Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Miraval schreef op 18-06-2024 om 20:25:

Nou als die weer uit het ziekenhuis komt mag hij terug naar land van herkomst. Lijkt me een heel goed signaal.

Vind ik een prima plan. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 18-06-2024 om 19:25:

[..]

Oh, nooit geweten dat Tristan naar Nederland is gekomen omdat de situatie in het land van herkomst gevaarlijk was voor hem en hij hier een veilig heenkomen zocht.

Oh, nooit geweten dat je autochtone Nederlanders niet over één kam mag scheren en mensen die in Nederland een veilig heenkomen zoeken omdat hun land van herkomst te gevaarlijk is wel.

Nicole123 schreef op 18-06-2024 om 21:08:

[..]

Oh, nooit geweten dat je autochtone Nederlanders niet over één kam mag scheren en mensen die in Nederland een veilig heenkomen zoeken omdat hun land van herkomst te gevaarlijk is wel.

Je vergelijking slaat nergens op. Tristan is hier niet heen gekomen voor de veiligheid, hij was psychisch ziek en de politie is uiteindelijk aansprakelijk gehouden dat het heeft kunnen gebeuren. 

Maar als jij het normaal vind dat asielzoekers overvallen mogen plegen en daarbij wapens van de politie af willen pakken, dan is er echt iets mis met jou. Die mensen komen hier voor hun veiligheid, of niet soms? 

Dit soort mensen zijn geen aanwinst voor de maatschappij.

Niemand vindt het hier normaal dat misdaden gepleegd worden. Ik hoop dat we het ook niet normaal gaan  vinden om een hele groep aan te spreken voor een misdaad van een ander.

Daglichtlamp schreef op 18-06-2024 om 21:20:

Niemand vindt het hier normaal dat misdaden gepleegd worden. Ik hoop dat we het ook niet normaal gaan vinden om een hele groep aan te spreken voor een misdaad van een ander.

Iemand die mensen die dit soort dingen doen "kans pareltjes" noemt scheert geen hele groep over een kam. Jullie zijn zo gefocust op bestrijden wat andersdenkende zeggen dat er niet eens gelezen wordt.

Of heb ik ergens de zin, "alle asielzoekers zijn kans pareltjes want ze doen dit soort dingen allemaal" gemist?

Gebruikersnaaminvullen schreef op 18-06-2024 om 21:25:

[..]

Iemand die mensen die dit soort dingen doen "kans pareltjes" noemt scheert geen hele groep over een kam. Jullie zijn zo gefocust op bestrijden wat andersdenkende zeggen dat er niet eens gelezen wordt.

Of heb ik ergens de zin, "alle asielzoekers zijn kans pareltjes want ze doen dit soort dingen allemaal" gemist?

Tja wellicht interpreteer ik het meervoud anders dan het bedoeld is.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 18-06-2024 om 21:16:

[..]

Je vergelijking slaat nergens op. Tristan is hier niet heen gekomen voor de veiligheid, hij was psychisch ziek en de politie is uiteindelijk aansprakelijk gehouden dat het heeft kunnen gebeuren.

Maar als jij het normaal vind dat asielzoekers overvallen mogen plegen en daarbij wapens van de politie af willen pakken, dan is er echt iets mis met jou. Die mensen komen hier voor hun veiligheid, of niet soms?

Dit soort mensen zijn geen aanwinst voor de maatschappij.

Ik zeg nergens dat ik dat normaal vind, wil je me dat niet zo vals in de mond leggen? Ik vind het van niemand normaal dat hij geweld gebruikt. Niet van asielzoekers en net zo goed niet van autochtone Nederlanders. Of iemand hierheen kwam voor zijn veiligheid vind ik hierin geen criterium, van mensen die hier geboren zijn vind ik dit gedrag net zo fout. 

Wat ik schreef is dat ik het niet normaal vind om als één persoon geweld gebruikt daar een hele groep op aan te vallen en zwart te maken. Want zo vatte ik de uitspraak 'Echte kansenpareltjes, die chirurgen, tandartsen en topvoetballers...' wel op. Daar stond geen 'Dit kansenpareltje', maar meervoud. De hele groep. Natuurlijk is deze persoon geen aanwinst voor de maatschappij, dat lijkt me duidelijk. Maar we kunnen er weer even lekker de hele groep mee bashen. En roepen dat asielzoekers geen chirurgen, tandartsen en topvoetballers zijn, maar criminelen. 

Of deze persoon niet ook psychisch ziek was weet je trouwens helemaal niet.

Mick87 schreef op 18-06-2024 om 11:05:

[..]

Precies. Die inkomens hebben verder ook geen recht op toeslagen, kwijtschelding gemeentelijke belasting etc. Onder die groep neemt de armoede ook toe.

Die mensen vallen steeds tussen wal en schip en worden steeds vergeten. Dat vind ik sneu.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/855526848/kamer-wil-definitief-einde-aan-automatische-dwangsom-voor-wachtende-asielzoeker
Kamer wil definitief einde aan automatische dwangsom voor wachtende asielzoeker

„Er komen te veel asielzoekers voor het systeem zoals we het hebben”, zei Van der Burg daar onlangs over tegen De Telegraaf. „Het systeem trekt dat niet.” Volgens de staatssecretaris is de IND enorm gegroeid, tot zo’n 6000 fte, maar zorgen jurisprudentie en een hogere instroom ervoor dat het werk zich alsnog opstapelt.

In de eerste vier maanden van dit jaar keerde de IND al 9,9 miljoen euro aan dwangsommen uit. In heel 2023 was dat 11,3 miljoen, gebaseerd op in totaal 28.670 ingebrekestellingen. Van der Burg meldde eerder al aan de Tweede Kamer dat hij voor dit jaar rekening houdt met ’enkele tientallen miljoenen euro’s’ aan dwangsommen. Per asielzoeker kan de dwangsom oplopen tot 1442 euro.

Mag wat kosten: 6000 fte ad plm. minimaal 65.000 euro per fte inclusief werkgeverslasten, is al 390.000.000 miljoen euro per jaar. En dan heeft er nog niet één persoon ook maar één dag in een bed gelegen of één maaltijd genuttigd. Of al die andere diensten, vervoer, zorg, huisvesting, taallessen, etc. 
Hoeveel fte zou het in totaal jaarlijks eigenlijk betreffen? Iemand een idee?

Poezenmeisje

Poezenmeisje

18-06-2024 om 23:48 Topicstarter

Het totaal aantal fte / kosten is niet te bepalen omdat niet alle overheidsorganen en instanties dit gespecificeerd bijhouden.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/vraag-en-antwoord/uitgaven-rijk-provincies-gemeenten-voor-opvang-asielzoekers

...

Er is een overzicht van de beschikbare budgetten voor het toelaten en de opvang van vreemdelingen, waaronder asielzoekers. Dit overzicht staat in de begroting 2023 van het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV). Omdat de asielinstroom verandert, schommelen ook de budgetten door de jaren heen.

Andere ministeries en overheden, zoals provincies en gemeenten, houden de uitgaven aan asielzoekers niet bij als aparte categorie. Zij berekenen de kosten voor alle inwoners van Nederland samen, zonder onderscheid in doelgroepen.

...

Poezenmeisje schreef op 18-06-2024 om 23:48:

Het totaal aantal fte / kosten is niet te bepalen omdat niet alle overheidsorganen en instanties dit gespecificeerd bijhouden.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/vraag-en-antwoord/uitgaven-rijk-provincies-gemeenten-voor-opvang-asielzoekers

...

Er is een overzicht van de beschikbare budgetten voor het toelaten en de opvang van vreemdelingen, waaronder asielzoekers. Dit overzicht staat in de begroting 2023 van het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV). Omdat de asielinstroom verandert, schommelen ook de budgetten door de jaren heen.

Andere ministeries en overheden, zoals provincies en gemeenten, houden de uitgaven aan asielzoekers niet bij als aparte categorie. Zij berekenen de kosten voor alle inwoners van Nederland samen, zonder onderscheid in doelgroepen.

...

Dank voor deze linkjes. Wel bijzonder eigenlijk: overal houdt men buitengewoon nauwgezette spreadsheets over bij, tot achter de voordeur van iedere burger en van de portemonnee van elke burger.  En hierover blijven de kosten ineens uiterst vaag. Of zouden wij dat moeten zien als bezuiniging (zo van: laten we daar nou niet nóg een paar fte's op zetten om nog meer spreadsheets te vullen "want is toch alleen maar slecht voor de beeldvorming" of zo)?

De veiligheid in Ter Apel, voor zowel medewerkers als bewoners is zeer slecht.

https://www.nu.nl/asielcrisis/6317308/bewoners-en-medewerkers-azc-ter-apel-lopen-onacceptabel-risico-op-geweld.html#nujij

Nogmaals. niet over 1 kam scheren. Maar ik maak me dus wel zorgen over wat hier allemaal binnenkomt. Zeer treurig voor omwonenden, personeel en mensen die daadwerkelijk voor oorloge  geweld vluchten.

Als gemeente Westerwolde zou mijn volgende stap zijn het intrekken van de vergunning voor het complete AZC. Laat een andere gemeente maar eens verantwoordelijkheid nemen.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

19-06-2024 om 12:30 Topicstarter

https://www.rtvnoord.nl/politiek/1178012/inspectie-slaat-alarm-over-aanmeldcentrum-ter-apel-meer-politie-nodig

...
Bij verschillende incidenten binnen het aanmeldcentrum zijn gewonden gevallen, stelt de Inspectie Justitie en Veiligheid (JenV) in een brandbrief aan de twee bewindslieden van het gelijknamige ministerie.Volgens de inspectie komt de handhaving van de orde en de veiligheid nu neer op de schouders van de medewerkers van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) en van beveiligers. Maar zij zijn niet bevoegd of voldoende getraind om in te grijpen bij geweldsincidenten. Dat is eigenlijk een taak voor de politie, maar die heeft in Ter Apel te weinig mensen om de problemen aan te kunnen. verschillende incidenten binnen het aanmeldcentrum zijn gewonden gevallen, stelt de Inspectie Justitie en Veiligheid (JenV) in een brandbrief aan de twee bewindslieden van het gelijknamige ministerie.Volgens de inspectie komt de handhaving van de orde en de veiligheid nu neer op de schouders van de medewerkers van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) en van beveiligers. Maar zij zijn niet bevoegd of voldoende getraind om in te grijpen bij geweldsincidenten. Dat is eigenlijk een taak voor de politie, maar die heeft in Ter Apel te weinig mensen om de problemen aan te kunnen.
...

Nicole123 schreef op 18-06-2024 om 21:57:

[..]

Ik zeg nergens dat ik dat normaal vind, wil je me dat niet zo vals in de mond leggen? Ik vind het van niemand normaal dat hij geweld gebruikt. Niet van asielzoekers en net zo goed niet van autochtone Nederlanders. Of iemand hierheen kwam voor zijn veiligheid vind ik hierin geen criterium, van mensen die hier geboren zijn vind ik dit gedrag net zo fout.

Wat ik schreef is dat ik het niet normaal vind om als één persoon geweld gebruikt daar een hele groep op aan te vallen en zwart te maken. Want zo vatte ik de uitspraak 'Echte kansenpareltjes, die chirurgen, tandartsen en topvoetballers...' wel op. Daar stond geen 'Dit kansenpareltje', maar meervoud. De hele groep. Natuurlijk is deze persoon geen aanwinst voor de maatschappij, dat lijkt me duidelijk. Maar we kunnen er weer even lekker de hele groep mee bashen. En roepen dat asielzoekers geen chirurgen, tandartsen en topvoetballers zijn, maar criminelen.

Of deze persoon niet ook psychisch ziek was weet je trouwens helemaal niet.

Dat je niet snapt dat het over mensen gaat die dit soort dingen doen en niet over alle asielzoekers, daar kan ik niets aan doen. Maar gelukkig valt het allemaal mee met 160 ingenomen wapens en 8 steek "incidenten" in een half jaar.

En over dingen in de mond leggen, daar heb je zelf een handje van, dus steek eerst je hand eens in eigen boezem.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.