

Iedere 5 jaar toetsen hoe de taalvaardigheden zijn. Bij aanvraag permanente vergunning nog een keer. 

En zorg dat de Dublin-procedure gaat werken zoals het hoort. Als de randen van Europa daardoor overbelast raken dan moet de EU zorgen dat het wel goed gaat werken. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.