Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Dietloverzzz schreef op 25-04-2024 om 20:43:

[..]

Dat doe ik juist niet. Integendeel. Die wet doet niets aan de instroom dat is het punt nu juist. Daar moet eerst wat aan gebeuren denk ik voordat je kan gaan denken aan spreiden. Het is nu anders oa daardoor een kwestie van tijd voordat ook die andere locaties (te) vol lopen en dat er zo andere grote of kleine ter apels worden gecreeerd vroeg of laat. En de rotte appels verspreid je ook nog eens.

Slechte huisvesting is niet de enige oorzaak voor het veroorzaken van overlast. Het heeft oa te maken met trauma, andere cultuur, etc, etc.

Hoezo? Je kunt aan meerdere zaken denken en werken m.b.t. migratie. Denk aan instroom, uitstroom, spreiding, Door B voorwaardelijk te maken van A maak je er een drogreden van. Post hoc ergo propter hoc. (na dit, volgt dat)

Dietloverzzz schreef op 25-04-2024 om 20:43:

[..]

Dat doe ik juist niet. Integendeel. Die wet doet niets aan de instroom dat is het punt nu juist. Daar moet eerst wat aan gebeuren denk ik voordat je kan gaan denken aan spreiden. Het is nu anders oa daardoor een kwestie van tijd voordat ook die andere locaties (te) vol lopen en dat er zo andere grote of kleine ter apels worden gecreeerd vroeg of laat. En de rotte appels verspreid je ook nog eens.

Slechte huisvesting is niet de enige oorzaak voor het veroorzaken van overlast. Het heeft oa te maken met trauma, andere cultuur, etc, etc.

Dan zijn we het eens dat de spreidingswet niets positiefs en niets negatiefs doet wat betreft instroom. Alle ‘daardoor loopt het te vol’ uitspraken kloppen dus niet. Spreiding en instroom staan los van elkaar. Het slaat dus nergens op om als het gaat over spreiden steeds weer over ‘ja maar de instroom!’ te beginnen. Het is ook geen of-of, dat je alleen maar óf de speidingswet kunt invoeren óf probeert de instroom in te dammen. Dat is een drogreden.

Het enige wat overblijft dan is of het spreiden van rotte appels ervoor zou zorgen dat de overlast toeneemt of juist afneemt. Ik zie de logica en argumenten niet van jouw stelling dat de totale overlast daardoor toe zou nemen. Pak mijn vergelijking van het klaslokaal er even bij: veel teveel in Ter Apel proppen is als een klaslokaal met 80 leerlingen. Daar zitten bijv 3 ‘rotte appels’ in, kinderen die heel erg lopen te klieren en pesten. Als je die spreidt over 4 klassen van 20, met nog 1 rotte appel per klas, dan kun je ze veel beter in het gareel houden. Er is meer toezicht, de klieren kunnen niet meer sneaky in de massa wegduiken zodra de juf even langskomt. Klieren uit elkaar halen, op verschillende plekken, werkt vaak ook heel goed om meer rust te krijgen. Mijn dochter zat vorig jaar in een volle klas met 3 meiden die continu het bloed onder de nagels van de juf weghaalden. Elke dag was er wel wat. Dit jaar is er 1 van die meiden verhuisd en de andere 2 zitten in verschillende klassen. Wat een verschil, ik hoor er nooit meer over.

In AZCs werkt het hetzelfde. Kleinschalige AZCs veroorzaken geen of nauwelijks overlast. De overlast komt uit uitpuilende locaties, zoals Ter Apel, Budel en Nijmegen.

Daglichtlamp schreef op 25-04-2024 om 18:37:

[..]

We hebben nu telkens onverwachte ellende omdat asielzoekers voortdurend verplaatst moeten worden. Als je vaste plekken hebt die niet overbevolkt zijn kun je dat veel beter managen.
(en door asielzoekers meer te spreiden en op een vaste locatie te huisvesten is mijn verwachting dat ook meer asielzoekers aan het werk kunnen, dat zal ook effectief zijn tegen de overlast)

Die plekken raken vanzelf ook overbevolkt als deze hoge instroom aan blijft houden. 18 miljoen inwoners dit jaar. In dit tempo is het allemaal niet bij te houden met de woningbouw, infra, energie, banen etc, etc. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 25-04-2024 om 23:03:

[..]

Die plekken raken vanzelf ook overbevolkt als deze hoge instroom aan blijft houden. 18 miljoen inwoners dit jaar. In dit tempo is het allemaal niet bij te houden met de woningbouw, infra, energie, banen etc, etc.

Dat bedoel ik. Is gewoon een kwestie van logisch nadenken.

Campanula schreef op 25-04-2024 om 20:58:

[..]

Hoezo? Je kunt aan meerdere zaken denken en werken m.b.t. migratie. Denk aan instroom, uitstroom, spreiding, Door B voorwaardelijk te maken van A maak je er een drogreden van. Post hoc ergo propter hoc. (na dit, volgt dat)

Dst kan inderdaad, maar aangezien dat niet of onvoldoende gebeurt gaat deze vlieger niet op. Heeft niets met een drogreden te maken.


Dietloverzzz schreef op 26-04-2024 om 06:53:

[..]

Dst kan inderdaad, maar aangezien dat niet of onvoldoende gebeurt gaat deze vlieger niet op. Heeft niets met een drogreden te maken.


Je kunt een praten over een vlieger, maar het blijft een drogreden. Instroom en spreiding blijven verschillende zaken.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 25-04-2024 om 23:03:

[..]

Die plekken raken vanzelf ook overbevolkt als deze hoge instroom aan blijft houden. 18 miljoen inwoners dit jaar. In dit tempo is het allemaal niet bij te houden met de woningbouw, infra, energie, banen etc, etc.

Dat denk ik dus ook. De spreidingswet en bijbehorende plaatste die gemeenten moeten regelen zijn nog niet zo gek lang lang geleden aangekondigd en nu al worden de aantallen waarschijnlijk bijgesteld en gaan de te regelen plekken per gemeente omhoog vanwege hogere instroom. 

Ik denk ook dat die opvangplekken met deze instroom en beperkte uitstroom door woningnood èn langere wachttijden vanwege personeelsgebrek IND snel vol zullen zijn. Wat dan ? Tentenkampen ? Alle campings maar vol doen ?

Het gaat echt helemaal uit de klauwen lopen. Er komen te veel mensen en we hebben te weinig woningen.

Mick87 schreef op 26-04-2024 om 08:40:

[..]

Dat denk ik dus ook. De spreidingswet en bijbehorende plaatste die gemeenten moeten regelen zijn nog niet zo gek lang lang geleden aangekondigd en nu al worden de aantallen waarschijnlijk bijgesteld en gaan de te regelen plekken per gemeente omhoog vanwege hogere instroom.

Ik denk ook dat die opvangplekken met deze instroom en beperkte uitstroom door woningnood èn langere wachttijden vanwege personeelsgebrek IND snel vol zullen zijn. Wat dan ? Tentenkampen ? Alle campings maar vol doen ?

Het gaat echt helemaal uit de klauwen lopen. Er komen te veel mensen en we hebben te weinig woningen.

Dit

Bovendien stel dat we konden toveren en binnen no time voor iedereen een woning, konden bouwen? Heel NL vol plempen met woningen, zou dat de instroom stoppen of zou de toeloop nog groter worden? 

Wat ik zou doen is tegen de Europese Unie zeggen dat er een acuut woningtekort is voor een noodmaatregel en vervolgens gaan pleitten voor het herinvoeren van werkvisa. En in Nederland zelf zou ik werkgevers die uitbuiting faciliteren harder aanpakken.

De stijging van het aantal inwoners gaat dit jaar in elk geval langzamer dan vorig jaar.
https://www.volkskrant.nl/binnenland/bevolking-groeide-minder-hard-in-eerste-kwartaal-van-2024-migratie-belangrijkste-oorzaak~bae3c653/
Zo kwamen er in het eerste kwartaal van dit jaar 74,8 duizend mensen naar Nederland, terwijl 47,7 duizend naar het buitenland vertrokken. Een migratiesaldo van 27,1 duizend nieuwkomers, acht duizend minder dan een jaar eerder. ‘Dat is niet verwonderlijk’, aldus Traag. ‘Over het algemeen worden periodes van hoge immigratie gevolgd door periodes van hoge emigratie, omdat mensen die hier komen niet allemaal permanent blijven.’

Yumi schreef op 26-04-2024 om 08:56:

[..]

Dit

Bovendien stel dat we konden toveren en binnen no time voor iedereen een woning, konden bouwen? Heel NL vol plempen met woningen, zou dat de instroom stoppen of zou de toeloop nog groter worden?

Dan komen er veel mensen uit Europa hier wonen en werken. We hebben gewoon erg veel succes met onze bedrijvigheid. Maar dan is het wel dichtbevolkt.

Campanula schreef op 26-04-2024 om 08:59:

Wat ik zou doen is tegen de Europese Unie zeggen dat er een acuut woningtekort is voor een noodmaatregel en vervolgens gaan pleitten voor het herinvoeren van werkvisa. En in Nederland zelf zou ik werkgevers die uitbuiting faciliteren harder aanpakken.

Volgens mij zou het ook helpen als je de fossiele subsidies voor tuinbouw af zou schaffen, dan blijven alleen de echt innovatieve bedrijven over, die vaak ook al meer gedaan hebben aan robotisering.

OmaVan2 schreef op 26-04-2024 om 09:16:

[..]

Volgens mij zou het ook helpen als je de fossiele subsidies voor tuinbouw af zou schaffen, dan blijven alleen de echt innovatieve bedrijven over, die vaak ook al meer gedaan hebben aan robotisering.

Klopt. Sommige bedrijfstakken kunnen beter verhuizen. Dat kun je met financiële prikkels proberen te stimuleren. Er zijn vele maatregelen die kunnen helpen om grip te krijgen op de situatie.

Campanula schreef op 26-04-2024 om 09:03:

[..]

Dan komen er velen uit Europa hier wonen en werken. We hebben gewoon erg veel succes met onze bedrijvigheid. Maar dan is het wel dichtbevolkt.

Eens, en het is niet alleen dichtbevolkt de druk op de openbare voorziening en de gevolgen voor het milieu zijn gigantisch.

Pieter Derks heeft de oplossing voor de tekorten dus de arbeidsmigranten kunnen naar huis

We dreigen mensen tekort te komen? “Maar voor wat? Voor de files hebben we bijvoorbeeld al mensen genoeg. Er stonden er het afgelopen jaar meer dan ooit. Dan kun je de snelwegen weer verbreden, maar daarvoor heb je ook weer mensen nodig, en dan moeten er dus mensen bijkomen omdat er mensen zijn bijgekomen. We hebben ook genoeg mensen voor de woningen die er zijn. Sterker nog: iets te veel, waardoor jonge mensen bij hun ouders blijven wonen, hetgeen de voortplanting ook niet bemakkelijkt natuurlijk. Aan de andere kant: als iedereen zijn hele leven bij zijn of haar ouders blijft wonen, is dat personeelstekort in het bejaardenhuis wel meteen weer opgelost.”


Pieter Derks: ‘We komen in Nederland mensen tekort’ | NPO Radio 1 (youtube.com)

OmaVan2 schreef op 26-04-2024 om 09:16:

[..]

Volgens mij zou het ook helpen als je de fossiele subsidies voor tuinbouw af zou schaffen, dan blijven alleen de echt innovatieve bedrijven over, die vaak ook al meer gedaan hebben aan robotisering.

Eens. Je kunt kiezen voor een maatregel die we in Nederland echt zelfin de hand hebben en zoden aan de dijk zal zetten of je kunt gefrustreerd blijven wijzen naar vluchtelingen. De vraag is of mensen nou vooral een oplossing tegen de groeiende bevolking willen of vooral graag willen klagen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.