Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Gebruikersnaaminvullen schreef op 12-07-2024 om 00:09:

[..]

Hou-op-hoor! Je verdraait weer, nieuwkomers/onnatuurlijke bevolkingsgroei met asielzoekers. Kap gewoon eens een keer met dat verdraaien van woorden en berichten.

Het enige wat ik schreef was dat er niemand is die asielzoekers ongebreideld wil toelaten. Het is een zware overdrijving van de feiten om te doen alsof dat wel zo zou zijn. Dat 'niet ongebreideld toelaten' waren gewoon je eigen woorden, na te lezen in je post. 

Zeer kinderachtig forumgedrag om bij iemand wiens posts je niet zinnen de 'je verdraait' kaart te trekken, terwijl ik overduidelijk helemaal niks verdraai.

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5460215/nederland-op-drempel-van-18-miljoen-inwoners-10-jaar-eerder-dan

Hier valt natuurlijk ook niet echt tegenaan te bouwen. Als men in 2016 voorspelt dat de 18 miljoen inwoners pas in 2034 bereikt gaat worden en dat is al 10 jaar eerder dan is dat nogal een verschil. Op deze manier groeien we veel te snel.

Het zou echt goed zijn wanneer de politiek een langetermijn planning gaat maken over hoeveel inwoners we daadwerkelijk kunnen huisvesten in Nederland. En daar beleid op maken. 

Poezenmeisje schreef op 12-07-2024 om 01:29:

[..]

Maar welke dan wel?

Op welke gronden wil jij dan iemand uit die gemeenschap uitsluiten?

Als ze door de buren worden bedreigd, als ze door hun ouders worden bedreigd, als ze door hun kerkgemeenschap worden bedreigd?

Er worden mensen in Westeuropa vermoord door hun familie omdat ze 'onfatsoenlijk gedrag' schijnen te vertonen...

Ik zeg helemaal niet dat ik iemand wil uitsluiten. Maar het is onzinnig om te doen alsof al die homoseksuelen naar Nederland zouden komen, want dat doen ze helemaal niet. Niet alle homoseksuelen vluchten en er zijn heel veel landen ter wereld die vluchtelingen opvangen. 

Wat wil jij dan, homoseksuelen uit Burkina Faso die asiel aanvragen terugsturen, waar ze gevangen genomen of vermoord worden? 

Miraval schreef op 12-07-2024 om 08:48:

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5460215/nederland-op-drempel-van-18-miljoen-inwoners-10-jaar-eerder-dan

Hier valt natuurlijk ook niet echt tegenaan te bouwen. Als men in 2016 voorspelt dat de 18 miljoen inwoners pas in 2034 bereikt gaat worden en dat is al 10 jaar eerder dan is dat nogal een verschil. Op deze manier groeien we veel te snel.

Het zou echt goed zijn wanneer de politiek een langetermijn planning gaat maken over hoeveel inwoners we daadwerkelijk kunnen huisvesten in Nederland. En daar beleid op maken.

Het is natuurlijk niet zo dat er tussentijds geen bijstellingen geweest zijn in de ramingen die proberen te voorspellen hoeveel inwoners er zijn.

Ik weet niet of het niet gekund had, ik weet wel dat woningbouw  veel te lang verwaarloosd is door de overheid. Ik ben heel blij dat deze regering gezien heeft dat er weer een ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening nodig is.

(Al is het wel jammer dat dit ingevuld wordt door een partij die nog steeds geloofd dat de woningmarkt dit probleem gaat oplossen).

Daglichtlamp schreef op 12-07-2024 om 08:55:

[..]

Het is natuurlijk niet zo dat er tussentijds geen bijstellingen geweest zijn in de ramingen die proberen te voorspellen hoeveel inwoners er zijn.

Ik weet niet of het niet gekund had, ik weet wel dat woningbouw veel te lang verwaarloosd is door de overheid. Ik ben heel blij dat deze regering gezien heeft dat er weer een ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening nodig is.

(Al is het wel jammer dat dit ingevuld wordt door een partij die nog steeds geloofd dat de woningmarkt dit probleem gaat oplossen).

Natuurlijk. Het is en en. Maar zo'n enorme (snelle) bevolkingsgroei is natuurlijk ook niet wenselijk. Zou mooi zijn wanneer er visie is voor de lange termijn  waar woningbouw voldoende is. 

Nicole123 schreef op 12-07-2024 om 08:43:

[..]

Het enige wat ik schreef was dat er niemand is die asielzoekers ongebreideld wil toelaten. Het is een zware overdrijving van de feiten om te doen alsof dat wel zo zou zijn. Dat 'niet ongebreideld toelaten' waren gewoon je eigen woorden, na te lezen in je post.

Zeer kinderachtig forumgedrag om bij iemand wiens posts je niet zinnen de 'je verdraait' kaart te trekken, terwijl ik overduidelijk helemaal niks verdraai.

Het gaat over ALLE nieuwkomers. En ja, dat zijn er gewoon veel per jaar. Studenten, arbeidsmigranten en asielzoekers. Dus ook daar pas op de plaats.

 
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking/bevolkingsgroei/groei#:~

In 2023 werden er op een gemiddelde dag ongeveer 451 kinderen geboren, en overleden 464 mensen. Verder vestigden zich gemiddeld 920 immigranten per dag in Nederland, terwijl er 543 emigranten vertrokken. De bevolking van Nederland groeide met gemiddeld 361 personen per dag.

Die groei kun je niet blijven volhouden met de problemen die er nu zijn.



Miraval schreef op 12-07-2024 om 08:48:

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5460215/nederland-op-drempel-van-18-miljoen-inwoners-10-jaar-eerder-dan

Hier valt natuurlijk ook niet echt tegenaan te bouwen. Als men in 2016 voorspelt dat de 18 miljoen inwoners pas in 2034 bereikt gaat worden en dat is al 10 jaar eerder dan is dat nogal een verschil. Op deze manier groeien we veel te snel.

Het zou echt goed zijn wanneer de politiek een langetermijn planning gaat maken over hoeveel inwoners we daadwerkelijk kunnen huisvesten in Nederland. En daar beleid op maken.

Dit

We bereiken de 19 miljoen inwoners in 2037, hoeveel woningen willen/ kunnen we, zoveel bouwen in die 13 jaar naast de tekorten die er nu al zijn?  

Men verwacht dat het woningtekort op het huidige niveau zal blijven en vanaf 2027 in gestaag tempo af te nemen.
De verwachting is dat de jaarlijkse immigratie de komende jaren iets zal afnemen, terwijl de emigratie juist zal toenemen. Het CBS voorziet op dit moment dat Nederland in 2037 het inwonertal van 19 miljoen inwoners zal bereiken.

Volgens Volkshuisvestiging NL zijn er in 2023 zijn er 8,270 miljoen huishoudens en 7,712 miljoen woningen in Nederland. De komende 15 jaar komen er 1,3 miljoen woningen bij. Dat is gelukkig niet allemaal nieuwbouw, maar mede door woningsplitsing en ombouwen van kantoren e.d. Hoe dan ook het het is vol en de leefruimte wordt alleen maar schaarser. 

De woningzoekers (320 duizend) en de bijkomende starters (117 duizend) tellen samen op tot een totale vraag naar 437 duizend woningen. Er zijn 47.000 woningen beschikbaar, waardoor het woningtekort uitkomt op 390 duizend woningen.

In de komende vijftien jaar groeit het aantal inwoners met circa 1,4 miljoen personen en het aantal huishoudens met 916 duizend. De benodigde groei van de woningvoorraad wordt hierop afgestemd, maar is niet exact gelijk.

In de komende vijftien jaar komen er naar verwachting bijna 1,3 miljoen woningen bij door nieuwbouw, het splitsen van woningen en door de transformatie van bijvoorbeeld oude kantoorpanden en leegstaande winkels naar woningen. Waar en wanneer die woningen gebouwd worden is onder meer afhankelijk van de regionale woningbouwprogramma’s, de woningbouwplannen en de productiecapaciteit van de bouwsector. Tegelijk verdwijnen er naar schatting ook 189 duizend woningen door sloop en samenvoeging van woningen. Dit resulteert in een netto groei van de woningvoorraad van circa 1,1 miljoen woningen tot aan 2038. Naar verwachting is er dan een woningvoorraad van bijna 9,1 miljoen woningen.
Het statistisch woningtekort nader uitgelegd | Home | Volkshuisvesting Nederland

Gebruikersnaaminvullen schreef op 12-07-2024 om 09:40:

[..]

Het gaat over ALLE nieuwkomers. En ja, dat zijn er gewoon veel per jaar. Studenten, arbeidsmigranten en asielzoekers. Dus ook daar pas op de plaats.


https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking/bevolkingsgroei/groei#:~

In 2023 werden er op een gemiddelde dag ongeveer 451 kinderen geboren, en overleden 464 mensen. Verder vestigden zich gemiddeld 920 immigranten per dag in Nederland, terwijl er 543 emigranten vertrokken. De bevolking van Nederland groeide met gemiddeld 361 personen per dag.

Die groei kun je niet blijven volhouden met de problemen die er nu zijn.



Dit wilde ik net typen: dat het alle migranten betreft. Vooral het aantal arbeidsmigranten is heel erg hoog. De vraag is of dat niet anders kan. Arbeidsmigranten die werken in de kassen in het westland, die werken in de slachterijen. 

Zowel die kassen als de veestapel nemen onevenredig veel ruimte in, in Nederland. Wanneer we zowel gaan inkrimpen op de kassentuinbouw (enorm hoog verbruik qua elektriciteit niet duurzaam), als op de veehouderijen dan komt er meer bouwland vrij en zijn die groep arbeidsmigranten niet meer nodig. Een win-win situatie. 

Zij hebben geen woning of tijdelijk onderdak meer nodig, worden niet uitgebuit door louche uitzendbureaus, hoeven geen 800 euro per maand te betalen voor een bed in een kamer met anderen ergens in Den Haag. Hoeven geen beroep te doen op ons onderwijs en zorg. 

Waarom daar niet veel meer op wordt ingespeeld, is me een raadsel. Zal wel een geldkwestie zijn.

En er moet toch ook een actief beleid komen om parttime werken te ontmoedigen. Want we hebben tekort aan veel beroepen. En natuurlijk begrijp ik ergens wel dat veel mensen parttime willen werken. Er is meer in het leven dan werken, je kinderen steeds naar opvang brengen is ook gedoe en kost veel. En meer werken loont vaak amper tot niet.
Het lijkt me een goed idee om een fulltime belastingvrije bonus in te gaan voeren. 

Ik was van de week bij de fysio. Jonge meid en net afgestudeerd. Zij werkt als één van de weinigen 5 dagen per week zei ze. Dat is tegenwoordig echt een zeldzaamheid in haar sector zei ze.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 12-07-2024 om 09:40:

[..]

Het gaat over ALLE nieuwkomers. En ja, dat zijn er gewoon veel per jaar. Studenten, arbeidsmigranten en asielzoekers. Dus ook daar pas op de plaats.

Dat kan ik beamen ja. Asielzoekers zijn slechts 11% van de migranten. Arbeidsmigranten zijn er veel meer. Sommigen hebben we echt nodig, anderen zouden we niet nodig hoeven te hebben als we keuzes durven te maken. Als we bijv niet altijd maar meer-meer-meer willen en niet kunstmatig koste wat kost de agrarische sector voor 100% willen behouden. 

Nicole123 schreef op 12-07-2024 om 11:46:

[..]

Dat kan ik beamen ja. Asielzoekers zijn slechts 11% van de migranten. Arbeidsmigranten zijn er veel meer. Sommigen hebben we echt nodig, anderen zouden we niet nodig hoeven te hebben als we keuzes durven te maken. Als we bijv niet altijd maar meer-meer-meer willen en niet kunstmatig koste wat kost de agrarische sector voor 100% willen behouden.

Welke keuzes maak jij hierin? Wat heb jij ervoor over?

Poezie schreef op 12-07-2024 om 11:48:

[..]

Welke keuzes maak jij hierin? Wat heb jij ervoor over?

Ik ben niet Nicole, maar toch mijn 2 cents: ik hou wel van een vers boeket bloemen op tafel, maar ben erachter gekomen, dat dat bepaald niet milieuvriendelijk is (de productie van uitheemse bloemen) dus dat doe ik nu niet meer en dat vind ik heel jammer, want ik werd er echt blij van. 


felija schreef op 12-07-2024 om 12:10:

[..]

Ik ben niet Nicole, maar toch mijn 2 cents: ik hou wel van een vers boeket bloemen op tafel, maar ben erachter gekomen, dat dat bepaald niet milieuvriendelijk is (de productie van uitheemse bloemen) dus dat doe ik nu niet meer en dat vind ik heel jammer, want ik werd er echt blij van.


Misschien is een (eco) pluktuin iets voor jou?  Op onderstaande site een lijst met pluktuinen in NL 💐
Plukken in de pluktuin ⋆ plukbloem.nl

Poezenmeisje

Poezenmeisje

12-07-2024 om 15:52 Topicstarter

Mijn man heeft in overleg met zijn werkgever twee jaar full-time gewerkt voor 80% salaris. Hiermee bouwde hij tijd op voor een sabbatical van een aantal maanden.

Je zou denken dat je dan 80% salaris overhoudt. Niet dus, dat bleek zo'n 90% door het belastingsysteem. 

Toeslagen waren er op dat moment volgens mij niet, we hadden alleen de hypotheekrenteaftrek. Plus verplicht particulier verzekerd als ambtenaar. Dat was ook duurder dan het ziekenfonds.

Je kunt wel roepen dat mensen méér uren moeten gaan werken, maar als je (netto) uurloon daardoor lager wordt, dan ben je toch gek om dat te doen?

Poezie schreef op 12-07-2024 om 11:48:

[..]

Welke keuzes maak jij hierin? Wat heb jij ervoor over?

Proberen duurzame keuzes te maken. Bijv. weinig vlees eten en als we vlees eten kip, weinig kleding kopen, met telefoon en andere electronica doen tot het echt op is ipv elke 2-3 jaar een nieuwe, soms producten kopen die duurder zijn maar wel duurzamer, kleiner wonen dan we zouden kunnen, op een partij stemmen die duurzaamheid en toekomst ook belangrijk vindt en niet enkel de korte termijn maandelijkse koopkracht. 

En ik denk dat we als land ook bepaalde keuzes moeten maken. Niet de economie boven de burgers plaatsen en voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Niet alles bij het oude houden als het eigenlijk helemaal niet meer uit kan of goed is voor het land. Dus o.a. kritisch kijken naar het gebruik van onze grond, de levensvatbaarheid van sectoren, wat voor soort economie we willen zijn en welke keuzes daarbij passen, welke zaken een enorme hoeveelheid arbeidsmigranten aantrekken, terwijl we de producten ervan voor het overgrote deel transporteren. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.