Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Miraval schreef op 09-09-2024 om 16:32:

[..]


En dan bedoel ik niet dat Nederlandse bedrijven moeten verhuizen maar dat nieuwe bedrijven vanuit die landen zelf daar op gaan starten.

Hoe kom je erbij dat daar geen bedrijven zouden opstarten, dat daar geen werk zou zijn? In een land als Polen is de werkloosheid enorm laag, er is daar genoeg werk. Alleen liggen de lonen hier hoger en is hier óók werk. Daarom komen ze hierheen, niet omdat daar geen bedrijven zijn om voor te werken.

Miraval schreef op 09-09-2024 om 16:40:

[..]

Ja dat denk ik dus ook. Dus het klinkt leuk, het werk daarheen verplaatsen maar kennelijk is dat in de praktijk haast niet haalbaar.

En al dat geëxporteerd vlees, dat wordt niet massaal weggegooid natuurlijk. Mensen eten daar daadwerkelijk van. Er is een wereldwijde vraag naar voedsel. Dus hier het werk weghalen terwijl je het elders niet kunt uitvoeren is in dat opzicht ook onwenselijk. Het gaat niet om consumptiegoederen waar we gemakkelijk zonder kunnen.

Alhoewel, distributiecentra zijn er ook massaal in Nederland met bijbehorende arbeidsmigranten.

Natuurlijk is het wel haalbaar, alleen moet de politieke wil er zijn. Gaan zitten wachten tot bedrijven spontaan verhuizen werkt natuurlijk niet. Een verbod op (buitenlandse) uitzendkrachten, quota en emigratie-subsidies instellen en het werkt prima. Dat wil men alleen niet, want de agro-industrie lobby heeft een enorme vinger in de politieke pap.

En uiteraard is er vraag naar het voedsel, maar waarom moet dat allemaal in ons minilandje gekweekt en gefokt worden? Waarom exporteren we 85%, terwijl we zo dichtbevolkt zijn? Waarom zijn we als klein land de grootste vleesexporteur van Europa en niet een land als Polen of Duitsland? Waarom zou je het elders niet kunnen uitvoeren, kun je geen varkensstal neerzetten in Polen dan? Dat kan best, als je het maar stimuleert en niet denkt dat het wel vanzelf gaat.

Nicole123 schreef op 09-09-2024 om 16:18:

[..]

‘er uitslaat’, gaat het een beetje? Ik sla niks uit en ik praat niks aan, dus houd op met valse beschuldigingen.
Nee, ik had het niet over je sprookjesboeken opmerkingen. Wel over bijv je negatieve opmerking over de Gay Pride en je negatieve uitlatingen over zaken die gaan over inclusiviteit/transgenders/LHBTI rechten. Misschien waren die in een ander topic dan het anti-woke topic, dat kan ook, maar doen alsof je neus bloedt lijkt me onnodig.


"Misschien waren die in een ander topic" ?? Ongeacht welk topic, ik ben NOOIT tegen homo's geweest. Ik ben ook niet anti-woke. Jou gesar hoort niet thuis op dit topic. Haal het desbetreffende topic omhoog zodat men daar verder kan praten. Of kun je de pagina noemen? Of datum?

Als ik denk dat een bepaald kledingstuk of gedrag averechts kan werken van wat men wil bereiken (bij een bepaalde bevolkingsgroep), betekend dat NIET dat ik 'tegen' de GayPride ben.

Als mijn vriendin haar haren paars en groen wil laat verven als ze bv gaat solliciteren, geef ik haar mijn mening zonder ook maar überhaupt tegen haar te zijn. Het zou niet oké zijn als ik zou zeggen 'wat mooi' terwijl ik het lelijk vind en zou vermoeden dat de sollicitatie daardoor zal mislukken. Terwijl ik paars en groen haar misschien wel mooi zou vinden voor een andere activiteit.

Als ik bedenk dat we met z'n duizenden nu op één en dezelfde pot moeten plassen, omdat er een tiental mensen zijn die een probleem hebben met het woord 'damestoilet of herentoilet' dan heb ik daar inderdaad een mening over ZONDER ook maar überhaupt iets tegen die tien mensen te hebben. De letters LHBTI met of zonder + ,met of zonder inclusiviteit, zeggen mij niets. Voor mij is ieder gelijk. Door er letters of leestekens aan toe te voegen plak je een etiket op iemand, maak je m.i. onderscheid. 

Er is nou eenmaal wel een verschil tussen een damestoilet en herentoilet.  Kan men daar niet tussen kiezen dan vind ik een derde toilet een prima idee. Zonder dat er op die deur letters geplakt moeten worden.



Geen gesar hoor, ik denk dat je het dan heel anders opvat dan ik bedoelde. De discussie ging over dat moslims als hele groep zo conservatief denken over LHBTI en dat we dat niet hier in Nederland zouden moeten willen importeren. Mijn stelling was dat de mensen die het hardst tegen de komst van islamitische asielzoekers zijn zelf juist helemaal niet zo progressief over ontwikkelingen op het gebied van LHBTI/gender denken, maar eerder conservatief/negatief/kritisch en dat ik dat opvallend vind. Maar fijn als jij jezelf hierin heel progressief opstelt juist! Herken je het ook niet bij anderen? Bijv. bij SGP stemmers? Negatief tegenover moslims, maar zelf juist ook heel conservatief als het gaat om zaken als Gay Pride, regenboogvlaggen, genderneutrale aanspreekvormen, transgender rechten, Lentekriebels, etc. Daarin gaan SGP en DENK gelijk op.

Nicole123 schreef op 10-09-2024 om 09:07:

Geen gesar hoor, ik denk dat je het dan heel anders opvat dan ik bedoelde. De discussie ging over dat moslims als hele groep zo conservatief denken over LHBTI en dat we dat niet hier in Nederland zouden moeten willen importeren. Mijn stelling was dat de mensen die het hardst tegen de komst van islamitische asielzoekers zijn zelf juist helemaal niet zo progressief over ontwikkelingen op het gebied van LHBTI/gender denken, maar eerder conservatief/negatief/kritisch en dat ik dat opvallend vind. Maar fijn als jij jezelf hierin heel progressief opstelt juist! Herken je het ook niet bij anderen? Bijv. bij SGP stemmers? Negatief tegenover moslims, maar zelf juist ook heel conservatief als het gaat om zaken als Gay Pride, regenboogvlaggen, genderneutrale aanspreekvormen, transgender rechten, Lentekriebels, etc. Daarin gaan SGP en DENK gelijk op.

Ik vind dat eigenlijk helemaal niet zo gek. Ik denk dat die groep meer wil behouden wat er nu is en verder geen veranderingen wil waar ze niet achter staan. Zowel geen veranderingen vanuit de progressieve hoek als geen veranderingen/problemen vanuit culturen die qua normen waarden gebruiken en manier van denken erg ver afstaan van onze eigen Westerse cultuur.

Over hokjes denken gesproken.

Ik ben echt wel benieuwd of er cijfers of een onderzoek is naar bovenstaande. Of dat het dus een constatering is van wat hier op het forum geschreven wordt.

Goed de SGP, DENK en PVV zijn behoorlijk conservatieve partijen. Maar ik denk niet dat je het zo stellig kunt poneren. Dat mensen die moeite hebben met de immigratie, het veranderende straatbeeld in de grote steden bijvoorbeeld, ook degenen zijn die moeite hebben met LGBTHI of andersom.

Tja tijdens de formatie zes uur praten over de lentekriebels, laat dat iets zien van wat Nicole bedoelt?

https://www.parool.nl/nieuws/omtzigt-liep-meermaals-weg-bij-onderhandeling-pieter-wil-mansplainen-doceren~b57e230e/?referrer=https://www.google.com/

Soms leiden de gesprekken nergens toe. Zo wordt er úren gepraat over Lentekriebels, het project voor seksuele voorlichting op basisscholen. Dat is een totem geworden van conservatief Nederland, want te jonge kinderen wordt te veel verteld, is de kritiek.

Aan de onderhandelingstafel staan Omtzigt en Yesilgöz als ‘liberalen’ tegenover de ‘conservatievere’ PVV en BBB. Daar zegt Omtzigt: “Maar hoe had je het dan bedacht? Wil je bij kinderen tot hun twaalfde wachten met vertellen dat het normaal is als mannen verliefd worden op mannen?” De discussie raakt aan artikel 23 van de Grondwet, de vrijheid van onderwijs. Dus ja, daar gaan weer zes uren onderhandelingstijd. Ze worden er kriegelig van. “Willen jullie anders menstruatie van overheidswege verbieden voor meisjes onder de 12 jaar?” zegt Omtzigt op enig moment in wanhoop aan tafel.

Miraval schreef op 10-09-2024 om 09:23:

Ik ben echt wel benieuwd of er cijfers of een onderzoek is naar bovenstaande. Of dat het dus een constatering is van wat hier op het forum geschreven wordt.

Goed de SGP, DENK en PVV zijn behoorlijk conservatieve partijen. Maar ik denk niet dat je het zo stellig kunt poneren. Dat mensen die moeite hebben met de immigratie, het veranderende straatbeeld in de grote steden bijvoorbeeld, ook degenen zijn die moeite hebben met LGBTHI of andersom.

Ik denk dat dat zeker lang niet altijd zo hoeft te zijn. Ik weet ook niet hoe vaak dat wel of niet het geval zou zijn dat mensen allebei die dingen vinden. Wel hoeft dat elkaar denk ik niet te bijten mocht dat wel zo zijn. Dat is wat ik met mijn vorige post probeerde te zeggen. 

Jorni schreef op 10-09-2024 om 09:13:

[..]

Ik vind dat eigenlijk helemaal niet zo gek. Ik denk dat die groep meer wil behouden wat er nu is en verder geen veranderingen wil waar ze niet achter staan. Zowel geen veranderingen vanuit de progressieve hoek als geen veranderingen/problemen vanuit culturen die qua normen waarden gebruiken en manier van denken erg ver afstaan van onze eigen Westerse cultuur.

Ja, daar heb je een terecht punt. Dus voor die groep is het zoals het nu is in Nederland dus precies goed? Wat dat betreft blijkt de term 'conservatief' een dubbele term. Je hebt dan conservatief in de zin van behoudend wat er nu is, Nederland zoals nu willen houden als het is en bang zijn dat het de ene kant of de andere kant op verandert. En je hebt conservatief in de zin van rechten van mensen terugdraaien, terug naar vroeger, de vrouw weer achter het aanrecht en homo's in de kast of vervolgd. De behoudende conservatief is dan juist bang voor de 'terug naar vroeger' conservatief.

Miraval schreef op 10-09-2024 om 09:23:

Ik ben echt wel benieuwd of er cijfers of een onderzoek is naar bovenstaande. Of dat het dus een constatering is van wat hier op het forum geschreven wordt.

Goed de SGP, DENK en PVV zijn behoorlijk conservatieve partijen. Maar ik denk niet dat je het zo stellig kunt poneren. Dat mensen die moeite hebben met de immigratie, het veranderende straatbeeld in de grote steden bijvoorbeeld, ook degenen zijn die moeite hebben met LGBTHI of andersom.

Conservatief zijn mensen meestal niet op één onderwerp toch? Als je op een conservatieve partij stemt dan neem ik aan dat je dat ook doet omdat het conservatieve gedachtegoed in brede zin wordt gedragen. Inclusief de manier waarop er over vrouwen, gender etc wordt gedacht. Die causaliteit lijkt mij vanzelfsprekend?

Nicole123 schreef op 10-09-2024 om 09:28:

[..]

Ja, daar heb je een terecht punt. Dus voor die groep is het zoals het nu is in Nederland dus precies goed? Wat dat betreft blijkt de term 'conservatief' een dubbele term. Je hebt dan conservatief in de zin van behoudend wat er nu is, Nederland zoals nu willen houden als het is en bang zijn dat het de ene kant of de andere kant op verandert. En je hebt conservatief in de zin van rechten van mensen terugdraaien, terug naar vroeger, de vrouw weer achter het aanrecht en homo's in de kast of vervolgd. De behoudende conservatief is dan juist bang voor de 'terug naar vroeger' conservatief.

Dat denk ik wel ja. Ik denk dat je het hier zo heel mooi hebt beschreven. 

Nicole123 schreef op 10-09-2024 om 09:28:

[..]

Ja, daar heb je een terecht punt. Dus voor die groep is het zoals het nu is in Nederland dus precies goed? Wat dat betreft blijkt de term 'conservatief' een dubbele term. Je hebt dan conservatief in de zin van behoudend wat er nu is, Nederland zoals nu willen houden als het is en bang zijn dat het de ene kant of de andere kant op verandert. En je hebt conservatief in de zin van rechten van mensen terugdraaien, terug naar vroeger, de vrouw weer achter het aanrecht en homo's in de kast of vervolgd. De behoudende conservatief is dan juist bang voor de 'terug naar vroeger' conservatief.

Goed omschreven!

Ik denk inderdaad dat daar een wezenlijk verschil is. Dat het grootste deel van de mensen het wil houden zoals het nu is en een heel klein gedeelte terug wil naar vroeger. Ik wil helemaal niet terug naar vroeger, hoe het nu is is prima. Ik ben in sommige dingen conservatief en in andere dingen progressief. Ik ben voornamelijk rechts liberaal.  

Miraval schreef op 10-09-2024 om 09:23:

Ik ben echt wel benieuwd of er cijfers of een onderzoek is naar bovenstaande. Of dat het dus een constatering is van wat hier op het forum geschreven wordt.

Goed de SGP, DENK en PVV zijn behoorlijk conservatieve partijen. Maar ik denk niet dat je het zo stellig kunt poneren. Dat mensen die moeite hebben met de immigratie, het veranderende straatbeeld in de grote steden bijvoorbeeld, ook degenen zijn die moeite hebben met LGBTHI of andersom.

Ik heb er geen cijfers van paraat, maar zie wel dat nationalisme en conservatisme heel vaak hand in hand gaan. Dat strekt zich veel verder uit dan enkel dit forum, je ziet dat in de hele maatschappij. Ik zeg zeker niet dat het altijd 1 op 1 gematcht is, wel dat het vaak zo is dat een conservatievere mening over LHBTI samengaat met een meer anti-migratie mening en dat het vaak zo is dat hoe gematigder of hoe feller men is in het ene hoe gematigder of feller men ook is in het andere. Je ziet dat in Nederland bij politieke partijen als de SGP en PVV, maar ook in het buitenland bij bijv. Orbán, Vlaams Belang*, het Duitse AfD**, opiniemakers als Wierd Duk en de blog Wynia's week, etc.

https://www.demorgen.be/nieuws/wat-als-vlaams-belang-mee-regeert-transgender-personen-zijn-de-nieuwe-nichten-er-wordt-een-heksenjacht-tegen-hen-gevoerd~b37de38af/?referrer=https://www.google.com/

Wat als Vlaams Belang mee regeert? ‘Transgender personen zijn de nieuwe nichten, er wordt een heksenjacht tegen hen gevoerd’

** https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/afd-probeert-geschiedenis-van-eigen-homohaat-te-herschrijven

Volgens een facebookpost van de lokale AfD bedoelde Gehlmann echter niet dat Duitsland homosseksuelen ook maar in de bak moest gooien, maar slechts dat het voor Duitse homoseksuelen ook een taboe zou moeten zijn om voor hun geaardheid uit te komen.

Je bent niet per definitie conservatief op alle vlakken als je immigratie wil beperken. Ook ik zou de immigratie beperkt willen zien en heb niets tegen lhbti+, of vind dat vrouwen hun enige recht de aanrecht is. 

https://www.ipsos-publiek.nl/actueel/beperken-migratie-door-eu-per-saldo-steun-van-rechts-tot-links-vk-iii/

Beperken migratie door EU: per saldo steun van rechts tot links (VK III) Migratie wordt gezien als hét grootste vraagstuk waar (ook) de Europese Unie een belangrijke rol dient te spelen. Vooral de komst van asielzoekers uit veilige landen is Nederlanders een doorn in het oog, gevolgd door gezinsmigranten. Tegen de komst van ‘echte vluchtelingen’, kennis- en arbeidsmigranten bestaat minder weerstand. Er is weliswaar verdeeldheid over dit onderwerp tussen de verschillende kiezersgroepen, maar per saldo willen zowel rechtse als linkse kiezers dat de immigratie beperkt wordt. Zo blijkt uit het derde en laatste deel van het grote inhoudelijk onderzoek dat Ipsos I&O uitvoerde voor de Volkskrant in de aanloop naar de Europese Parlementsverkiezingen van 6 juni 2024.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.