Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Nicole123 schreef op 30-08-2024 om 14:01:

[..]

Met extremere versie bedoel ik vooral dat het zo acuut is, zonder overleg of voorbereidingstijd. De hoeveelheid valt inderdaad wel mee, dat is ook het hele idee van die spreidingswet. Als je het spreidt dan is het niet meer duizenden mensen in één dorp erbij proppen, dan valt het reuze mee. Ik vindt het plan van Faber dus juist heel goed, het had al veel eerder moeten gebeuren. Maar 1x raden welke partij op haar achterste benen had gestaan als Eric van der Burg hetzelfde een half jaar geleden gedaan zou hebben.


Dat is dan wellicht het voordeel van een PVVer op deze post.

Uit welke koker het ook komt het is helaas noodzakelijk. Daarnaast hoop ik dat Nederland met Duitslamd een bondgenoot heeft gevonden binnen de EU om verdragen aan te kunnen passen.

Nicole123 schreef op 30-08-2024 om 14:01:

[..]

Met extremere versie bedoel ik vooral dat het zo acuut is, zonder overleg of voorbereidingstijd. De hoeveelheid valt inderdaad wel mee, dat is ook het hele idee van die spreidingswet. Als je het spreidt dan is het niet meer duizenden mensen in één dorp erbij proppen, dan valt het reuze mee. Ik vindt het plan van Faber dus juist heel goed, het had al veel eerder moeten gebeuren. Maar 1x raden welke partij op haar achterste benen had gestaan als Eric van der Burg hetzelfde een half jaar geleden gedaan zou hebben.


Ik hoor het gegil al: 'Dan krijgen we overal Ter Apels!' 

Miraval schreef op 30-08-2024 om 15:23:

Uit welke koker het ook komt het is helaas noodzakelijk. Daarnaast hoop ik dat Nederland met Duitslamd een bondgenoot heeft gevonden binnen de EU om verdragen aan te kunnen passen.

Dat vonden jij en ik al langer, maar toen was het op één of andere manier onmogelijk.

Nicole123 schreef op 30-08-2024 om 13:54:

[..]

Faber dacht: ik ben tegen de spreidingswet, dus laat ik zelf een nog veel extremere versie van die spreidingswet hanteren en zonder voorbereidingstijd of overleg de asielzoekers gaan spreiden. Logisch.

Welkom in de werkelijkheid, kabinet.

Ik ben benieuwd wat de PVV aanhang hiervan vindt. Valt hun minister nu door de mand of is dit opeens wel oké en ‘het kan momenteel nou eenmaal niet anders’ als Faber het doet?

Dat laatste, vrees ik.

 Faber net in het NOS journaal  dat ze juist grote locaties wil. Laat Ter Apel niet juist zien dat dat niet zo'n goed idee is?

(En welke gemeente gaat dat vrijwillig doen?)

Miraval schreef op 30-08-2024 om 15:23:

Uit welke koker het ook komt het is helaas noodzakelijk. Daarnaast hoop ik dat Nederland met Duitslamd een bondgenoot heeft gevonden binnen de EU om verdragen aan te kunnen passen.

Het zou al een mooie start zijn wanneer diverse landen de handen ineen slaan en bestaande verdragen gewoon eerst eens fatsoenlijk gaan naleven.

De asielzoekers die NL binnen komen, komen niet uit de lucht vallen. De meeste asielzoekers komen met touringcars vanuit bijv. Duitsland (of België) dit land binnen; vaak georganiseerd door de mensensmokkelaars.

Ze kunnen dus gewoon via dezelfde route terug: kwestie van een hele rits bussen huren en allemaal weer terug naar Duitsland brengen. Dan is het aan Duitsland om uit te zoeken vanuit welk land zij daar terecht zijn gekomen - en dáár weer heen brengen, etc.

Paspoorten zijn standaard 'kwijt' geraakt tijdens hun 'vlucht’. 
Maar de smartphones van de asielzoekers zien er altijd opgeladen en gebruiksklaar uit. Dus misschien kunnen de smartphones uitgelezen worden?

Dan kunnen ze meteen terug naar het eerste land, dat is wel zo efficiënt: scheelt veel kosten en onnodig heen-en-weer reizen. 

felija schreef op 30-08-2024 om 17:48:

[..]

Ik hoor het gegil al: 'Dan krijgen we overal Ter Apels!'

Volgens deze site zijn er nu al 311 (dat is bijna het aantal gemeenten in NL)  opvanglocaties met in totaal 69.790 bewoners in de AZC's: https://www.nji.nl/cijfers/asielzoekerscentra-azc

In totaal zijn er in 2024 in NL 289.176 mensen die in Institutionele huishoudens leven. Dat betekent dat het bij bijna een kwart van het totaal aantal plekken in institutionele huishoudens (24.13 %) om AZC bewoners gaat.

Van alle niet westerse bewoners in institutionele huishoudens (o.a. verpleeg- en verzorgingshuizen, kindertehuizen, gezinsvervangende tehuizen, revalidatiecentra, kloosters, dienstplichtigen, gevangenissen) is 76.65 % geboren buiten Nederland. 

Dat is waarom men zegt dat iedereen die in NL geboren en getogen is, als oudere langer thuis "wil" blijven wonen; die plekken zijn nodig voor mensen van buiten NL.  

Maar 'gelukkig' zijn er in verhouding steeds minder NL ouderen: ten opzichte van 50 jaar geleden (1974) is van de NL vrouwen (toen 40-45 jaar oud, nu 90-95 jaar oud) nog maar 19.36 % van de Nederlandse vrouwen in leven/in NL woonachtig. 

Van de niet westerse vrouwen van diezelfde geboortegeneratie (geboren periode 1929-1933): nu 122.49 % 90-95 jarigen in 2024 t.o.v. het aantal 45-50 jarigen in 1974.

Aantallen vrouwen: 1974, leeftijd 40-45 jaar - 2024, leeftijd 90-95 jaar 

Nederlands - 342.019 - 66.224. Nu institutioneel: 18.826 = 5.50 % t.o.v. aantal 1974

Niet westers - 2.983 - 3.654. Nu institutioneel: 877 - 29.40 % t.o.v. aantal 1974

 

Het gaat overigens niet alleen om ouderen. Als je de aantallen van de bevolking per leeftijdsgroep uitdrukt in een percentage en de aantallen personen in institutionele huishoudens ook, dan zie je bijvoorbeeld bij vrouwen 0 - 5 jaar oud de volgende verdeling van de 421.643 inwoners en de 1.530 bewoners van institutionele huishoudens:

bevolking: NL 70.92 - westers 9.40 - niet westers 19.68 % (# 299.031 - 39.615 - 82.997)

inst.huish.: NL 22.94 - westers 13.46 - niet westers 63.59 % (# 351 - 206 - 973)


En bijvoorbeeld bij mannen van 25-30 jaar zie je dan weer dat de groep niet westerse mannen 23.70 % van de totale bevolking in die leeftijdsgroep vormt, en 51.45 % van de populatie in institutionele huishoudens. 

Ik kan even de tabel niet vinden waarin de inwoners in geïnstitutionaliseerde huishouders opgedeeld worden in Nederlanders en westerse en niet westerse vreemdelingen. Maar aangezien inwoners in AZC's blijkbaar horen tot de geïnstitutionaliseerde huishoudens is het dan niet logisch dat ze dan ook een groot percentage vormen bij de jongere leeftijdsgroepen?
Het is over het algemeen ook niet zo dat mensen graag in een geïnstitutionaliseerd huishouden wonen, de meeste mensen wonen toch het liefst in een woonvorm waar ze zelf de regie mogen voeren.

Daglichtlamp schreef op 01-09-2024 om 14:10:

Ik kan even de tabel niet vinden waarin de inwoners in geïnstitutionaliseerde huishouders opgedeeld worden in Nederlanders en westerse en niet westerse vreemdelingen. Maar aangezien inwoners in AZC's blijkbaar horen tot de geïnstitutionaliseerde huishoudens is het dan niet logisch dat ze dan ook een groot percentage vormen bij de jongere leeftijdsgroepen?
Het is over het algemeen ook niet zo dat mensen graag in een geïnstitutionaliseerd huishouden wonen, de meeste mensen wonen toch het liefst in een woonvorm waar ze zelf de regie mogen voeren.

Helaas zijn er veel ouderen die zelf de regie niet meer KUNNEN voeren. Voor hen is nergens plek. Die kunnen soms na een ziekenhuisopname werkelijk  nergens meer terecht. Desgevraagd zouden die wellicht héél graag de kans krijgen om te kunnen kiezen voor een woonvorm zoals een AZC. 


En wat de baby's/kinderen van 0-5 jaar (jongens en meisjes samen) betreft: die hebben nog niks "zelf gekozen qua woonvorm": 

612.226 NL inwoners 0-5, waarvan 672 in institutionele huishoudens

81.263 westerse inwoners 0-5, waarvan 422 in institutionele huishoudens

170.373 niet westerse inwoners 0-5, waarvan 2.099 in institutionele huishoudens

Ik kan dan alleen maar denken wat fijn voor die kinderen die thuis kunnen wonen, ipv in een institutioneel huishouden. Laten we er naar streven om die verschillen te verkleinen, in de zin dat meer kinderen in een huis met hun ouders kunnen wonen

Verder ken ik geen enkele oudere die graag in een AZC wil wonen, daar heb je blijkbaar een veel te rooskleurig beeld van.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

01-09-2024 om 21:00 Topicstarter

Als ik kijk naar de revalidatiekliniek waar mijn moeder dit jaar lag dan weet ik niet of een AZC zoveel beroerder is.

Gedeelde badkamer met de buurman, koffierondes die niet gelopen werden...

Voor wie denkt dat het leven in een AZC te benijden valt

https://eenvandaag.avrotros.nl/amp/coa-na-schokkende-rapporten-over-azc-ter-apel-dit-kunnen-wij-niet-meer-aan/

“In het azc in Ter Apel zijn weinig douches en toiletten en degene die er zijn, zijn vies. Matrassen op de grond worden niet schoongemaakt en kleding kan niet worden gewassen en gedroogd. Bestuursvoorzitter Frank Candelvan Vluchtelingenwerk Nederland was afgelopen week zelf in Ter Apel. "Ik ben ongelofelijk geschrokken", vertelt hij.

"De mensen zaten noodgedwongen in een wachtkamer, zonder fatsoenlijk sanitair. Ik heb zelfs gesproken met een vrouw met een hernia die op de grond moest slapen."

“Het gebrek aan hygiëne en het feit dat mensen dicht op elkaar zitten, verhoogt het risico op ziekteverspreiding. Dat risico wordt volgens de GGD nog groter, doordat de groepen mensen die wachten niet worden gescreend op ziektes, zoals tuberculose. Artsen zonder Grenzen noemt dat 'bijzonder zorgwekkend'”





Poezenmeisje schreef op 01-09-2024 om 21:00:

Als ik kijk naar de revalidatiekliniek waar mijn moeder dit jaar lag dan weet ik niet of een AZC zoveel beroerder is.

Gedeelde badkamer met de buurman, koffierondes die niet gelopen werden...

Mijn tante woont in een verpleeghuis. Soep is afgeschaft, ze krijgen nú bouillon. Hooguit 2 keer per week douchen, restaurant is niet meer open, bezuiniging. Dus mijn tante zit nu noodgedwongen meeste tijd op haar kamertje van 3 bij 3. Gelukkig heeft ze veel familie die haar regelmatig meenemen en de was voor haar doen. De gym waar ze 3 keer per week aan meedeed is nog maar 1 keer per week. Dus echt dolle pret en luxe kun je het niet noemen.

Het slaat nergens op om ‘institutionele huishoudens’ op één hoop te gaan gooien. Dat gaat over verzorgingshuizen, gevangenissen, AZCs, psychiatrische inrichtingen, kloosters, kindertehuizen, etc etc. Totaal onvergelijkbaar. En hoe kun je nou een bepaalde groep mensen kwalijk gaan nemen dat ze er veel wonen, als bepaalde types van die huishoudens gemáákt zijn voor die specifieke groep? Dan zou je ook nonnen kwalijk moeten nemen dat ze wel heel erg vaak in een klooster wonen en criminelen dat ze wel erg veel plekken in de gevangenissen bezet houden. 

Dat asielzoekers vrij massaal in zo’n ’institutioneel huishouden’ (in hun geval AZC) wonen ipv een huis is zoals hierboven al erg opgemerkt nogal logisch. Die mensen zouden dolgraag zo snel mogelijk gewoon in een klein flatje met wat privacy wonen, niemand woont voor z’n lol in een AZC. Maar volgens sommige mensen pikken ze blijkbaar niet vooral ‘onze’ huizen in, maar vooral ook ‘onze’ ‘institutionele huishoudens’. Alsof het parasieten zijn ofzo.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.