Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Ik denk dat velen geen geld zouden uitgeven aan een mensensmokkelaar als ze zouden zien waar ze terecht zouden kunnen komen. Die mensen worden een rad voor de ogen gedraaid.

Daglichtlamp schreef op 26-04-2024 om 12:36:

https://www.ad.nl/politiek/weer-crisis-in-ter-apel-manager-stapt-op-staatssecretaris-doet-zoveelste-oproep-om-meer-opvangbedden~a64c7147/
's Nachts 2355 mensen, overdag nog 300 mensen meer. Dat is onhoudbaar voor dit centrum. Het is echt nodig dat meer gemeenten verantwoordelijkheid nemen.

Misschien de rijksbijdragen richting de gemeenten gebruiken ter stimulatie?

Daglichtlamp schreef op 26-04-2024 om 12:36:

https://www.ad.nl/politiek/weer-crisis-in-ter-apel-manager-stapt-op-staatssecretaris-doet-zoveelste-oproep-om-meer-opvangbedden~a64c7147/
's Nachts 2355 mensen, overdag nog 300 mensen meer. Dat is onhoudbaar voor dit centrum. Het is echt nodig dat meer gemeenten verantwoordelijkheid nemen.

Nou, gelukkig zijn er minder mensen bij gekomen dan dezelfde periode vorig jaar.



Daglichtlamp schreef op 26-04-2024 om 09:00:

De stijging van het aantal inwoners gaat dit jaar in elk geval langzamer dan vorig jaar.
https://www.volkskrant.nl/binnenland/bevolking-groeide-minder-hard-in-eerste-kwartaal-van-2024-migratie-belangrijkste-oorzaak~bae3c653/
Zo kwamen er in het eerste kwartaal van dit jaar 74,8 duizend mensen naar Nederland, terwijl 47,7 duizend naar het buitenland vertrokken. Een migratiesaldo van 27,1 duizend nieuwkomers, acht duizend minder dan een jaar eerder. ‘Dat is niet verwonderlijk’, aldus Traag. ‘Over het algemeen worden periodes van hoge immigratie gevolgd door periodes van hoge emigratie, omdat mensen die hier komen niet allemaal permanent blijven.’



Fleurtje_5 schreef op 26-04-2024 om 13:44:

[..]


In Ter Apel worden ze ook niet echt in het oog gehouden. De politie heeft er zijn handen vol aan en de politie mag verder niets. De burgerwacht is daar niet voor de joeks opgericht. Die burgers patrouilleren in hun eigen woonplaats om burgers te beschermen.

Door ze op één plaats te houden, worden ze iig niet verspreid.


Maar we zijn het dus eens dat het in Ter Apel niet te beheersen is? Ik zie niet wat jouw oplossing is.
Het fungeren als aanmeldcentrum betekent natuurlijk  veel meer dan dat daar personeel voor nodig is (en ook dat is er te weinig). Het betekent ook dat je telkens nieuwe groepen mensen een aantal nachten moet onderbrengen, dus je krijgt nooit een stabiele situatie.  Ik zou het aanmelden bij voorkeur ook verdelen over een aantal centra in Nederland (overigens zijn daar geen plannen voor, de huidige spreidingswet gaat alleen over het opvangen van asielzoekers). Dergelijke aanmeldcentra zou ik niet willen combineren met daarnaast ook nog opvang. Vergelijk het met het centrale aanmeldcentrum voor Oekraïners in Utrecht. Dat fungeert alleen als aanmeldcentrum, niet daarnaast ook nog als opvang. Het enige dat daar geregeld hoeft te worden is de registratie en de verdeling over Nederland. Soms moeten mensen daar een aantal nachten overnachten, maar in principe blijft niemand daar langer dan een paar dagen.

Daglichtlamp schreef op 26-04-2024 om 15:30:

[..]

Maar we zijn het dus eens dat het in Ter Apel niet te beheersen is? Ik zie niet wat jouw oplossing is.
Het fungeren als aanmeldcentrum betekent natuurlijk veel meer dan dat daar personeel voor nodig is (en ook dat is er te weinig). Het betekent ook dat je telkens nieuwe groepen mensen een aantal nachten moet onderbrengen, dus je krijgt nooit een stabiele situatie. Ik zou het aanmelden bij voorkeur ook verdelen over een aantal centra in Nederland (overigens zijn daar geen plannen voor, de huidige spreidingswet gaat alleen over het opvangen van asielzoekers). Dergelijke aanmeldcentra zou ik niet willen combineren met daarnaast ook nog opvang. Vergelijk het met het centrale aanmeldcentrum voor Oekraïners in Utrecht. Dat fungeert alleen als aanmeldcentrum, niet daarnaast ook nog als opvang. Het enige dat daar geregeld hoeft te worden is de registratie en de verdeling over Nederland. Soms moeten mensen daar een aantal nachten overnachten, maar in principe blijft niemand daar langer dan een paar dagen.

Er is wel nog een extra aanmeldcentrum voor nareizigers, best lang ook al, in Zevenaar om Ter Apel te ontlasten, hier worden ze ook enkele dagen, ik dacht max 2 weken opgevangen totdat ze naar familie gaan welke al een woning hebben of naar een AZC. 

Hier worden inmiddels ook buiten "units" geplaatst voor extra plek. Maar naast dat Ter Apel ontlast zou moeten worden, is dit geen lange termijn oplossing naar mijn mening. In plaats van te discussiëren over de spreidingswet, wat heel veel gemeentes ook niet willen & wat ik begrijp naar alle ellende in Ter Apel, zou het kabinet zich veel beter bezig kunnen houden met het beperken van de instroom. Gelukkig lijken ze daar nu ook mee bezig, laten we dan hopen dat dit snel voor elkaar is en zo de druk van de ketel kan. 

Loetjekoe schreef op 26-04-2024 om 15:43:

[..]

Er is wel nog een extra aanmeldcentrum voor nareizigers, best lang ook al, in Zevenaar om Ter Apel te ontlasten, hier worden ze ook enkele dagen, ik dacht max 2 weken opgevangen totdat ze naar familie gaan welke al een woning hebben of naar een AZC.

Hier worden inmiddels ook buiten "units" geplaatst voor extra plek. Maar naast dat Ter Apel ontlast zou moeten worden, is dit geen lange termijn oplossing naar mijn mening. In plaats van te discussiëren over de spreidingswet, wat heel veel gemeentes ook niet willen & wat ik begrijp naar alle ellende in Ter Apel, zou het kabinet zich veel beter bezig kunnen houden met het beperken van de instroom. Gelukkig lijken ze daar nu ook mee bezig, laten we dan hopen dat dit snel voor elkaar is en zo de druk van de ketel kan.

Er zijn er in totaal zelfs vijf. Maar voor de eerste aanvraag moet je vrijwel altijd naar Ter Apel. Gezinsherenigers gaan inderdaad eerst naar Zevenaar. https://ind.nl/nl/service-en-contact/contact-met-ind/ind-loketten-en-locaties#Aanmeldcentra

Voor wie de andere drie centra zijn weet ik eigenlijk niet precies. Schiphol is voor de enkele vluchteling die daar binnen komt denk ik (maar naar Nederland via het vliegtuig is lastig, aangezien luchtvaartmaatschappijen voor vertrek moeten controleren of iemand wel toelaatbaar is tot Nederland, het is niet voor niets dat vluchtelingen via bootjes de Middellandse Zee oversteken).

Daglichtlamp schreef op 26-04-2024 om 15:55:

[..]

Er zijn er in totaal zelfs vijf. Maar voor de eerste aanvraag moet je vrijwel altijd naar Ter Apel. Gezinsherenigers gaan inderdaad eerst naar Zevenaar. https://ind.nl/nl/service-en-contact/contact-met-ind/ind-loketten-en-locaties#Aanmeldcentra

Voor wie de andere drie centra zijn weet ik eigenlijk niet precies. Schiphol is voor de enkele vluchteling die daar binnen komt denk ik (maar naar Nederland via het vliegtuig is lastig, aangezien luchtvaartmaatschappijen voor vertrek moeten controleren of iemand wel toelaatbaar is tot Nederland, het is niet voor niets dat vluchtelingen via bootjes de Middellandse Zee oversteken).

Ik denk dat de instroom per dag ook fors kan zijn en het daardoor misschien "praktisch" is dit in ter Apel te organiseren? Anders heb je nog een locatie nodig met voldoende capaciteit en marges die alsnog naar ter Apel moeten. Klinkt lullig, maar ze zijn daar natuurlijk gewend aan de hoeveelheden en hebben/hadden ruimte voor tenten. In een locatie hebben ze enkel de parkeerplaats om naar uit te wijken, al snap ik de keus voor units dan niet helemaal, ook gezien de zomer die eraan komt en andere plekken waar "gewoon" met tenten wordt gewerkt op bijv evenementen terreinen.

Fleurtje_5 schreef op 26-04-2024 om 10:30:

[..]

Als ik Van den Burg zie vraag ik me wel steeds weer af waarom hij zo blij-straalt in deze crisis.

rutte-lach.jpg?itok=ful_WBLp

Bij de VVD houden ze de Bassie lijfspreuk er in... wat er ook gebeurt vooral blijven lachen

Daglichtlamp schreef op 26-04-2024 om 12:36:

https://www.ad.nl/politiek/weer-crisis-in-ter-apel-manager-stapt-op-staatssecretaris-doet-zoveelste-oproep-om-meer-opvangbedden~a64c7147/
's Nachts 2355 mensen, overdag nog 300 mensen meer. Dat is onhoudbaar voor dit centrum. Het is echt nodig dat meer gemeenten verantwoordelijkheid nemen.

Dat zijn 655 personen te veel. Waarom zijn er dan 12000(!) extra plekken nodig?? Er wordt wat onder de pet gehouden. 

Ik snap ook wel dat mensen PVV gaan stemmen, wie dat niet snapt is echt wereldvreemd.

Wat er op CPAC wordt verteld, is wel een kern van waarheid. Wij gooien onze eigen  cultuur te grabbel, ten gunste van culturen uit andere continenten. Daar is veel onvrede over in de samenleving, wat zich uit in rechts stemgedrag. Maar dat zullen sommigen hier niet in willen zien vanuit hun linkse bubbel. 

De multiculturele samenleving is uitgedraaid op een fiasco. Het zal nooit werken, hoe graag sommigen het ook willen. Dat moeten we eens onder ogen gaan zien. Ons sociale stelsel is niet gebouwd om de helft van een ander continent op te vangen. Dat is niet houdbaar.

Fleurtje_5 schreef op 26-04-2024 om 10:30:

[..]


Je bedoeld dat jij en je gelijkgestemden dat telkens hebben geprobeerd te ontkrachten.

Als ik Van den Burg zie vraag ik me wel steeds weer af waarom hij zo blij-straalt in deze crisis.

Echt?! Dat is jouw inhoudelijke antwoord? Een gezichtsuitdrukking van iemand?

Fleurtje_5 schreef op 26-04-2024 om 10:31:

[..]


Je schrijft dit niet aan mij, maar 'dat denk ik in deze ook'.

Wat arrogant

Blomke82 schreef op 26-04-2024 om 22:47:

[..]

Dat zijn 655 personen te veel. Waarom zijn er dan 12000(!) extra plekken nodig?? Er wordt wat onder de pet gehouden.

Ik snap ook wel dat mensen PVV gaan stemmen, wie dat niet snapt is echt wereldvreemd.

Wat er op CPAC wordt verteld, is wel een kern van waarheid. Wij gooien onze eigen cultuur te grabbel, ten gunste van culturen uit andere continenten. Daar is veel onvrede over in de samenleving, wat zich uit in rechts stemgedrag. Maar dat zullen sommigen hier niet in willen zien vanuit hun linkse bubbel.

De multiculturele samenleving is uitgedraaid op een fiasco. Het zal nooit werken, hoe graag sommigen het ook willen. Dat moeten we eens onder ogen gaan zien. Ons sociale stelsel is niet gebouwd om de helft van een ander continent op te vangen. Dat is niet houdbaar.

De helft van een ander continent?

felija schreef op 26-04-2024 om 22:54:

[..]

De helft van een ander continent?

Ja daar lijkt het wel op. Noem mij  eens 1 Europees land die de instroom aan kan? Het is gewoon een asielcrisis, de asielindustrie piept en kraakt in heel Europa .

Poezenmeisje

Poezenmeisje

26-04-2024 om 23:46 Topicstarter

Dat eeuwig in (hoger) beroep gaan en opnieuw de procedure in kunnen. Dáár moeten ze iets tegen doen.

Poezenmeisje schreef op 26-04-2024 om 23:46:

Dat eeuwig in (hoger) beroep gaan en opnieuw de procedure in kunnen. Dáár moeten ze iets tegen doen.

Ik weet niet genoeg over die beroepsprocedure. Kun je me dat uitleggen? Hoe lang is eeuwig en hoe vaak gebeurt dat? En is dat meer of minder dan buiten het asielrecht in beroep kunnen gaan?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.