Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Niemand betwist dat er overlast is en er problemen zijn. Dus leg anderen dat niet in de mond, dan verdraai je de boel. Het gaat om de eenzijdigheid en stigmatisering die er van posts in dit topic uitgaat.

Feiten zijn dat:
- Ter Apel al heel lang overvol zit door het sluiten van AZCs en de weigering nieuwe te openen
- De politiek hier debet aan is, niet de asielzoekers
- Overlast en grote problemen zich vrijwel alleen afspelen bij de heel grote overvolle AZCs zoals Ter Apel, niet bij de kleinschalige
- Het voor Ter Apel hoognodig is dat andere gemeenten (kleinschalig!) ook asielzoekers opvangen en er niet onevenredig veel in Groningen opgevangen hoeven te worden.
- Over 1 groep mensen alleen de misstanden continu benoemen haatzaaien en stigmatiseren is

Over stigmatisering:

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-steeds-meer-is-in-nederland-sprake-van-een-systematische-stigmatisering-van-asielzoekers~b2b49ef6/

https://www.universiteitleiden.nl/in-de-media/2024/06/leo-lucassen-in-de-volkskrant-over-de-systematische-stigmatisering-van-asielzoekers

Hoogleraar Leo Lucassen schreef in zijn opiniestuk hoe de huidige ontrechting van asielzoekers in Nederland gepaard gaat met hun dehumanisering. Iets wat in Europa een verleden kent.

‘Empathie voor migranten neemt af, zo meldde de Volkskrant. Hierbij was het al snel duidelijk dat het hoofdzakelijk om asielzoekers bleek te gaan', schrijft Lucassen. 'Naar de oorzaak hoeven we niet lang te zoeken. Het is niet zo dat asielzoekers enorm in aantal zijn toegenomen en ook niet dat ze zich ineens enorm zijn gaan misdragen.’

Wat er wél is veranderd, is de keiharde toon over asielzoekers in het regeerakkoord van de vier formerende partijen, aangevoerd door de PVV en bijgevallen door VVD, NSC en BBB. Een toon die al bijna twee decennia door de PVV wordt bepaald, maar die in de afgelopen decennia stukje bij beetje door andere partijen, de VVD voorop, is overgenomen en daarmee genormaliseerd.’

Precies wat je hier in het topic ook ziet gebeuren. Dat mensen als het om asielzoekers gaat haatzaaien, kwaadspreken en stigmatiseren inmiddels doodnormaal vinden. Ik vind het treurig en zeker gezien de gebeurtenissen in het VK ook eng.

Poezenmeisje schreef op 12-08-2024 om 08:05:

Je kunt alle kanten opdraaien.

Feit is dat een grote categorie veiligelanders hier naartoe komt om gratis kost en inwoning te krijgen terwijl ze hier de boel leegroven en met hun blote leuter op straat paraderen.

Dit is geen feit, dit is het opblazen en verdraaien van de werkelijkheid en daarbij een groep medemensen te framen als smerige criminelen. Wat je hier benoemt gebeurt, maar niet op grote schaal. Het is geen grote categorie, dat maak je er zelf van.

De feiten zijn:

- Slechts 11% van alle migranten is asielzoeker.

- Slechts 5% van de binnenkomende asielzoekers (3% van de bewoners van AZCs, want ze zijn sneller door hun procedure heen en worden dan uitgezet) zijn veiligelanders. Dat is dus 0,55% van de migranten.

- Asielzoekers plegen minder vaak misdaden en zedendelicten dan anderen uit dezelfde leeftijdscategorie en inkomenspositie.

Hier staan de feiten over asielzoekers en criminaliteit duidelijk uitgezocht op een rijtje:

https://chrisklomp.nl/criminaliteit-asielzoekers-is-vooral-beeldvorming/

Slechts 3% van de asielzoekers die leven in centra stond in dat jaar geregistreerd als verdachte van een misdrijf en dan gaat het met name om (winkel)diefstallen en inbraak (77%).

Sociaalwetenschapper Sanne Noyon (WODC) zei er onlangs dit over: ‘Het is eigenlijk maar een kleine groep die problemen geeft. Je ziet dat het aandeel van asielzoekers in de algehele criminaliteit in Nederland eigenlijk heel beperkt is’

Ook hier komt de negatieve werking van kale statistieken om de hoek kijken. Zo rond de 1% van de Nederlandse bevolking staat geregistreerd als verdachte en dus zou je kunnen beweren dat asielzoekers drie keer zo crimineel zijn met hun 3%.

Maar ook dat beeld klopt niet, want in azc’s zitten naar verhouding veel jonge mannen met weinig inkomen en weinig dagbesteding. Als je kijkt naar het aandeel in de criminaliteit van jonge mannen met weinig geld en weinig om handen binnen de Nederlandse bevolking, dan ziet het beeld er al heel anders uit.

Ook hier deed het WODC onderzoek naar. Tussen 2005 en 2015 bleek zelfs dat asielzoekers gemiddeld minder vaak verdacht zijn van criminaliteit dan reguliere Nederlandse burgers met dezelfde demografische kenmerken en een vergelijkbare inkomenspositie als de asielzoekers.

[...]

Ik heb zelf eens een losse berekening losgelaten op de cijfers over zedendelicten. In 2022 ging het om 83 gevallen van asielzoekers die hiervan werden verdacht binnen de totale groep van 83.000 asielzoekers. Dat is om precies te zijn 0,1% van de totale groep.

Als je dat afzet tegen de naar schatting 100.000 Nederlanders die slachtoffer worden van een vorm van seksueel misbruik (in meerderheid is een bekende de dader), dan zit je binnen de Nederlandse bevolking qua daderschap op 0,5% van de totale groep.

[...]

Een onderzoek naar een azc in Katwijk leverde ook al interessante gegevens op. Op basis van een analyse over twee jaar bleek dat het aantal politiecontacten per asielzoeker aanzienlijker lager lag dan de politiecontacten van de gemiddelde Katwijker: 2,5 keer zo laag zelfs.


En de conclusie:

We moeten en kunnen niet ontkennen dat een deel van de asielzoekers voor problemen zorgt. Het is dan echter des te vreemder dat mensen zo hard ageren tegen de spreidingswet. Ter Apel is overvol met rond de 2000 asielzoekers, in Budel vangen ze er 1500 op.

Door de opvang beter en eerlijker te verdelen, kun je ook werken met relatief kleinere opvangcentra, waardoor de integratie in een buurt of wijk veel makkelijker en sneller tot stand kan komen en de controle en de beheersing van problemen effectiever is. Het is nogal een verschil als je 2000 asielzoekers moet begeleiden of tweehonderd.

De onlogische weerstand tegen de spreidingswet doet je bijna denken dat bepaalde lieden en politici helemaal geen oplossing willen voor problemen die zijn ontstaan.

Wellicht omdat ze verdraaid goed weten dat je mensen niet meer kunt mobiliseren als alles op rolletjes loopt.

Ter Apel is ook een duiventil met steeds wisselende samenstelling, dat helpt ook niet.

Poezenmeisje schreef op 12-08-2024 om 08:05:

Je kunt alle kanten opdraaien.

Feit is dat een grote categorie veiligelanders hier naartoe komt om gratis kost en inwoning te krijgen terwijl ze hier de boel leegroven en met hun blote leuter op straat paraderen.

Waarom heb je pepperspray en wapens bij je als je hier vrede, rust en veiligheid zoekt?

https://112groningen.nl/388196/groningen/preventieve-fouilleeractie-aanmeldcentrum-levert-veel-op-in-ter-apel/

Dit artikel gaat om een steekproef bij de toegangswegen naar het AZC. Ik zie niet staan dat deze mensen met drugs en pepperspray en messen ook daadwerkelijk bewoners zijn van het AZC?

Beetje stemmingmakerij van de schrijver als je het mij vraagt. 

Poezenmeisje schreef op 12-08-2024 om 08:05:

Je kunt alle kanten opdraaien.

Feit is dat een grote categorie veiligelanders hier naartoe komt om gratis kost en inwoning te krijgen terwijl ze hier de boel leegroven en met hun blote leuter op straat paraderen.

Waarom heb je pepperspray en wapens bij je als je hier vrede, rust en veiligheid zoekt?

https://112groningen.nl/388196/groningen/preventieve-fouilleeractie-aanmeldcentrum-levert-veel-op-in-ter-apel/

We kunnen er niet omheen, ik zou graag willen dat het anders was maar de cijfers liegen niet.

De mate van betrokkenheid bij misdrijven verschilt echter enorm tussen de verschillende nationaliteiten in de asielopvang. De groep met het hoogste aandeel komt uit Algerije (44 procent van het totaal aantal in de opvang), Marokko (33 procent) en Tunesië (31 procent).


Dat sluit aan bij de onrust in plaatsen als Ter Apel en het Brabantse Budel over de ernstige overlast die met name Noord-Afrikaanse jonge mannen veroorzaken die weinig kans maken op een verblijfsvergunning. Ook de aard van de meeste gerapporteerde misdrijven wijst daarop; het gaat in de eerste plaats om winkeldiefstallen. De gemeente Westerwolde, waar Ter Apel in ligt, is afgezet tegen het aantal inwoners inmiddels de Nederlandse gemeente met de meeste meldingen van dat soort diefstal.

Meer verdenkingen tegen asielzoekers vanwege misdrijf (nos.nl)

Yumi schreef op 12-08-2024 om 13:30:

[..]

We kunnen er niet omheen, ik zou graag willen dat het anders was maar de cijfers liegen niet.

En de cijfers uit mijn post, liegen die ook niet? Want die scheppen een heel ander beeld dan wat hier steeds geschetst en gesuggereerd wordt. Je zegt te willen dat het anders is, maar je volgt blijkbaar maar wat graag de negatief ingestoken verhalen.

Ja, er zijn problemen. Maar het gaat om een klein percentage van de migranten, daarbinnen asielzoekers, daarbinnen veiligelanders die problemen veroorzaken. Roepen dat asielzoekers massaal winkels leegroven en met hun leuter buiten hun broek lopen klopt van geen kanten met de werkelijkheid. Gemiddeld plegen asielzoekers zelf minder misdaden dan anderen uit dezelfde leeftijdscategorie en inkomenspositie. 

Nicole123 schreef op 12-08-2024 om 13:45:

[..]

En de cijfers uit mijn post, liegen die ook niet? Want die scheppen een heel ander beeld dan wat hier steeds geschetst en gesuggereerd wordt. Je zegt te willen dat het anders is, maar je volgt blijkbaar maar wat graag de negatief ingestoken verhalen.

Ja, er zijn problemen. Maar het gaat om een klein percentage van de migranten, daarbinnen asielzoekers, daarbinnen veiligelanders die problemen veroorzaken. Roepen dat asielzoekers massaal winkels leegroven en met hun leuter buiten hun broek lopen klopt van geen kanten met de werkelijkheid. Gemiddeld plegen asielzoekers zelf minder misdaden dan anderen uit dezelfde leeftijdscategorie en inkomenspositie.


De cijfers die in mijn post staan, komen van het onderzoekinstituut van het ministerie van Justitie (WODC) uit het jaarlijks onderzoek naar incidenten en misdrijven door asielzoekers. Het klopt dat ze negatief zijn, maar ik mag aannemen dat het WODC de juiste cijfers aanlevert.

Wat betreft wie het meeste overlast geven was al eerder bekend dat onder mensen met de kleinste kans op asiel relatief de meeste overlast geven. (Absoluut gezien dan weer niet, omdst 97% geen veiligelander is. De meeste overlast komt daardoor door niet-veiligelanders.) Dit lijkt niet samen te hangen met cultuur of religie, maar met de kansloosheid op asiel van deze mensen. Ik kan de link even niet terugvinden, maar las ergens dat je dat goed kunt zien bij landen die eerst als veilig en daarna als onveilig werden beschouwd of andersom, waarbij de cultuur en religie niet in 1 klap veranderde maar de kansrijkheid van de aanvraag wel. 

De beste oplossing lijkt mij om procedures zo snel mogelijk te laten verlopen, heel snel duidelijkheid te scheppen en zo snel mogelijk terug te sturen. Vooral geen procedurestop van 2 jaar, want dan gaan deze mensen juist ophopen in AZCs ipv uitgezet worden.

https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2024/05/21/kleine-kans-op-asiel-verklaart-deels-waarom-bepaalde-nationaliteiten-vaker-betrokken-zijn-bij-overlastgevend-gedrag

Yumi schreef op 12-08-2024 om 13:54:

[..]


De cijfers die in mijn post staan, komen van het onderzoekinstituut van het ministerie van Justitie (WODC) uit het jaarlijks onderzoek naar incidenten en misdrijven door asielzoekers.

Ja, die cijfers kloppen maar jouw cijfers gaan alleen over naar wie binnen de groep overlastgevers de nationaliteiten zijn die eruit springen. Ze zeggen niets over de totale mate van overlast of asielzoekers in het algemeen.

Nogmaals, de cijfers die ik deelde, liegen die?

Nicole123 schreef op 12-08-2024 om 13:57:

[..]

Ja, de cijfers kloppen maar de boodschap die je zegt ermee te ondersteunen (over criminaliteit op grote schaal) niet. Jouw cijfers gaan alleen over naar wie binnen de groep overlastgevers de nationaliteiten zijn die eruit springen. Ze zeggen niets over de totale mate van overlast.

Nogmaals, de cijfers die ik deelde, liegen die?

Waarom op deze manier? Hoezo nogmaals? Beweer ik ergens dat jou cijfers niet kloppen? 

Poezenmeisje heeft het over veiligelanders, en de overlast in Ter Apel. Ik ging daarop in met cijfers, ik heb het niet over jou dat maak jij er zelf van. 

Het toontje, en de manier waarop, gelijk met de botte bijl erop in hakken 🪓

Poezenmeisje

Poezenmeisje

12-08-2024 om 14:25 Topicstarter

Onder andere hierdoor kost de asieleconomie zoveel geld.

Helaas achter een betaalmuur.

Enkele fragmenten.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/08/12/de-advocaat-met-zijn-onzinnige-aanvragen-a4862479


Misbruik van recht is een zeldzaam verwijt - in een zaaltje van de Raad van State klinken de vragen bars. Advocaat mr. A.G. Kleijweg, die een eenmanskantoor in het migratierecht exploiteert, reageert stoïcijns. Hij erkent wat hij deed en wat hij dacht te bereiken. En waarom het mocht wat hij deed.

Gaandeweg blijkt dat hij al zo'n dertien keer in Nederland dezelfde proceshandeling toepaste. De rechtbank Arnhem had er ten slotte genoeg van. De staat verwijt hem dat hij voor twee cliënten apert kansloze, incomplete verblijfsverzoeken indiende ,,zonder inhoud". Via faxnummers, e-mailadressen en postbussen die niet ,,aangewezen" waren. En vervolgens verzoeken om aanvulling negeerde. Wie het algemene adres van de IND gebruikt, zo blijkt, veroorzaakt vijf dagen wachttijd voordat z'n poststuk in het juiste dossier terecht komt. Dat biedt mogelijkheden.

Voor twee zogeheten 'veiligelanders', een Algerijn en een Marokkaan, diende hij een zogeheten 'leeg' asielverzoek in om ze uit bewaring te krijgen. Dat lukte door een lacune in de wet: bij deze categorie vervalt dan automatisch de rechtsgrond en moet vrijlating volgen. Door vertraging kan ook een recht op een schadevergoeding wegens te lange detentie ontstaan of worden gecreëerd. In het ene geval beurde de migrant 1.200 euro, in het andere 100 euro. De advocaat incasseerde bijna 4.000 euro proceskosten.

De Afdeling oordeelt zes weken later dat de advocaat het recht wel degelijk misbruikte. Achteraf had de IND zijn cliënten vast mogen houden. In zijn verzoeken zat ,,geen enkel geloofwaardig aanknopingspunt" voor een verblijfsrecht. Nooit eerder beweerde zijn cliënt bij iemand te wonen die wél een Europees verblijfsrecht heeft. Hij heeft z'n advocaat ,,kunstmatig" de voorwaarden laten creëren waaronder zijn detentie geschorst moest worden, door vragen te negeren, hersteltermijnen te laten verlopen en incomplete stukken opzettelijk via een omweg in te dienen.

De advocaat moet zelf de kosten van de uitspraak betalen.

Yumi schreef op 12-08-2024 om 14:06:

[..]

Waarom op deze manier? Hoezo nogmaals? Beweer ik ergens dat jou cijfers niet kloppen?

Poezenmeisje heeft het over veiligelanders, en de overlast in Ter Apel. Ik ging daarop in met cijfers, ik heb het niet over jou dat maak jij er zelf van.

Ik zei 'nogmaals' omdat ik je een vraag stelde over of de cijfers in mijn post ook liegen en je deze vraag niet beantwoordde. Ik vind het woord 'nogmaals' gebruiken als je een vraag nog een keer stelt niet zo vreemd. 

Je zegt dat de cijfers niet liegen, maar gaat enkel in op de negatieve cijfers. Terwijl in mijn post een heleboel cijfers staan die een heel andere nuance laten zien. De cijfers liegen niet, maar je kunt ze wel heel selectief gebruiken. 

Aan het quasi-onschuldige 'maar ik deel alleen feiten hoor!' toontje van verschillende mensen hier terwijl er duidelijk zeer eenzijdig en stigmatiserend gepost wordt erger ik me wel, dus het kan wel goed zijn dat dat doorklinkt in mijn post.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.