Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Daglichtlamp schreef op 12-06-2024 om 08:56:

De nieuwe minister van migratie moet eerst in eigen huis maar eens orde op zaken stellen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/11/de-kapper-pochte-in-de-salon-dat-hij-de-ind-had-bedonderd-met-een-schijnhuwelijk-maar-ook-deze-fraude-noopte-de-immigratiedienst-niet-tot-maatregelen-a4856030/appview

Ze zijn daar al mee bezig (ge)weest.



Een maand later, begin juni 2024, is de dynamiek opeens heel anders. Niet vanwege het hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB en het aangekondigde hardere asielbeleid, niet omdat Dick Schoof – voormalig IND-directeur en secretaris-generaal van het ministerie van Justitie en Veiligheid – de beoogde premier is. De aanleiding is dat recherchekundige Gerrit de Wit, bijzonder vertrouwenspersoon bij onder meer JenV, de zaken van de melders onder ogen heeft gekregen. De Wit is voormalig bestuurslid van het Huis voor Klokkenluiders en aangesteld in opdracht van de Tweede Kamer om te assisteren bij complexe klokkenluiderszaken, bijvoorbeeld bij de politie of de IND.

De Wit heeft de afgelopen maanden de zes dossiers die de twee melders hebben aangeleverd inhoudelijk en in samenhang beoordeeld en recent de top van het ministerie op de hoogte gebracht van de eerste bevindingen. Zijn conclusies staan haaks op die van Bureau Integriteit van de IND en de integriteitscommissie van het ministerie. Voor een definitief inhoudelijk oordeel heeft hij meer gegevens nodig, maar zijn voorlopige oordeel is dat de klokkenluiders „te goeder trouw en naar behoren” hebben gehandeld en bescherming verdienen. Ook pleit hij voor nader onderzoek naar „de vermoedens van fraude en corruptie bij de immigratiedienst, waarbij ook historische zaakgegevens betrokken dienen te worden”.

Nicole123 schreef op 12-06-2024 om 08:59:

[..]

Het is een heel lang artikel, kun je samenvatten wat je bedoelt?

Meldingen met vermoedelijke fraude met het verstrekken van verblijfsvergunningen zijn bij de IND niet serieus opgepakt. Duidelijk is in elk geval dat verblijfsvergunningen verstrekt zijn aan mensen die ze niet hadden moeten krijgen.

Daglichtlamp schreef op 12-06-2024 om 09:32:

[..]

Meldingen met vermoedelijke fraude met het verstrekken van verblijfsvergunningen zijn bij de IND niet serieus opgepakt. Duidelijk is in elk geval dat verblijfsvergunningen verstrekt zijn aan mensen die ze niet hadden moeten krijgen.

denk je niet dat de IND het zo bizar druk heeft dat incidentele gevallen minder prio krijgen dan grote dingen?

ik weet het niet hoor, ik gok ook maar wat, maar als ik tot mijn nek in het water sta heb ik echt de tijd niet om één kapper uit de buurt aan te pakken

Broadway schreef op 12-06-2024 om 10:42:

[..]

denk je niet dat de IND het zo bizar druk heeft dat incidentele gevallen minder prio krijgen dan grote dingen?

ik weet het niet hoor, ik gok ook maar wat, maar als ik tot mijn nek in het water sta heb ik echt de tijd niet om één kapper uit de buurt aan te pakken

Heb je het artikel gelezen?

Het gaat wel iets verder dan alleen drukte op het werk namelijk. En dat vind ik dus wel een kwalijke zaak. Iemand die verantwoordelijk is voor verblijfsvergunningen bij de IND moet gewoon integer zijn. Ben je dat niet dan volgt ontslag. Maar dat gebeurd dus niet, het wordt dus niet bestraft.

Broadway schreef op 12-06-2024 om 10:42:

[..]

denk je niet dat de IND het zo bizar druk heeft dat incidentele gevallen minder prio krijgen dan grote dingen?

ik weet het niet hoor, ik gok ook maar wat, maar als ik tot mijn nek in het water sta heb ik echt de tijd niet om één kapper uit de buurt aan te pakken

Volgens mij gaat het ook niet om het aanpakken van de kapper, maar om het aanpakken van de medewerker van de IND. Op zijn minst had uitgezocht moeten worden of het een incident was, of dat er vergelijkbare gevallen zijn.

excuus! idd gereageerd zonder goed te lezen!

`...De Wit heeft de afgelopen maanden de zes dossiers die de twee melders hebben aangeleverd inhoudelijk en in samenhang beoordeeld en recent de top van het ministerie op de hoogte gebracht van de eerste bevindingen. Zijn conclusies staan haaks op die van Bureau Integriteit van de IND en de integriteitscommissie van het ministerie

Treurige conclusie m.b.t. het functioneren van die instanties. Pas als het bij de top van een ministerie terecht is gekomen, volgt adequate actie. Maar helaas een bekend fenomeen, niet alleen bij de IND. En de truc van "ineens heel bereidwillig een dossier overnemen waar men zich normaal gesproken nooit mee bezig zou/hoort te houden", komt mij ook bekend voor. Maar de overheid heeft een hele grote doofpot, want: "discriminatie/racisme/vreemdelingenhaat". 

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/12/dat-joeri-examen-deed-is-een-prestatie-op-zich-a4856082/appview
Negen verschillende AZC's, maar toch gewoon op je zeventiende je gymnasiumdiploma halen. Respect voor deze jongen. Ik gun hem dat hij ook gewoon kan studeren komend jaar, maar ja zonder status geen studiefinanciering. Willen we dan echt dat hij terug gaat naar Rusland waar hij in het Russische leger zal moeten dienen? Zelfs al krijgen zijn ouders geen status, dan zou je die toch gewoon wel aan hem kunnen geven?

Daglichtlamp schreef op 12-06-2024 om 17:36:

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/12/dat-joeri-examen-deed-is-een-prestatie-op-zich-a4856082/appview
Negen verschillende AZC's, maar toch gewoon op je zeventiende je gymnasiumdiploma halen. Respect voor deze jongen. Ik gun hem dat hij ook gewoon kan studeren komend jaar, maar ja zonder status geen studiefinanciering. Willen we dan echt dat hij terug gaat naar Rusland waar hij in het Russische leger zal moeten dienen? Zelfs al krijgen zijn ouders geen status, dan zou je die toch gewoon wel aan hem kunnen geven?

Knap! Ik snap op zich wel dat ze die status niet aan hem kunnen of willen geven. Stel Poetin valt morgen dood neer en de oorlog in Oekraïne stopt, dan kan hij in principe gewoon terug naar Rusland. Wel vind ik dat voor dit soort jongeren er een regeling zou moeten zijn waardoor ze wel kunnen studeren. Hartstikke zonde als je dit soort talenten verloren laat gaan en iemand die zo zijn best doet niet stimuleert, toch?

Poezenmeisje

Poezenmeisje

12-06-2024 om 17:54 Topicstarter

Misschien dat hij hier wijzer kan worden.

https://www.uaf.nl/

Met betrekking tot dat artikel in de NRC:
Het is knap dat die jongen vanuit AZC's zijn diploma heeft gehaald. 
Het verhaal erachter roept wel wat vraagtekens op:

Vader en moeder vertrekken uit Georgië "ontvluchtten de armoede van hun land". Ze vertrekken naar Moskou waar deze oudste zoon ook is geboren. Die afstand is op de kaart gezien zo ongeveer NL-Spanje/Italië. Later volgt nog een zoon. 
"...Maar in Moskou zag vader Michael het leeuwendeel van zijn loon als taxichauffeur of winkelbediende verdwijnen in de zakken van zijn bazen. Er was racisme tegen Georgiërs. Niet verbaal, maar „met vuisten”, vertelt moeder Ilona. „Er gingen zelfs mensen dood.

Er is inmiddels een broertje bij gekomen. Het gezin besluit niet terug te gaan naar Georgië maar meldt zich in Ter Apel (juni 2010) en komen via Markelo in Katwijk terecht. In het artikel dan eerst een dramatische omschrijving van de omzwervingen die pas later volgden, want ik Katwijk:
"...Maar eigenlijk maakte Joeri’s gezin toen al minder kans op een verblijfsvergunning. Joeri’s vader Michael, geplaagd door stress en hartklachten, was in het azc in Katwijk verzeild geraakt in een gevecht met een medebewoner. Moeder Ilona treedt niet in detail maar hij pleegde serieus geweld, goed voor zes maanden cel, en zo bracht hij de asielprocedure van zijn gezin ernstig aan het wankelen.

Het gezin heeft in het complex waar zij dan zitten zelfs een eigen appartement. Ergens staat: hij ging naar Emmen met een havo advies. Het lijkt dat er tussen Katwijk en Emmen alleen Goes zit. In 2019 komt het gezin (Joeri is dan 12, nog niet -of net- op de middelbare school) niet in aanmerking voor het kinderpardon.
In januari 2020 zijn zij uitgeprocedeerd en staat de terugvlucht gepland op 30 januari. 

Dan komt er een arts ten tonele die zegt dat vader niet mag vliegen vanwege zijn hart.
"....Maar de dokter zei nee. De gezondheid van Joeri’s vader stond vliegen niet toe. De dokter vreesde een hartaanval..."
 De rest van het gezin mag daarom blijkbaar ook in Nederland blijven. En er is geen andere manier om terug te reizen? Het artikel spreekt van dat hart als reddingsboei en daarna vormt corona de veilige haven voor het gezin. 

Dan in het artikel: "...In het nieuwe azc, in Gilze en Rijen .... En weer verhuisden ze: koken mocht niet in dit azc, het gezin kreeg „drie keer per week frietjes”, vertelt Joeri’s moeder. Een matig dieet, zeker voor een hartpatiënt. Op last van de dokter vertrok het gezin. Naar Friesland dit keer...."
"...De asielprocedure pruttelde door, nu via artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, het recht op respect voor privé- en familieleven.  ???

Had het gezin in Georgië een onleefbaar bestaan "want veel armoede"? Gevlucht naar Moskou maar daar draai niet kunnen vinden? vechten?, en dan maar op je 30e resp. 29e jaar naar Ter Apel afgereisd met een peuter van 3 jaar en een baby?

De kans dat zij mochten blijven was vermoedelijk meteen al zeer laag. En na de 6 maanden gevangenis van vader daalden de kansen verder. Kennelijk wist men het steeds weer te rekken met steeds weer nieuwe argumenten... 
Intussen volledig onderhoud, huisvesting, etc. van een gezin van inmiddels 5 personen en onnoemelijk veel andere kosten voor rekening van Nederland. 

Dat hart was 2020. Inmiddels is het 2024. Vader is nu 44 en moeder is 43 jaar.
Hoe nu verder?
Want vader mag niet vliegen, zo verklaarde een dokter. 
Dan maar (arbeidsongeschikt?) met vrouw en het hele gezin van 5 levenslang hier? 
Vader en moeder hadden, toen het in Moskou niet beviel "want er was racisme" er ook voor kunnen kiezen om terug te gaan naar Georgië. Dan waren ze misschien niet 'rijk' geweest, maar dan hadden zij met het hele gezin daar misschien een heel normaal leven kunnen leiden, wellicht ook (maar dat kan ik niet beoordelen) zónder het racisme dat hen "overkwam" nadat zij eerder zelf besloten hadden naar Moskou te vertrekken?  

Nogmaals, knap van die jongen dat hij in deze omstandigheden zijn diploma heeft gehaald. Maar gezien de afwijzing is het vluchtelingenverdrag toch blijkbaar niet voor dergelijke gevallen bedoeld en levert het méér ellende dan vreugde op.   

  

Het is gewoon niet de schuld van dit kind, waarom straffen we hem voor de keuzes van zijn ouders? (en het slechte beleid dat Nederland voert? )

Daglichtlamp schreef op 13-06-2024 om 09:50:

Het is gewoon niet de schuld van dit kind, waarom straffen we hem voor de keuzes van zijn ouders? (en het slechte beleid dat Nederland voert? )

Hoe zie je het voor je? Kind mag hier blijven de rest van het gezin moet terug?

Gebruikersnaaminvullen schreef op 13-06-2024 om 09:55:

[..]

Hoe zie je het voor je? Kind mag hier blijven de rest van het gezin moet terug?

...en dan heeft het kind vervolgens recht op gezinshereniging en mogen vader, moeder en twee broertjes alsnog naar NL komen? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.